Nojanalle kirjoitti:kulmaan , kun suunittelin että laitan sen noin 10 astetta . Kun tuo ylitys nyt pieneni ,niin ohjauksestahan tulee herkempi ja samalla menetetään sitä keskittämis kykyä haarukalta itseltään. Eli tuleeko siittä nyt enenmän rauhaton ja voikoko siihen mitenkään vaikuttaa. Jos haarukan ja rungon väliin laittois tollasen palauttavan kumin niin liekö siin mitää järjen hiventäkään. vai hankaloittaako ajoo turhaan.
Ei tuo kymmenen asteen kulmalla mikään (liian) suuri tuo jättö ole. (En nyt näe sitä sinun haarukkaasi, mutta arvaamalla.) Etuhaarukan käyryys (offset / rake) ei sinänsä rauhoita ohjausta, vaan nimenomaan jättö.
Haarukkaa käyristetään, jotta saadaan vinompi ohjausakseli, ilman että se tuottaa liian suuren jätön. Se menee tavallaan näin: Ohjausakselin kulmaa suurentamalla jättö kasvaa ja haaukkaa käyristämällä tai asentamalla etuakseli muuten haarukan akselilinjan etupuolelle jättö pienenee.
Pieni ohjausakselin kulma tosiaan tekee ohjauksesta herkän. Liika jättö tekee siitä paikoillaan ja aivan hitaassa vauhdissa yliohjaavan, eli pyörä pyrkii kääntymään vinoon omia aikojaan. Kun vauhtia yli kävelyvauhdin, ylikääntyvyys lakkaa keskipakovoimien takia vaikuttamasta. Muista, että ohjausakselin kulmaa voi säätää perän korkeutta säätämällä.
Minulla on Pakoputkipyörässäni takapään korkeussäätö mitoitettu siten, että ohjausakselin kulma on lähes pysty, kun perä on ylimmässä asennossaan. Näkyvyys on hyvä ja ohjautuvuus herkkä ja nopea. Kun perää lasketaan alemmas ohjausakselin kulma suurenee ja jättö kasvaa ja pyörän ohjauksen luonne siirtyy soveltuvammaksi kovempiin vauhteihin, ollen alimmassa asennossaan hyvinkin rauhallinen maantievauhdissa, mutta paikoillaan yliohjaava.