Sivu 6/14

Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 11:02
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Jos minä olisin esim. autopeltiseppä ja hiljaisempaan aikaan hitsailisin nojapyöriä myyntiin, niin ei siellä mun nojapyöräliikkeen nettisivuilla olisi mitään mainintaa päätoimialasta. Se antaisi toiminnasta varsin harrastelijamaisen kuvan :roll:

Etkös sinä jonkinlainen peltiseppä olekin. Vähän paksumpia peltejä, mutta kuitenkin. :D
Ei kai kukaan pelkästään nojapyöriä rakentamalla ja myymällä elä. En minä ainakaan usko. Ei kovin moni ainakaan.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 15:23
Kirjoittaja Pastori

Suomessa tuskin, maaliman mittakaavassa joku voikin jo elää?


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 16:14
Kirjoittaja Syväri

Eihän sitä tarvi pienellä pajalla tulla kuin 4-5 pyörää tilaukseen kuukaudessa, jos maassa ei veroteta kuoliaaksi. Suomessa käytännössä mahdotonta.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 17:33
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Eihän sitä tarvi pienellä pajalla tulla kuin 4-5 pyörää tilaukseen kuukaudessa,

Jos joku osaa tehdä myyviä nojapyöriä alusta loppuun kannattavasti niin varmasti saa tuottavempiakin hommia tehdäkseen.

Jukka


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 18:42
Kirjoittaja Syväri

Jos ainoa motiivi on raha niin mikäs siinä sitten.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 19:27
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Jos ainoa motiivi on raha niin mikäs siinä sitten.

Ennemmin tai myöhemmin se tahtoo raha tulla motiiviksi tehdä työtä. Jos pyöriä tekee 50-60kpl/vuosi vauhdilla niin siinä saattaa välillä olla mielekästäkin tehdä jotakin muuta.

Jukka


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 16 Syys 2011, 22:46
Kirjoittaja Syväri

Juu. Ei ilmaseksi tekemällä tietenkään elä :D Mutta jos vertaa mun nykyiseen hommaan missä kapulan saa vaihtaa koneeseen 100-200 kertaa päivässä :)

Menipähän sitten vihdoin se tilisiirtokin perille. En kehdannu kysyä ees missä vaiheessa pyörä on..


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 25 Syys 2011, 21:51
Kirjoittaja mhelander

Noniin, edelleen odottelen MP:n runkokittiä mutta sain tuunattua siihen tulevat osat valmiiksi:

Kuva

Osat ovat siis:

  • SRAM Force takajarru

  • Campagnolo Super Record (80-lukua) etujarru

  • SRAM Apex kampisarja, GXP keskiöllä brittijengoilla ja omavalmisteisilla 50- ja 34-piikkisillä 10% ovaaleilla rattailla, 5 astetta ennakkoa

  • Simpan pilipali MTB-polkimet

  • Campagnolo Doppler -vaihdevivut (lowracerista)

  • SRAM X.9 10sp middle-cage takavaihtaja (tulee lowracerista)

  • SRAM X.9 2x10 etuvaihtaja (tulee CRC:ltä)

  • Tektro TL720 tangonpää jarruvivut (tulee CRC:ltä)

  • Vaijerit, niitä löytyy lowracerin virittelyn jäljiltä...

Kuva

Tässä rattaat, Roval suorapuolatut... 18 pinnaa edessä ja takana 24. Pakkana 6-vaihteinen 12-piikkisestä yhden nousulla. Eteen tuli Continental Podium 19mm ja taakse Schwalben Milano "lenkkigummi" joka saattaa heilahtaa talveksi Campy+GP4 rattaseen eteen.

Ketju on KMC:n 8-vaihteisen joka on pesty lowracerin n. 1000 km:n ajon jäljiltä.

Näillä mennään ainakin syksy ja ehkä talvikin, sitten kun budjettia löytyy tilaan Double Tap 2x10 vaihdevivut, 10-lehtisen pakan (11-23) ja ketjut...


