Sivu 6/7

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 15:50
Kirjoittaja TMS

Nokialla kun Pieterin kanssa juttelin niin hämmentävän hyvin hän osasi Suomea siihen nähden kuinka kauan hän on täällä ollut (reilun puoli vuotta), mutta todennäköisesti kommunikointi englanniksi on parempi valinta kuitenkin vielä.


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 15:56
Kirjoittaja terppa
Premnas kirjoitti:

Hups, sehän on jo huomenna! Mulla ei ole tähän mennessä muihin nojapyöräilijöihin verrattuna kauheesti kilometrejä mutta suurin syy on ollut just se ettei näiden nopeuksien kanssa niitä kilometrejä haalita samalla tavalla. Esim. 104km, yli viisi tuntia. Joka päivä ei semmoiseen olisi mahdollisuutta edes. Nopeammalla pelillä niitä kilometrejäkin kertyisi enempi. Mitä se runsas kilometrien kerääminen sitten tarkoittaa, lähenteleekö 10 000km vuodessa? Toi leasing kuulostaa kanssa mielenkiintoiselta, aikaisemmin olen ajatellut tosin onko siinä järkeä mutta kinnerit on kertaostoksena sen verran kalliita että tuollain siinä olisikin järkeä?

terppa kirjoitti:

Tänään 88 km 29,7 km/h keskarilla ja Wawin jätin Tammisaareen. Ei niin haikeata Wawin tiettyjen ominaisuuksien tähden mutta mitä enemmän ajoin sen nöyremmin se kulki, 1297 km oli yhteistä taivalta. Tuollainen vekotin soveltuu hyvin minun työmatkalleni ja pitää jatkaa tuumailua ja testailua. Nyt näyttäsi, että Wawilla on ruvettu kehittämään tuotetta valmistuspaikan vaihduttua Tsekkeihin, mm. Pumpun kiinnitys on tukevampi eli se pysyy nyt seinässä kiinni, Pyörän kapseliin on käytetty 3x enemmän tarranauhaa eli todennäköisesti pysyvät paikallaan (minulla lähti 2 kertaa irti tärinäraita alamäessä.) Maalauksen pitäisi joulukuusta eteenpäin olla yhtä laadukas kuin Mangossa ja katon visiiri tulee paksummasta tavarasta, jos nyt on 0,75mm niin uusi on 1mm. Takavalolle on vaihtoehtoinen paikka takana jossa se vähemmän halkoo tuulta, tosin näkyvyys ei ole niin hyvä kuin ylhäällä mutta valo on todella tehokas.

Melkoisia matkoja ja melkoisia vauhteja :) . Kyllä aina vaan enempi alkaa houkutella tuo kinneri. Tuntuu että koko pyöräilyinto alkaa kallistua enempi sulan maan aikoihin koska Suomen talvi tuntuu olevan niin onneton ja varsinkin teiden kunnossapito. Oikeastaan talvisin on kaikkista kivointa ajaa silloin kun väylät ovat pelkästään jäässä. Sitä ei kuitenkaan kovin usein tapahdu...

Muoks. Kehtaako noille lähettää viestejä suomen kielellä vai pitääkö laittaa englanniksi, vaikka noi sivut ovatkin suomella kirjotetut? :oops:

Ihan suomenkielellä kannattaa laittaa, kyllä google-kääntäjä auttaa ja käsittääkseni hänellä on suomalainen vaimo eli tulkkausapua varmaankin löytyy perhepiiristä. Pieter puhuu kyllä vähän suomeakin mutta vielä hitaasti ja harkiten. Mä muutes Optiman ostin ihan google-kääntäjän avulla :) Vastaukset sain Pieteriltä sekä englanniksi, että suomeksi.

