Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni on useampia mutteri ja pikalinkuja BOB yakkiin ja ainoa mihin kuulemma sitä ei saa on Shimanon rumpuvaihdenapoihin.
Toimituapaikka Suomessa on Kareisten Pyöräkorjaamo Puh.0400979399, http://www.kareisenpyorakorjaamo.net/....... Sieltä olen saanut aina tilaamalla ja varaosiakin löytyy mukavasti. Kannattaa käydä BOB yakin sivuilla , http://WWW.bobgear.com :idea:

Linkki korjattu: Mustasudenkorento

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Itselläni on useampia mutteri ja pikalinkuja BOB yakkiin ja ainoa mihin kuulemma sitä ei saa on Shimanon rumpuvaihdenapoihin.

Jaa kuulemma :-) Keskiverto ihminen ei ole dualdrivestä kuullutkaan, saati nähnyt. Dualdrivestä ei mene pinkalinkku läpi, keskellä ei ole reikää, ja siinä akselin päässä on se clickbox.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä siihen BOB yakin kiini saa. :lol:

Jaa, joskus olen kuullut väitettävän ettei saisi.

Aiheesta keskustellaan BROL:ssa myös... Ihan heittämällä ei saa kiinni. Vaatii 10.5 mm erikois mutterit ja vähän tuunaamista että vaihteiston ketjun saa oikean puoleisesta oikeaan suuntaan ulos. Tai sitten nuo normi mutterit pitää kiinnittää dropout:iin.

Toinen mielenkiintoinen threadi on itse peräkärryä rakentavalta jossa käyttää tangon pään niveltä:
Kuva

Jos dropout ton kestää niin mikäs ettei. Bobi perään kahdella tollasella molemmilta puolilta ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Ai jaa, noinkin voi noita linkkejä luoda viestiin, kuten nojanallen edellisessä viestissä. Pelkästään kirjoittamalla osoite tekstin sekaan. Minä olen tähän saakka luullut, että pitää olla nuo URL sulut edessä ja takana. :shock: Aina oppii :!:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Duoliksissa on ihan sama periaate ,kuin minulla on tuo Shassin 3/7:sa ja tätä pikalinku vipua ei ole siittä syystä. Mutta niissä muttereissa on tälle ketjulle reikä jonka kautta tämän ohjain ketjusysteemin saa pujotettu läpi. Pyöräkorjaamolla Kareisissa sanottiin että kyllä sen sillä saa toimimaan. Ainoastaan Shimanossa ei . En tierä kyllä miksi. Ilmeisesti BOB yak ei tee siihen sopivaa mutteria. Vaikka muttereita oli ainakin 5 eri sortimentii ja linkujakin kolmee eri pituutta . :lol:

eemeli
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

ajarmala kirjoitti:

Käyn kirjeenvaihtoa kinnerin vaihteista: kun kerroin, että meillä täällä Vihdissä on joitakin hyvin jyrkkiä mäkiä, niin kauppias ehdotti SRAM DualDriveä eturattaiden lisäksi. Tällöin kampikierrosten etenemiksi tulisi skaala 1,7 - 15,4 metriä. Nykyisin nojakissani on 30T edessä, 34T takana ja rengas on 23-622 ja tätä pienintäkin silloin tällöin tarvitsee. No toki kinneri ei kaadu vaikka sillä veivaisi miten hitaasti, mutta ei voimaakaan aivan määrättömästi ole eli mielellään pitäisi edes jotain kadenssia yllä.

Onko DualDrive hyvä?
Hukkaako se tehoja?
Kestääkö se?

T. Ari

Mikäs kinneri on harkinnassa? Vai onko tuosta jo ollut aikaisemmin puhe?

Lievää kinneri kuumetta esiintyy myös täälläpäin. Lähinnä alleweder 6 osapakettia olen viimeaikona kuolannut. Hintansa puolesta ehkä voisi sopia... Tiedä sitten muuten.

Oliko foorumilaisilla ajokokemuksia siitä?

