Sivu 6/23

Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 15 Marras 2013, 09:34
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

[

Noilla tehoilla sekä ledille että ohjauselektroniikalle tarvitaan kunnon jäähdytys. Ja melkonen akkupaketti. Mun lampussa on mukana 2+2 18650 kennoa nimelliseltä kapasiteetiltaan 4 Ah. Akun nimellinen napajännite on 2x3.6 = 7.2V joten elektroniikan tehtävänä on tehdä tehokkaasti noin 7.2V -> 3.3V muunnos ja myös toteuttaa akun syväpurkamisen suojaus ja tietysti muutama eri valon tehomoodi.

En minä kyllä sarjaan kytkisi 3,6 V kennoja, jos tarve on 3,3 V jännitteestä. Mihin siinä isompaa jännitettä tarvitaan.

Ledisäätimien hyötysuhteet pyörivät yli 90% luokassa jopa 230 V vaihtojännitettä käytettäessä. Akkuvirrasta kun säädetään hyötysuhde on vielä parempi, koska puuttuu tasasuuntaustarve.
https://www.google.fi/search?q=led++dri ... efficiency


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 15 Marras 2013, 11:12
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

En minä kyllä sarjaan kytkisi 3,6 V kennoja, jos tarve on 3,3 V jännitteestä. Mihin siinä isompaa jännitettä tarvitaan.

Sarjaan ne noissa silti on kytketty, ainakin omassa 950Lumen/3W LED lampussa on. Ei tarvi ranteen vahvuisia virtapiuhoja kun teho tehdään jännittellä eikä virralla. Akuissakin riittää paremmin löyly kun ei pureta suurilla virroilla...

Jukka


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 15 Marras 2013, 11:39
Kirjoittaja mhelander

^ juuri näin.

Vertailun vuoksi 35W Xenon-valo autossa tuottaa n. 3000lm:n verran valoa. Tämähän on enemmän kuin 60W:n H4 kaukovalolla. Pikainen hajattelu paljastaa että kohta kaikki auton valot on 10-20W:n ledejä. Halvempia kuin xenonit, paljon yksinkertaisempia ja todennäköisesti myös paljon kestävämpiä.


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 15 Marras 2013, 18:10
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Akuissakin riittää paremmin löyly kun ei pureta suurilla virroilla...

Tuo pätee kyllä yleisesti, mutta akkujen kytkeminen sarjaan tai rinnan ei muuta akkua kohti otettavan virran määrää.

On totta, että rinnan kytkettyjen akkujen käyttäminen vaatisi tuplapinta-alaisen, eli halkaisijaltaan 1,4-kertaisen johdon akkukotelon ja lampun välille. Lampun ottamat virrat ovat tässä kuitenkin alle 2 A, joten mitään hirmu kaapeleita ei tarvita. Sähköasennuksissa käytetään 10 A asti 1,5 mm² johtoa, joka on hitusen vajaan millin halkaisijaltaan.

Lataillaanko näissä lampuissa nuo 18650 kennot erillään, vai onko ne latauksen aikana sarjassa?


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 15 Marras 2013, 18:34
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lataillaanko näissä lampuissa nuo 18650 kennot erillään, vai onko ne latauksen aikana sarjassa?

Oman risana tulleen akkupaketin purin ja kytkennöistä päätellen ladataan sarjassa, mutta joku ohut piuha meni parin keskellekkin, eli joku balansointi siinä on myös. Itse virtalähteessä ei älyä ole vaan kaikki lataukseen liittyvä elektroniikka oli akkupaketissa.

Jukka


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 17 Joulu 2013, 11:57
Kirjoittaja mhelander

Nonni, nyt tuli sitten uusin kiinanihme superlamppu, "4000" lumenia on valoteho ja lamppuhan on tämä (lights-box.com) :

Kuva

Kamppeessa on siis kolme kappaletta CREE XM-L2 ledejä ja kolme moodia, 1/2/3 lediä päällä. Järkevästi ovat tehneet, yksittäinen ledi joka palaa on suoraan alimmaisena, kaksin sitten ylimmät ja kaikki kolme päällä ei kovin paljoa valoteho lisääntynyt.

Tässä verrokiksi tähän asti käytössä ollut "1200 lumenin" lamppu:

Kuva

Kuva

Yllä sama lamppu varustettuna valokeilaa levittävällä linssillä. Tuossahan on yksi vanhemman sukupolven CREE XM-L T6 ledi jonka hyötysuhdetta ja valokeilaa väittävät vaatimattomammaksi kuin L2:n.

