Sivu 6/7

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 10:32
Kirjoittaja Pastori
nivel_suurinpiirtein.png
nivel_suurinpiirtein.png (95.2 KiB) Katsottu 11187 kertaa

Tämmöinen on tämä mun mielessä ollut ratkaisu. Siis suurinpiirtein - ei mitenkään mittatarkasti siis.


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 10:49
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Tämmöinen on tämä mun mielessä ollut ratkaisu. Siis suurinpiirtein - ei mitenkään mittatarkasti siis.

Juurikin näin. Laakerien väliin, pultin ympärille, pitää laittaa putki joka on hievenen pidempi kuin laakeripesien välinen etäisyys. Prikkojen pitää olla sellaiset että pulttia kirirstäessä ottavat laakereissa kiinni vain sisäskehään.

Jukka


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:03
Kirjoittaja Pastori
pivot_sthg-1.png
pivot_sthg-1.png (136.33 KiB) Katsottu 11183 kertaa

Jos tälle tielle lähtee - että on summittainen rakenne kirjattu ylös - niin tässä korjattu versio.


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:07
Kirjoittaja jviirret

Nyt ei ole enää korjattavaa. Keskimmäinen putkista hitsataan reikien kautta uloimpaan kiinni :wink:

Jukka


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:13
Kirjoittaja Pastori

Noo. Korjataan sitten viralliseen versioon :D

Mahtaisko muuten lieriöiden liimaamiseen suunniteltu Loctite 638 -liima olla tuohon riittävä. Sehän on tommoiseen suunniteltukin. http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 321&path=1

Itse ajattelin porata vain molemmille puolille pikkaiset reiät ja tökätä sen sisäputken vaan siitä nips kiinni.

Nyt sitten laakeri ja rautakauppaan. Käyn ensin syömässä.


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:25
Kirjoittaja mhelander

Ihan vaan ihmettelen että miksi että käytä ohjainlaakereita tässä sovelluksessa ? Uudet sellaiset kun on tehty niin että mitään kitkaprikkoja ei tarvita ja ja osat pysyvät paikallaan.

Ei ehkä ole saman näköinen kuin mitä halutaan mutta osat olisivat vakiokamaa, suunniteltu pyöräkäyttöön ja on niitä trikeissä ja muissakin käytetty eri asennoissa kuin normi pyörissä.

Samasta syystä mietin aikanaan kun takajousituksesta haaveilin että käyttäisin ohjainlaakereita sielläkin.


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:40
Kirjoittaja PW

Miten tuo pultti kiristää nuo prikat, antaako tuo punanen kiinnike niin paljon periksi ?

Petri


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 11:55
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:

Ihan vaan ihmettelen että miksi että käytä ohjainlaakereita tässä sovelluksessa ?.

Ohjainlaakereita en olekaan kuullut kenenkään käyttäneet. EDIT: niissä mitä ole purkanut - on kyllä merkittävästi heikommat laakeroinnit. Tässähän tuo nivel kantaa mm. kuskin painon. Joten rasitus on aikamoinen.

Kokonaisia poljinkeskiöitä kyllä. Niistäkin on raportoitu kulumista ja klappia.

PW kirjoitti:

Miten tuo pultti kiristää nuo prikat, antaako tuo punanen kiinnike niin paljon periksi ?

Petri

Summittainen piirrokseni ei nyt ihan millintarkkaa kuvaa anna tästä aiheesta. Siinä on riittävää visuaalista välystä informaatioarvon lisäämiseksi.

Kyllä siitä ihan tiukka paketti tulee. VRT: oheiseen kuvaan Bonnen pyörän nivelestä. Samalla huomaa sen - miten Bonne o vahvistanut niveltä. Alunperin tuossa on ollut 3mm metallilevyä tuo "koura" - tuossa se on vaihvistettu 6 milliseksi.

EDIT: MIkä Jukka sinulla oli se "kouran" metallin paksuus? Ei tullut mitattua kun pyörä oli mulla testissä. Olis pitänyt.

bonne_pivot.png
bonne_pivot.png (465.41 KiB) Katsottu 11174 kertaa

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 12:12
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Ihan vaan ihmettelen että miksi että käytä ohjainlaakereita tässä sovelluksessa ?

En usko että ne kestää. Ovat tehty kestämään päittäistä kuormitusta ja pythonin nivelessä suurin voima on vääntävää. Tai siis varmaankin "kestävät", mutta kuluvat pykälälle nopeasti.

Pastori kirjoitti:

EDIT: MIkä Jukka sinulla oli se "kouran" metallin paksuus? Ei tullut mitattua kun pyörä oli mulla testissä. Olis pitänyt.

5mm tai 6mm. Näppituntumalla 4mm riittää jos "koura" ei ole kovin pitkä, eli ei juuri viistoon sahattua runkoputken päätä pidempi. Laakerit taas kestä sitä paremmin mitä pidemmän paketista tekee. Omani ovat olleet n. 10cm pitkiä. 15mm reiällä olevilla laakereilla "ikuisia" tuossa käytössä. Painokriittinen ihminen tekee siis heikomman ja kevyemmän.

Jukka


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 13:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Näin maallikkona tuntuisi että eikö kartio laakerit olisi oikeaoppinen valinta tällaiselle kuormitukselle?


