Sivu 6/17
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 03 Syys 2012, 20:35
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:
Huomaa klemmari kammen "sisäpuolella" : se on ketjuhaarukka joka on tuolla pultilla kiristetty poljinkeskiöputkeen kiinni. Tämä asettaa sitten vaatimuksia millaisen (ulkoisen) laakerisarjan saa asennettua ja voiko käyttää mtb:n tripla-ketjurattaita vai ei.
Kiitos tarkemmasta kuvasta! Joo, selvä nivelhän siinä on, ja senhän ei tarvi liikkua muulloin kuin silloin, kun poljinetäisyyttä muutetaan. 
Sakari
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 03 Syys 2012, 20:42
Kirjoittaja Nojanalle
Ei tarvitse muuloin. Mutta pannassa oleviin pulteihin kohdistuu aikamoiset voimat. Siksi pyrkisin toisenlaiseen ratkaisuun. Tulisi vähän pitkä ikäsempi . Siksi käyttäsin hyöryksi tuota Pyörä Tohtorin myymää sovitinta Fauperkeskiölle /Englantilaiselle kierteelle.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 03 Syys 2012, 21:43
Kirjoittaja irakas
Senhän voisi tehdä niinkin, että puomi nivelöidään poljinkeskiöön niinkuin teenkin, kun minulla on valmis ketjuhaarukka, joka on hitsattuna kampikeskiöön.
Sakari
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 03 Syys 2012, 22:14
Kirjoittaja mhelander
En nyt kyllä hokase miten meinaat tällä saada tehtyä nivelen helpommin:

Tarkoitatko että puomi hitsataan kiinni tuohon leveämpään osaan ja ketjuhaarukan toinen puolisko kapempaan sekä tehdään klemmari leveämmän puolelle ?
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 00:15
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 00:41
Kirjoittaja mhelander
Nyt meni jakeluun... Eli kierteetön putki pätkitään kolmeen osaan, keskimmäiseen hitsataan puomi kiinni ja reunimmaisiin ketjuhaarukan putket. Sisälle tuo kuvan murikka jolla säädön jälkeen kiristetään nivel jäykäksi ja sitten kasataan keskiö.
Ei ihan pikasäätö mutta taatusti lujempi. Oliks toi terästä vai alumiinia ?
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 07:37
Kirjoittaja Nojanalle
Itse tekisin teräksestä,mutta kyllä siinä alumiinikin kestää. Riippuu seinämän vahvuudesta. 
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 10:44
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Huomaa klemmari kammen "sisäpuolella" : se on ketjuhaarukka joka on tuolla pultilla kiristetty poljinkeskiöputkeen kiinni. Tämä asettaa sitten vaatimuksia millaisen (ulkoisen) laakerisarjan saa asennettua ja voiko käyttää mtb:n tripla-ketjurattaita vai ei.
Kun tarkemmin kuvia katsoo ja miettii, ja lueskelee CB:n foorumin yms informaatiota, näyttää siltä että tuo ketjuhaarukka tulee suoraan ulkoisen keskiölaakerisarjan päälle. Kun Campyn laakereiden sopivuus epäilytti niin kommentoivat että on ehdottomasti oltava halkaisijaltaan 44 mm.
Onneksi mulla on SRAM Apex GXP-keskiö joutilaana mutta jotenkin alkoi enemmän kiinnostamaan tuo pyörätohtorin vaihtoehto. Kun koko keskiön lopulta joutuu muutenkin tekemään käytännössä kokonaan uusiksi, vain ketjuhaarukan putket tullee käytettyä uudestaan.
Ja dropoutit pitää miettiä kunnolla, jotta normaali QR sopisi niin etuhaarukan lattaraudat pitää olla kohtuu ohuet ja niissä hahlot akselille. Ketjuhaarukka tulee sitten päälle niin että QR menee läpi, ilman hahloa. CB on tehnyt jopa holkki tsydeemin että pysyy varmasti paikallaan.
Ajattelin että jos tekis ketjuhaarukan dropoutit alumiini latasta, hitsais siihen materiaalia lisää sisäpuolelle etuhaarukkaa vasten ennen QR:n reiän poraamista, akselin paksuuden verran, ja pari milliä syvyyttyä. Sitten viilais 10mm:n halkaisijaan ja QR:lle reikä. Näin kun paketin kiristää niin pysyy ketjuhaarukka paikallaan kuten pyöräkin etuhaarukan hahlossa.
Kun etupyörän sitten ottaa veks pitää koko QR rullata auki. Ei iso ongelma. Ja yhteis dropout paksuus on suurin piirtein sama kuin mitä MP:ssä on takana joten QR:n pituus pitäisi riittää.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 12:34
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Onneksi mulla on SRAM Apex GXP-keskiö joutilaana mutta jotenkin alkoi enemmän kiinnostamaan tuo pyörätohtorin vaihtoehto. Kun koko keskiön lopulta joutuu muutenkin tekemään käytännössä kokonaan uusiksi, vain ketjuhaarukan putket tullee käytettyä uudestaan.
Nyt on sitten tilattu pyörätohtorilta Fauber, josta lisää juttua täällä :

Materiaali on terästä ja painoa tulee lisää satoja grammoja. Mutta katsotaan nyt ensin miten hyvä tuo on. Jos toimii niin sellasenhan vois käydä ammattioppilaitoksissa sorvaamassa alumiinistakin keventäen minkä pystyy.
mhelander kirjoitti:Ja dropoutit pitää miettiä kunnolla, jotta normaali QR sopisi niin etuhaarukan lattaraudat pitää olla kohtuu ohuet ja niissä hahlot akselille. Ketjuhaarukka tulee sitten päälle niin että QR menee läpi, ilman hahloa. CB on tehnyt jopa holkki tsydeemin että pysyy varmasti paikallaan.
Ajattelin että jos tekis ketjuhaarukan dropoutit alumiini latasta, hitsais siihen materiaalia lisää sisäpuolelle etuhaarukkaa vasten ennen QR:n reiän poraamista, akselin paksuuden verran, ja pari milliä syvyyttyä. Sitten viilais 10mm:n halkaisijaan ja QR:lle reikä. Näin kun paketin kiristää niin pysyy ketjuhaarukka paikallaan kuten pyöräkin etuhaarukan hahlossa.
Ja samaan tilaukseen lähti teräksinen 1-1/8" kierteellinen teräshaarukka:

Tämä sitten levitetään kierretangolla ja dropouttien oikaisun jälkeen sitten etukolmiota tekemään.
Samalla sai pari päivää hengähdysaikaa hitsailla rungon loput saumat valmiiksi, alkaa mallaamaan etukolmion muotoa ja käydä vielä lenkilläkin ennen postipaketin saapumista. Kunhan adapteri saapuu niin pitää sitten se kädessä käydä romiskolta hakemassa riittävän vahvaa ja just sopivan kokoista alumiiniputkea joilla tehdään tuo nivelöity keskiö.
Luovuttajapyörästä ei näillä näkyvin käytetä enää kuin takakolmion putkia.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 15:22
Kirjoittaja Kyytsis
Kysäisin vielä Cruzbikeltä että paljonko se konversio kitti maksaisi toimitettuna Suomeen.
507,21€ aika kallista parista putkesta ja huonosta penkistä.
t.Ville
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 16:15
Kirjoittaja mhelander
Kyytsis kirjoitti:Kysäisin vielä Cruzbikeltä että paljonko se konversio kitti maksaisi toimitettuna Suomeen.
507,21€ aika kallista parista putkesta ja huonosta penkistä.
No sitähän minäkin... samaan johtopäätökseen tulin jo 2010 kun meinasin maasturista etuvetosen tehdä.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 21:25
Kirjoittaja Kyytsis
mhelander kirjoitti:
No sitähän minäkin... samaan johtopäätökseen tulin jo 2010 kun meinasin maasturista etuvetosen tehdä.
Tekeeköhän puikko hitsauskoneella näissä hommissa mitään? Jos sillä saisi edes heppailtua osat paikalleen ja sitten kunnon saumat TIG:llä?
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 21:33
Kirjoittaja mhelander
Kyytsis kirjoitti:Tekeeköhän puikko hitsauskoneella näissä hommissa mitään? Jos sillä saisi edes heppailtua osat paikalleen ja sitten kunnon saumat TIG:llä?
Voipi olla että polttelee turhan isoa reikää saumaan. Tai sitten ei, riippunee puikosta ja käytetystä virrasta.
Kunnolla harjoittelemaan vaan jätepaloilla, jos alkaa sujua niin mikäs sitten. Puikolla nuo suurimmat osat on rungoissa tehty, siis ne saumat joihin pitää tulla paljon täyttöä. TIG on kätevä kun pitää tehdä tarkempaa hommaa missä meinaa kohde sulaa liian herkästi.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 21:38
Kirjoittaja PW
Jos teräsputkista on kyse niin kyllä puikolla mie oon kaikki pyörät hitsannu, vaikken oikeen osaakaan
Ruostumattomalla puikolla helpompi hitsata.
Petri
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 04 Syys 2012, 21:39
Kirjoittaja mhelander
Nyt on kaikki saumat kunnossa rungossa, ja on suora. Tältä näyttää nyt, verrokkina Meta korokkeella:

Aloitin tekemään ketjuhaarukkaa romupyörän penkin tukiputkista. Modasin dropoutteja ja levitin niiden kohdalta n. 140mm:n leveydelle, hitsasin 4mm sisemmäs vaihtajalle jalan ja pudottelin vähän saumaa korokkeeksi QR:n reikien kohdalle.
Sitten alko satamaan joten keräsin kamppeet.
Seuraavaksi viilaamaan nuo dropoutit oikeaan muotoon ja poraamaan reiät QR:lle sekä vaihtajalle ja jengat perään. Ja tekemään puomia sekä pätkimään ja modaamaan stemmejä että saadaan se haarukan ohjainputkeen kiinni sekä tanko paikalleen.