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 25 Syys 2011, 22:16
Kirjoittaja mhelander

Joo ja tulihan ne osat punnittua:

  • 67 g - Suunto (Mavic) pistoakseli eteen

  • 89 g - Campagnolo Record pistoakseli taakse

  • 147g - SRAM Force jarru

  • 174g - Campagnolo Super Record jarru

  • 160g - Campagnolo Doppler vaihdevivut + kiinnitysosat + takavaijeri

  • 342g - 13-18 6-vaiheinen pakka (huti mittaus, 12-piikkinen lienee vähän kevyempi)

  • 888g - SRAM Apex kampisarja + keskiö + omavalmisteiset 50/34-hampaiset lehdet

  • 253g - Schwalbe Milano tuubirengas

  • 236g - Continental Podium tuubirengas

  • 698g - Roval suorapuolattu eturatas, 18 pinnaa

  • 842g - Roval suorapuolattu/1-ristiin takaratas, 24 pinnaa

Summa summarum näistä osista: n. 3.9 kg. Lisäksi MP:n 4.47 kg runkokitti + hiilikuitupenkki, CRC:n painot etu- ja takavaihtajalle sekä tangonpää jarruille yht 525g tulee yhteensä vajaat 8.9 kg :shock: eli kevyt pyörä on tulossa...

Edit: takavetosen kirous, 3-kertainen ketju oli unohtua... 900g joten alle 10-kilonen näyttäis olevat MP:stä tulossa.

Painoista puuttuu vähän vaijerin pätkiä sekä tankoon gummiset kädensijat.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 26 Syys 2011, 08:40
Kirjoittaja Syväri

Ei se ketju kai ihan 900g paina, pitää kumminki pätkiä :D jotain 600g sain ite laskettua. Ja tuleeko ohjainlaakerit mukana? Kevyt tulee silti.

TJoo o hyvältä näyttää :) Kuukausi on mulla tilauksesta vierähtänyt, vasta.. vaikka tuntuu ikuisuudelta. CRC osat taas odottelee marraskuuhun jos en käy vaihtamassa :|


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 26 Syys 2011, 08:49
Kirjoittaja mhelander

Lisää spekulointia painoista... polkimia en punninnut (koska harva pyörä myydään/mainostetaan poljinten kanssa), itse todennäköisesti ajelen Shimanon SPD-SL -polkimilla.

9-vaihteisella voimalinjalla ei paino juuri putoa; ketjut kun painaa about 300 g per setti ollen näin lähes grammallen (tai jokusen kymmenen tarkkuudella) saman painoisia kuin 8-vaihteisellekin. Jos ei siis lähdetä höpöttelemään ontoilla tapeilla tms.

10-vaihteisen ketjut painavat n. 40g per setti vähemmän (PC-971 vs PC-1071) eli painoon -120g. Heittämällä Hope Pro III + Arc en Ciel rattaan taakse ja siihen 10-lehtinen pakka (PG-1070 painaa +40g vs PG-970) painoon -222g. Vaihtamalla Double Tap 2x10sp vaihdevivut painoon +88g (vähän epämääräinen, ei vahvistettua lukua mutta on ne painavammat kuin Dopplerit). Kokonaissäästö siis 254g...

Näin pyörä painais 10-vaihteisena jetsulleen 9.5 kg.

Vaihtamalla taakse hiilarikiekon painoa tulee lisää hävyttömät 134g. Painon säästöllä ei kannata näköjään alkaa juuri korottelemaan osien laatua. Suurin paino tulee kiekoista ja ketjusta. Muut hukkuu kohinaan...

Hieman paino tippuu jos hankkii SRAM Rival (tai Force) jarrusetin joilla poistaa Campyn jarrut molemmista nojakeista (-34g). Tällöin kummatkin pyörät huomioiden ei vanhoja osia olis kuin Campyn kammet lowracerissa ja Roval-etupyörä MP:ssä. Ehkä ton etupyöränkin vois tehdä uusiksi tilaamalla kinkkilästä toisen 60mm hiilarivanteen ja ehkä Hope-napa... ja se painais 712g 32 DT Revolution 2/1.5 pinnalla.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 26 Syys 2011, 08:53
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

Ei se ketju kai ihan 900g paina, pitää kumminki pätkiä :D jotain 600g sain ite laskettua. Ja tuleeko ohjainlaakerit mukana? Kevyt tulee silti.

