SH22 Pappatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Ilmeisesti mallia joka "jää päälle", eli ei tarvi koko ajan peukalolla painaa?

Jukka

Joo, näin on.

Olen ajellut täältä Vaajakoskelta kaupunkiin muutamia 20-30 km:n lenkkejä, ja virtaa akussa on riittänyt, kun olen vain selvissä vastamäissä käyttänyt moottoria. Tänään käytin akkua vähän ronskimmin, ja akku hyytyi jo 17 km:n kohdalla. :cry:

Tapasin Rantaraitilla kaksi kaveria, jotka ajelevat käsivoimilla toimivilla deltatrikeillä, joihin oli asennettu E-SPIN4-sarjan paketit (tai ainakin toiseen).http://www.kuetron.fi/ Moottorissa on 1200 W ja 48V. Hinta 1390 €. Asennus on luvallista, kun ajopelejä ei ole luokiteltu pyöriksi vaan liikuntaesteisen kulkuneuvoksi. Kyllä tuollaisen paketin asentaisin, jos olisi ylimääräistä rahaa. Esitteessä sanotaan: Virtalukon asennolla E-SPIN4 muuntuu kätevästi katulaillisesta sähköavusteisesta pyörästä offroad-pyöräksi vaikkapa metsäpoluille. :roll:

Viimeksi muokannut irakas, 06 Kesä 2014, 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Olen ajellut täältä Vaajakoskelta kaupunkiin muutamia 20-30 km:n lenkkejä, ja virtaa akussa on riittänyt, kun olen vain selvissä vastamäissä käyttänyt moottoria. Tänään käytin akkua vähän ronskimmin, ja akku hyytyi jo 17 km:n kohdalla. :cry:

Tuossa taitaa vaikuttaa aika paljon nopeus joissa apua käytät. Hitaassa vauhdissa(esim. liikkeille lähdöissä) apumoottori ottaa julmetusti virtaa, mutta sen teho on aika vaatimaton.

irakas kirjoitti:

Tapasin Rantaraitilla kaksi kaveria, jotka ajelevat käsivoimilla toimivilla deltatrikeillä, joihin oli asennettu E-SPIN4-sarjan paketit (tai ainakin toiseen).http://www.kuetron.fi/ Moottorissa on 1200 W ja 48V. Hinta 1390 €. Asennus on luvallista, kun ajopelejä ei ole luokiteltu pyöriksi liikuntaesteisen kulkuneuvoksi.

Jep. Nämä menee samaan ajoneuvoluokkaan kuin sähköpyörätuolit. Suurin sallittu nopeus 15km/h, max teho 1000W ja koskee jalankulkijan oikeudet/säännöt. Löytyy finlexistä, mutta ei tietenkään silloin kun hakea yrittää.

edit:

Invalidiajoneuvojen liikenne

Pyörätuolia käyttävään vammaiseen sovelletaan jalankulkijoita koskevia säännöksiä.

Sama koskee vammaista, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista moottorikäyttöistä invalidiajoneuvoa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 0267#L2P45
Eli ajoneuvossa saa olla tehokkaampi moottori kunhan ajelee kävelynopeutta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Invalidiajoneuvojen liikenne

Pyörätuolia käyttävään vammaiseen sovelletaan jalankulkijoita koskevia säännöksiä.

Sama koskee vammaista, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista moottorikäyttöistä invalidiajoneuvoa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 0267#L2P45
Eli ajoneuvossa saa olla tehokkaampi moottori kunhan ajelee kävelynopeutta.

Jukka

Onhan tuossa kuljettajallekin vaatimus!

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Todella hyviä neuvoja aloittelijalle....kiitos kaikille
Mutta mistä saa noita olkatappivirityksiä laakereineen ,vai pitääkö ne itse rakentaa osista.???
Kun siinä tarvitaan kestäviä laakereita ja aika monimutkainen .
Mikä on oikea kulma olkatapissa..(vaikuttaa ohjaukseen ?)

Voiko joku neuvoa aloittelijaa ?
Tämä on vaikein kohta toteuttaa koko projektissa,että saa oikeanlaisen,toimivan ohjauksen.(tarvitaanko ohjausvaimennusta ? )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

trike123 kirjoitti:

Mikä on oikea kulma olkatapissa..(vaikuttaa ohjaukseen ?)

