Re: Polkuauto
Mukavaa oli Mikan tarinointi polkuautosta.
Ja hieno peli!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mukavaa oli Mikan tarinointi polkuautosta.
Ja hieno peli!
Mlla on sama takki ja on ok lämmitys/hengittävyysyhdistelmä. Polvet kiittävät, jos saat suunnattua ne suoraan eteen sivuille harittamisen sijaan. Hymyt ja innostuksen olen havainnut kaikilta, jotka ovat nojakkini havainneet, jos eivät siis ole olleet ihmeissään, että miten tuohon pitäisi suhtautua? Hyvä video ja hyvää mainosta polkemiselle ja foorumille, kiitos.
Tuossa videossa tuli hassu toinen linkki, mutta miksi Hoverbike ei ole poljettava?
vaaka kirjoitti:Tuossa videossa tuli hassu toinen linkki, mutta miksi Hoverbike ei ole poljettava?
Tuosta Atlas-kopterista on pitkä matka pieniropelliseen versioon.
Luulisin että Atlaksen tekijät ovat selvittäneet parhaan hyötysuhteen siipikoon, nosteen ja painon välillä.
Se on kyllä hienoo et saa naiset hymyilemään
samuel kirjoitti:vaaka kirjoitti:Tuossa videossa tuli hassu toinen linkki, mutta miksi Hoverbike ei ole poljettava?
Tuosta Atlas-kopterista on pitkä matka pieniropelliseen versioon.
Luulisin että Atlaksen tekijät ovat selvittäneet parhaan hyötysuhteen siipikoon, nosteen ja painon välillä.
Olisi ehkä pitänyt laittaa smaili perään vitsin merkiksi
Allekirjoitan videolla esitetyt kommentit kyllä täysin. Lapselle en antaisi ajettavaksi missään nimessä, tulisi rumaa jälkeä enkä ihan jokaiselle aikuisellekaan. Kokematon päätyy katon kautta ympäri nopeasti tai päin puuta kun kova jarrutus mutkassa vie vain suoraan. Ajo-ominaisuudet on vähän kuin ysikutosessa Saabissa talviliukkailla. Jyrkässä ylämäessä hitaassa vauhdissa tehoa tarvitaan suoravetomoottorin kanssa todella paljon että päästään ylös. Esimerkiksi Viidennen Linjan mäessä täytyy olla kaasu pohjassa sekä polkea täysillä että pääsee ylös. Kaasulla saa jonkun verran lisätehoa hetkellisesti. Poljinanturi sopii kinneriin hyvin, kinneriä on sen kanssa kiva polkea mutta pelkästään sen varassa menisi jyrkät mäet työntöhommiksi koska teho loppuisi. Ykkösvaihdetta ei voi käyttää koska vaihtaja ottaisi kiinni moottoriin. 44T-eturattaalla kakkosvaihde on juuri ja juuri vielä riittävän hidas mäkiin vitosen ollessa riittävän nopea. Isompi kuin vitospakka toisi liikaa ketjun sivuttaisliikettä ja se tippuisi ketjurattailta.
Hieno polkuauto tuo. Ripustus on haitekkiä, istuinkorkeus aika suuri.
E-Cruiser kirjoitti:Jyrkässä ylämäessä hitaassa vauhdissa tehoa tarvitaan suoravetomoottorin kanssa todella paljon että päästään ylös. Esimerkiksi Viidennen Linjan mäessä täytyy olla kaasu pohjassa sekä polkea täysillä että pääsee ylös. Kaasulla saa jonkun verran lisätehoa hetkellisesti. Poljinanturi sopii kinneriin hyvin, kinneriä on sen kanssa kiva polkea mutta pelkästään sen varassa menisi jyrkät mäet työntöhommiksi koska teho loppuisi. Ykkösvaihdetta ei voi käyttää koska vaihtaja ottaisi kiinni moottoriin. 44T-eturattaalla kakkosvaihde on juuri ja juuri vielä riittävän hidas mäkiin vitosen ollessa riittävän nopea. Isompi kuin vitospakka toisi liikaa ketjun sivuttaisliikettä ja se tippuisi ketjurattailta.
Mitä tarkotat poljinanturilla ja ettei pelkästään sen varassa pääse mäkiä?
PW kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Jyrkässä ylämäessä hitaassa vauhdissa tehoa tarvitaan suoravetomoottorin kanssa todella paljon että päästään ylös. Esimerkiksi Viidennen Linjan mäessä täytyy olla kaasu pohjassa sekä polkea täysillä että pääsee ylös. Kaasulla saa jonkun verran lisätehoa hetkellisesti. Poljinanturi sopii kinneriin hyvin, kinneriä on sen kanssa kiva polkea mutta pelkästään sen varassa menisi jyrkät mäet työntöhommiksi koska teho loppuisi. Ykkösvaihdetta ei voi käyttää koska vaihtaja ottaisi kiinni moottoriin. 44T-eturattaalla kakkosvaihde on juuri ja juuri vielä riittävän hidas mäkiin vitosen ollessa riittävän nopea. Isompi kuin vitospakka toisi liikaa ketjun sivuttaisliikettä ja se tippuisi ketjurattailta.
