Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Juu, tosi kiva että porukkaa tulee lisää.
Varsinkin tuossa 12h tunnin ajossa tarvii vertaistukea......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

No pitihän munkin ilmottautua, rukattiin vähän lomareissun suuntia ja aikatauluja niin pääsee mukaan :oops: Eli alotetaan reissu Tampereelta. Tunnin ja 12 h ajoihin laitoin ruksin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitenkäs pitäs pyörän osalta varustautua, tartteisko lyhyemmillä matkoilla olla eri kokoinen (isompi) ratas edessä ku pitemmillä matkoilla ?
Entä kammet ? Riippuu tietysti henk koht tottumuksista ym.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Se millä muutenkin heität lenkiä on ihan pätevä. Ilmanpaineet vaan kohdalleen ja jos haluat jotain viritellä niin itseäsi . Voit tehdä niin sanotun hiilihytraatti tankauksen . Jos kiinostaa porukoita voin antaa siihen suuntaa antavat ohjeet. Kuinka elimistöö tavallaan petkutetaan ottamaan ylimärästä enerkiaa sisään. :P

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Onko tuolla radalla korkeuseroja, ts. joutuuko räpläämään koko ajan vaihteiden kanssa vai meneekö yhdellä?

Toinen mitä mietin olisi penkin nojakulman säätö alemmaksi, mutta en taida viitsiä, menisi polkimien etäisyyskin säätöön...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kuten edellä ilmoittelimme, meille mahtuu pari sisätiloihin majoittumaan, jos sattuu Alisella oleen tunkua. Saunankin lupaamme lämmittää. Ja telttoja mahtuu meitin pihaan kyllä aika monta. Meille on matkaa tuolta radalta toistakymmentä kilometriä, kun asutaan just tois puol kyllää ja jokkee.

Hienoa toimintaa...Tarjotaan yösijaa tuntemattomille. Kiitos siitä. Minulle riittää kyllä telttapaikka ja uimaranta.

Mitenkäs pitäs pyörän osalta varustautua, tartteisko lyhyemmillä matkoilla olla eri kokoinen (isompi) ratas edessä ku pitemmillä matkoilla ?
Entä kammet ? Riippuu tietysti henk koht tottumuksista ym.

En mä ainakaan ajatellut vaihtaa. Kyllä mulle taitaa ainakin riittää viidenkympin nopeudet polkemalla. Tuskin pääsen sitäkään...

Tunnin ajosta olen miettinyt, että jos vetää aivan tilttiin itsensä, niin näkyykös se seuraavassa päivässä? Ehkä tämä pitää ajaa ikäänkuin olisi ajamassa pidempää matkaa, niin ei tule pilattua seuraavaa päivää.
Tuo 12h on itselle se päämatka. Koska rata on melko tasainen, ja omat tulokset on ajettu mäkisemmissä maastoissa, niin olettaisin pääseväni parempiin keskinopeuksiin kuin täkäläisellä tiestöllä.
Paras tämän kauden 2h keskinoupeus on 24.3 km/h, mutta pidemmillä matkoilla tippunut aina tuonne 22 km/h luokkaan. Lisäksi radalla ei ole laukkuja mukana, ja tiedä vaikka ehtisi sen takaboxin laittaa. Kai sitä 200 km pitäisi päästä, 100 km on jo ajettuna laukkujen kanssa tiellä, eikä aikaa mennyt kuin 5.5h taukoineen

30 km / h:ssa on mulle niin maaginen raja, että yleensä menee kerran kesässä rikki kun oikein puristaa. Ehkä nokialla olisi sitten kesän kohokohta...

Mulla meni Hämeenlinna - Mäntyharju retkietappiin (182km) 8.30h + 2 taukoa ja Tdm 152km 5.20 h + 2 taukoa. Tdm:ssä joutu kyllä puristaan kaiken irti. Näin ollen luulen, että kaksisatanen menisi rikki jos ei ongelmia esiinny.
No ennenkaikkea mennään se mikä päästään. Ei vaadita itseltään liikoja...Rennosti ja pyöräilystä nauttien. Tarttis olla kolkytkiloo kevyempi, että pääsis johonkin... Läski ei liiku kovaa vaikka kuinka yrittäisi...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ukram1 kirjoitti:

Onko tuolla radalla korkeuseroja, ts. joutuuko räpläämään koko ajan vaihteiden kanssa vai meneekö yhdellä?

