Sivu 6/11

Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 23:03
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Just tuossa männä päivänä purin Sachs Torpedo 3-vaihteisen, kun siitä oli hävinneet jarrut. Kyllä ne saa pois, jarrulaite on kokonaan navan vasemmalla puolella ja pitäisi vaihteet toimia jos poistat molemmat jarruosat.

Tämä siis kokeilematta muistikuviin perustuen...

Kai se kaikissa navoissa on vasemmalla puolella :) Joissain navoissa jarru on niin oleellinen osa ettei sitä voi jättää pois ilman että napa muuttuu käyttökelvottomaksi. En muista kyllä miten Torpedosa, kun en oo ainakaan vuoteen aukonu sammosta.

Napahan olisi hyvä saada pyörimään vapaasti taaksepäin, muuten voi vaihtaja ottaa itteensä.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 00:33
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Kai se kaikissa navoissa on vasemmalla puolella :) Joissain navoissa jarru on niin oleellinen osa ettei sitä voi jättää pois ilman että napa muuttuu käyttökelvottomaksi. En muista kyllä miten Torpedosa, kun en oo ainakaan vuoteen aukonu sammosta.

Napahan olisi hyvä saada pyörimään vapaasti taaksepäin, muuten voi vaihtaja ottaa itteensä.

Heh, joo.

Siellä on keskellä akselia lukkosokka (ja akselissa hammastus) joka pitää vetävän puolen hilut puolellaan. Toisella puolella on sitten vain jarrurumpu ja ruuvi jolla se levitetään kun taaksepäin polkee.
Kuva

Kuva erikseen.

Katso osia 11, 13-17. Jarru toimii siis niin että osa 17 pyörittää osan 14 jolla jarruvanne levitetään. Saattaisi jopa onnistua helpommin ottamalla hampaat 16 pois.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 23 Loka 2011, 14:03
Kirjoittaja PW

Rupesin tätä pyörää askartelemaan ajokuntoon, josko sitä vielä kokeilisin. Oikaisin etuhaarukan suoremmaks ja penkin nojakulman pystympään asentoon. Laitoin nuo 152mm kammet joissa 48 iso ratas, sen verran ajoin ett tuo lultavasti muutti jalan asentoa paremmaksi ( ei ole aivan suorana polvi )
Paluu rissan kanssa ongelmia, pitää saada tukevammin kiinni kun jalka jarrua ei nuo naruviritykset kestä. Pitäs myös olla semmonen ett saa kiristettyä ketjua tuolla rissalla, melkosta näpertelyä noihen pikkuosien kanssa. Ei oo oikeen meikäläisen hermoille sopivaa hommaa.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 23 Loka 2011, 17:22
Kirjoittaja PW

Muutaman kilometrin lenkinjälkeen siirsin vetopuolen rissan emäputken etupuolelle. Kun haarukka on oikastu sitäkin pystyin siirtämään, nyt ei niin pahasti hinkkaa haaroihin. Kyllähän se vieläkin kovin lähellä reittä pyörii ja sitä tulee varottua ja se vaikuttaa oikeen jalan asentoon.
Paino noin 16 kg.
Kyllähän tuollakin ajelee :D

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 25 Loka 2011, 10:09
Kirjoittaja PW

Tämän näkönen on kulkine nyt

P1010891.JPG
P1010891.JPG (71.83 KiB) Katsottu 3461 kertaa

Penkin yläosa sais nousta jyrkemmin eli sinne pitää rakennella kunnon tyyny niskalle. Toisaalta tuossa asennossa en vielä niskatukea oo juuri kaivannut. Ohjaustankoa pitää hiukan nostaa kun ottaa reisiin kiinni.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 25 Loka 2011, 15:49
Kirjoittaja irakas

Järkevän näköinne laite! :mrgreen:

Laittaisin tarroilla kiinnitettävän tyynyn ristiselän kohdalle.

Onko paluurissana Al-purjepylpyrä?

Sakari


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 25 Loka 2011, 19:12
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Järkevän näköinne laite! :mrgreen:

Laittaisin tarroilla kiinnitettävän tyynyn ristiselän kohdalle.

Onko paluurissana Al-purjepylpyrä?

