Sivu 6/17
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 16 Helmi 2011, 16:35
Kirjoittaja Nojanalle
Tulipa mieleen olisiko mahdollista että akut on päässeet joskus ylikuumenemaan. Se kuulemma lyhentää niiden käyttöikää. Tai olisivat varauksen loppuvaiheessa olleet lähellä oikosulkutilaa.
Akuissa pitäisi olla elekroninen ylikuormitussuoja ja lämpötila rajoitin joilla estetään vaurioiden syntyminen.
Tässä sitä miettii onkohan niin että litjumakut tarvitsevat sen elekronisen ohjauksen mistä aikanaan puhuimme. Vai onko niin että suorakytkentä vauriottaa akkua. Johtuen virtapiikistä varsinkin liikkeelle lähdössä. Eli nopeutta pitäisi säätää poteametrillä ( eli kaasukahvalla). Lyjyakuilla ei tälläsiä kytkentä ongelmia ole ilmennyt. Kunhan ei niitä päästä ihan tyhjäksi . Niiden herättämiseen tarvitaan sitten omanlainen laturi jos näin pääsee käymään.

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 16 Helmi 2011, 17:35
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Alkaakohan akun ikä olla lopussa vai aiheuttaako asentamani suora kytkentä ilman releitä ja solenoidikatkaisinta akun epäkuntoon menon 
Varmasti, eihän tuossa ole mitään valvontaa sille ettei akku mene liian tyhjäksi
Tulee ajelu hintoihinsa jos ei vuottakaan kestä 
Stapani kirjoitti:Ei merkkiäkään akun hyytymisestä, kaikki 4 varaustilan valoa paloivat myös lenkin jälkeen.
Akku latautui täyteen lenkin jälkeen vähän yli 7 minuutissa.
Akuissa on siis eroja, sinulla ilmeisesti LiFePo akku ja sakarilla tavallinen Lion? olen kuullut toisestakin sähköpyörä projektista jossa käytetään nimenomaan tuota LiFePo akkua ja senkään suorituskyky ei juuri laske vaikka pakkasta olisi kuinka.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 19 Helmi 2011, 14:10
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:Nytpä ongelmapaikka selvisikin. Kokeilin molempia akkuja kumpaankin nojakkiin (sh9 ja sh11). Kummassakin se akku, jota olen käyttänyt viime aikoina enemmän, temppuili, mutta toinen (vara-akku) toimi aivan moitteettomsati. Molemmat akut olivat täyteen ladattuja.
Alkaakohan akun ikä olla lopussa vai aiheuttaako asentamani suora kytkentä ilman releitä ja solenoidikatkaisinta akun epäkuntoon menon
Moottorithan toimivat ihan hyvin.
Sakari
Nyt vaikuttaa siltä, että tuo ryppyillyt akku oli kylmä. Se oli ollut ennen testiä kylmällä vintillä (n. 1-2 astetta). Nyt lämpimänä se toimii taas. Tosin en ole näin kovilla pakkasilla pitempiä matkoja päässyt kokeilemaan.
Olen tässä ollut kahen vaiheilla, kun sh16:een pitäisi tehdä akku- ja napamoottoritilaus, että laittaisinko siihen sh9:n tyyppisen ratkaisun (suora kytkentä), vai virallisen akku, napamoottori + säätölaitteet-paketin. 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 19 Helmi 2011, 15:11
Kirjoittaja Nojanalle
Lakkaa Sakari tappelemasta!!!!!! Osta täydellinen paketti!!!!! Näin ongelmat ehkä vähenee!!!!! Ja saa rauhan nää lailisuus valvojat!!!! 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 27 Helmi 2011, 20:48
Kirjoittaja Stapani
Yep
Taas vähän off topic mutta
tänään ajoin talven pisimmän Schwinn Tailwind lenkin, melkein 64 km pienimmällä teholla
Otin varmuudeksi laturin mukaan ja n. 32km kohdalla latasin, täyteen tuli noin 8 minuutissa.
