Sivu 6/7
Re: Folding 20"
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 11:02
Kirjoittaja mhelander
SIis vähitenhän veto vaikuttaa ohjaukseen mitä enemmän ketju kulkee emäputken ja siis haarukan ohjausputken suuntaisesti. Tämähän ei ole täysin mahdollista jos navassa on avovaihteisto mutta edemmäs pitää vetopuolen taittopyörää saada.
Täällähän on moni tehnyt etuvetoisia joten niistä vaan ottamaan oppia. Paluupuolen vene-tyyppinen kelluva rissapyörä parantaa vielä ketjuston toimintaa.
Re: Folding 20"
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 11:48
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:SIis vähitenhän veto vaikuttaa ohjaukseen mitä enemmän ketju kulkee emäputken ja siis haarukan ohjausputken suuntaisesti. Tämähän ei ole täysin mahdollista jos navassa on avovaihteisto mutta edemmäs pitää vetopuolen taittopyörää saada.
Täällähän on moni tehnyt etuvetoisia joten niistä vaan ottamaan oppia. Paluupuolen vene-tyyppinen kelluva rissapyörä parantaa vielä ketjuston toimintaa.
Tässä SH13:
Kantapäät tulevat Foldingissasi turhan lähelle etupyörää. Laittaisin istuinta ja vääntiötä eteenpäin, kun se on vielä täysin mahdollista. Etuvaihtajakin toimisi silloin paremmin. 
Sakari
Re: Folding 20"
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 12:01
Kirjoittaja Syväri

