Sivu 6/18
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 26 Touko 2012, 04:54
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:Toinen ajatus oli korvata vastinkappaleet penkin pohjassa sellaisella 50mm pakoputkikiinnikkeellä, jonka ulkoreunoihin hitsaisi pultit sojottamaan sivuille. Nämä toimisi penkin kaltevuussäädössä akseleina.
Pakoputkikiinnikke(klemmari) toimii, mutta jättää jäljet runkoon. Hydrauliikkapukille on olemassa tällaisia kiinnikkeitä:

Joista askartelemalla saisi rungolle hellävaraisemman kiinnitys systeemin.
Jukka
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 26 Touko 2012, 17:12
Kirjoittaja joonas
jviirret kirjoitti:joonas kirjoitti:Toinen ajatus oli korvata vastinkappaleet penkin pohjassa sellaisella 50mm pakoputkikiinnikkeellä, jonka ulkoreunoihin hitsaisi pultit sojottamaan sivuille. Nämä toimisi penkin kaltevuussäädössä akseleina.
Pakoputkikiinnikke(klemmari) toimii, mutta jättää jäljet.
Jukka
Jäljet tuohon runkoon ei pal haittaa
Tarkoitus olis tehdä riittävän kestävä kiinnitys vähällä vaivalla ja painolla.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 26 Touko 2012, 17:16
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:jviirret kirjoitti:joonas kirjoitti:Toinen ajatus oli korvata vastinkappaleet penkin pohjassa sellaisella 50mm pakoputkikiinnikkeellä, jonka ulkoreunoihin hitsaisi pultit sojottamaan sivuille. Nämä toimisi penkin kaltevuussäädössä akseleina.
Pakoputkikiinnikke(klemmari) toimii, mutta jättää jäljet.
Jukka
Jäljet tuohon runkoon ei pal haittaa
Tarkoitus olis tehdä riittävän kestävä kiinnitys vähällä vaivalla ja painolla.
Tuossa pyörässä http://www.kotinet.com/ninajukk/lowlwb.htm on nyt muutaman vuoden ollut penkki kiinni pakoputkiklemmarilla, hyvin on kestänyt.
Jukka
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 26 Touko 2012, 17:26
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:joonas kirjoitti:
Jäljet tuohon runkoon ei pal haittaa
Tarkoitus olis tehdä riittävän kestävä kiinnitys vähällä vaivalla ja painolla.
Tuossa pyörässä http://www.kotinet.com/ninajukk/lowlwb.htm on nyt muutaman vuoden ollut penkki kiinni pakoputkiklemmarilla, hyvin on kestänyt.
Kuvasta ei oikein näy, mutta onko pakopuktiklemmarin u-pultin päässä jatkomutterit ja penkki niiden yläpäässä kupu-/uppokantaruuvilla, vai onko välissä vielä erillinen istuimenasennuslatta.

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 26 Touko 2012, 19:09
Kirjoittaja Pastori
Lainaus takavuosilta.
Tein taannoin hydrauliputken kiinnikkeestä ja romuläjän alumiinikappaleista tämmöisen testikappaleen räkäpyörää varten.
Kiinnike tuntuu aika tukevalta putkessa, mutta vääntelemällähän ei totuus vielä selviä.
Detaljissa näkyy tämän kappaleen tuotenimi jos jotakuta kiinnostaa. Olisko ollut kolmisen euroa hintaa ja pulttia ja prikkaa vielä lisukkeeksi. Kokonaishinta ei siis ole mahdoton - mikäli vielä osoittautuu toimivaksi.


Jori kannusti kääntämään kiinnikkeet, muuten vois toimii.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 26 Touko 2012, 20:39
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Kuvasta ei oikein näy, mutta onko pakopuktiklemmarin u-pultin päässä jatkomutterit ja penkki niiden yläpäässä kupu-/uppokantaruuvilla, vai onko välissä vielä erillinen istuimenasennuslatta.
Pakoputki klemmariin on hitsattu kaksi isoa neliskanttista aluslaataa ja penkissä näiden väliin mahtuva putkenpätkä. Myöhemmissä kuvissa, joissa vaneripenkki, on sama klemmari. Vaneripenkin pohjaan on pultattu levynpala johon on hitsattu saman pituinen putkenpätkä.