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 13:52
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Näin maallikkona tuntuisi että eikö kartio laakerit olisi oikeaoppinen valinta tällaiselle kuormitukselle?

Toki, suojattuja ei vain löydy tässä 2e/kpl hintaluokassa ja vaativat säädön mahdollistavan rakenteen.

Jukka


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 15:01
Kirjoittaja Pastori

12mm reikäisiä ostin. 2.5 € oli kotipaikan laakerikaupasta ostaessa hintaa. Ulkomitta 32mm johon löytyy suoraan putki - sekä sen sisään menevä putki.


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 22:58
Kirjoittaja jori

Varmasti hyvä valinta. 12 mm reikä on helppo porata "kouraan". 15, 17 ja 20 reikien poraaminen on paljon vaikeampaa perustyökalusetillä.

Kuvassa ne brikat ovat aivan liian suuret. Riittää, kun brikat ovat pienimmät 12 mm sisähalkaisijaiset, mitä löydät. Niiden tehtävä on tukea sisäkoolit väliputken kautta kouraan. Ei niiden tarvitse olla yhtään sisäkoolia suuremmat, mutta niin kapeita brikkoja ei löydy kaupasta, joten perusbrikka on se valinta. Toki 12 sisähalkaisijaisesta putkesta sahattu rengaskin käy, mutta sen täytyy olla tasapaksu.

Liimalukite käy vallan hyvin, mutta misei hitsaisi, kun muu'tenkin on hitsailemassa. Ei tuon sisäputken tarvitse muuta, kuin pysyä paikoillaan, eikä sitä kovin suurella voimalla sieltä pois kuormiteta. Tärkeää on sisäholkin päiden suoruus (kohtisuoruus), jotta laakerit istuisivat suorassa. Minä jättäisin mieluummin akselin kiristämättä paikoilleen, kuin kiristäisin laakerit vinoja holkin päitä vasten. Kiristämättömässä ainoa ongelma on kouran reiän välykset, jotka ovat lisänä ohauksen välyksissä. Vinoon kiristetty laakeri ei kauaa kestä ja takeltelee käytössä. Sorvi olisi kyllä hyvä noiden väliholkkien tekemiseen. :roll:

Urakuulalaakeri on tällaiseen kuormitukseen aivan omiaan. Ei tarvitse olla viistokuula-, tai kartiorullalaakeri. Säteiskuormitus on riittävän suuri verrattuna akselin suuntaiseen kuormaan. Urakuulalaakeri kestää aksiaalikuormitusta, kunhan samalla on riittävästi radiaalista. Tässä tapauksessa on.


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 11:56
Kirjoittaja Pastori

Eipä ollunna ekassa kaupassa olleskaan 12mm prikkoja. Kahtelen seuraavasta paikasta.

Kevennyksenä offtopikkia. Prikkojen sijaan löysin ja ostin kyllä sekundat turvakengät mallia Sievin takaa avoimet remmilliset - parilla kympillä - IKH:n puodeissa on jos joku tarttee. Pari kertaa on pajassa refleksit pelastaneet varpaat.

Otan siis sorvin peruskolutuksen ja leikkelen putkenpätkät sorvilla. Olennaisinhan on se sisäputki joten niillä ulkoputkilla voi treenailla :)


Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 01:30
Kirjoittaja Joutilas
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Ihan vaan ihmettelen että miksi että käytä ohjainlaakereita tässä sovelluksessa ?

En usko että ne kestää. Ovat tehty kestämään päittäistä kuormitusta ja pythonin nivelessä suurin voima on vääntävää. Tai siis varmaankin "kestävät", mutta kuluvat pykälälle nopeasti.

Niin, onko pythonin ohjainlaakereissa oikeastaan muuta kuin vääntöä?

Nivel roikkuu pyöränakseleista tyhjän päällä.
Joku pystysuuntaan pysäyttävä kynnys pitää löytyä, että nivelasetelma pysyy kasassa, mutta kun kuormitus on nollannut klapin, niin ylälaakeria kuormittaa "puristus" ja alalaakeria "veto".

Laakerien kuormittuva laita (etu/taka) määräytyy sen mukaan, onko "kouraosa" rungon etu- vai takaosassa, mutta sillä ei laakerin kannalta ole isompaa merkitystä.

Kun aikanaan omaani tein, yritin mielenkiinnosta valaista itseäni oikein kuvan esittämällä demolla. Siinä on parista 100mm viemäriputken palasta kyhätty nivel, jonka laakereina toimivat kuvassa näkyvät keltaiset kuminauhat; Yksi ylä- ja toinen alapäässä.

Valkoisista "rungonosista" toinen on "saranoitu" tuolin selkänojaan ja toinen roikkuu pitkässä naruheilurissa, joka pitää ainoastaan riman ylhäällä, mutta ei muuten tue niveltä millään lailla. (Noinhan pythonissakin on: jos nivel taittuu/pettää pystysuunnassa, niin pyörät vaan rullaavat lähemmäs.) Rungonpuolikkaat olivat yhteydessä toisiinsa ainoastaan noiden kuminauhojen kautta.

Kuormitettaessa nivelen laakerikuminauhojen jännityskulmista näki laalerin kuormitussuunnan (eteen, taakse, ylös ja alas).

Ei mikään tarkkuuslaite, mutta ainakin hauska tehdä.

Kaveriakin naurattaa, mutta siltä osin kuvassa voi olla feikkiäkin...