Mokasin, siirsin, voitin. Toimii muuten mutta paluupuolen rissa kaipaa säätöä tai ainakin paremman häkin.. tuollainen nivel olisi hyvä mut pitää kehitellä jotain.
irakas kirjoitti:
Kantapäät tulevat Foldingissasi turhan lähelle etupyörää. Laittaisin istuinta ja vääntiötä eteenpäin, kun se on vielä täysin mahdollista. Etuvaihtajakin toimisi silloin paremmin. 
Sakari
Nojoo ja tuossa on 170mm kammet. bonuksena lyhensin puomia jo aika paljon.. saatan joutua hitsaamaan jatkoa. Penkin siirtäminen eteenpäin pilais penkin helpon taittamisen, nyt ei tarvi ottaa kuin yks pultti irti ja penkki kaatuu.
Mutta ei mua oo ikinä haitannut kantapääkontakti, aloittelevaa se saattaa tosin kiusata 
Re: Folding 20"
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 16:41
Kirjoittaja Pastori
Kantapäiden osuminen renkaaseen on mielestäni ylimainostettu ongelma. Kyllä sen oppii varomaan. Yhtä iso on pystypyörässä varpaiden osuminen renkaaseen. Ei siitä kukaan ole varoittelemassa.
Re: Folding 20"
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 20:53
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Kantapäiden osuminen renkaaseen on mielestäni ylimainostettu ongelma. Kyllä sen oppii varomaan. Yhtä iso on pystypyörässä varpaiden osuminen renkaaseen. Ei siitä kukaan ole varoittelemassa.
Samaa sanoisin etvetoisen sutimisesta ylämäessä, joka sekin vähenee kampipuomia jatkamalla ja istuinta siirtämällä.
Re: Folding 20"
Lähetetty: 23 Heinä 2012, 21:55
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kantapäiden osuminen renkaaseen on mielestäni ylimainostettu ongelma. Kyllä sen oppii varomaan. Yhtä iso on pystypyörässä varpaiden osuminen renkaaseen. Ei siitä kukaan ole varoittelemassa.
Samaa sanoisin etvetoisen sutimisesta ylämäessä, joka sekin vähenee kampipuomia jatkamalla ja istuinta siirtämällä.
Kai tässä pitää harrastaa asioiden priorisointia. Jos haluaa panostaa nopeuteen pyrkii 50/50 painon jakaumaan, jos taas esim. tuo soramäen nousukyky on merkitsevä pitää pyrkiä etupainoiseen rakenteeseen.
Samaa mieltä tuosta että kenkien osuminen kääntyvään eturenkaaseen ei haittaa. Oppia voi myös elämään pyörän kanssa jossa jopa kammet osuu eturenkaaseen, mutta vaikeampaa se on.
Jukka
Re: Folding 20"
Lähetetty: 24 Heinä 2012, 08:21
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kantapäiden osuminen renkaaseen on mielestäni ylimainostettu ongelma. Kyllä sen oppii varomaan. Yhtä iso on pystypyörässä varpaiden osuminen renkaaseen. Ei siitä kukaan ole varoittelemassa.
Samaa sanoisin etvetoisen sutimisesta ylämäessä, joka sekin vähenee kampipuomia jatkamalla ja istuinta siirtämällä.
Kai tässä pitää harrastaa asioiden priorisointia. Jos haluaa panostaa nopeuteen pyrkii 50/50 painon jakaumaan, jos taas esim. tuo soramäen nousukyky on merkitsevä pitää pyrkiä etupainoiseen rakenteeseen.
Samaa mieltä tuosta että kenkien osuminen kääntyvään eturenkaaseen ei haittaa. Oppia voi myös elämään pyörän kanssa jossa jopa kammet osuu eturenkaaseen, mutta vaikeampaa se on.
Jukka
Kyllä minun tavoitteet nojapyörän suunnittelussa ja rakentamisessa ovat käytön ja ajon sujuvuus erilaisissa olosuhteissa. Esimerkikiksi ajo kovin kaarevissa vastamäissä on paljon hankalampaa, jos kantapäät ottavat kiinni etupyörään puhumattakaan polkimista. Eikä tavallinen nojapyöräilijä voi välttyä tilanteista, joissa joutuu nousemaan ylös soraista vastamäkeä. Silloin korkeampi takapainoinen nojakki on aika onneton kapistus.
Myös on huomattava, että, jos etupyörävetoisessa nojakissa vääntiö on kovin lähellä etupyörää, ottaa kantapää helposti kiinni rattaiston vaihtajan varteen. Vaikka SH19:ssa vääntiö ei ole kovin lähellä etupyörää, jos ei pidä varaansa, ottaa polkiessa kantapää siihen kiinni sen ollessa yläasennossa. (Kuvassa se on alhaalla) Vielä, jos on jalassa ajosandaalit, tarttuu sandaalin pohja tuohon varteen, ja kaatuminen on lähellä. Niinkuin monen muunkin asian tämänkin kyllä oppii varomaan pitämällä kantapäätä riittävän etäällä vaihtajasta, mutta haitta on sitä suurempi, mitä lähempänä vääntiö on etupyörää. Ja tämähän koskee vain 20":n etupyöräistä nojakkia.
Sakari
Re: Folding 20"
Lähetetty: 25 Heinä 2012, 13:01
Kirjoittaja Syväri
irakas kirjoitti:
Kyllä minun tavoitteet nojapyörän suunnittelussa ja rakentamisessa ovat käytön ja ajon sujuvuus erilaisissa olosuhteissa. Esimerkikiksi ajo kovin kaarevissa vastamäissä on paljon hankalampaa, jos kantapäät ottavat kiinni etupyörään puhumattakaan polkimista. Eikä tavallinen nojapyöräilijä voi välttyä tilanteista, joissa joutuu nousemaan ylös soraista vastamäkeä. Silloin korkeampi takapainoinen nojakki on aika onneton kapistus.
Myös on huomattava, että, jos etupyörävetoisessa nojakissa vääntiö on kovin lähellä etupyörää, ottaa kantapää helposti kiinni rattaiston vaihtajan varteen. Vaikka SH19:ssa vääntiö ei ole kovin lähellä etupyörää, jos ei pidä varaansa, ottaa polkiessa kantapää siihen kiinni sen ollessa yläasennossa. (Kuvassa se on alhaalla) Vielä, jos on jalassa ajosandaalit, tarttuu sandaalin pohja tuohon varteen, ja kaatuminen on lähellä. Niinkuin monen muunkin asian tämänkin kyllä oppii varomaan pitämällä kantapäätä riittävän etäällä vaihtajasta, mutta haitta on sitä suurempi, mitä lähempänä vääntiö on etupyörää. Ja tämähän koskee vain 20":n etupyöräistä nojakkia.
Sakari
Ymmärrän, aion tähän hommata lyhyemmät kammet joskus ja jos säätäsin tämän omien mittojen mukaan niin olis polkimet hyvinkin kaukana eturenkaasta. Nyt polkimet saattaa hipaista. Vaihtajaan ei ota, ei ole kuin 12t ratas kiinni. Pitäs löytää sellainen joka pelkästään hoitais ketjunkiristäjän hommaa jostain, olis kapeampi ja kevyempi.. Etuvaihtajan laitan varmaan ja taakse vaihteet joskus myöhemmin. ketuttaa vaan kun pätkäsin sen puomin, ei meinaan riitä nyt säädöt mulle....
Onneksi niitä soraisia mäkiä täällä pohjanmaalla ei ole 
Paino eturattaalta 8kg ja takarattaalta 5kg, joku 15 kiloonen maksimis tästä tulee 
Tuommosen stemmivirityksen koneistelin, tuo siis taittuu 180 astetta noin suunnilleen. seuraavaks säädettävä ohjaustanko

Re: Folding 20"
Lähetetty: 27 Heinä 2012, 18:04
Kirjoittaja Syväri
Kuvan hydraulisen levyjarrun kanssa ongelma. Jarrutusvoimaa ei ole tarpeeksi, mäntien liike ei riitä. Kahvan säädöt kokeiltu, ei auttanut.. muistan joskus vuos sitten ku tuon ostin et jotain nestettä sieltä vuoti.
Onko tuolle jotain tehtävissä vai pitääkö viedä ammattilaiselle? Samalla vaivalla tietysti lyhenis letkukin oikeaan mittaan..