Jukka
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 12:48
Kirjoittaja joonas
Penkin kiinnitys on kyllä tähän mennessä veemäisin homma 
Askartelin penkin alle tollasen läpyskä-härdellin. Ei ole kovin tukeva. Toivottavasti selkänojan kunnollinen kiinnitys ja pari vahvikepalaa noiden läpysköjen väliin tukevoittaa tarpeeksi. Akseliputkki on vain sen verran hitsattu, että uskalsi istua päälle. Akseliputki on myös vähän väljä ja penkki klonksuu vähän puolelta toiselle. Selkänojan kanssa ei oikein tiedä miten etenisi. Täysin säädettävää tästä ei kyllä kohtuuvaivalla taida tulla.
Hitsasin myös peräkolmion kasaan.
Ketjut tuli pätkittyä liian aikasin ja nyt lyhyillä kammilla pitää jatkaa. 90mm kammet ei kyllä väärään suuntaan paikallaan kiertäessä tuntunut mitenkään lyhyiltä. Kuvittelisin että 170mm kammilla olis kauheeta viuhtomista 
Mutta kun pääsi päälle ekaa kertaa istumaan niin fiilikset kohos taas 
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 13:39
Kirjoittaja jori
joonas kirjoitti:
Mutta kun pääsi päälle ekaa kertaa istumaan niin fiilikset kohos taas 
Onneksi olkoon. Johan tuolla ajelee vaikka kuin. Mittaile nyt kuitenkin vielä, josko tuota istuimen kiinnitysreikää voisi siirtää ylemmäs. Minusta näyttäisi, että ketju mahtuu kulkemaan, vaikka istuin laskeutuisi viisikin senttiä.
Lähinnä siinä mielessä ehdottelen, että istuimen nykyinen korkeus n. 600 mm saattaa olla vähän hankala pysähdyksissä kaupunkialueella. Se, haittaako tuo korkeus, riippuu lähinnä lantiosi notkeudesta ja siitä, kuinka hyvin saat jalan kääntymään istuimelta alas. Penkin siirto pienenentää myös kannattimien rasituksia ja joustoa ratkaisevasti.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 23:36
Kirjoittaja joonas
jori kirjoitti:joonas kirjoitti:
Mutta kun pääsi päälle ekaa kertaa istumaan niin fiilikset kohos taas 
Onneksi olkoon. Johan tuolla ajelee vaikka kuin. Mittaile nyt kuitenkin vielä, josko tuota istuimen kiinnitysreikää voisi siirtää ylemmäs. Minusta näyttäisi, että ketju mahtuu kulkemaan, vaikka istuin laskeutuisi viisikin senttiä.
Lähinnä siinä mielessä ehdottelen, että istuimen nykyinen korkeus n. 600 mm saattaa olla vähän hankala pysähdyksissä kaupunkialueella. Se, haittaako tuo korkeus, riippuu lähinnä lantiosi notkeudesta ja siitä, kuinka hyvin saat jalan kääntymään istuimelta alas. Penkin siirto pienenentää myös kannattimien rasituksia ja joustoa ratkaisevasti.
Kuvassa taitaa olla ketju rattailla pieni-pieni. Olen mittaillut tota aika tarkkaan ja iso-iso yhdistelmällä ketju mahtuu sopivasti penkin ali. Nyt kun kampitsydeemiä on pitänyt siirtää jumalattoman eteen niin ketjujen kanssa on uusia ongelmia. Voi olla että edessä ei tarvi käyttää isoa hammaspyörää ollenkaan 90mm kammilla ja sitten ketjua voisi siirtää alemmas.
Nyt pitäsi vaan saada eka vehje liikkeelle niin näkis ja kokis, mutta...
-Etujarru jyrää suoraan rissapyörään joka pitää siis siirtää.
-Etujarrun "kääntö" ei ihan pelaa. Vaijeri on liian jäykkää että siitä sais sopivan silmukan eli jotain pitää keksiä.