Sakari

Tyynyä käytän ristiselän tukena se on sisuskumista leikatulla nauhalla solmittu penkkiin. Paluurissa on joku purjevene käytössä ollut, oisko nailona ja terästä.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 15:29
Kirjoittaja PW

Kaivoin tämän ketjun esiin samalla kun kaivoin pyörän tuosta hangesta. Jos kokeilis vielä millasta korkeella ajaminen on ja toimisko tuo talvikelissä 28" renkailla yhtään paremmin ku matala 20" nen.
Takakiekko löyty ja siihen nasta rengas - penkkikin on tallessa se oli välillä kolmipyörässä.
Kammet jos löytys sopivat, en muista oliko tässä viimeks 152 mm kammet vai 170 mm :oops: Vetopuolen rissa pitää kans löytää ja sille akseli sitten vois kokeilla.
Nuo penkin tukiputket on aika pitkät, pitäsköhän noiden väliin hitsata joku välituki ?

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 17:25
Kirjoittaja Syväri

Jos penkki tuntuu huteralta niin laittaisin kiinnityksen edessä vähän taaempaa ja leveältä mut muuten en hitsailis mitään ylimääräsiä tukia :)


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 20:19
Kirjoittaja jori

Mitenkäs olisi, jos laittaisit vain toisen pakoputkiklemmarin etumaisen perään 15 cm päähän. Siihen muttereiksi jatkomutterit ja uppokantaruuveilla penkki kiinni näihin muttereihin yläpuolelta.

Jos hitsailet jotain tukitankojen väliin, niin olennainen suunta on tankojen suuntainen liike toisiinsa nähden (Leikkausvoima). Sen saat helpoiten kiinni hitsaamalla putkien väliin millistä peltiä muutaman sentin (7 cm) leveän suikaleen. Tuon pellin ylä- ja alareunan kun vielä ruuvipenkissä pokkaa sentin matkalta 90 asteen kulmaan, niin ai kun on hyvä sivuttaistuki, kunhan tangot pysyvät alapäästään kunnolla kiinni, sitäpaitsi alempaan pokkaukseen porattuun reikään saa lokasuojan kiinni.

-Ai niin, sinähän hitsaat puikolla. Puikkohommissa saattaisi olla helpompi hitsata pellin tilalle ristikko ohuesta putkesta. Ylös penkin selkämykseen ja alas lokasuojan kiinnityksen kohdalle poikkitangot ja väliin kaksi vinoa siten, että ne alkavat vasemmalta puolelta ja kohtaavat oikean puolen keskellä, tai päinvastoin. No, voi se onnistua levystäkin, jos käytät vaikka 1,5 mm levyä ja saman paksuista puikkoa.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 19:32
Kirjoittaja PW

Sen verran sain kasaan ett tänään ajelin ehkä 30 km - kyllähän isoilla renkailla ihan toisella tavalla eteen päin pääsee ku 20" kumeilla. Huolettaomammin saa ajaa vaikka välillä rengas vingertää ni kerkee tehdä oikasu liikkeet kun on korkeemmalla - penkkikin on pystymmässä ku matalassa pyörässä.
Yhellä vaihteella ajelin kun vaijeria eikä vaihde kahvaa vielä oo paikoillaan, lukkopolkmetkin puuttu joten jalkoja rasitti vähän eripaikoista.
Tuo vetopuolen rissa on vähän arassa paikassa - reisi hipoo ja pitää varoa ettei ketju vetäse lahjetta väliin.
Pitää kattoo saisko sen ylemmäs vai mikä auttas - tietyst joku suojus.
Reidet ottaa myös tankoon - tarkistettava voiko tankoa vielä nostaa tai jos vaihtas lyhyemmät kammet saattas tuokin ongelma hävitä, nyt on 170 mm:set.
Uutta penkkiä kävin alottelemassa - 4 * 1,5 mm koivuvaneria meinasin aluks taivuttaa ja liimata muotoon - katotaan tartteeko lisä jäykistystä sen jälkeen - luultavasti lasikuitukangasta pintaan. Yritän saada penkkiin vähän enempi muotoa persuksen alle, ristiselkään tukea ja niskatuen paikkakin paremmin.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 20:46
Kirjoittaja PW

