Sivu 6/14
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 29 Huhti 2012, 13:59
Kirjoittaja Pastori
No ni. Reilun toista tuntia aikaa pajalla.
Dropoutit tässä mallia etu ja taka. Jätin tuon ketjuvaihteissa tarvittavan pidennyksen tuohon eteen tulevaan noin varuiksi, vaikka ajattelinkin napavaihteen laittaa näin ensihätään.

- dropouts.jpg (247.73 KiB) Katsottu 27254 kertaa
Rälläköin takaosan putket sopivaan mittaan ja tein tommoiset lovet niihin, ajattelin siis tehdä noista tommoiset kolmiomaisesti suipponevat.

- rear_tube_bend_cut.jpg (279.04 KiB) Katsottu 27254 kertaa
Paukuttelin ulkopuolen kiinni tuohon saumaan puukalikalla ja tuikkasin sitten sauman auki rälläkällä.

- rear_tube_bend_before_weld.jpg (235.07 KiB) Katsottu 27254 kertaa
Hitsasin sauman umpeen ja rälläköin dropoutille paikat. Kuvan taustalla puukalikka, hyvä työkalu 

- dropout_hole_cut.jpg (200.01 KiB) Katsottu 27254 kertaa
EDIT: Muistelin mistä tämän idiksen olin pöllinyt ja Jukaltahan se. http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm

Huomenna pääsen taas pariksi tunniksi. Hitsaan noi dropoutit kiinni sitten ekaksi. Raporttia seuraa.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 30 Huhti 2012, 18:32
Kirjoittaja Pastori

- dropouts_welded.jpg (313.86 KiB) Katsottu 27204 kertaa
Takana dropoutit kiinni. On se meikäläisellä ihan kauheeta säätöä tää metallihommien teko. Kuten kuvasta näkyy. Muuta en sitten aamusella kerinnyt tehdäkään.
Ai mistä toi hiontajälki tuossa levyssä. No. Olin jättänyt liian niukasti tilaa tohon reiän viereen ja rengasta ei saanut kiinni tuossa sisäpuolella, jäi hitsistä kantamaan:) Piti tehdä lisää tilaa. Rälläköin palat pois tuosta sisäpuolelta ja makkaroin siihen uuden hitsin. Kaunistahan tämä ei nyt ole, mutta luulisi pysyvän paikallansa.
Ai niin. Eiks ookin kiva etuala - taka-ala tässä kuvassa 
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 05 Touko 2012, 18:33
Kirjoittaja Pastori
No nyt oli pari tuntii lauantai iltapäivän rattoa.
Tikkasin peräosasta poiketen ENSIKSI noihin haarukkaputkiin riittävästi noita tukirautoja. Rälläköin sitten puomin putken kokoisen aukon jo kiinni oleviin ohuempiin putkiin ja kiristin kiinnin vaneriin.

- boom_part.jpg (195.97 KiB) Katsottu 27154 kertaa
Innostuinkin vähän liikaa ja jäi kuvia ottamatta. Mutta asia lyhyesti. Mittasin silmukan haarukkaputket oikeaan, nappasin poikki ja tein molempiin kymmenen asteen kulmat. Tämän päivän keskeisin työkalu oli sitten intensiivikäytössä taas = etuhaarukoiden sisäosan levyinen vanerinpala, johon kiristin kiinni nivelosan ja puomiosan ja hitsasin palikat kiinni. Jep. Silmukka siis kasassa.

- front_part.jpg (108.74 KiB) Katsottu 27154 kertaa
Silmukan keskelle johon tulee vielä dropoutit tuli siis tämä Jorin kiroama ylimääräinen hitsaus..
jori kirjoitti:Aittelin vain, että tulee ylimääräinen päittäisliitos akselihahlon kohdalle, vai mikä tässä on ideana. Eikös haarukka kannattaisi sitten oikeasti tehdä kahdesta kaaresta, jotka on tehty vähän pidemmästä putkesta, jossa on molemmin päin tuollainen harjoittelemasi mutka.
.. jolla asemoin poljinkeskiön haluamaani paikkaan.

- front_dropout_joint_20_degree.jpg (179.37 KiB) Katsottu 27154 kertaa
Innostuin niin että asemoin vielä rungon takaosan kiinnityskohdan paikalleen ja hitsasin senkin kiinni - en malttanut edes valokuvata työvaiheita kun väsytti niin. Mutta tässä pikapikaa testimielessä kasaan tuupattu runko. Nivelen pultti on liian lyhyt. Tämä on jostain vanhasta jemmasta.