-Ketjulinja on jo niin matalalla pieni-pieni yhdistelmällä että kun polkee taakse niin ketju osuu takahaarukkaan ja tippuu rattaalta 
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 02 Kesä 2012, 23:54
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:-Ketjulinja on jo niin matalalla pieni-pieni yhdistelmällä että kun polkee taakse niin ketju osuu takahaarukkaan ja tippuu rattaalta 
Tuollaisten vaihdeyhdistelmien käyttöhän kielletään jo ketjuvaihteen käyttöoppaissakin, eikä taaksepäin polkeminen jouduta matkantekoa ollenkaan... Voimansiirron häviöiden ja ketjun kestävyyden kannalta on sitä parempi mitä suurempia rattaita käytetään.
Jukka
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 03 Kesä 2012, 00:25
Kirjoittaja joonas
Nonni! Vihdoin on ekat tyypit otettu.
Ajelin ees taas ja tein muutamia havaintoja, joihin kaipaisin kommentteja.
Ajokki on yllättävän vakaa hitaassa vauhdissa, mutta vähän kovemmassa (15-20km/h?) ohjaus on jo levoton. Suoraan pääsee kyllä rennosti mutta pieni korjausliike saattaa ikäänkuin "imaista" ohjausta ja tulee sellainen levoton viipaisu. Koitin nostaa selkänojaa niin, että saisin pään taka-akselin eteen ja yritin pitää päätä edempänä. Tuntui että ajo oli vakaampaa, mutta en osaa sanoa varmaksi. Penkkiä ei viitsisi paljoa siirtää eteen kun loppuu säätövara kampitsydeemistä. Nyt jo jää jalka vähän koukkuun polkimen kauimmaisessa kohdassa.
Niin paljonko jalka nojakissa pitää/sopii/saa jäädä koukkuun?
Rissapyörä yllätti. Ketju ei tippunut töyssyistäkään ajettaessa. Vauhtia ei oikein saanut, mutta se johtunee hieman tyhjistä maatorenkaista ja pikkasen laahaavasta etujarrusta.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 03 Kesä 2012, 00:44
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:Ajokki on yllättävän vakaa hitaassa vauhdissa, mutta vähän kovemmassa (15-20km/h?) ohjaus on jo levoton. Suoraan pääsee kyllä rennosti mutta pieni korjausliike saattaa ikäänkuin "imaista" ohjausta ja tulee sellainen levoton viipaisu. Koitin nostaa selkänojaa niin, että saisin pään taka-akselin eteen ja yritin pitää päätä edempänä. Tuntui että ajo oli vakaampaa, mutta en osaa sanoa varmaksi.
Aina penkin pystympään nostaminen parantaa vakautta ja helpottaa tasapainon pitoa.
Voisiko tuo aiheutua rungon kiertojäykkyyden puutteesta? Näyttää kyllä olevan riittävän vahvaa putkea ettei pitäisi johtua tuosta. Voi olla pelkästään tunnepuolen juttuja, pystypyörässä pienimmät tasapainon korjaukset tehdään kropalla ja kun nojakissa näin ei voi tehdä niin korjausliikkeet tehdään ohjaamalla ja ova sitten aluksi vähän turhan laajoja liikkeitä lyhyissä pyörissä.
joonas kirjoitti:Niin paljonko jalka nojakissa pitää/sopii/saa jäädä koukkuun?
Taitaa aika hyvä laähtökohta olla se, että jalka menee suoraksi kantapäillä polkiessa, mutta ei tarvi kurottella eikä pelätä että jalka tipahtaa polkimelta.
Jukkaa
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 03 Kesä 2012, 00:49
Kirjoittaja Mustasudenkorento
joonas kirjoitti:Nonni! Vihdoin on ekat tyypit otettu.
Hienoa, muista että et laitetta tuomitse kovin jyrkästi heti alkuun kun se ajaminen vaatii kuiten totuttelua.
joonas kirjoitti:
Suoraan pääsee kyllä rennosti mutta pieni korjausliike saattaa ikäänkuin "imaista" ohjausta ja tulee sellainen levoton viipaisu.
Tuota tapahtuu tuolla omallanikin, sekin on kyllä vähentynyt kun on oppinut ajamaan(jos omaani pitäisi parantaa niin jättöä voisin ehkä hieman pienentää ja ohjaustankoa muuttaa "nopeammaksi")
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 05 Kesä 2012, 19:17
Kirjoittaja joonas
Tadaa! Pyörä saatu vihdoin testiajokuntoon ja eka lenkki, 12km kypäräkauppaan ja takas... 