Vaihdevaijerin ja kiertäjäkahvan laitoin - nyt on 7 vaihdetta käytössä. Ketjun laitoin pienemmälle eturattaalle (38h) muutaman kerran tipahti ketju pois takarattaalta tais ketju jäädä liian löysälle.
Lyhyemmät kammet 152mm otin vaimon pystäristä ku ei se kuiteskaan aja talvella eikä oo juuri noteerannu kampien lyhenemistä. Silti ottaa reidet ohjaustankoon edelleen - osa kampien lyhenemisestä tais tärvääntyä uusien kenkien paksumpien pohjien takia.
Pitäs rakentaa Nallen tapaan ketjurissan suojus, ni ei tartteis pelätä ett jää väliin.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 21:39
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Vaihdevaijerin ja kiertäjäkahvan laitoin - nyt on 7 vaihdetta käytössä. Ketjun laitoin pienemmälle eturattaalle (38h) muutaman kerran tipahti ketju pois takarattaalta tais ketju jäädä liian löysälle.

Skuuttaa tiukemmalle blokipyörää siirtämällä. :D

PW kirjoitti:

Lyhyemmät kammet 152mm otin vaimon pystäristä ku ei se kuiteskaan aja talvella eikä oo juuri noteerannu kampien lyhenemistä. Silti ottaa reidet ohjaustankoon edelleen - osa kampien lyhenemisestä tais tärvääntyä uusien kenkien paksumpien pohjien takia.
Pitäs rakentaa Nallen tapaan ketjurissan suojus, ni ei tartteis pelätä ett jää väliin.

Onkos sinulla ollenkaan kampipuomin säätöä tuossa. Jos ei ole, ainoa mahdollisuus on vaihtaa vielä lyhyemmät kammet. :mrgreen: tai sitten joudut siirtämään istuinta taaemmas. Näyttäisi olevan mahdollista aika pienellä vaivalla. Samalla istuinkorkeus hieman laskee ja yletät paremmin maahan, jos lipsahtaa -tai ainakin putoat matalammalta. :) Paino, ja sitä kautta pito, kuitenkin vetävältä pyörältä vähenee sekin hiukan. :(


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 22:55
Kirjoittaja PW

Joo pylpyrää pitää skuutata, se roikkuu nyt putkilemmarin varassa jota voi tiukata vähän.

Keulapuomi säätyy rälläkällä 8)

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 20 Joulu 2012, 17:24
Kirjoittaja PW

Tänään laitoin peräkärryn (Helkama Kontti ) tuohon perään ja ajelin sillä noin 20 km, mennessä muutama kilo painoo tullessa lähes tyhjänä. Sisuskumilla sitasin penkkiin kiinni - vähän tuntu penkissä nykimistä kun penkki joustaa. Kaks kertaa kärry meni perässä nurin - siinähän on semmonen kuminen kiinnike joka alun perin on tarkoitus kiinnittää satulatolppaan mutt pystypyörälläkin oon kaatanut tuon :? Se lähtee lumitössystä ja kippaa nurin melko pienessäkin vauhdissa. Onkohan tuo ominaisuus vai vika ? Jos korjattavissa niin miten ? Aisa alemmas kiinni vai kuorma alemmas ehkä molemmat ? Pitää laittaa kuva valosammassa. Onneks en oo pojan tyttöö tuolla vetäny - saattas tulla huuto ja sanomista. Toisella nurinmeno kerralla kattoin taakse ja hämärässä en heti tajunnu ett kärry oli kääntynyt täysin ylösalaisin - jos ottais lokarit ja yhet tukiraudat pois ei olis niin väliä, kuhan jotenkin päin tulee perässä :) no sitä tyttöö siihen kyytiin ei silti arvais laittaa :?
Parikertaa piti taluttaa kun eturengas suti ylämäessä - jos etuvetosta ympärivuoden ajettavaa pyörää nyt tekisin niin takapyörän laittasin kauemmas jotta painoa olis suhteessa enempi etukiekolla.
Ohjaustankoa sain vielä nostettua senverran ett reidet enää vähän hipoo tankoa - alkaa olla siedettävä.
Välitykset on yllättävän raskaat 38 hampainen eturatas ja 7 vaihteinen nexus jossa 16 hampainen ratas - kammet 152 mm, pitää laittaa nuo lukemat laskuriin ja kattoo mitä se kertoo. Nyt ajoin pääasiassa pienimmällä vaihteella ja mäessä sekin tuntu liian tiukalta - tosin ihan varma en oo menikö se kaikkein pienin päälle - pitää säätää vaijeria.

Petri