- frame_test_joint.jpg (119.01 KiB) Katsottu 27154 kertaa
Nyt vielä dropoutit eteen, penkin kiinnitys ynnämuuta viilausta. Kyllä tää taitaa joskus valmistua, ehkä.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 20 Touko 2012, 15:42
Kirjoittaja Pastori

- p300_final_works.jpg (150 KiB) Katsottu 27102 kertaa
Tässä kuvallinen muistilappu jota olen viime päivinä käyttänyt.
Tulin juuri pajalta ja vikat hommat ennen kokoamishommia on nyt tehty.
Kuvia seuraa perässä - tässä tilitystä.
Dropoutit on nyt edessäkin kiinni.
Suunnitelmista poiketen laitoin taakse jarrutapit ja siirrän yhdestä raadosta siihen cantilever jarrun - eteen asensin paikan maantiejarrulle. Alkuperäisen suunnitelman mukainen rullajarru olikin niin iso että tällä suorakaideputkesta alas putoavalla dropout idealla se ottaa putken kulmaan kiinni
Penkin kiinnityksestä tein lattarautatestien pohjalta evoluutioversion jossa putken päällä on isosta mutta riittävän ohutseinäisestä (3+ millejä) putkesta leikattu pätkä. Sen yläpuolelle tuli reiät penkkiä varten ja alapuolella putken alla olevaan lattarautaan. Lattarautaan hitsasin kiinni putken pidikkeen pohjalevyn epäkeskosti (kääntämällä lattaa - saa pienen sijaintimuutoksen) - siihen tulee käsien lepuutusta ja hallintalaitteita (jarrut-vaihteet-sumutorvi) varten käytettynä hankittu ohjaustanko.
Mitäs muuta tein. Joo. Viimeistelin penkin yläosan kiinnityksen ja pilkoin tuon tukikepistön oikeaan kokoon ja porasin uudet reiät kohdilleen.
Sipaisin vähän rälläkkään kiinnitetyllä harjalla noita rungonkappaleita ja ruikin niiden niskaan pohjamaalia. Joo. Kyllä tiedän että viimeistely on niin turhaa tässä vaiheessa kun voi joutua vaikka rälläköimään ja hitsaamaan - mutta tommoiset on sitten helppo paikata JA mulla jää se viimeistely kokonaan jos en nyt tee mitään. Sen voi sitten oikeasti maalauttaa jos katsoo tarpeelliseksi jahka tällä on ensin kaatuiltu ja kisattu Nokialla.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 21 Touko 2012, 23:10
Kirjoittaja Pastori
Kuka velä muistaa kapalevystä tehdyn mallin?

Tuli tyrittyä ja vetäisin vielä punaista niskaan tuohon kun kotona kannustettiin vaikkei ole metriäkään ajettu. Enivei. Aika lähellä ollaan. Polkimet ja eturengas oikeesti kiinni, ketjukin kiinni muulla kuin sähköjohdon pätkällä - tanko toisinpäin ja jarru kiinni.

