VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Lukittu
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.

150 mm kammet ei välttämättä mahdu kyyttiin..eikö yksi vaihde ( tai kaksi ..max 3 ) riitä kun ilmanvastus ja paino pudotettu minimiin ?

Mitä vaihteistoa tarkoitat?

Nämä välitykset siis ketjuvaihteelle. Osannet tuosta laskea rattaiden muutokset kampiesi pituudelle?

Kampien pituushan ei mitenkään vaikuta pyöritysnopeuden 120 rpm antamaan nopeuteen..ei millään muotoa.

Tarkoitatko etukiekolla hammasratasta vai etulevypyörää ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Kaitsu62 kirjoitti:

Tämä olisi kuitenkin kaiketi vain ennätysajoon tarkoitettu?

Tämä kyllä kallistuvalla aktiivisella ( kallistuu sinne minne käännetään ) takajousituksella sopisi uudelleen vaihteistettuna matka-ajoon jne.

Toki tämä on ihan puhdas raaceri.

Viimeksi muokannut Lizard100, 26 Joulu 2012, 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.

150 mm kammet ei välttämättä mahdu kyyttiin..eikö yksi vaihde ( tai kaksi ..max 3 ) riitä kun ilmanvastus ja paino pudotettu minimiin ?

Mitä vaihteistoa tarkoitat?

Nämä välitykset siis ketjuvaihteelle. Osannet tuosta laskea rattaiden muutokset kampiesi pituudelle?

Joo kyllä jos tarkoitit eturatasta kiekolla niin 135 km/t saavutetaan 20 tuuman eturenkaalla..olisiko syytä vaihtaa 22 tuuman rengas eteen vanteineen ?

Mun versiossa on 10 hammasta takana ja 110 hammasta edessä.

Viimeksi muokannut Lizard100, 26 Joulu 2012, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:

Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.

Vaikuttaa se mutta 120 rpm oli kammet lyhyet tai pitkät ei vaikuta !

Tässä on vastusta nimenomaan pienenetty 10-15% kilpailijoista jotta voidaan kammeta nopeammin pienemmällä puristamisella..toinen asia on tuoda lay out jossa saadaan puristettua enemmän tehoa kuin pystypyörässä..myöskin se että laite pysyy pystyssä erittäin hitaassa nopeudessa antaa mahdollisuuden lähteä liikkeelle erittäin raskaalla vaihteella hyvin hiljaa !

Pitkissä kammissa on ongelma...ne voi katketa kuten tapahtui serkun miehelle eräässä kisassa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.

120 rpm on 120 rpm, oli kammet 170mm tai 110mm. Se että pystyykö pyörittämään 170 mm tai 110 mm kampia 120 rpm tietyllä vaihteella onkin sitten ihan toinen juttu, mutta kiekon pyörimisnopeuden laskemisessa kampien pituudella ei ole mitään merkitystä. Eli kyllä liskomies on nyt oikeassa tässä asiassa kun laskit nopeutta.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lizard100 kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.

Vaikuttaa se mutta 120 rpm oli kammet lyhyet tai pitkät ei vaikuta.

Tosiaan. Kaikenmittaisilla kammilla voi polkea 120 rpm.

Sehän tuottaa aina vakionopeuden. Unohdin tämän.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Syväri kirjoitti:

Heh aamu alkaa aina hyvillä nauruilla kun lukee tätä ketjua :)

Kieltämättä väitteet että tästä laitteesta sais niin käytännöllisen että sitä haluais käyttää liikenteessä on aika naurettavaa :D
Nopeusennätyspyörät ja katukäytöön suunnitellut pyörät tulee olee erillään jatkossakin. En tosin ala vielä kuoppaamaan etteikö tässä laitteessa olisi potenttiaalia radalla ajoon, mutta sen näkee sitten jos tai kun tämä vekotin rakennetaan.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

mutta kiekon pyörimisnopeuden laskemisessa kampien pituudella ei ole mitään merkitystä. Eli kyllä liskomies on nyt oikeassa tässä asiassa kun laskit nopeutta.

Mun laskutoimitus perustui siihen että tiesin/arvasin että kiekko on 406 ja tavoitenopeus 135 kmh ja kierrosnopeus 120rpm.
Kierrosnopeus tarkoittaa yleensä kampikierroksia. Suoralla välityksellä loputulos oli sitten tuo minkä tuolla laitoin.