Mitä tarkotat poljinanturilla ja ettei pelkästään sen varassa pääse mäkiä?
Säätimessä on maltillisempi avustusmoodi pelkän poljinanturin (pedelec) ohjattavana. Se avustaa poljinkierroksiin verrattavalla jännitteellä, jolloin hitaassa nopeudessa avustusteho on pienempi. Tämä estää moottoria kuumenemasta liikaa ja parantaa hyötysuhdetta. Kaasukahvalla voi tuon kierrosverrannollisuuden ohittaa ja tehoa nostaa, mutta kuluttaa paljon enemmän sähköä. Näin ainakin työkaverin systeemissä.
E-Cruiserin mainitsema 5. linja on sen verran jyrkkä mäki, etten ole ajatellut sen ajamista pystärilläkään. Saattaisin pahimmassa tapauksessa jäädä kammelle.
vaaka kirjoitti:E-Cruiserin mainitsema 5. linja on sen verran jyrkkä mäki, etten ole ajatellut sen ajamista pystärilläkään. Saattaisin pahimmassa tapauksessa jäädä kammelle.
Mitä lie prosentteina. Onhan se jyrkähkö, mutta jyrkempiäkin löytyy, kuten esimerkiksi Linnunlaulu. Hankalan jyrkästä tekee etenkin se jos siihen ei saa otettua vauhtia.
Viides Linja on toinen kahdesta mahdollisesta reitistä kotiin jolla välttää ajamasta korttelitolkulla nupulakiviä. Haluan päästä sen ylös, kinnerin työntäminen on tympeää.
Jori selittikin asian tuossa juuri niin kuin se on.
Uudet Spectran eturenkaat toimivat hyvin. Olen huomannut jännän jutun, ajo-ominaisuudet, etenkin suuntavakavuus suuremmassa nopeudessa on sitä parempi mitä alemmaksi rengaspaineet laskee.
Edessä taitaa olla nyt 1,5 bar. Toimii tosi hyvin ja kuopatkin vähän siliävät.
E-Cruiser kirjoitti:Uudet Spectran eturenkaat toimivat hyvin. Olen huomannut jännän jutun, ajo-ominaisuudet, etenkin suuntavakavuus suuremmassa nopeudessa on sitä parempi mitä alemmaksi rengaspaineet laskee.
Edessä taitaa olla nyt 1,5 bar. Toimii tosi hyvin ja kuopatkin vähän siliävät.
Erittäin tärkeää on pitää takana isompi paine ja/tai leveämpi rengas kuin edessä, varsinkin kun takana on vielä akut ja moottori painona. Takarenkaan sortumakulma on oltava pienempi kuin etupään, jotta ajokki ei yliohjaisi ja joutuisi epästäbiiliin tilaan. Sortumakulmaa voi pienentää lisäämällä rengaspainetta, leventämällä rengasta ja vannetta keventämällä kyseisen renkaan kuormaa. Toinen vaihtoehto on tuo sinun jo käyttämäsi etupyörien sortumakulman suurentaminen. Liian pieni rengaspaine kuluttaa kuitenkin rengasta enemmän ja tuottaa lisää vierintävastusta, joten kannattaa kokeilla takarenkaan paineen nostamista stabiliteetin parantamiseen.
http://what-when-how.com/automobile/veh ... utomobile/
jori kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Uudet Spectran eturenkaat toimivat hyvin. Olen huomannut jännän jutun, ajo-ominaisuudet, etenkin suuntavakavuus suuremmassa nopeudessa on sitä parempi mitä alemmaksi rengaspaineet laskee.
Edessä taitaa olla nyt 1,5 bar. Toimii tosi hyvin ja kuopatkin vähän siliävät.Erittäin tärkeää on pitää takana isompi paine ja/tai leveämpi rengas kuin edessä, varsinkin kun takana on vielä akut ja moottori painona. Takarenkaan sortumakulma on oltava pienempi kuin etupään, jotta ajokki ei yliohjaisi ja joutuisi epästäbiiliin tilaan. Sortumakulmaa voi pienentää lisäämällä rengaspainetta, leventämällä rengasta ja vannetta keventämällä kyseisen renkaan kuormaa. Toinen vaihtoehto on tuo sinun jo käyttämäsi etupyörien sortumakulman suurentaminen. Liian pieni rengaspaine kuluttaa kuitenkin rengasta enemmän ja tuottaa lisää vierintävastusta, joten kannattaa kokeilla takarenkaan paineen nostamista stabiliteetin parantamiseen.
http://what-when-how.com/automobile/veh ... utomobile/
Tämä oli mielenkiintoista. Takana on niin leveä gummi kuin 25-milliselle vanteelle uskaltaa laittaa, 53-millinen eli sama kuin edessä. Paine takana 6 baria. Täytyis vaihtaa vanne taakse että sais oikeen reteen cruisergummin sinne. Muuten mahtuisi kyllä.
