Sivu 6/12

Re: TW-Bents

Lähetetty: 28 Syys 2012, 14:23
Kirjoittaja jori

Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 28 Syys 2012, 17:08
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:

Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.

Eli Onko pyörän ketju liian löysäällä ? miten tiedän oikean kireyden?


Re: TW-Bents

Lähetetty: 28 Syys 2012, 17:24
Kirjoittaja Nojanalle

Katselin tuota sivu kuvaa ja täytyy sanoo että ketju on silmämääräisesti liian löysä. Kiristäjän pitää pystyä kiristään se huomattavasti kyllä kireemmälle. Se ei saa roikkua löysänä. Minu n mielestä sen pitää olla niin kiree että suurin eturatas ja halkaisijaltaan suurin takaratas menee luontevasti päälle. Eli tuossa asennossa häkki kulkee liian taka asennossa , eikä kiristä ketjua riittävästi. Siksi se pääsee hyppyyttään joustossa hampailta.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 28 Syys 2012, 17:52
Kirjoittaja jori
oki kirjoitti:

Eli Onko pyörän ketju liian löysäällä ? miten tiedän oikean kireyden?

Ketju molemmilla suurimmilla rattailla kaikki ylimääräinen pois. Kuvasta päätellen ainakin kolme lenkkiparia voit lyhentää ketjua, paitsi jos aiot laittaa lyhyemmät kammet, jolloin tarvitaan summittain saman verran lisää ketjua, pidemmän etupuomin takia.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 29 Syys 2012, 20:52
Kirjoittaja oki

Jep ketjun lyhennys auttoi, ei hypi vaihteet enään :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 06:53
Kirjoittaja oki

Eilen alkoi takahaarukan uudelleen teko. Vein alumiini haarukan hitsatttavaksi.
Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee. :D

Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä. :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 07:15
Kirjoittaja Nojanalle

Minä vaihtaisin tuon etuhaarukan toisenlaiseksi. Lähtisin siittä liikeelle. Nyt sillä on liian suuri tuo itseohjaava vaikutus ja ohjauksen herkyys kärsii. "Pystynmällä" etuhaarukalla saavuttaisit toisenlaisen ohjaustuntuman . Sillä vauhdin kasvaessa, tuoei todellakaan ole enään mukava . :lol:


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 08:09
Kirjoittaja jviirret
oki kirjoitti:

Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee. :D

Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä. :D

Ajaminen helpotuu kun ajoasento nousee pystymmäs, mutta ilmanvastus suurenee.
Itse välttelisin tuota 24"(507mm) rengaskokoa, rengasvalikoima pieni ja suunnattu nuorten maastopyöriin. 559mm(26" maastopyöräkoko) ois paljo parempi tuossa suhteessa.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 08:47
Kirjoittaja oki
jviirret kirjoitti:
oki kirjoitti:

Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee. :D

Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä. :D

Ajaminen helpotuu kun ajoasento nousee pystymmäs, mutta ilmanvastus suurenee.
Itse välttelisin tuota 24"(507mm) rengaskokoa, rengasvalikoima pieni ja suunnattu nuorten maastopyöriin. 559mm(26" maastopyöräkoko) ois paljo parempi tuossa suhteessa.

Jukka

Oikeassa olet renkaan koon suhteen .Vähemmän on päälyrengas valikoimaa, mutta kun tuo koko sattuu olemaan varastossa. :D
Vaihdan takarenkaan kokoa sen vuoksi että saan useamman vaihteen käyttöön.
Pyörän ulkonäkö paranee myös, jos sillä yleensäkkään on mitään merkitystä. :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 09:20
Kirjoittaja jori

Varaudu ihmeessa takahaarukassa vähän isommankin kiekon mahdollisuuteen. Ei maksa paljon, mutta lisää mahdollisuuksia myöhemmin. Sama se sitten on, minkä kiekon laitat alle, kunhan ainakin se 40-559 rengas mahtuu tarvittaessa.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 09:47
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Varaudu ihmeessa takahaarukassa vähän isommankin kiekon mahdollisuuteen. Ei maksa paljon, mutta lisää mahdollisuuksia myöhemmin. Sama se sitten on, minkä kiekon laitat alle, kunhan ainakin se 40-559 rengas mahtuu tarvittaessa.

Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 10:15
Kirjoittaja oki
jviirret kirjoitti:

Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...

Jukka

Mikä ongelma ? Vannejarrussahan on säätö mahdollisuu noin 30mm vanteen koosta riipuen.
Vai onko jokin muu ongelma kun tuo säätö?

Lainaus korjattu T:MSK


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 10:31
Kirjoittaja Mustasudenkorento
oki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...

Jukka

Mikä ongelma ? Vannejarrussahan on säätö mahdollisuu noin 30mm vanteen koosta riipuen.
Vai onko jokin muu ongelma kun tuo säätö?

Jos saat mitoitettua vannejarrun paikan oikealle kohdalle tuo 30mm voi riittää.
useasti vain alkuperäinen vannejarrun paikka on liki säätöalueen keskellä jolloin se ei riitä.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 11:09
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Jos saat mitoitettua vannejarrun paikan oikealle kohdalle tuo 30mm voi riittää.
useasti vain alkuperäinen vannejarrun paikka on liki säätöalueen keskellä jolloin se ei riitä.

V-jarrun säätö on tarkkaa ku ripulissa pireskely jos palat menee niin lähelle tappeja kuin längissä on tilaa. Yhdessä pyörässä kävi vahingossa näin.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 02 Loka 2012, 13:06
Kirjoittaja oki

Mikä kulma on paras tuolle etuhaarukalle ja kuin suoraksi etujättö on tehtävä :?:
Jos tekis nyt niinku silleen oikein :D