Alussa rupesi kilometrimäärät kasvamaan kun kunto kasvoi, sitten pyörää tuunasi ja sillä oli kivempi ajaa kovaa ja samassa ajassa kerkesi taas pitemmälle. Tänä vuonna olen ajanut paljon Optimalla joka taas kulkee joutuisammin eli sillä ehtii pitemmille lenkeille. Kinnerissä rasittuisi vähemmän ja taas vauhdit nousisi eli vuotuinen kilometrimäärä taas kasvaisi, kun on sateelta suojassa niin työmatkaa taittuisi useammin, varsinkin syksyllä... nyt on melkein 8400km tänä vuonna eli ei huono sekään 8)

Tuossa leasing jutussa käsitin, että kilometrit olisi tyyliin työmatkat 4 kertaa viikossa + 50 km mutta tämä varmaankin riippuu työmatkan pituudesta, etua on, että työpäiväksi pyörän voi jättää näkyvälle paikalle. Jos laskee vaikka hitaat kyläajot mukaan eli normi asioinnit ja keskarin alakanttiin 25 km/h niin 4 h hupiajolla tulisi 100 km viikossa työmatkojen lisäksi. Tai sitten jos minimiä meinaa niin 1,5 h normi maantielenkki piisaa.


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 17:21
Kirjoittaja Premnas

Pistin nyt sitten suomeksi sen sähköpostiviestin. Toivottavasti ehtii vastata jos se koeajomahdollisuus on kerta huomenna :) . Noita velocraftin sivuja kun luin niin käsitin että 5 kuskia voisivat koeajaa eli on siinä joku raja, jos sinne on jo monta ilmoittautunut.

Luin myös esittelyjä Mangosta Sinnerin sivuilta eikä tää kuume ainakaan yhtään helpota :D . Tykkäisin lähteä vaikka koko päiväksi pyöräilemään mutta ajokin pitäisi olla kevyemmin kulkeva siinä tapauksessa. Kinnerillähän olisi mahtavaa lähteä kiertämään vaikka Säkylä ja Köyliö :D . Fiskars on myös nättiä seutua ja Pohjan alueella mahtavia mäkiä!

Mulla tulee vuodessa ajoa 3000 päälle mutta jos olis tuommonen katettu, sulavasti kulkeva ohjus niin en epäile ettei voisi tulla vähintään tuplat tai enempikin. Nyttenkin yleensä kun lähden ajamaan niin äkkiä menee vähintään 2 ellei 3 tuntia ajoon ja monesti on ettei tahtoisi lainkaan tulla takas kotio :D .

Leasing kuulostaa todella hyvältä eikä oikeastaan paljolta mutta itse olen nyt siinä tilanteessa etten tiedä pitäisikö opiskella vielä jotain muuta vai mitä tehdä, työttömänä. Aikaa on muttei rahaa.


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 17:29
Kirjoittaja PW

Mikähän tuossa on syynä ett koeajomahollisuudet on rajattu, vai pelkäävätkö ett ei kerkee muuta tehäkään ku ajattaa immeisiä ?
Tuo liisaus vaihtoehto kuullostaa hyvältä ja ei kait siinä ne kilometrimäärät oo olellisia eikä vauhti vaan se ett pyörä on tienpäällä ja mahollisimman paljon ihmisten nähtävillä jotta mainokset on esillä ja tietysti myös pyörät jos niitä on Pieterin tarkotus myydä.

Petri


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 17:46
Kirjoittaja Premnas

Voihan se olla että jos ei olisi rajattu niin niitä kokeilunhaluisia ihmisiä valuisi aina vaan lisää ja jos heillä on joku tietty reittisuunnitelma josta pidetään kiinni..

Ite en oo nähnyt Turun seudulla vielä ainuttakaan kinneriä. Oikeastaan en ole nähnyt kinneriä lainkaan livenä joten mua olisi varmaan vaikeaa saada enää pois sen kimpusta pois ihailemasta :D .

Kesäaikaan tuo esilläolo on helpompi toteuttaa. Talvesta sitten tiedä, kun ei normi trikelläkään oikein pääse ainakaan täällä päin kulkemaan. Siis pyöräteillä. Ajoradoilla jo pääsee, tosin on sielläkin monesti aikamoista suhrua ja vähän mietityttäisi talviajo ajoradalla vaikka kinnerin kuoret olisivatkin "suojaamassa"..