Radan korkeusprofiili on täällä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 4&start=18

Eli tuon mukaan noin 500m matkalla 4 metrin nousu, eli tasamaata kaikille muille paitsi pohjanmaalaisille? En ole itse kyseisellä radalla ajanut, joten en nyt osaa sanoa minkä verran tuollaiseen pitää vaihdetta vaihtaa jos vakiokadenssilla ajaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kiitos linkistä, Tavasti. Antaa mukavasti infoa radasta.
Askarrutti myös minua tuo rataprofiili,
vaikka tuon youtube-videon olen monta kertaa tsekannut

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

Aikataulusta: alustavaan aikatauluun tehdään vielä hienosäätöä, kunhan mm. Remmi-teamin kuviot varmistuvat. Alkuvaiheessa aikataulu jätettiin tarkoituksella väljäksi, eikä sitä äärimmäisen tiukalle ole aikomus kiristää vieläkään.

Majoituksesta: eiköhän kaikille saada järjestettyä jonkinlainen majoitusratkaisu. Ei välttämättä samalta tontilta, mutta lähialueelta (=Nokialta) kuitenkin.

Rataprofiilista: ei pidä antaa tuon näennäisesti pienen korkeuseron hämätä, kyllä se ylämäki tuntuu fillarilla ihan selvästi. Vaihteita kannattaa käyttää, muuten menee ylämäessä vääntämiseksi ja/tai alamäkiosuudella hillittömäksi vispaamiseksi tai vapaalla rullailuksi. Matkan edetessä vielä korostuu, kun suurin puhti alkaa haihtua kuskin jaloista. Ei kannata väsyttää itseään alkumatkasta runttaamalla voimalla ylämäkeen.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti:

Aikataulusta: alustavaan aikatauluun tehdään vielä hienosäätöä, kunhan mm. Remmi-teamin kuviot varmistuvat. Alkuvaiheessa aikataulu jätettiin tarkoituksella väljäksi, eikä sitä äärimmäisen tiukalle ole aikomus kiristää vieläkään.

Hyvä homma!

tm kirjoitti:

Rataprofiilista: ei pidä antaa tuon näennäisesti pienen korkeuseron hämätä, kyllä se ylämäki tuntuu fillarilla ihan selvästi. Vaihteita kannattaa käyttää, muuten menee ylämäessä vääntämiseksi ja/tai alamäkiosuudella hillittömäksi vispaamiseksi tai vapaalla rullailuksi.

Mites kuvailisit, kuinka paljon nopeus vaihtelee jos polkee vakio-teholla ja -kadenssilla?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Minulla on tavoitteena 250 km 12 tunnin ajossa, saa nähdä miten jaksaa. Yli 100 km reissulla ennätys keskari on 27 km/h mutta silloin oli ihanne lämpötila +15 eikä kovin mäkistä maastoa. Tdm meni 25,3 keskarilla ja yli 6 h jakso veivata vaikka oli mäkistä ja lämpöstä, voi olla, että "sosiaaliset ympäristötekiät" Nokialla lisää jaksamista :D

Tunnin ajossa jos pääsen yli 30 km/h niin saattaa olla hymy herkässä. Semmoinen ei ole onnistunut kuin kerran ihanteellisissa tuuliolosuhteissa mutta toisaalta meilläpäin korkeuserot on isommat niin ei oikein tiedä miten menee ja mitä kannattaa tavoitella.

Korkeuserot tuntuu pieneltä mutta joskus semmoiset mäet tuntuu ikäviltä mitä ei oikeen huomaakkaan, tuntuu vaan ettei pyörä kulje.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

Mites kuvailisit, kuinka paljon nopeus vaihtelee jos polkee vakio-teholla ja -kadenssilla?

Nyt heitit aika pahan kysymyksen, en osaa suoralta kädeltä vastata. Taannoiset kinneri/nojakki/pystypyörävertailutkin tuli ajettua toiseen kiertosuuntaan ja hieman eri reittiä.

