Kappas, pitää pistää muistiin jos rakentelee lisää. Euroopan ulkopuolelta tilaaminen kun aina tuo "lisäväriä" prosessiin (autohommissa ikävän tuttu juttu) ja tuolla jopa vaikuttaisi olevan paremmat valikoimatkin kaiken muun lisäksi. Runkoputkiakin on paremmin, tosin varsin ohutseinäisiä
Rungon lujuutta pohtiessa huomasin, että melkoinen epeli se Horwitz. Ja puusilmä minä. Thunderboltin, varsinkin ekan version ,rakenne on sellainen jossa köliputki kantoi kuljettajan kuorman kokonaisuudessaan ja jonka piti siksi olla melkoisen tuhti. Sen sijaan Spitfiressä (tehdasmalli) onkin eri meininki kokonaisuudessaan.
Mark ykkösessä istuin on poikkituilla kiinni köliputkessa, joka näin kantaa kuljettajan painon käytännössä kokonaan. Putken lommahdusherkkyydellä on äärimmäisen suuri merkitys rungon lujuuteen.
Mark kakkosessa ja kolmosessa istuin sen sijaan tukeekin etunapoihin, jolloin suuri osa siirtyykin käytännössä suoraan pyörännapojen kannettavaksi, ilman että rungon pitäisi kestää koko pilotin kuormaa. Selkänoja ei tosin kanna kuormaa, ja istuimen takaosa tukeutuu takahaarukan tyveen.
Spitfiressä on luovuttu kokonaan irrotettavasta selkänojasta, ja koko rakenne on hitsattu yhtenäiseksi. Näin kuorma vaikuttaa lähes yksinomaan etunapoihin ja takahaarukkaan. Kuskin rungolle aiheuttama kuormitus on hyvin pieni.
Jos tältä pohjalta uskaltaisi käyttää noita kilpapyörien runkoihin tarkoitettuja 0.35mm ainevahvuuden putkia, päästään parin kilon painoiseen runkoon. Hitsaaminen on toki äärimmäisen haastavaa, vaikka olisivatkin päistään tyssättyjä putkia.