...ja voi olla että jää nojapyöräilyt nojapyöräilemättä näillä itäeuroopan teillä 
Sisiuskalut on kipeenä. Pyöräreitit on niin epätasasia ja joka isku tulee suoraan selkään. Laattoje yhtymäkohdistta ja kaivonkansien reunoissa on pahimmillaan pari senttiä korkeita reunoja. Lisäksi pyöräreitit mutkittelee, keskellä reittiä saattaa olla tolppa tai bussibysäkki ja ihmisiä palloilemassa. Autoteiden puolella meno on suht agressiivista, tiet ei joka kohtaa ole kovin kaksisia sielläkään puolella.
Pyörä kyllä kulkee ihan hyvin. Pystyy ajamaan kävelijän takana ihan vakaasti. Vauhtia ei oikein saa. Voi johtua noista maastorenkaista joissa 3bar tai sitten kampien lyhyydestä suhteessa vaihteistoona?
Jotain täysjositusta voisi kokeilla, mutta nyt on vähän fiilikset alamaissa 

- Tällanen peli. Laskin penkkiä 2cm ja nyt osuu ketju penkin pohjaan. Selkänoja tukeutuu puupalikkaan ja on kiinni teipillä.

- Näitä idän ihanuuksia. Täältä löytyy myös niitä ekan postini puuttuvaa mukulakiveä vastaavia koloja. Laatoitus näyttää kuvassa todellisuutta tasaisemmalta. Lisäksi lähes jokaisessa ylityskohdassa on molemmissa reunoissa muutamien senttien korkuinen reunakivi.

- Premium luokan uudempi ja leveämpi väylä. Nuo tiilet näyttää kuvassa olevan kovin nätisti, mutta oikeasti ne ei ole. Lisäksi koko reitti "aaltoilee" eli on jatkuvasti möykkyjä painaumia jne.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 05 Kesä 2012, 19:41
Kirjoittaja jori
Pää pystyyn Joonas. Mukavan näköinen ajoasento. Laita ketjun vetopuolelle suojaputki, niin ei hankaa pompuissa istuinta rikki. Kuorma-auton jarruputkena käytettävää PA putkea ovat kehuneet. Lämmittämällä oikaistaan kiepillä myytävä paineilmaputki suoraksi. irakas käyttänyt tuota putkea ja oikonut lämmittämällä. Itse olen vain tehnyt samasta materiaalista kierreletkuja lämmittämällä, mutta arvelisin, että kun laittaa katosta roikkumaan painon putken varaan ja lämmittää kuumailmapuhaltimella varovasti niin, että putki venyy suoraksi. Sakari varmaan kertoo tarkemmin.
Nuo ajourat näyttävät tosiaan siltä, että vähintään takajousitus olisi hyvä olla. Helpointa sellainen on saada ostamalla tosi paksu takarengas. Muutenkin maastopyörän nappularenkaat eivät ole oikea rengastus kaupunkipyörään. mhelander on tukenut istuimen selkänojan joustavasti "Penkille jousi hiilikuidusta". Sekin saattaisi toimia sinulla. Jos tuo reitti on noin hidas, saattaisi olla parempi rakentaa kolmipyöräinen, jolla voi lullutella niin hiljaa, ettei kuopat vituta. Toisaalta pythonilla ajaen saisit tarpeen vaatiessa kädet maahan ja sinä voisit antaa asiantuntijan lausunnon, löytyykö pythonilla ajamisesta zen, kuten ovat kokeneet väittäneet.
Nopeudesta ei kannata huolestua. Aloittelija ei osaa käyttää jalkojaan tehokkaasti, varsinkaan ilman lukkopolkimia. Hommaan tottuu kuitenkin aika äkkiä. Tietenkin sinulla tulee vielä ylimääräistä totuteltavaa ennätysmäisen lyhyiden polkimien takia.
Pää pystyyn ja rakentamaan pythonia ja kolmipyörää, joista molemmista löytyy tältä foorumilta hyvät ja havainnolliset rakentamisohjeet ja asiantuntija-apua. Mikset rakentaisi, kun olet työkalutkin hommannut ja tuo ensimmäinen ilmiintyi noinkin nopeasti.