- status_21_5_2012.jpg (120.89 KiB) Katsottu 27065 kertaa
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 22 Touko 2012, 00:58
Kirjoittaja PW
Hiano !
Punanen on hyvä väri ja olishan se ollu vaikeeta maalata tuon kapalevymallinvärityksen mukaan
Nyt on viulu , joko osaat soittaa ? 
Petri
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 25 Touko 2012, 19:20
Kirjoittaja Pastori
Kannatti maalata 
Oppia tulee niin että kantapäitä kivistää.
Hiukan kivestää kun dropoutit olivat hitsatessa tukematta sisäsuuntaan. Kirraantuivat hiukan sisään. Tästä vielä selvisin kun Nexus kiristetään mutterilla kasaan. Hijalsin vähän mutteria puolikkaan paksuiseksi ja rengas holahtaa nyt kivasti paikalleen. Mutta - sain pienemmän rattaan ja sepäs ei menekään paikalleen nurinpäin kuten isompi ratas = ketju ei istu rattaalle kunnolla. Sen siis pitää olla normaalisti ja sitten paljastui että dropoutit ovat pari milliä liian ylhäällä = ketjulle jää puoli milliä väliä silmukan sisäreunan kulmaan.
Aattelin että paskat - en rupea sihtailemaan ja viilaamaan epätoivoisena pilkkua vaan käyn ja teen uudet dropoutit. Hion vanhat poikkeen ja hitsaan alaspäin pidemmät palikat tilalle.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 25 Touko 2012, 22:51
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Kannatti maalata 
Aattelin että paskat - en rupea sihtailemaan ja viilaamaan epätoivoisena pilkkua vaan käyn ja teen uudet dropoutit. Hion vanhat poikkeen ja hitsaan alaspäin pidemmät palikat tilalle.
Tänään sain muistutuksen katkennutta mummiskaa paikatessani, että se maali pitää hioa varsin kaukaa saumasta pois. Tuleen syttynyt maali puhaltaa suojakaasun pois ja hitsi kuplii pahan näköiseksi. Yritin laiskuuttani hioa maalin pois vain noin kymmenen millin alueelta. -Ei rittänyt. 
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 25 Touko 2012, 23:02
Kirjoittaja Pastori
Tämä selkisi jo sitä takaosaa tehdessä, roskalavan putki oli maalattu. Lievää käryä ilmassa jo rälläköidessä ja sehän olikin mun haalari joka oli tulessa
kärtsää oli hitsatessakin vaikka hiontaa olin tehnyt.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 25 Touko 2012, 23:14
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Tänään sain muistutuksen katkennutta mummiskaa paikatessani, että se maali pitää hioa varsin kaukaa saumasta pois.
On teillä virtaa, mistä te kaiken energian tuohonkin turhaan työvaiheeseen ammennatte
Laiskana miehenä en hio maaleja yhtään, eihän siihen saumaan tarvi kuin heppi laittaa niin se maali syttyy palamaan. Antaa sen kärytä siinä kaikessa rauhassa ja kun liekki on sammunut niin pyhkäisee kinttaalla karstat pois. Aloitaa vasta sitten varsinaisen hitsaamisen. Jos sauma on pitkä niin lopettaa siihen kun taas alkaa maali palamaan ja jatkaa kun se on sammunut.
Jukka
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 26 Touko 2012, 00:13
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:On teillä virtaa, mistä te kaiken energian tuohonkin turhaan työvaiheeseen ammennatte
Laiskana miehenä en hio maaleja yhtään, eihän siihen saumaan tarvi kuin heppi laittaa niin se maali syttyy palamaan. Antaa sen kärytä siinä kaikessa rauhassa ja kun liekki on sammunut niin pyhkäisee kinttaalla karstat pois. Aloitaa vasta sitten varsinaisen hitsaamisen. Jos sauma on pitkä niin lopettaa siihen kun taas alkaa maali palamaan ja jatkaa kun se on sammunut.
Yritin tuossa kokeilla alumiinin hitsausta TIG:llä ja siinä ei kyllä kannata säästellä yhtään pintojen puhtaaksi hionnassa. Ei nimittäin tule edes räkimisen veroista saumaa jos vähänkään roiskii maalit tai alumiinioksidit saumassa...
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 26 Touko 2012, 04:40
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:Yritin tuossa kokeilla alumiinin hitsausta TIG:llä ja siinä ei kyllä kannata säästellä yhtään pintojen puhtaaksi hionnassa. Ei nimittäin tule edes räkimisen veroista saumaa jos vähänkään roiskii maalit tai alumiinioksidit saumassa...
Joo, ei toimi alumiinissa, se johtaa lämmön niin nopeasti ja laajalle ettei maalit jää palamaan. Muutenkin ihan eri planeetalta ne puhtausvaatimukset...
Jukka
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 26 Touko 2012, 15:37
Kirjoittaja Pastori
Kyllähän siinä nyt vähän tulee sitä hiomista automaagisesti kun ottaa vanhan palikan pois.
Tässä mallia korkeammasta dropoutista. Aattelin että jätänkin tuon "korvakkeen" tuohon yläpuolelle jos vaikka tulee innovoitua jokin lokarintapainen - niin tohonhan sen voi sitten nappaista kiinni.

- new_dropouts.jpg (248.62 KiB) Katsottu 26968 kertaa
Penkin kiinnityksen evoluutiomalli oli siis tämmöinen:

- seat_clamp.jpg (301.81 KiB) Katsottu 26968 kertaa
Tästä puuttuu nyt se että alapuolen lattarautaan hitsasin kiinni tommoisen ohjaustangon kokoisen putkenpidikkeen aluslevyn johon saapi kätsysti kiinni lepuutustangon jossa on kiinni hallintalaitteita kuten jarrukahvaa ja vaihteenvalitsin.

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 26 Touko 2012, 21:31
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti: Tuleen syttynyt maali puhaltaa suojakaasun pois ja hitsi kuplii pahan näköiseksi. Yritin laiskuuttani hioa maalin pois vain noin kymmenen millin alueelta. -Ei rittänyt. 
Sehän tosiaan kiehuskelee aika kaukana saumasta. Huomenna räppään kuvan malliksi. Eihän siinä nyt kauempana ole muuta harmia, kuin ettei taida nyt ihan parasta ilmaa olla hengitettäväksi.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 26 Touko 2012, 22:37
Kirjoittaja jori
Kun hitsattava pinta on pystyssä tai hitsaria kohti kallellaan, nousee hitsin alapuolella palavan maalin liekki ylös päin ja puhaltaa suojakaasun pois niin, että hitsi räiskii ja kiehuu ikävästi ja tulee huono, huokoinen jälki.
Jukan konsti on hyvä ja käyttökelpoinen, jos saa käännettyä kappaleen niin, että hitsi on aivan pystyssä, tai sitten nätisti jalkoasennossa. Pelkkä hefti ei kyllä minun hitseissäni ole riittänyt maalinpoistoon, kuin paikallisesti. Vähän enemmän pitää hitsailla, ennen kuin maalin saa kintaalla pyyhittyä.
Toinen, ehkäpä vieläkin hankalampi pinnoite on kuumasinkitys. Se kiehuu hitsin reunassa ja puhaltaa suojakaasut pois, eikä siinä auta muu kuin kunnollinen sinkinpoisto hiomalla tai kaasupillillä, tai sitten ehkä hapolla. Happoa en ole kokeillut, pitäisiköhän. 