Ei ole yhtä oikeaa kulmaa. Olkatapin keskilinjan pitäisi osua maatasossa hieman renkaan maakosketuskohtaa ulommas ja vähän sen etupuolelle. Oikea kulma siis riippuu renkaan halkaisijasta, kiekon leveydestä, renkaan kallistuksesta, olkatapin etäisyydestä maasta ja olakatpin etäisyydestä renkaasta. Siksi valmiita pakettejakaan ei taida olla myynnissä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ei ole yhtä oikeaa kulmaa. Olkatapin keskilinjan pitäisi osua maatasossa hieman renkaan maakosketuskohtaa ulommas ja vähän sen etupuolelle. Oikea kulma siis riippuu renkaan halkaisijasta, kiekon leveydestä, renkaan kallistuksesta, olkatapin etäisyydestä maasta ja olakatpin etäisyydestä renkaasta. Siksi valmiita pakettejakaan ei taida olla myynnissä?

Jukka

Sitten se riippuu lisäksi siittä minkälaisen ohjauksen haluaa. Kaksi eri henkilöä päätyvät hieman eri mitoitukseen :mrgreen:

trike123 kirjoitti:

Voiko joku neuvoa aloittelijaa ?
Tämä on vaikein kohta toteuttaa koko projektissa,että saa oikeanlaisen,toimivan ohjauksen.(tarvitaanko ohjausvaimennusta ? )

Varminta on kopioida joku hyväksi havaittu ratkaisu. Mieluusti mahdollisimman tarkasti :)

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Tuo "pappatrike on varmaan miellyttävä ajella,mutta ehkä tekisin vähän matalammalla istuttavan ja 28" takarenkaalla ja 24"turenkailla ??(menevämmän näköinen)

Siis ensikertalaiselle,joka ei olenäitä rakentanut on kysyttävää:

  • olkatappien rakenne kumijoustoineen tai ilman niitä
    -ohjauksen rakenne
    -onko ehkä takapyörien sisäänpäin kallistuksella jotakin positiivisia vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin vai ei ?

Voisiko joku laittaa niistä rakennekuvat,kallistuskulmat, laakerityypit,kumijoustot ym. mitoineen ja materiaalivahvuuksineen?
Kuvien perusteella uskaltaisi ensikertalainenkin alkaa tekemään ;)))

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

trike123 kirjoitti:

Tuo "pappatrike on varmaan miellyttävä ajella,mutta ehkä tekisin vähän matalammalla istuttavan ja 28" takarenkaalla ja 24"turenkailla ??(menevämmän näköinen)

Siis ensikertalaiselle,joka ei olenäitä rakentanut on kysyttävää:

  • olkatappien rakenne kumijoustoineen tai ilman niitä
    -ohjauksen rakenne
    -onko ehkä takapyörien sisäänpäin kallistuksella jotakin positiivisia vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin vai ei ?

Voisiko joku laittaa niistä rakennekuvat,kallistuskulmat, laakerityypit,kumijoustot ym. mitoineen ja materiaalivahvuuksineen?
Kuvien perusteella uskaltaisi ensikertalainenkin alkaa tekemään ;)))

On osoittautunut edulliseksi tehdä kiekot saman kokoisiksi sen vuoksi, että matkalle tarvitsee ottaa vain yhdet vararenkaat.

Useimmilla itserakentajilla ei juuri ole piirustuksia ja, jos vaikka olisikin, ne ovat summittaisia luonnoksia, jotka eivät toteudu semmoisenaan. Rakentaminen on suuri seikkailu. Melkein aina joutuu korjailemaan jo tehtyä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joskus voi myös idea lähteä jostain osasta, materiaalista tms. Joten tarkka suunnitelma elää vain mielessä.

Seikkailu oli hyvä vertaus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

trike123 kirjoitti:

Tuo "pappatrike on varmaan miellyttävä ajella,mutta ehkä tekisin vähän matalammalla istuttavan ja 28" takarenkaalla ja 24"turenkailla ??(menevämmän näköinen)

Siis ensikertalaiselle,joka ei olenäitä rakentanut on kysyttävää:

  • olkatappien rakenne kumijoustoineen tai ilman niitä
    -ohjauksen rakenne
    -onko ehkä takapyörien sisäänpäin kallistuksella jotakin positiivisia vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin vai ei ?

Sitten se on päätetty, teet 24/28 tadpolen ;)
-Hyvät ja pitkäikäiset olkatapit saat normaali pyörän kaula- ja emäputkista, eli siitä osasta mistä haarukka kääntyy.
-Ohjauksen rakenteita on monenlaisia, kuvia on foorumi täynnä ja mitoitus periaatteet, camberit, casterit, ackermanit olkapoikkeamat sun muut menee saman teorian mukaan kuin autoissakin. Wikidiaan--->
-Vanteet kestää paremmin kun niitä kallistaa, mutta jos kovin paljon kallistaa niin pyörivät huonommin.