Kaffa. Kapia on koska oli putkea vähän niukasti jälellä 

Koko pyörästä kuva, mun mielestä tuli ihan hienon näkönenkin

Aika hauskan tuntunen poljettava on, ohjaus on melko raskas mutta kääntyy ketterästi klv:llä ympäri. Aavistuksen kääntää kovaa polkeminen oikealle. Kaikenkaikkiaan helpolta ajettavalta vaikutti niinku pitikin.
Vähän näyttää etupyörä ylivarustellulta kyllä 
Re: Folding 20"
Lähetetty: 27 Heinä 2012, 18:30
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Kuvan hydraulisen levyjarrun kanssa ongelma. Jarrutusvoimaa ei ole tarpeeksi, mäntien liike ei riitä. Kahvan säädöt kokeiltu, ei auttanut.. muistan joskus vuos sitten ku tuon ostin et jotain nestettä sieltä vuoti.
Onko tuolle jotain tehtävissä vai pitääkö viedä ammattilaiselle?
Pitäs tutkia mistä se vuotaa, korjata se, pistää nestettä lisää ja ilmata. Miten? en tiedä, mutta luulisi jarruvalmistajalla olevan jotakin matskua netissä.
Jukka
Re: Folding 20"
Lähetetty: 20 Elo 2012, 18:32
Kirjoittaja Syväri
Jees, viimeiset päivitykset tähän pyörään ennen kuin joskus (???) jaksan purkaa ja maalata
Eipä siihen tullut muuta foldingia kuin penkki ja stemmi.. No mut se on niin pieni pyörä muutenkin 
Tarakka, aattelin kerran pari käydä tällä töissä jos on kuivaa.. aika mukava vekotin ajaa leveillä slickseillä. "Steel is real" Eikä velokraftin 23c renkaat ei oo parhaat mahdolliset kun muutama huonopintanen siirtymä on..

Uus taittopyörä mitä nokialla suositeltiinkin, siis liukuva sellanen. Hiljeni aika lailla.. Eikä pompi ketjukaan pois vaikka kyljet on kartiot, tai ehkä just siks.

Jaa niin se jarrukin alkas toimia, näköjää nuokin vaatii sisäänajon. Kovin herkkä ei ole vieläkään mut taitaa olla avidien ominaisuus. 
Re: Folding 20"
Lähetetty: 20 Elo 2012, 20:24
Kirjoittaja Pastori
Oli muuten hirmuisen kivan näköinen pyörä kun Nokialla kattelin. Tämä loi uskoa pienien pyörien tekemiseen 
Re: Folding 20"
Lähetetty: 30 Huhti 2013, 15:09
Kirjoittaja Syväri
Pastori kirjoitti:Oli muuten hirmuisen kivan näköinen pyörä kun Nokialla kattelin. Tämä loi uskoa pienien pyörien tekemiseen 
Pieni pyörä pienelle miehelle
Issee tästä tykkäs joten laitoin vaihteetkin. Parempi ketjulinja tuli ja vaihteet vaihtuu jopa ihan nätisti. Lokasuoja vaan on liian leveä, ottaa kevyemmillä vaihteilla helposti ketjuun.

Re: Folding 20"
Lähetetty: 30 Huhti 2013, 16:24
Kirjoittaja Nojanalle
Eikö tuo satula kannattas siirtää erenmäksi. Sais puomia eteenpäin ja lisää painoo etupyörälle. Kun näissä etuvetosissa pakkaa tuo ylämäki pito kärsiä , jus tuon painonjakamuan vuoksi . Itsellä ainakin ruopasee liian helposti. Siirsin sen takia penkiä erenmäksi.
Re: Folding 20"
Lähetetty: 30 Huhti 2013, 16:35
Kirjoittaja Syväri
Nojanalle kirjoitti:Eikö tuo satula kannattas siirtää erenmäksi. Sais puomia eteenpäin ja lisää painoo etupyörälle. Kun näissä etuvetosissa pakkaa tuo ylämäki pito kärsiä , jus tuon painonjakamuan vuoksi . Itsellä ainakin ruopasee liian helposti. Siirsin sen takia penkiä erenmäksi.
Painon jakautumisen puolesta kyllä, mutta rotvallinreunat yms kolahtaa pahasti jo nyt eturenkaaseen. Sen verran lyhyt akseliväli.