Sivu 6/6

Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 30 Syys 2012, 22:14
Kirjoittaja KPS

Heittona ... "kopioi" Vendetan etupää .... jos vielä voi muuttaa suunnitelmia !?

KPS


Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 30 Syys 2012, 22:58
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Kuinka lähellä sulla polvet menee tota väliratasta?
Meinaan eikö tuo olisi aika simppeli muuttaa vielä yhdenketjun etuvedoksi?
Välisratas siten että pääsee akselillaan liikkumaan sivusuunnassa, eikö se poistaisi ongelman ilman älyttömän isoja muutoksia..


Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 30 Syys 2012, 23:58
Kirjoittaja Syväri
KPS kirjoitti:

Heittona ... "kopioi" Vendetan etupää .... jos vielä voi muuttaa suunnitelmia !?

KPS

Ei mahtuis katteen sisälle mbb tyylinen. Pitäs kyllä sellanenkin tehdä

Mustasudenkorento kirjoitti:

Kuinka lähellä sulla polvet menee tota väliratasta?
Meinaan eikö tuo olisi aika simppeli muuttaa vielä yhdenketjun etuvedoksi?
Välisratas siten että pääsee akselillaan liikkumaan sivusuunnassa, eikö se poistaisi ongelman ilman älyttömän isoja muutoksia..

Aika lähellä huitoo. Saishan tuosta yhden ketjun etuvedon vielä joo. Muttamutta, kun katteen teen niin jos haluan vakiorattailla oikeat välitykset väliakseli on pakollinen. Tai jos joku myy mulle 70 hampaisen eturattaan 9-ketjulle niin ostan kyllä :D


Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 01 Loka 2012, 00:35
Kirjoittaja KPS

Selvä, tossa nyt kuitenkin skissi aiheesta, suora tai välirattailla.

Mistäs muuten tollasia Velocityjä saa ?

KPS


Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 01 Loka 2012, 14:33
Kirjoittaja Syväri
KPS kirjoitti:

Selvä, tossa nyt kuitenkin skissi aiheesta, suora tai välirattailla.

Mistäs muuten tollasia Velocityjä saa ?

KPS

20" etu(taka)kiekko on recumbentparts.com ostettu. Kehä on velocityn, napa sram x-jotain


Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 30 Marras 2012, 18:51
Kirjoittaja Syväri

Kylläpäs painuu topicit nopeasti. Voisin väittää että nojapyöräharrastajien aktiivisuus foorumilla on lisääntynyt...

Tuli umpikuja vastaan tuon rungon kanssa, näin se vaan menee että rungon geometria osoittautui toimivaksi vain peräpään osalta ja siitä pitäs ottaa opiksi. Etuvedon ja ohjauksen kanssa aivan liikaa ongelmia.

Nyt sitten ajattelin muuttaa rakenteen täysin, ja ostaa "alihankintana" kopan Nojailijalta. :D

Väliakseli lähtee. Toimi hyvin muuten mutta etuvedossa ketjulinja menee aivan liikaa sivuun -> hyppii.
Vetävästä pyörästä en oo aivan varma enää, mutta taidan laittaa takavedoksi 406 vanteella. Tarviiko sitten jousituksen..

Aika hyvin menee runko uusiksi, ohjauslaakerikin osoittautu kestämättömäksi. Pakko laittaa 1 1/8 headsetti ja löytää sille haarukka.


Re: Ikuisuusprojekti

Lähetetty: 30 Marras 2012, 19:50
Kirjoittaja KPS

Minusta etuveto olisi kuitenkin järkevä lähtökohta !!! Monestakin syystä, erityisesti siksi että se näyttää sangen simppeliltä ja kevyeltä toteuttaa ... siis vastaavat kaupalliset vermeet.

Ohjainlaakerin voi (ainakin periaatteessa) korvata parilla "standardilaakerilla", mitkä lienevät erityisesti Vendetta-apinoinnissa suositeltavia, jossa mutuna kuormitukset ovat tavallisia fillareita suuremmat. Esimerkiksi tuollainen SKF:n "single angular contact ball bearing" saattaisi toimia ... tosin ei pelitä vakiokomponenttien kanssa => lisää duunia ohjauksen "uniikkiin" toteutukseen.

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... Name=1_3_1

Noiden ilmanvastusoppineiden kuvatuksista jäi sellainen mielikuva että pikku patti katteen alkupuolella (riittävä tila ohjaukselle) ei välttämättä olisi ihan p....ta vaan jopa ok. Samalla luetun ymmärryksella konstruktiosi mahdollistaa takapäähän "suipon hännän", siis ylhäältä päin katsottuna ... molemmat.

KPS