Ulos en eilen kehdannu lähteä ajamalla kokeilemaan kun sato räntää ja muutenkin surkea keli. Joten tyydyin hakemaan möykkäristä 1200:n sisälle, otin siitä linssin veks ja vertailin valotehoa. Jo yhdellä ledillä on tuo uusi lamppu melkein yhtä kirkas kuin vanha täydellä teholla, erona leveämpi keila. Kahdella on tehoa jo reippaasti, about ehkä tuplat. Kolmas ledi ei tuo kuin vähän lisää laajuutta keilaan.

No sitten ihmettelemään josko sama linssi passaisi ja sopihan se. Sillä on keila about samanlainen yhdellä ledillä mutta kahdella on jo huomattavasti kirkkaampi ja laajempi kuin vanhalla. Hyvältä hankinnalta vaikuttaa, saa nähdä miten toimii sitten käytännössä ja kestääkö lamppu ja miten akut.


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 17 Joulu 2013, 12:32
Kirjoittaja jori

Onkos tuo uusi ilman virtalähdettä. Niin ainakin olin ymmärtäväni. Käytätkö vanhan apuromppeita. Sopiiko tuo uusi myös otsalamppupantaan. Olen viime päivät tehnyt viemärinavaustöitä huonolla menestyksellä ja monta kertaa olisin tarvinnut oikeasti kirkasta valoa otsalle. Pitääkö minun siis ostaa ensin tuo 1200 lm lamppu, jossa on oheisvarustus ja virtalähde ja vasta siiihen lisävarusteeksi kolmeledinen. Luulen kuitenkin yksiledisenkin riittävän viemäritöihin. :roll:


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 17 Joulu 2013, 12:50
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Onkos tuo uusi ilman virtalähdettä. Niin ainakin olin ymmärtäväni. Käytätkö vanhan apuromppeita. Sopiiko tuo uusi myös otsalamppupantaan. Olen viime päivät tehnyt viemärinavaustöitä huonolla menestyksellä ja monta kertaa olisin tarvinnut oikeasti kirkasta valoa otsalle. Pitääkö minun siis ostaa ensin tuo 1200 lm lamppu, jossa on oheisvarustus ja virtalähde ja vasta siiihen lisävarusteeksi kolmeledinen. Luulen kuitenkin yksiledisenkin riittävän viemäritöihin. :roll:

Joo tilasin pelkän lampun kun akkujen kulkeutumisesta kiinan mailta tännepäin tuntui olevan vaikeuksia. Vanhat romppeet käy ja tuli muutenkin tilattua ennen tuota lamppua NCR:n 3200 mAh:n kennojakin.

Saa tuota 3-ledistä myös kokonaisena sarjana ko kaupasta 4400 mAh:n akkupaketilla ja otsapannalla.

Porukat on ostelleet 1-ledistä Motonetistä, lienee sama kampe mutta kovempaan hintaan. Toiminnassa on ollu ongelmia mutta takuuseen ovat vaihtaneet niin kauan että on ehjän kamppeen saanut.

Onhan niitä parempiakin valoja. Ja ihan saksan katulaillisiakin mutta hinnat on mun makuun liian kovia. Jos vaatimukset tiekäytössä kasvaa liikaa niin vaihdan niitä varten kiinanihmeet Ixon IQ-lamppuun, kyllä sillä pärjää nippa-nappa pyöräteillä. Metsässä sillä ei tee mitään, etenkään syksyllä.


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 17 Joulu 2013, 12:53
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Luulen kuitenkin yksiledisenkin riittävän viemäritöihin. :roll:

Ihan varmasti. Tässä kuvassa vasemmalla auton 55W lähivalo ja oikealla yksi ledinen(valmistaja väittää 900Lumenia) pyörän valo.

Kuva

Tuskin siellä viemärissä tarvii satojen metrien päähän nähdä? Kapeakeilainen ledivalo sopii viemäriin paremmin kuin tieliikenteeseen ;)

Jukka


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 17 Joulu 2013, 13:15
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Luulen kuitenkin yksiledisenkin riittävän viemäritöihin. :roll:

Tuskin siellä viemärissä tarvii satojen metrien päähän nähdä? Kapeakeilainen ledivalo sopii viemäriin paremmin kuin tieliikenteeseen ;)

Juu, toi mun 1-ledinen on kapeakeilaisempi ja ilman linssiä sopinee erittäinkin hyvin rännien roplaukseen. Sitten kun raaskii hommata linssin niin sitä voi käyttää pyöränkin kanssa, ilman on valokeila liian kapea ja häikäisee tiellä vastaantulijat.


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 13:11
Kirjoittaja Hopea

Millainen valokeila noissa on?

Itselläni on sellainen suorakaiteen muotoinen valokeila (SON Edelux), jossa on hyvin tiukka raja joka suuntaan. Gekkon keulilta se antaa tietä pitkin 30 metriä pitkän, pyörän päästä 2 ja kauimmasta reunasta noin 15 metriä leveän keilan. Jos vähänkin nostaa, vastaantulijoiden valot alkavat kummasti vilkkua ja liikennemerkit näkee tosi kaukaa.