T: janne

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

ajarmala kirjoitti:

Onko DualDrive hyvä?
Hukkaako se tehoja?
Kestääkö se?

T. Ari

Tavasti jo ehti dualdrivea kehumaan ja minä tyydyn nyökyttelemään, on hyvä. Itsellä oli sellainen Pioneerissa n. 9300 km ja vaihdoin tippa linssissä pois kun halusin levyjarrut molempiin päihin. Kestävyydessä/toiminnassa ei ollut ongelmia (itse tosin teloin renkaanvaihdossa tapin mikä liikuttaa vaihteita navan sisällä). Tehohäviöt lienee niin pieniä, ettei niitä juuri huomaa. Dualdrive oli kiva lisä myös alamäkiajossa kun halusi huimia km/h lukemia, nyt vähän sylettää kun ei pääse kun maks. 72 km/h niin, että polkimetkin pysyy tahdissa mukana :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

eemeli kirjoitti:

Mikäs kinneri on harkinnassa? Vai onko tuosta jo ollut aikaisemmin puhe?

Lievää kinneri kuumetta esiintyy myös täälläpäin. Lähinnä alleweder 6 osapakettia olen viimeaikona kuolannut. Hintansa puolesta ehkä voisi sopia... Tiedä sitten muuten.

Keväällä kävin koeajamassa 13 kinneriä 8 eri firmassa. Mielikuvaksi jäi se, että niistä ainoastaan Milan kulki kunnolla: sillä sai maaseudulla helposti ja hengästymättä gps:llä mitaten lyhyellä 6 km pätkällä keskarin 36 km/h sinne ja 40 km/h takaisin. No, sitten taas esim. Questiä ja Go-Oneja tuli ajetuksi vain ruutukaava-alueilla, joissa on vaikeaa hakea maksiminopeuksia.

Alleweder 6 oli myös koeajokkien joukossa. Vaikutelmaksi jäi, että jotenkin suurikokoinen ja siksi hitaampi kuin vaikkapa viereisessä kaupassa kokeilemani Quest tai juuri edellisenä ajamani WAW. Mutta onhan kinnereillä toki muitakin ominaisuuksia kuin nopeus...

Nyt pitää arpoa joku, jolla on jotenkin järkevä toimitusaika niin, että pääsee vielä ensi kesänä ajamaankin... Esim. Milaneilla oli pahimmillaan 14 kuukauden pituinen toimitusaika B-(

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

eemeli
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

ajarmala kirjoitti:

Keväällä kävin koeajamassa 13 kinneriä 8 eri firmassa. Mielikuvaksi jäi se, että niistä ainoastaan Milan kulki kunnolla: sillä sai maaseudulla helposti ja hengästymättä gps:llä mitaten lyhyellä 6 km pätkällä keskarin 36 km/h sinne ja 40 km/h takaisin. No, sitten taas esim. Questiä ja Go-Oneja tuli ajetuksi vain ruutukaava-alueilla, joissa on vaikeaa hakea maksiminopeuksia.

Alleweder 6 oli myös koeajokkien joukossa. Vaikutelmaksi jäi, että jotenkin suurikokoinen ja siksi hitaampi kuin vaikkapa viereisessä kaupassa kokeilemani Quest tai juuri edellisenä ajamani WAW. Mutta onhan kinnereillä toki muitakin ominaisuuksia kuin nopeus...

Nyt pitää arpoa joku, jolla on jotenkin järkevä toimitusaika niin, että pääsee vielä ensi kesänä ajamaankin... Esim. Milaneilla oli pahimmillaan 14 kuukauden pituinen toimitusaika B-(

T. Ari

Ok. Kiitos vastauksesta!

Käyttö mulla olisi lähinnä työmatka ajoa sulanmaan aikaan. Näin nettiajelujen perusteella mango+ tai strada olisi varmasti mulle se paras vaihtoehto. Mangoista hyviä kokemuksia myös suomessa. Jotenkin vain pitäisi perustella itselle tuo hinta. 6500 € pyörästä tuntuu aikas tyyriiltä... Aw 6 osapaketilla säästäisi reilun kuukausipalkan.

