Re: Optima Cheetah -kokemuksia
Pari työmatkaa viikonlopun vipellyksen lisäksi ajettu etukatteen kera ja kyllä se sen 5% näyttäisi keskaria nostavan. Tiistaina yöllä 22,5km töihin 30,2km/h hienoisessa sivutuulessa, kuiva tie ja 10-11 astetta lämmintä, kotiin mennessä reippaampi sivutuuli, välillä takaviisto ja keskari 30,5 km/h. Tänään kate näytti parhaat puolensa eli yöllä vastatuuleen joka puuskissa oli ihan huomattava, keskari 26,5 km/h, kotiin reippaassa puuskittaisessa pyörivässä tuulessa ja keskari kotimäelle 28,5 km/h, välillä myötäistä välillä vastaista: myötätuuleen polkien 42 km/h mutta sitten kova vastaatuulipuuska ja vauhti tipahti jotain 15 km/h puuskan aikana Nämä lukemat on ajettu niin, että ei ole yritetty ajaa kovaa tai puskea vastatuuleen väkisin vaan ihan leppoista tahtia.
Vaikka kate hiukan näkyvyyttä rajoittaakin niin eteenpäin pääsee kovempaa, kevyemmin ja ilmeisesti sitten myös kauemmas. Tämän päivän perusteella kynnys lähteä vastatuulipäivänä pyörällä pienenee. Toisen positiivisen seikan havaitsi sateella ajaessa kun housut säilyi päältä täysin kuivana, takareisiin ja nilkan sisäsyrjään vesi roiskui renkaasta mutta taidan nöyrtyä tilaamaan etulokarin niin ei ihan joka sateeseen tarvitse kurahousuja pukea. Sade tosin oli suoralla vastatuuleella ja jännityksellä odotan kuinka kastuu sivutuuli vesisateessa.
Yksi yllätys oli miten vähän puuskittainen tuuli tai hihaa hipova rekka heiluttaa pyörää, eroa en huomannut aiempaan ilman etukatetta ajettuun. Ohiajavista autoista tuntuisi saavan paremmin apua eli jonkinlainen "purje vaikutus" katteella on. Takakiekon levytystä olen miettinyt mutta tuuliominaisuudet vielä mietityttää.
Negatiivista on pyörän varastoon laittaessa/ulos vietäessä ovista kulkeminen vähän hankalampaa, ahtaista tiloista johtuen pari naarmua olen jo tökkinyt "lasiin" mutta ajattelin jatkossa jotain pakkausmatskua pyykkipojalla virittää kiinni lasiin kun pyörän häkkikomeroon tyrkkäsen. Ylämäkiajossa en eroa ole huomannut mutta lisäkilo on aina lisäkilo... Lampusta tulee jonkinverran hajavaloa lasiin mutta jos seuraavaan lähtöön muistan niin leikkaan rahkapurkista suikaleen ja teippaan lamppuun niin, että hajavaloa ei pääsisi ylöspäin. Koska katteen kanssa katselee hieman kauemmas kuin aiemmin niin hyvän valon tarve korostuu, sadesäällä kypärän viisiiri käytössä nykyinen nippanappa riittää, visiiri ylhäälle ei ole ongelmaa mutta kun on tottunut ettei sade piiskaa kasvoja niin kyllä sitä mieluummin alhaalla pitää ja leikkaa vähän alamäkinopeuksia. Kuivalla tiellä valot riittää mainiosti.