Lisää spekulointia painoista... polkimia en punninnut (koska harva pyörä myydään/mainostetaan poljinten kanssa), itse todennäköisesti ajelen Shimanon SPD-SL -polkimilla.
9-vaihteisella voimalinjalla ei paino juuri putoa; ketjut kun painaa about 300 g per setti ollen näin lähes grammallen (tai jokusen kymmenen tarkkuudella) saman painoisia kuin 8-vaihteisellekin. Jos ei siis lähdetä höpöttelemään ontoilla tapeilla tms.
10-vaihteisen ketjut painavat n. 40g per setti vähemmän (PC-971 vs PC-1071) eli painoon -120g. Heittämällä Hope Pro III + Arc en Ciel rattaan taakse ja siihen 10-lehtinen pakka (PG-1070 painaa +40g vs PG-970) painoon -222g. Vaihtamalla Double Tap 2x10sp vaihdevivut painoon +88g (vähän epämääräinen, ei vahvistettua lukua mutta on ne painavammat kuin Dopplerit). Kokonaissäästö siis 254g...
Näin pyörä painais 10-vaihteisena jetsulleen 9.5 kg.
Vaihtamalla taakse hiilarikiekon painoa tulee lisää hävyttömät 134g. Painon säästöllä ei kannata näköjään alkaa juuri korottelemaan osien laatua. Suurin paino tulee kiekoista ja ketjusta. Muut hukkuu kohinaan...
Hieman paino tippuu jos hankkii SRAM Rival (tai Force) jarrusetin joilla poistaa Campyn jarrut molemmista nojakeista (-34g). Tällöin kummatkin pyörät huomioiden ei vanhoja osia olis kuin Campyn kammet lowracerissa ja Roval-etupyörä MP:ssä. Ehkä ton etupyöränkin vois tehdä uusiksi tilaamalla kinkkilästä toisen 60mm hiilarivanteen ja ehkä Hope-napa... ja se painais 712g 32 DT Revolution 2/1.5 pinnalla.