T. Janne

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

tavasti
Viesti:

eemeli kirjoitti:

Käyttö mulla olisi lähinnä työmatka ajoa sulanmaan aikaan. Näin nettiajelujen perusteella mango+ tai strada olisi varmasti mulle se paras vaihtoehto. Mangoista hyviä kokemuksia myös suomessa. Jotenkin vain pitäisi perustella itselle tuo hinta. 6500 € pyörästä tuntuu aikas tyyriiltä... Aw 6 osapaketilla säästäisi reilun kuukausipalkan.

Käytettyjäkin liikkuu Hollannissa ihan kohtuullisesti.

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

janne kirjoitti:

Kokeilin minä tuota keväällä. Toimiva laite ja helpompi kömpiä sisään kuin monella kilpailevalla merkillä. Hallintalaitteet samanlaiset kuin Strada/Quest eli hyvät. Vähän töpön näköinen minusta, makuasia tietty :) Kannattaa huomata että A4:n saa tonnia halvemmalla, teknisesti niissä ei eroa, mutta alumiinikorin kanssa saa tehdä enemmän hommia kasaamisessa, luulen. Itse ottaisin ennemmin A4 kitin. Ehkä joskus ostankin, kun vaan ehtisi enemmän ajamaan..

p.s. uutta kuolattavaa: Evo-K 19 kg!: http://www.go-one.de/html/cms/?slides=go-one-evo-k

tavasti
Viesti:

http://www.hpv.org/shop/gebraucht/index ... ort=Nummer

Tuolla oli mm yksi Allewedern hintaan 1650€

Velonautti
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

eemeli kirjoitti:

T. Janne

Mie ajelen Mango Sportilla työmatkoja 22km suuntaansa, se on hyvää ettei tarvitse välittää säätilasta .Sateet ja viimat pysyvät melko hyvin kuorien
ulkopuolella.Mango ei varmaankaan nopein eikä hitain velomobiili,semmonen kompromissi.Kulkeehan Mangokin ,kun jaksais vua polkee.
Jyrkissä ylämäissä kinnerihän ihan onneton laite.Viimeiset vipuvarret pakarat,ristiselkä ja oma paino ("putkelta polkeminen"),kun jää pois
voimansiirrosta se näkyy nopeudessa, mutta alamäki vauhdin korjata voi.
Maantienlaidassa asfalttitiellä meno parasta.Vilkkaat pyörätiet ja kaupungit ovat myrkkyä.
Hinta on Älytön.Mie sanon aina ,kun kyselevät ajopelin hintaa, tässä on noin viiden vuoden tupakat jos askin polttaa päivässä......?(ite en polta)
No, eihän se kinneri sit ookkaan niin kallis? Harrastuksiin kannattaa satsata ja tässä lajissa saa kaupanpäälle vielä hyvän kunnon.

ajarmala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Mutta koeajojen perustella loppukilpailukandidaatit minulle ovat: Milan (SL), Mango ja Quest.
T. Ari

Noniin, nyt ne ilmoittavat Saksasta, että tilaamani Milan SL olisi noudettavissa ensi lauantaina. Kiva! Se sitten valmistuu elokuussa niin kuin ne lupasivatkin. Mutta silti kovin hidas on Räderwerkin kinneriverstas - eipä sitten ehtinyt sillä Nokiallekaan.

Päätin jo ajat sitten käydä noutamassa ajokin verstaalta, koska siellä voi keskustella säätö- ja huoltokysymykset saman tien. Ja käyhän se myös pikkuisesta etelänmatkasta: ajoa Siedenburgista Travemündeen on 250 km tai Rostockiin 310 km. Sitten laivaan ja Vuosaaresta kotiin 65 km.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tuo olisi kyllä ollut kiva nähdä Nokialla, en vaan taida itse kuulua pääkohderyhmään kun mieli askaroi siinä kuinka iso tavaratila on ja saako vetokoukkua :D Oma kinneri selvitystyö on pahasti vaiheessa mutta ehkäpä hiljaa hyvä tulee.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin