Re: TW-Bents
Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.
jori kirjoitti:Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.
Eli Onko pyörän ketju liian löysäällä ? miten tiedän oikean kireyden?
Katselin tuota sivu kuvaa ja täytyy sanoo että ketju on silmämääräisesti liian löysä. Kiristäjän pitää pystyä kiristään se huomattavasti kyllä kireemmälle. Se ei saa roikkua löysänä. Minu n mielestä sen pitää olla niin kiree että suurin eturatas ja halkaisijaltaan suurin takaratas menee luontevasti päälle. Eli tuossa asennossa häkki kulkee liian taka asennossa , eikä kiristä ketjua riittävästi. Siksi se pääsee hyppyyttään joustossa hampailta.
oki kirjoitti:Eli Onko pyörän ketju liian löysäällä ? miten tiedän oikean kireyden?
Ketju molemmilla suurimmilla rattailla kaikki ylimääräinen pois. Kuvasta päätellen ainakin kolme lenkkiparia voit lyhentää ketjua, paitsi jos aiot laittaa lyhyemmät kammet, jolloin tarvitaan summittain saman verran lisää ketjua, pidemmän etupuomin takia.
Jep ketjun lyhennys auttoi, ei hypi vaihteet enään
Eilen alkoi takahaarukan uudelleen teko. Vein alumiini haarukan hitsatttavaksi.
Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee.
Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä.
Minä vaihtaisin tuon etuhaarukan toisenlaiseksi. Lähtisin siittä liikeelle. Nyt sillä on liian suuri tuo itseohjaava vaikutus ja ohjauksen herkyys kärsii. "Pystynmällä" etuhaarukalla saavuttaisit toisenlaisen ohjaustuntuman . Sillä vauhdin kasvaessa, tuoei todellakaan ole enään mukava .
oki kirjoitti:Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee.Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä.
Ajaminen helpotuu kun ajoasento nousee pystymmäs, mutta ilmanvastus suurenee.
Itse välttelisin tuota 24"(507mm) rengaskokoa, rengasvalikoima pieni ja suunnattu nuorten maastopyöriin. 559mm(26" maastopyöräkoko) ois paljo parempi tuossa suhteessa.
Jukka
jviirret kirjoitti:oki kirjoitti:Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee.Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä.
Ajaminen helpotuu kun ajoasento nousee pystymmäs, mutta ilmanvastus suurenee.
Itse välttelisin tuota 24"(507mm) rengaskokoa, rengasvalikoima pieni ja suunnattu nuorten maastopyöriin. 559mm(26" maastopyöräkoko) ois paljo parempi tuossa suhteessa.Jukka
Oikeassa olet renkaan koon suhteen .Vähemmän on päälyrengas valikoimaa, mutta kun tuo koko sattuu olemaan varastossa.
Vaihdan takarenkaan kokoa sen vuoksi että saan useamman vaihteen käyttöön.
Pyörän ulkonäkö paranee myös, jos sillä yleensäkkään on mitään merkitystä.
Varaudu ihmeessa takahaarukassa vähän isommankin kiekon mahdollisuuteen. Ei maksa paljon, mutta lisää mahdollisuuksia myöhemmin. Sama se sitten on, minkä kiekon laitat alle, kunhan ainakin se 40-559 rengas mahtuu tarvittaessa.
jori kirjoitti:Varaudu ihmeessa takahaarukassa vähän isommankin kiekon mahdollisuuteen. Ei maksa paljon, mutta lisää mahdollisuuksia myöhemmin. Sama se sitten on, minkä kiekon laitat alle, kunhan ainakin se 40-559 rengas mahtuu tarvittaessa.
Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...
Jukka
jviirret kirjoitti:Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...
Jukka
Mikä ongelma ? Vannejarrussahan on säätö mahdollisuu noin 30mm vanteen koosta riipuen.
Vai onko jokin muu ongelma kun tuo säätö?
Lainaus korjattu T:MSK
oki kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...
Jukka
Mikä ongelma ? Vannejarrussahan on säätö mahdollisuu noin 30mm vanteen koosta riipuen.
Vai onko jokin muu ongelma kun tuo säätö?
Jos saat mitoitettua vannejarrun paikan oikealle kohdalle tuo 30mm voi riittää.
useasti vain alkuperäinen vannejarrun paikka on liki säätöalueen keskellä jolloin se ei riitä.
Mustasudenkorento kirjoitti:Jos saat mitoitettua vannejarrun paikan oikealle kohdalle tuo 30mm voi riittää.
useasti vain alkuperäinen vannejarrun paikka on liki säätöalueen keskellä jolloin se ei riitä.
V-jarrun säätö on tarkkaa ku ripulissa pireskely jos palat menee niin lähelle tappeja kuin längissä on tilaa. Yhdessä pyörässä kävi vahingossa näin.
Jukka
Mikä kulma on paras tuolle etuhaarukalle ja kuin suoraksi etujättö on tehtävä
Jos tekis nyt niinku silleen oikein