Ihan siis vain siksi, että noilla ihmevaloilla ei häikäistäisi liikenteessä ketään. Pyöräiljöillä on muutenkin jo mainetta...


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 13:20
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:

Millainen valokeila noissa on?

No tuossa mun lampussa on kirkas pyöreä keskellä ja himmeämpi alue ympärillä. Halutessaan saa kyllä häikäistyä, mutta kun suuntaa oikein niin ei ole ketään häirinnyt. Umpio on "karhennettu" valmistajan toimesta, siksi kai 100lumenia himmeämpi kuin samoilla spekseillä olevat peiliumpiolliset. Parempi näin, nyt kirkkaan ja himmeämmän valon raja ei ole ihan niin terävä, luulisin. Yhtään ei haittaa vaikka valokeila olisi leveämpi eikä näyttäisi satojen metrien päähän, siihen toki auttaisi tuollaiset helanderin mainitsemat linssit, mutta olkoot...

Jukka


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 14:29
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Millainen valokeila noissa on?

No tuossa mun lampussa on kirkas pyöreä keskellä ja himmeämpi alue ympärillä. Halutessaan saa kyllä häikäistyä, mutta kun suuntaa oikein niin ei ole ketään häirinnyt. Umpio on "karhennettu" valmistajan toimesta, siksi kai 100lumenia himmeämpi kuin samoilla spekseillä olevat peiliumpiolliset. Parempi näin, nyt kirkkaan ja himmeämmän valon raja ei ole ihan niin terävä, luulisin. Yhtään ei haittaa vaikka valokeila olisi leveämpi eikä näyttäisi satojen metrien päähän, siihen toki auttaisi tuollaiset helanderin mainitsemat linssit, mutta olkoot...

Saa niitä linssejä Suomestakin mutta kovemmalla hinnalla tietysti.

Tässä tuolta linkin takaa poimittuja valokuvioita, siis vastaavalla valolla kuin tuo mun 1-ledinen:

Kuva
Yllä "Magicshine" vakiokeila ilman linssiä...

Kuva
ja yllä linssin kanssa.

Nuo kuvat on todella viitteellisiä ja kun linssin kanssa vertasin olohuoneen valkoiseen seinään vanhaa 1-ledistä täydellä teholla ja uutta 2:lla ledillä niin edellisen keila oli palkkimainen ja "matala" vaakatasossa mutta uuden oli selkeästi sekä kirkkaampi että laajempi.

Mulla on molemmissa valoissa linssi asennettuna vastoin paikallisen kauppiaan suositusta, eli mulla on kova lasilinssi omalla paikallaan ja tuo patjalinssi sen sisäpuolella sileä puoli lasilinssiä vasten. Uuteen valoon otin hiukka ohuemman linssin tiivisteen vanhasta jotta kehyksen kiristys tiivistää myös rungon tiivisteen.

Samaa kertoi sitten ainoa lenkki jossa uusi valo testeissä, tiet vesikelien jäljiltä aika tummassa jäässä, pinnassa oli vain vähän kuuran tapaista joka kuitenkin söi aika paljon valotehoa. Suuntausta piti vähän hakea kohdalleen mutta nyt tulee valotehoa enemmän sekä lähelle että tuonne 10-30 metrin päähän ja tasaisemmin. Myös yhdellä ledillä on valoa enemmän kuin vanhan lampun matalalla teholla.

Toisaalta valoa karkaa ehkä vähän enemmän ympäristöön pääteltynä lumisista puista ja heijastavista liikennemerkeistä. Yksikään auto ei vilkutellu valoja missään, ei toisaalta niin tehnyt aikaisemminkaan. Ilman linssiä uusi valo antaa valoa pääkeilojen (1..3 lediä käytössä) ulkopuolelle aika reippaasti, taatusti kiusaisi muita tiellä kulkevia.


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 20 Joulu 2013, 21:45
Kirjoittaja terässiipi

Miten toimisi led + dynamo? Dynamoissa on ongelmana virran hallinta, eli mitä suurempi vauhti sen suurempi anto. Tietysti jossain kierrosnopeudessa sen rajat tulee eteen, mutta on se varmaan enemmän kuin 6 v ja 0,5 amp. Reippaammassa alamäessä palaa hehkulamput.
Olisiko sellaista lediä joka kestäisi tämän lisäksi alijännitteen, ja vieläpä antaisi kohtalaisesti valoa pienemmälläkin nopeudella?


Re: Pyörän valoista

Lähetetty: 21 Joulu 2013, 01:28
Kirjoittaja mhelander

Osta B&M tuorein dynamovalo. Ei halpa mutta erittäin hyvin suunnattu valokeila ja tehoakin melekein kuin kiinan ihmeissä...