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 18:17
Kirjoittaja PW

Eihän näitä kinnereitä montaa oo koko Suomessa, varsinkaan näitä tehdastekosia. 4 Mangoo, 3 Waw, 1 Quest (luultavasti vielä), 1 Strada , 1 Leitra ja 1 Go-one muita en muista foorumilla nähneeni/kuulleni. Noista oon muut nähny livenä paitti tuo Go-one.
Nämäkin kinneri määrät on enemmän kuin tuplaantunu ihan viimevuosina. Ja kiinnostus tuntuu olevan sitä luokkaa ett varmaan jatkuu näiden suosio.

Petri


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 19:33
Kirjoittaja optimistx
Premnas kirjoitti:

...
Tykkäisin lähteä vaikka koko päiväksi pyöräilemään mutta ajokin pitäisi olla kevyemmin kulkeva siinä tapauksessa.
...

Mulla tulee vuodessa ajoa 3000 päälle mutta jos olis tuommonen katettu, sulavasti kulkeva ohjus niin en epäile ettei voisi tulla vähintään tuplat tai enempikin. ...

Oikein hyvä on mahdollisuus kokeilla kinneriä päiväkaupalla ennen sitoutumista ostamiseen. Itselläni on ollut suuret kuvitelmat siitä, kuinka kinnerin ilmanvastus on niin paljon pienempi, että se kulkee kuin raketti tavalliseen nojapyörään verrattuna. Terpan raportoimat nopeusesimerkit ovat vähintään kaksinkertaisia verrattuina siihen, mitä itse noja- tai kirkkoherrapyörällä pääsen. Hän ajaisi yli kaksi kierrosta siinä missä minä yhden.

Onko sitten niin, että maksamalla erinäisiä tonneja kinneristä pääsisin jatkossa 50 - 100 % nopeammin ja jopa kisaisin iloisesti Terpan rinnalla?

Näyttäsi Nokian tuloksia analysoidessa ja Ollin tuloksia muistellessa siltä, että kinnerillä voisi olettaa OMAN keskinopeutensa lisääntyvän noin 10 - 15 %. Jos olisi enempi, odottaisin kyllä perusteluja.

Jos ajan nyt nojapyörälläni tietyllä mukavalla sykkeellä 20 km/h, niin katetulla samantapaisella ajelen 22-23 km/h samoilla sykelukemilla. Oikein/väärin?


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 19:59
Kirjoittaja PW

Se pienestä ilmanvastuksesta tuleva hyöty kasvaa suuremmissa nopeuksissa eli "kovatkundit" hyötyy enempi kun saavat kinnerin alle, eiks oo epistä :D me takarivin poleskelijat hyödymme lähinnä sen ett on lämpimämpi ja kuivempi ajaa huonossakin kelissä :D

Petri


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 20:19
Kirjoittaja Premnas

Huhhuh, kylläpä jännitti puhelimes ja tuli sönkättyä englanniks :oops: . Mutta soitan Siegfriedille huomenna päivällä et milloin ja missä Turussa vois kokeilla, jippii :D . Se on kyllä pitempi ajaja ku mä että tiedä sit onnistuuko varsinainen ajo vai onks se vaan istumassa käymistä ja ulkopuolelta ihailua. Ehkä sitten paremmalla ajalla mennä sinne Tammisaareen kokeilemaan. :)

Kai sillä kinnerillä nyt kuitenkin on enempi etua kattamattomaan trikeen nähden, kuin pelkkä sateensuoja? Kaksipyöräiset onkin sitten varmaan jo eri juttu.


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 20:25
Kirjoittaja Syväri
Premnas kirjoitti:

Huhhuh, kylläpä jännitti puhelimes ja tuli sönkättyä englanniks :oops: . Mutta soitan Siegfriedille huomenna päivällä et milloin ja missä Turussa vois kokeilla, jippii :D . Se on kyllä pitempi ajaja ku mä että tiedä sit onnistuuko varsinainen ajo vai onks se vaan istumassa käymistä ja ulkopuolelta ihailua. Ehkä sitten paremmalla ajalla mennä sinne Tammisaareen kokeilemaan. :)

Kai sillä kinnerillä nyt kuitenkin on enempi etua kattamattomaan trikeen nähden, kuin pelkkä sateensuoja? Kaksipyöräiset onkin sitten varmaan jo eri juttu.

