Re: Kylmän sään varustus
terppa kirjoitti:Tuli kylillä vastaan neiti fillarin kanssa jota veti kaksi vetokoiraa, meno oli vauhdikasta ja silmiä suojasi viimalta laskettelulasit, mitenhän mahtaisi toimia nojakin kanssa eli huurtuuko hitaissa mäissä? Noiden avulla saisi koko naaman viimalta suojaan kun muuten hengitysmaski suojaa aika hyvin.
Pitäisi vissiin kokeilla. Ongelmana voi olla miten lasit istuu päähän yhdessä kypärän ja -hupun kanssa.
Edellisellä lenkillä oli kuten on viimeisen vuoden aikana ollu päässä 3M:n kirkkaat suojalasit ja niiden huurtuminen on ongelma -2 .. +5 keleissä sekä näköjään tuossa -20:n korvilla ja varmaankin kylmemmässä. Lauhalla ilman kosteus on ongelma, pakkasella taas vauhti väkisinkin laskee jolloin uloshengityksen kosteus ja silmien myös huurruttaa lasit sekä ulko- että sisäpuolelta.
Muuten lasit toimii hyvin kun niitä mun klyyvarilla vaan vähän ottaa irti otsasta. Ja muistaa pakkasilla pistää kypärähuput ihan kulmakarvoihin kiinni ja samoin kypärän otsa niin alas että melkein koskettaa lasien yläpintaa. Silloin ei ajoviima mulla ainakaan tunnu missään edes -21 asteessa.
Talvikenkätestiä
=============
Nuo kokemukset siis keskiviikon lenkillä jossa testasin mun märän kelin "talvikenkiä". Kyseessähän on Vaude Termatic RC popot jotka syksyllä testasin 100%:sti vettä pitäviksi kävelemällä upottavalla suolla jossa vettä oli nilkkoihin asti.
Yllättäen popot on olleet kohtuullisen lämpimät aina tuonne -15 pakkasiin asti ja tarkenin niillä ajaa yhdet merinovillasukat jalassa ajaa sunnuntaina satasen lenkin jolloin olin ulkona 5-7 m/s tuulessa ja -12 asteessa noin 6 tuntia, ajoaikaa tuosta 5.5h ja vartti autoilua kotoa kaupunkiin.
Tästä innostuneena katsoin että säätiedotuksen mukaan keskiviikkona piti olla -24 .. -26 pakkasta joten oiva testata popot ja ehkä jopa tehdä mun nojailuhistorian pakkasennätys samalla. Toisin kävi, ennen saunaa oli pakkasta -20 kun lähdin noin 1.5h / 26 km lenkille ja palatessa oli -21. Tuulta oli sen verran että mennessä vähän liput heilu ja palatessa oli osin myötänen, osin sivutuuli.
Ennen lenkkiä tein fiilis-testit eri kombinaatioille. Ensin toiseen kenkään aerogel-pohjallinen ja jalkoihin ohuet ja perään paksummat merinovillasukat. Aerogel tuntui heti lämpimmältä ja vähemmän ahtaalta. Sitten vaihdoin toisenkin pohjallisen ja katsoin tarkemmin Vauden pohjallisia, ne on pohjastaan uretaania, pinnassa tekstiili jonka alla alumiinikalvo, ja on muotoillut kuten lenkkareissa. Siksi aerogel-pohjalliset tuntui tilavammalta.
Seuraavaksi jalkaan Claes Olssonin Heatholder -pörrösukka toiseen jalkaan, se tuntui mukavammalta kuin kahdet merinosukat, puristi vähemmän ja ilmeisesti täytti kengän ilmatilat hyvin. Viimeiseksi vaihdoin merinosukkien tilalle tarjouksesta ostetut Columbian paksummat merinovillaiset vaellussukat, sellaiset anatomisesti muotoillut. Ne olivat heti yhtä lämpimän tuntuiset kuin pörrösukka ja yhtä mukavat.
Lähdin sitten lenkille niin että Vauden kengät jalassa ilman kenkäsuojia, aerogel-pohjallisilla ja Columbian paksuilla merinosukilla. Tunnin ajon jälkeen piti pysähtyä lämmittelemään mutta ei kylmien jalkaterien takia vaan koska taka/sivureidet ja pakarat alkoi kylmettyä oikein tosissaan. Vartin ajon jälkeen pysähdyin hetkeksi jumppaamaan pitkävartisten pakkaslaskettelusormikkaiden kylmettämät sormet, kun veri lähti kiertämään ei käsiä enää palellut, muutekin varustus tuntui sopivalta.
Mutta tuo pers-puoli... sain ravistelemalla, taputtelemalla ja hölkyttelemällä lämpöä sen verran että ajoin kotiin, pidin max-nopeuden tuossa 20-21 km/h ja alamäet polkien jarruja vasten... jolloin sykkeet tippu 15-20 iskua ja alkoi tulla jo kauttaaltaan kylmä.
Nojapyöräilijän talvipöksyt
=====================
Eilen sitten töiden jälkeen inventoin mitä vanhoja pyöräilykamppeita löytyy joista vois räätälöidä toimivampaa ajohousua. Sellaisia kun ei löydy oikein nojailijoille valmiina. Ratkaisu oli ottaa Haglöfs:n vaellustrikoohousut joilla on tullu kesät ajeltua, hihat saksin irti Castelli:n thermodress-tiimitakista kun niissä on lähes kauttaaltaan päällä tuulta pitävä kangas lisäksi. Sitten sovittelemaan trikoiden päälle jotta sais istuvuuden ja toimivuuden suurin piirtein kohdilleen kun tuo tuulikangas ei joista pätkääkään.
Nyt on housut valmiit testausta varten, etupuoli on edelleen trikoota mutta polvien takaa ja ulkosivuille ja siitä ylös ihan vyötärön kuminauha-resoriin asti on nyt thermodress+tuulikangas lämmikkeenä. Ajatus on että siihen päälle sitten lisää kerroksia tarpeen mukaan, nämä ovat siis alushousut joilla voisi ehkä jopa, jos kehtaa, kisatakin vähän viileämmällä kesäkelillä. Kuvia en iljenny vielä laittaa ettei mene kellään yöunet .