Matkatessa otin suurimmaksi osaksi alamäissä sähköt pois nopeudesta riippumatta, silti yllätti tuo vähäinen akun kuluminen.
Oisko mahdollista että poljinnopeudella on enemmän merkitystä akun kulutukseen kuin ajetuilla kilometreillä?
Olen pääsääntöisesti nykyisin ajellut 4 tai suuremmilla vaihteilla ja kampikierrokset aika harvassa
verrattuna esim. 1 tai 2, joilla tuntuu että akku rupee hyytymään muutenkin kuin ylämäkiosuuksilla.
Ja onko tarpeellista ottaa sähköt pois jos vauhti on enemmän kuin 25,kuinka paljon akku kuluu "tyhjäkäynnillä"?
Lenkin data:
http://connect.garmin.com/activity/70383752
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 19 Maalis 2011, 09:19
Kirjoittaja Trikebee
Onko kokemuksia mitenkä sähköavustuksen laittaminen trikeen vaikuttaa pyörän tasapainoon ja ajettavuuteen?
Luulisi että painojakauma siirtyminen toiselle etupyörälle tekee ajamisesta epämukavaa, vai ...?
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 19 Maalis 2011, 09:36
Kirjoittaja Nojanalle
Saahan sen moottorin vetävälle takapyörällekin. Ei ole ongelmia piron ja painojakautumien kansa. Hasen tyylisissä , joissa on yksi etupyörä on pito-ongelmia. 250 w pakkaa ruopimaan kuulemma jyrkissä ylämäissä. Siksi ovat laittaneet tehtaalla pienempi tehoosen napamoottorin. Onhan niitä muitaki. Vaihtoehtoja olemassa kuin napamoottori. Hyvä vaihtoehto on sellainen ketjun väliin laitettava polkemista avustava. Painokin moottorin osalta pienenee. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 19 Maalis 2011, 10:17
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: 250 w pakkaa ruopimaan kuulemma jyrkissä ylämäissä. Siksi ovat laittaneet tehtaalla pienempi tehoosen napamoottorin.
On sille muitakin syitä. Pienempi teho = pienempi virta, joka tarkoittaa pienempiä tehohäviöitä. Pienempi tehoisessa moottorissa on myös ohuemmat käämit, joten se on kevyempi. Pienemmät purkausvirrat ovat akulle heläävaraisempia.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 19 Maalis 2011, 11:14
Kirjoittaja Nojanalle
Laskennallisesti kun ajatellaan niin 250w on riittävä teho jos sitä käytettäisiin yksin siirtymiseen. Mutta kun lain mukaan on tarpeellista tuo polkeminenkin ja pyöräilyn tarkoitus on siirtyä eteenpäin lihasvoimalla. On tämä teho yhteenlaskettuna polkian voiman kansa aika raju. Parhaimillaan lähetää 600 w tehoihin. Niin kyseinalaistaa voi tämän moottorin tehon näinkin suuren tarpeen. Ainakin kuntoilu tarkoituksessa
Asia on tietysti eri jos käyttäjä tarvitsee apua jostain ajajasta johtuvista syistä. Eli pyörä on todellakin vain sähköavusteinen, eli apuväline polkian voimia täydentämään. :wink
ikuinen kiista taitaa olla tämä avun tarve ja tarpeellisuus. Osa pitää sitä vain ........ 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Maalis 2011, 09:20
Kirjoittaja Trikebee
Nojanalle kirjoitti:Saahan sen moottorin vetävälle takapyörällekin. Ei ole ongelmia piron ja painojakautumien kansa. Hasen tyylisissä , joissa on yksi etupyörä on pito-ongelmia. 250 w pakkaa ruopimaan kuulemma jyrkissä ylämäissä. Siksi ovat laittaneet tehtaalla pienempi tehoosen napamoottorin. Onhan niitä muitaki. Vaihtoehtoja olemassa kuin napamoottori. Hyvä vaihtoehto on sellainen ketjun väliin laitettava polkemista avustava. Painokin moottorin osalta pienenee. 