Hieno homma :D Eiköhän tuo polkeminen onnistu jos olet lyhyempi. Wawia kun koitin niin eihän siitä mitään tullu ku polvet ja kantapäät kolisi joka paikkaan :( lyhyempi vaan valuisi syvemmälle kinnerin uumeniin


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 20:33
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Kai sillä kinnerillä nyt kuitenkin on enempi etua kattamattomaan trikeen nähden, kuin pelkkä sateensuoja? Kaksipyöräiset onkin sitten varmaan jo eri juttu.

Jos niitä esille tulemattomia etuja nyt tähän listaa:
-ei tarvi pukea pyöräilyvaatteita, pääsee liikkeelle nopeampaa
-autoilijat kohtelee vähintään kuin mopoautoa, osa ehkä pitää jopa tasa-arvoisena henkilöauton kans. Risteyksistä selviää nopeamin.
-koirat pelkää, juoksevat karkuun ja parhaimmillaan vetävät omistajansakkin mehtään tietä tukkimasta.

Jukka


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 20:37
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

Kai sillä kinnerillä nyt kuitenkin on enempi etua kattamattomaan trikeen nähden, kuin pelkkä sateensuoja? Kaksipyöräiset onkin sitten varmaan jo eri juttu.

Onhan ne hiton hyvän näkösii, herättää kateutta ym... :D no lisänopeus on tietysti kaikki plussaa.
Kannustan kokeilemaan ja hankkimaan, mukavaa ett naisetkin innostuu näin hienoista kulkupeleistä. Ja tosiaan ei se pienuus oo niin paha ku kuskin liika pituus/koko. Pienempänä valut vaan niin alas ett yletät polkimille, no näkyvyys vähän kärsii mutt polkemaan kuiteskin pääsee. Nokiallakin se pikkupoika ajeli wawia kummasti olisko ollu 10 v, sivusta kurkki tietä ja polki menemään :D

Petri


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 20:56
Kirjoittaja Premnas
Syväri kirjoitti:

Hieno homma :D Eiköhän tuo polkeminen onnistu jos olet lyhyempi. Wawia kun koitin niin eihän siitä mitään tullu ku polvet ja kantapäät kolisi joka paikkaan :( lyhyempi vaan valuisi syvemmälle kinnerin uumeniin

Ajattelin vaan jos ne polkimet on niin kaukana ettei ylety polkemaan, tai ylettyy muttei näe enää eteensä.

Näkyvyys ja kunnioitettavuus liikenteessä ovat kyllä erityisen hyviä ja tärkeitä puolia. Trikellä kun ajaa niin monet kyllä väistää kaukaa mutta silti on jotenkin alaston ja suojaton olo kun isompi kuorma-auto pyyhältää ohi. Ja jotkut tuntuvat menevän liian läheltä ohi. Koirat on liian kiinnostuneita trikestä (en tiedä miksi)...

Olisi vaan kiva tietää että mikä se "kovakuntoinen" kuski on? Jos kovakuntoinen kuski istutettaisiin kaksipyöräisen nojakin puikoista trikeen niin kuin kovaa se kuski vetäisi sillä?


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 21:34
Kirjoittaja terppa
optimistx kirjoitti:

Oikein hyvä on mahdollisuus kokeilla kinneriä päiväkaupalla ennen sitoutumista ostamiseen. Itselläni on ollut suuret kuvitelmat siitä, kuinka kinnerin ilmanvastus on niin paljon pienempi, että se kulkee kuin raketti tavalliseen nojapyörään verrattuna. Terpan raportoimat nopeusesimerkit ovat vähintään kaksinkertaisia verrattuina siihen, mitä itse noja- tai kirkkoherrapyörällä pääsen. Hän ajaisi yli kaksi kierrosta siinä missä minä yhden.

Onko sitten niin, että maksamalla erinäisiä tonneja kinneristä pääsisin jatkossa 50 - 100 % nopeammin ja jopa kisaisin iloisesti Terpan rinnalla?

Näyttäsi Nokian tuloksia analysoidessa ja Ollin tuloksia muistellessa siltä, että kinnerillä voisi olettaa OMAN keskinopeutensa lisääntyvän noin 10 - 15 %. Jos olisi enempi, odottaisin kyllä perusteluja.

Jos ajan nyt nojapyörälläni tietyllä mukavalla sykkeellä 20 km/h, niin katetulla samantapaisella ajelen 22-23 km/h samoilla sykelukemilla. Oikein/väärin?

Jos esimerkkinä mietin omaa työmatkaa yöllä niin hyvissä olosuhteissa keskinopeus on 10% parempi, huonoissa olosuhteissa (sade ja vastatuuli) ero nousee jopa 20% ja tämä vertautuu Optimaan. Myötätuuleen esim. Pioneeri kulkee siinä missä Optimakin mutta vastatuulipäivänä ero kasvaisi ja voisi olla 25%. Päivällä tilanne tasoittuu koska ajaa 5 -7 km pyörätietä joka kaksipyöräisellä menee nopeammin jolloin aerodynamiikkaetua ei saa.

Jos vertailukohta on trike jossa on myös painoa, 3 pyörää ja myöskin ilmanvastusta saattaisi nopeuserot olla vielä hiukan isommat mutta kun itsellä ei ole sellaisesta kokemusta... nämä nopeudet on niin reitti-, mäkisyys- ja polkijakohtaista ja tietenkin mihin vertaa... Optimistxin lowracer on haastava vertailukohde eli on kevyt ja pieni ilmanvastus. Mäkisessä maastossa olisi nopeampi kuin kinneri mutta mitä tasaisempaa on niin sitä enemmän nopeusetua kinneri saa. Toki rahalla saa sähköt jolloin kenen tahansa polkemana kinnerin keskinopeuslukemat muuttuisi sellaisiksi, että hymy leviäisi korviin :)

Sykemittaria en ole käyttänyt mutta tuolla vakituisella työmatkalla jäi tunne, että kinnerillä rasittuu vähemmän, ero tulee varmaan siinä, että kinnerillä rullaa sen 2-3 km kun omalla pyörällä pyörittää koko ajan ja mennessäkin muuan nyppylä meni ihan liike-energialla kun taas omalla pyörällä jo ihan puuskuttaa.

Kilometrejä kinneri tarvitsee alle, että kulkee, minun mielestä vaati pitemmän totuttelun kun vaihtoi Pioneerista Optimaan, oudolta muuten tuntui tänään lähteä 2-pyöräisellä... kilometrin vaati tasapainoaisti totuttelua ennen kuin Pioneerin päällä oli lokoisaa :)

Hyviä puolia jos listaa lisää niin kamaa on helppo kuljettaa mukana esim. kauppaostokset ja ei tarvitse muistaa erikseen ottaa pyörälaukkuja tms. tosin kovin isoa esinettä ei saa kokonaisena sisään.


Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Lähetetty: 12 Elo 2012, 21:44
Kirjoittaja mhelander

Oli niin tain näin, Nokialla ei minua ohitellut säännöllisesti kuin TMS:n kinneri. Muut ajoivat joko about samaa vauhtia tai sitten ohittelin niitäkin.

TIedä sitten mikä oli ero moottoreissa ja kuinka pahasti kattamaton lopulta otti takkiin pääsuoran vastatuulessa. Vaikea näitä on vertailla. Itselleni ei kinneri sopis oikein juuri mitenkään käyttöön vaikka sillä vähän mukavuutta parantaisi.

Rataolosuhteet on erit kuin tuolla tien päällä. Tänäänkin erehdyin, kun piti kiirustaa, tärinäraidoitetulle tieosuudelle. Sitä olisi erityisen ikävää ajaa kinnerillä kun mukavammalla lowracerillakin oli rentous kaukana. Harmi vaan kun ko tieosuus on yksi nopeimpia paikallisia.