Vakiotehotesti odottaa vielä toteutusta, mielessä moinen on kyllä pyörinyt. Himottaisi testata ainakin nämä Suomen kinnerit (Quest, Mango, WAW, Leitra,...), jos saisi joskus rakenneltua sopivan mittalaitteiston. Esim. paluupuolen ketjuun kytkettävä sähkömoottori, josta saisi suoraan teholukemat. Joka vehkeeseen joutuisi tosin rakentelemaan omat sovitepalat runkoon kiinnitystä varten (jos omistajat moiseen ruuvailuun edes suostuisivat) jne. Nyt menee jo off-topikin puolelle, näistä voidaan jatkaa toisaalla joskus hamassa tulevaisuudessa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Se millä muutenkin heität lenkiä on ihan pätevä. Ilmanpaineet vaan kohdalleen ja jos haluat jotain viritellä niin itseäsi . Voit tehdä niin sanotun hiilihytraatti tankauksen . Jos kiinostaa porukoita voin antaa siihen suuntaa antavat ohjeet. Kuinka elimistöö tavallaan petkutetaan ottamaan ylimärästä enerkiaa sisään. :P

Saa kertoa, minnuu ainakii kiinnostaa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täyty lähteä oletuksesta että on terve . Eikä sairasta mitään aineenvaihdunnallista sairautta.
Homma on hyvin yksin kertainen . Johtuu paljon palautumis kyvystä. Lähdetään liikeele seuraavasta lähtökohdasta. Varsinainen ajo on Sunnuntaina ja siihen tähtäämme. Tortaina teemme pitkän lenkin ( keskiviikkona) . Sinä päivä jona tekee tämän suorituksen ei saa syödä yhtään ainutt hiilaria " pullaa , leipää, ei mitään vilja tuotetta. "
ainoastaan hitaasti sulavia rasvoja. Ajetaan pannu tyhjäsi kaikista nopeista enerkiavarannoista. Mitä pitempään sen tyhjemmäksi tanki menee. Kun mies on nuuruksissa , niin kotio. Eikä syörä vieläkään kieletyjä hiilihytraatteja. Seuraavana päivän ajetaan kevyt lenki ja verytellään. Aletaan tankaamaan hiilareita tasaseen tahtiin , täytetään tanki. Tässä kohtaa ihmisten kyky varata on suuri eroovaisuus. Missään nimessä ei saa heittää yhtään raskasta lenkiä , ennen varsinaista tapahtumaa . Kasataan elimistöön ylimääräinen enerkiavaranto. Ja jos tunnet itsessi vähän levottomaksi johtuu se liiasta enerkiasta. Erellisenä ehtoona saa syödä huoletta hiilareita. Mutta tapahtuma aamuna ei parane enään. Rupee muuten väsyttään. Tämän opettelu ei onnistu vältämättä ensikertalaiselta . Mutta vanha pyöräilymailmassa käytetty poppakonsti.
Tämä perustuu siihen että ihminen pyrkii aina täyttämään nopeat varantonsa ensin ja hyödyntämään kansa ne ensi. Jos tyhjennyksessä ei ole ammemnettavissa hiilareita . Niin elimistö pyrkii hyöryntään muita varantoja. Kannattaa kokeilla ennen ajoja ja yrittää tulkita oman kehon viestejä.
Silloin Sunnuinta aamuna ei kannata enään kokeilla. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2749
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Sinä päivä jona tekee tämän suorituksen ei saa syödä yhtään ainutt hiilaria " pullaa , leipää, ei mitään vilja tuotetta.

Reilu 2v on tolla kaavalla mennyt, jokohan tää vaihe olis kunnossa :o

Mahtaakohan tuosta hiilihydraattien tankkauksesta olla apua tuollaiseen pitkään, 12h suoritukseen? Ne nopeat hiilihydraattivarastot on käytetty aika nopeasti, ja vaihtoehtoina on joko lipittää sokerijuomia tai sitten energia tehdään hitaammista lähteistä. Sokeria tankatessa pitäisi kai osata tankata sopiva määrä, koska muuten keho alkaa ylimääräistä sokeria varastoimaan, ja varastojen täyttäminen keskellä suoritusta syö osan tehoista?

Eilen ajelin 135 km, ilman mitään isompia hiilihydraattimääriä. Tai no maitoa toki join, siitä tuli 40g.
En kokenut olevani mitenkään erityisen nuutunut kotiin tullessa, jaloista toki oli paras puhti pois.

Esitänkin pari oletusta, en tiedä kumpi pitää paikkaansa, vai totuus on kooste molempia:

a) Vähähiilihydraattisesti syövällä kroppa on tottunut pilkkomaan rasvoista energiaa, ja pitkässä suorituksessa ei tule niin helposti hiipumista kun kroppa osaa jo pilkkoa rasvoja. Etenkin pitkäkestoisessa suorituksessa elimistöllä aika riittää tähän. Siksi minä en ollut mitenkään poikki vaikka ajelinkin tuollaisen lenkin.

b) Vähähiilihydraattisesti syövä ei saa kropastaan kaikkia tehoja irti, ja siksi voimat riittävät pidemmän ajan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin