Re: Strada velomobiili
Nuo on hyvää referenssidataa omille tuleville mittailuille. Sorrun jälleen offtopikkiin ja paljastan hieman bike2c24:n tulevia testejä jo tässä yhteydessä.
Rakentelin mittauskärryn (kuva alla) vierintämatkojen vertailua varten. Homma on edennyt vaan kovin hitaasti viime aikoina. Aiemmin syksyllä ehdin kerran pari pikaisesti ulkona asvaltilla kokeilla, mutta keliolot eivät suosineet: ensimmäisellä kerralla alkoi sataa vettä ja toisella kertaa 1-2 m/s tuuli sekoitti tuloksia. Kun kelvollisia kelejä ei enää tullut, niin piti metsästää sopivaa hyvälattiaista hallia. Nyt käytettävissä oleva on betonilattialla, jolla rullaus tuntuu olevan selvästi parempi kuin testiradan asvaltilla, vierintämatkat ovat yli 1,5 -kertaisia.
Korokkeelta alas rullaaminen ja vierintämatkan mittaaminen osoittautui hirveän herkäksi alustan epätasaisuuksille, ei kelvannut kuin renkaiden keskinäisen paremmuusjärjestyksen arviointiin, todellisia eroja ei saanut luotettavasti selville nyt käytetyillä alustoilla. Luovuin siitä ja tällä hetkellä käytössä on ajan ja alkunopeuden mittaaminen 50 metrin mittapätkällä. Kärryn tavoitenopeus mittapätkän alussa n. 13 km/h. Tuolta sivulta löytyy selitystä mittausmenetelmästä ja vähän muustakin: http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... r/Crr.html
Noin suoritettuna ensimmäiset kokeilut ovat olleet lupaavia.
Mittauskärry vaatii vielä modaamista. Miehittämättömän kärryn saaminen kulkemaan riittävän suoraan kapealla käytävällä noinkin pitkän matkaa on haasteellista, joten päätin lisätä kärryyn ohjauksen ja istuttaa kuskin kyytiin. Tuo muutos on siis nyt tulossa työn alle. Sopivan alkuvauhdin kehittäminen pitäisi vielä jollain ratkaista, kun työntäjä istuu nyt kärryssä. Polkimet oli luonnollisesti ensimmäisenä mielessä, mutta taidan laittaa tuohon sähkömoottorin ja akun. Kunhan nuo kehittelyt on valmiit, niin pääsee testaaminen kunnolla alkuun. Infrapuna-ajanotto/nopeudenmittaussysteemikin on pyörinyt mielessä, mutta sen rakenteluun kulunee vielä aikaa. Siihen asti ajan ja alkunopeuden selvittäminen hoituu katsomalla jälkikäteen videolta (kamera kuvaa fillarinmittaria ja sekä käytävän sivuilla olevia varoituskartioita (lähtö ja maali)).
Alkuperäinen tavoite oli siis vertailla keskenään muutamaa erilaista rengasta ja vannekokoa. Erityisesti pisaralla pisimmälle -renkaille kerrotut huiman pienet vierintävastuskertoimet laittoivat epäilemään, onko ero todellisuudessa niin suuri, erityisesti Ristretton pyöräkuormilla. Mittauskärryyn sopii tällä hetkellä (ja toivottavasti tulevan modaamisen jälkeenkin) 16" - 28" kiekot, joten kyllä sillä kaikenlaisia muitakin renkaita on aikomus jatkossa testailla. Mutta palataan niihin vasta sitten, kun kärry ja mittausmenetelmä on todettu toimiviksi ja ensimmäiset kelvolliset tulokset saatu. Näistä lisää lähitulevaisuudessa oman otsikon alla.