EI taida onnistua jos napavaihteet (kuten minulla roverissa), vai olenko väärässä.
Mistäs noita "ketjun väliin lautettavia" voisi etsiä?
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Maalis 2011, 09:47
Kirjoittaja Nojanalle
No ei takapyörään. Mutta ketjun väliin. Tai keskiöön avustava. Vaihtoehtoja on. Eikö sitä ole joku Itävaltalainen joka kävisi tähän napaan. Laitetaan napaan jokin laippa, vai olikohan se pinnoihin.
Itse kannatan tätä ketjun väliin tulevaa , joka on aika helpo asentaa. Jossain tällä palstalla aijemmemim puhuttiin siittä. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 21 Maalis 2011, 17:41
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:No ei takapyörään. Mutta ketjun väliin. Tai keskiöön avustava. Vaihtoehtoja on. Eikö sitä ole joku Itävaltalainen joka kävisi tähän napaan. Laitetaan napaan jokin laippa, vai olikohan se pinnoihin.
Itse kannatan tätä ketjun väliin tulevaa , joka on aika helpo asentaa. Jossain tällä palstalla aijemmemim puhuttiin siittä. 
Juu sellaisesta oli puhetta, tässä kuva kun sain uutukaisen Optiman idlerin M5 lowraceriin paikalleen:

Ajatus oli tuo paluuputki korvata moottorissa vapaarattaalla kiinni olevalla hammasrattaalla jossa siis veto, ja sen perään toinen hammastettu vapaaratas jolla ketju kiertää riittävästi vetävää ratasta. Ja moottoriksi semmonen 100-150W josta on jo apuva ylämäissä tai pehmeällä alustalla jolloin vauhti on alle 25 km/h.
SItten kun ei tarvi niin ottaa pois ja laittaa paluupuolelle putken takasin...
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 17 Huhti 2011, 18:50
Kirjoittaja irakas
Siirryin talvesta kesään vaihtamalla delta SH9:stä kaksipyöräiseen SH11:een. Samalla ajomatka yhdellä akulla piteni kaksinkertaisesti n. 15 km:sta 30 km:iin. Ajomatkan lisäykseen vaikuttaa mm. se että talvella kelit ja SH9:n suurempi paino ja vierintävastus vaativat enemmän moottorin käyttöä.
Vaikuttaa siltä, että omavaltaiset suorat kytkentäni eivä ole ainakaan kokonaan vaurioittaneet akkuja eikä moottoreita. 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 17 Huhti 2011, 19:45
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Siirryin talvesta kesään vaihtamalla delta SH9:stä kaksipyöräiseen SH11:een. Samalla ajomatka yhdellä akulla piteni kaksinkertaisesti n. 15 km:sta 30 km:iin. Ajomatkan lisäykseen vaikuttaa mm. se että talvella kelit ja SH9:n suurempi paino ja vierintävastus vaativat enemmän moottorin käyttöä.
Vaikuttaa siltä, että omavaltaiset suorat kytkentäni eivä ole ainakaan kokonaan vaurioittaneet akkuja eikä moottoreita. 
Aika vaatimaton on silti toimintasäde, jääkö kauas myyjän lupauksista? Vois kuvitella että nojapyörä pienemmän ilmanvastuksen turvin menisi jopa pidemmästi kuin pystypyörä. Miksei tuo jossakin työmatka-ajossa menisi, mutta ei oikein retkeily käytössä.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 18 Huhti 2011, 09:46
Kirjoittaja tavasti
irakas kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että omavaltaiset suorat kytkentäni eivä ole ainakaan kokonaan vaurioittaneet akkuja eikä moottoreita.
Voisin kuvitella ettei moottorissa ole mitään vikaa, mutta kuka näistä tietää.