Kun tätä kännykällä selasin en äkikseltään löytänyt tietoja vaihteistosta tms. Muuttujista joita olisi pitänyt huomioida.

Pahoittelun kaikesta aiheuttamastani mielipahasta tässä asiayhteydessä. Perun puheeni kaikesta, koskaan sanomastani, kiistän kaiken, syytän kepua ja poistun paikalta. Kiitän kaikkia, niistän nenäni ja juon kahvia.

Nyt en osallistu enää koskaan tähän keskusteluun.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiekolla yleensä täällä tarkotetaan niitä "pyöriä", trikessä kolme ja bikessä kaks.
Pyörä tarkottaa koko laitetta.
Ratas on hammasratas jolla voima välitetään vetävälle kiekolle ketjujen avulla.
406 kiekko on standardin mukainen polkupyörän kiekko - renkaan sisähalkaisija 406 mm.
Ihan vaan selvennyk/suomennoksena.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Njoo en tiiä minkälaisia vaihteita piirtelit mut jos ketjuvaihtajaa niin tuohon menee tosiaan se 3 vaihdetta max ja kiristäjä muuttaa ketjun linjaa siten että 2-3 hammasta ottaa kaiken väännön pienimmällä rattaalla. Kestääköhän. Tai ehkä kestää mut saattaa hyppiä ketju

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Wacky kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Heh aamu alkaa aina hyvillä nauruilla kun lukee tätä ketjua :)

Kieltämättä väitteet että tästä laitteesta sais niin käytännöllisen että sitä haluais käyttää liikenteessä on aika naurettavaa :D
Nopeusennätyspyörät ja katukäytöön suunnitellut pyörät tulee olee erillään jatkossakin. En tosin ala vielä kuoppaamaan etteikö tässä laitteessa olisi potenttiaalia radalla ajoon, mutta sen näkee sitten jos tai kun tämä vekotin rakennetaan.

Joo takapyörät pitäis olla 200 mm enemmän levitettynä...aktiivikallistus ( kiertämällä ohjaussauvoja saataisiin toimimaan jousituksen kera ) voisi kapeampanakin toimia katuajossa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Tämä rakenne kiinnostaa ( sovellettuna tähän )...ei tarvi muotteja ( liikaa ).

Muutama muotitettu osa tosin kruunaa tän.

Liitteet
terästetty hiilarilla
terästetty hiilarilla
puurakenteinen bent
puurakenteinen bent

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Njoo en tiiä minkälaisia vaihteita piirtelit mut jos ketjuvaihtajaa niin tuohon menee tosiaan se 3 vaihdetta max ja kiristäjä muuttaa ketjun linjaa siten että 2-3 hammasta ottaa kaiken väännön pienimmällä rattaalla. Kestääköhän. Tai ehkä kestää mut saattaa hyppiä ketju

Itseasissa ajattelin eteen 2 ratasta ja taakse 2..eli käytännössä 3 vaihdetta..toiminee ?

Mahdollisesti 70 hampainen pienempi eteen ja 15 hampainen pienempi taakse...iso 110 piikkinen eturatas toimisi vain suoralla vedolla 10 hampaisen kanssa...jotta linja sinne olisi suorassa...pienempi etukiekko olisi sitten sekä 15 että 10 hampaisen kanssa antamassa alkukiihdytystä..pikkuvaihteella 0-70 km/t ja isompi välivaihde 60-100 km/t. 100sta vauhti 80 rpmstä sitten 120 rpmään ja alkaisi olla 135-140 lasissa.

Tilaa pitää säästää joten enempi vaihteisto olisi rasitteena jo.

Liitteet
pikku pykälällä 70 km/t !
pikku pykälällä 70 km/t !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Se ei ihan riitä..80 hampainen eteen niin saadaan 120 rpm:llä 66 km/t pienimmällä vaihteella...siitä sitten 10 takarattaalle samalla pyöritysnopeudella antaa 99 km/t !

Eli 80 piikkinen eteen.

Liitteet
65/99/135 at 120 rpm !
65/99/135 at 120 rpm !
VELOCITRIKE_65.jpg (81.27 KiB) Katsottu 1917 kertaa
Viimeksi muokannut Lizard100, 26 Joulu 2012, 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lukittu