Noita kympin eturenkaita voi kulua joo, mutta se ei nyt ole suuri hinta. Mielenkiintoista nähdä miten nämä uudet normaalirenkaat kestävät. Edelliset olivat erittäin pehmeää kumia olevat BMX-renkaat, joissa oli jo uutena aika vähän kulutuspintaa ja hyvin matala profiili. Näissä uusissa on korkea perusfillariprofiili, ja tuntuvat paremmilta. Ajettavuus on vielä ihan jees 40 km/h. Lujempaa tuolla ei pääsekään. Ennätys porukan mukana isossa alamäessä on 47,3 km/h, ja siinä oltiin kyllä jo poimunopeuden rajalla.
E-Cruiser kirjoitti:vaaka kirjoitti:E-Cruiserin mainitsema 5. linja on sen verran jyrkkä mäki, etten ole ajatellut sen ajamista pystärilläkään. Saattaisin pahimmassa tapauksessa jäädä kammelle.
Mitä lie prosentteina. Onhan se jyrkähkö, mutta jyrkempiäkin löytyy, kuten esimerkiksi Linnunlaulu. Hankalan jyrkästä tekee etenkin se jos siihen ei saa otettua vauhtia.
Viides Linja on toinen kahdesta mahdollisesta reitistä kotiin jolla välttää ajamasta korttelitolkulla nupulakiviä. Haluan päästä sen ylös, kinnerin työntäminen on tympeää.
Jori selittikin asian tuossa juuri niin kuin se on.
Uudet Spectran eturenkaat toimivat hyvin. Olen huomannut jännän jutun, ajo-ominaisuudet, etenkin suuntavakavuus suuremmassa nopeudessa on sitä parempi mitä alemmaksi rengaspaineet laskee.
Edessä taitaa olla nyt 1,5 bar. Toimii tosi hyvin ja kuopatkin vähän siliävät.
Pettääköhän muistini sitten, kun Linnunlaulun olen ajanut ylös pystärillä? Vältän Hämeentietä kuin ruttoa liiallisen trafiikin ja pyörätein puutteen vuoksi Hakaniemen päässä, siksi linjat eivät ole tulleet pyöräillessä vastaan. En vielä ole nojakila uskaltautunut kokeilemaan Linnunlaulua. Vielä jyrkempi kohta junaradan itäpuolella koirapuiston kohdalla, se vaatii kaiken potkun tri pyörälläni nousta, maantiepyörälläni ei aluksi mennyt ja vaarallisen pieneksi meni kadenssi silloin, kun kunnon noustua nousi. Siitä kun jatkoi Castreninkadule, ei paljon jäänyt palautumisaikaa
Jarcco kirjoitti:Päivitetään vähän tämän kuulumisia. Pitkästä aikaa laitoin ajokuntoon. Etupyörät peräkärristä ja kuitupenkki puretusta MWB:tä, siinä se.
Plussat: Voimansiirtopuoli pelaa hyvin. Poljintallat voisi vielä olla isommat, kengän kokoiset. Laitteen paino ei tunnu liian isolta aikuiselle. Katteesta tuntuu olevan jonkun verran tuulensuojaa.
Miinukset: Ohjaus vetelee puolelta toiselle riippuen siitä kumpi pyörä on tiessä kiinni. Tässä ei siis ole jousitusta taikka keinuakselia. Jarrut on edelleen samat huonot.
Kokeilin ottaa vasemman etupyörän pois. Yllättävän vähän vaikuttaa ajettavuuteen. Melkein voisi jättää pois turhana ja muuttaa 2-raiteiseksi trikeksiOn siinä yksi ongelma: ohjaus puoltaa aika rankasti. Saattaa olla että sen saa pois kun säätämällä olkapoikkeamaa. Oletan että samalla korjaantuisi ohjauksen vetely nelipyöräisenä.
Tämä peli ei enää vetele Viimein sain tehtyä sen keinuakselin. Samalla vähensin casteria jonkin verran. Hyvin tuntui muutokset onnistuneen, mitä tuossa vähän kokeilin. Lapsillehan tämä on säädetty ja tarkoitettu. Nythän tätäkin uskaltaa jo suositella ihan vakavasti otettavaksi kinnerin malliksi.
Eli etuakseli on ripustettu keskeltä runkoon ja tällä saadaan pidettyä kaikki renkaat maassa? Koliseeko runko akseliin ajaessa, vai oks siel kumit tai jotain?