Punnitsin tuon pesun jäljiltä lowracerista pois otetun KMX-ketjun. Siitä lähtee pätkä pois, MP kun on ketjun kannalta "lyhyempi". Muistaakseni lowracerin kolmesta ketjusetistä lähti about 10 cm pois (näkyy noissa ovaalien ketjurattaiden kuvissa).

Ohjainlaakeri on MP:ssä mukana ja (toivottavasti) huomioituna kitin painossa; onko paikallaan siitä on tilanneilla vaihtelevia kokemuksia. Onneksi tuli hommattua BB30-sovitin jossa sikapaksut (ja painavat) prikat joilla keskiö painetaan paikalleen. Tarvitaan vain tukevaa kierretankoa... ja käynti pyöräkaupassa jos haarukassa ei ole kappale paikallaan :|.

Syväri kirjoitti:

TJoo o hyvältä näyttää :) Kuukausi on mulla tilauksesta vierähtänyt, vasta.. vaikka tuntuu ikuisuudelta. CRC osat taas odottelee marraskuuhun jos en käy vaihtamassa :|

Mun loput CRC-osat tulee tänään; ovat DHL:n Oulun toimipisteessä jo. Runkoa vaan ootellessa... ei ihan toteutunu muiden 5 vrk toimitusaika tällä kertaa.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 26 Syys 2011, 09:44
Kirjoittaja Syväri

Aa okei. Hajottaa ihan hyvin tämä odottelu.. ei oo jaksanu ees takakatetta tehdä vanhaan pyörään :(


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 26 Syys 2011, 09:48
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Ei se ketju kai ihan 900g paina, pitää kumminki pätkiä :D jotain 600g sain ite laskettua. Ja tuleeko ohjainlaakerit mukana? Kevyt tulee silti.

Punnitsin tuon pesun jäljiltä lowracerista pois otetun KMX-ketjun. Siitä lähtee pätkä pois, MP kun on ketjun kannalta "lyhyempi". Muistaakseni lowracerin kolmesta ketjusetistä lähti about 10 cm pois (näkyy noissa ovaalien ketjurattaiden kuvissa).

Paljonkos se vaaka sitten näytti, vaiko juuri tuon 900g. Oli vain niin pyöreä summa, että en oikein tästä tekstistä käsittänyt onko tuo 900 punnittu vai laskettu.

MItäs leveyttä nämä kymmenvaihteisten ja ysivaihteisen ketjut ovat. Minä olen käyttänyt seiska-pakassani 1/2" X 3/32". Onko se samaa kuin ysissä, ja kympissä käytetään tätä 1/2" X 1/8", vai onko noita vieläkin kapeampia ketjuja.


Re: Kilpuria hommaamassa

Lähetetty: 26 Syys 2011, 09:58
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Ei se ketju kai ihan 900g paina, pitää kumminki pätkiä :D jotain 600g sain ite laskettua. Ja tuleeko ohjainlaakerit mukana? Kevyt tulee silti.

Punnitsin tuon pesun jäljiltä lowracerista pois otetun KMX-ketjun. Siitä lähtee pätkä pois, MP kun on ketjun kannalta "lyhyempi". Muistaakseni lowracerin kolmesta ketjusetistä lähti about 10 cm pois (näkyy noissa ovaalien ketjurattaiden kuvissa).

Paljonkos se vaaka sitten näytti, vaiko juuri tuon 900g. Oli vain niin pyöreä summa, että en oikein tästä tekstistä käsittänyt onko tuo 900 punnittu vai laskettu.

MItäs leveyttä nämä kymmenvaihteisten ja ysivaihteisen ketjut ovat. Minä olen käyttänyt seiska-pakassani 1/2" X 3/32". Onko se samaa kuin ysissä, ja kympissä käytetään tätä 1/2" X 1/8", vai onko noita vieläkin kapeampia ketjuja.

7 > 8+9 > 10 > 11. En tiedä noista kokoluokista mutta 8 ja 9 on mielestäni samaa, tai ainakin käy molempiin