Valmiita millin tarkkoja rakennusohjeita tuskin löytyy. Jos sellaisten mukaan alat tekemään maksat pyörästäsi enemmän kuin uudesta. Omavalmisteet kasataan niistä materiaaleista joiden käsittely on tuttua ja sellaisten osien ympärille joita nurkissa pyörii. Ohjeiden mukaan tekemällä joudut tilaileen putkia, osia, nippeleitä sun muuta kymmenistä eri paikoista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Siis...juu tadpole 28 takapyörä/24 tai 26" takapyörä " on sellainenmenevän näköinen haavekuva.
Hyviä ohjeita sain...kiitos niistä ;)
Sakari,jolla on näitä piirroksia täällä on esittänyt yhdessä iirroksessa OLKATAPIKSI teräs holkkia,jossa molemmissa päissä muovihylsyt sekä olkatappina hylsyjen läpi sopiva terästanko
Kuinka kauan mahtaa noi muovihylsytkestää ? Tarviiko sitä välttämättä laakeroida,vai voiko tehdä tällaisen muovihylsy sydeemin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mun mielestä ei ole pakko laakeroida, jos ei tavoittele huippunopeus ajokkia. Kovassa vauhdissa ohjausliikkeiden pitää olla pieniä ja tarkkoja, liukulaakeroituna ohjaus ei ole välttämättä riittävän herkkä.
Mitä isommat liukulaakerit laitat sitä pidempi-ikäiset ne on kun paine ja rasitus kohdistuu suuremmalla pinta-alalle. Suurempi laakeri taas on kankeampi kääntää...
Mutta jos alat oikein tarkkaan miettimään työmäärää mitä tuollaisen liukulaakerisysteemin tekemiseen menee, niin en pidä sitä kyllä siinä mielessä järkevänä. Pari romupyörää ja muutama tarkka rälläkän viilto niin sinulla on käsissä valmiit olkatapit laakereineen

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

trike123 kirjoitti:

Siis...juu tadpole 28 takapyörä/24 tai 26" takapyörä " on sellainenmenevän näköinen haavekuva.
Hyviä ohjeita sain...kiitos niistä ;)
Sakari,jolla on näitä piirroksia täällä on esittänyt yhdessä iirroksessa OLKATAPIKSI teräs holkkia,jossa molemmissa päissä muovihylsyt sekä olkatappina hylsyjen läpi sopiva terästanko
Kuinka kauan mahtaa noi muovihylsytkestää ? Tarviiko sitä välttämättä laakeroida,vai voiko tehdä tällaisen muovihylsy sydeemin.

Minkähän piirroksen olet nähnyt. En ole käyttänyt missään versiossa olkatapiksi teräsholkkia, jossa molemmissa päissä muovihylsyt. Olen käyttänyt akselitapiksi 12 mm:n teräspulttia ja laipallisia liukulaakereita.

Jukan ehdottamat romupyöristä otetut olkatapit laakereineen on hyvä vaihtoehto, jos ei halua etupyöriin jousitusta, mikä minulla on ollut tavoitteena.

Olen tehnyt em. rakenteen nojiksiin SH15, SH22 ja SH23, ja ne ovat toimineet ihan hyvin.

Laipalliset itsevoitelevat liukulaakerit on helppo vaihtaa uusiin, jos kuluvat liikaa, eivätkä maksa paljon. http://www.kentso.fi/prebeo/group/laipa ... akerit/252

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Siis tarkoitin juuri tuollaisia liukulaakereita...ne oli esitetty hipparion kuvissa.
Ne oli siinä muovia,mutta tuohan on helppo laakerointi tuo liukulaakeri (siinähän eiole haulia ollenkaan)
Voisiko tuon olkatappisysteemin rakentaa siten,että laittaisi teräsjousen olkatapin alapuolelle.
Tietysti se kasvattaa olkatapin pituutta n. 5 cm vähintään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

trike123 kirjoitti:

Siis tarkoitin juuri tuollaisia liukulaakereita...ne oli esitetty hipparion kuvissa.
Ne oli siinä muovia,mutta tuohan on helppo laakerointi tuo liukulaakeri (siinähän eiole haulia ollenkaan)
Voisiko tuon olkatappisysteemin rakentaa siten,että laittaisi teräsjousen olkatapin alapuolelle.
Tietysti se kasvattaa olkatapin pituutta n. 5 cm vähintään.

Minulla on kierrejouset kannattimien välissä.

Liitteet
SH22 lisäohjaus.jpg
SH22 lisäohjaus.jpg (159.19 KiB) Katsottu 3640 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin