Sivu 6/17
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 16:12
Kirjoittaja terppa
Ei se meno jäällä sitten ollutkaan niin vauhdikasta
Sen verran oli lunta satanut, että 15 km/h oli jo työn takana matkavauhtina mutta tulipa poljettua kauniissa auringonpaisteessa sellaisissa paikoissa missä viimeksi olen käynyt pikkupoikana veneellä
muutaman kymmenen metriä koitin lapiolla työnnettyä uraa mihin kaksi rengasta sopi niin meni jo aika paljon joutuisammin eli kolmea jälkeä tekevälle pyörälle kolmekin senttiä lunta on jo iso vastus. Tulisi vaan vielä oikeita jääkelejä kun tekisi mieli koittaa millaisella vauhdilla esim. Lahteen pääsisi oikeasti tasaisella.
Presta-venttiili meinasi lähdössä aiheuttaa tepposet, yritin pumpata mutta ilmeisesti neula ei liikkunut pakkasessa (-17) riittävän joutuin ja enemmän ilmaa tuli pois kun meni sisään, onneksi autossa on tupakansytyttimestä virtansa ottava kompura jolla sai kumit täyteen. Miinuspuolelle jäi läpinäkyvästä muovista tehty venttiilin hattu jota on aika haastava löytää lumesta...
Etenemiskykyyn ylämäessä auttaa aika radikaalisti se, että selviytymispakkauksen 4-5 kg sijoittaa mahdollisimman taakse, muuten homma menee helposti sutimiseksi.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 23 Tammi 2014, 11:50
Kirjoittaja TMS
terppa kirjoitti:
90mm rumpujarrut kesäkäytössä ja kuormankin kanssa tuntui vähintään riittävältä ellei jopa hyviltä mutta jos haluaa ajaa pakkaskelissä/talvella niin valkkaisin hydrauliset levyjarrut... Nykytietämyksellä valkkaisin tosin varmaan Stradan johon levyjarruja ei ole hinnoiteltu eli saaneeko ollenkaan? Mangoon saisi mekaaniset ja ainoastaan Waviin hydrauliset... Tullaan taas siihen, että parhaat ominaisuudet saisi kun yhdistäisi muutaman pyörän parhaat puolet
Rumpujarrun ongelma tuntuu olevan jäätyminen eli jos jättää pyörän pohjolantalliin niin ei kannata käyttää käsijarrua ja isommassa pakkasessa jarrutustehoa alkoi löytää vasta n. 10-15 jarrutuksen jälkeen, vaatiko jarrut sitten tietyn lämmön, että pitää vai onko kyse kosteudesta? sateen jälkeen oli sama homma mutta silloin riitti pari jarrutusta.
Mäkin nyt loman jälkeen ajoin tällä viikolla töihin kolmena päivänä Stradalla. Pakkasta oli vaihtelevasti noin kymmenestä vajaaseen kahteenkymmeneen. Ihan hienostihan tuo tuntui menevän näin hyvällä (vähälumisella) kelillä. Kaunialan sairaan viereisessä mäessä tosin jouduin työntämään kahtena aamuna kun pito loppui. Hämmentävän vähän sitä vaatetta tosiaan tarvitsee, perus verkkareilla ja yhdellä paksuhkolla merinopaidalla tarkeni aukkopeitteen kanssa ihan hyvin. Päässä, kaulalla ja kasvoilla pitää kyllä tietysti olla reilusti suojaa, sillä nissä kohdissa viima on armoton kun vauhtia on reilummin.
Mutta tähän kokemukseen liittyen en kyllä ihan heti menisi rumpujarruja syyttämään, sillä itselläni ne toimivat vähintäänkin hyvin, ei mitään ongelmia jarrutustehon kanssa. Sinuna lähtisin tarkastamaan vaijerinkuoret ja vaijerit jos ei tehoa meinaa riittää. Itsekin loppukesän sen kaatumiskorjauksen yhteydessä vaihdoin kuoret ja tavalliset rst-vaijerit. Syksymmällä jo tuskailin hieman tahmean jarrujen käytöksen kanssa ja vaihdoin vaijerit sellaisiin teflonpäällysteisiin ja ero oli aivan mahdoton. Vaijerinvaihdon yhteydessä ujutin kuoren sisään myös hieman ohutta teflon öljyä ja sen jälkeen on siis jarrut pelannut hyvit lämpötilasta huolimatta. Laitoin myös muutaman pisaran öljyä rumpujarrun nivellin, tuskin siitäkään haittaa on jos ei liikaa lotraa niin että jarrukenkiin ei öljyä mene. Mielestäni ei tuossa rumpujarrussa pitäisi olla mitään erityistä piirrettä joka aiheuttaisi toimimattomuuden pakkasella.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 23 Tammi 2014, 12:10
Kirjoittaja PW
Kun ajatte noin vähissä vaatteissa, onko pyörät lämpimässä säilytyksessä?
Petri
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 23 Tammi 2014, 17:04
Kirjoittaja terppa
Voisin vaihtaa vaijerit teflon versioon kun kopan avaan... Noi laitoin kesällä uusiksi kun kuori hinkkautui rikki ja ne on ihan peruskuoret metritavarana, pitää tutkia saako teflon versiota ostettua metritavarana, sellainen perhepakkaus kerralla 
Toi pahin toimimattomuus oli vesisateiden jälkeen kun pakastui, sen jälkeen pari kolme jarrutusta on tuonut normaalin jarrutustehon.
PW kirjoitti:Kun ajatte noin vähissä vaatteissa, onko pyörät lämpimässä säilytyksessä?
Petri
Mun pyörä on pihalla ihan sään armoilla, se miksi tarkenee melkein kesäkamppeissa johtuu tuulensuojasta ja kun aukkopeite on paikallaan niin ilma ei juuri kierrä ja kehon lämpö lämmittää kapiinia, meinaa vaan kapistus olla myös sisältä jäässä kun kosteus tiivistyy kuoren sisäpinnalle. Nyt tulee ainakin viikon tauko testeihin ja jos tulee luntakin niin varmaan sitten alkaa huolto.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 24 Tammi 2014, 15:55
Kirjoittaja PW
http://www.youtube.com/watch?v=NpwnI0Y1 ... ata_player
Näinkö se menee? Maine kasvaa ku piipahtaa kahvilla noissa. Kuteissa; )
Petri
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 24 Tammi 2014, 18:35
Kirjoittaja terppa
Jos laittaisi jalka-aukot umpeen niin voisin kuvitella, että -10 asteessa voisi ihan hyvin vielä tareta nuissa kamppeissa, itsellä on aina liikaa päällä vaikka on pukeutuvinaan ohkaisesti... Pitää harkita... Mainetta on aina kiva kasvattaa pienellä paikkakunnalla 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 24 Tammi 2014, 19:02
Kirjoittaja eemeli
Olisko ollut David Hembrow blogissa joskus juttua, että mangon jarruja saisi parannettua uusilla vaijereilla. Parannus pitäisi olla huomattava. Voipi olla, että muistan väärin... En nyt löytänyt kännykällä muutakuin tämän sivun http://www.dutchbikebits.com/index.php? ... uct_id=100
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 25 Tammi 2014, 10:12
Kirjoittaja TMS
PW kirjoitti:Kun ajatte noin vähissä vaatteissa, onko pyörät lämpimässä säilytyksessä?
Petri
Kyllä mullakin pyörä ihan vaan tuossa pihalla on. Vähän kylmähän sitä aluksi on, mutta jos pukee niin paljon päälle ettei aluksikaan ole kylmä niin sitten saa lämpöhalvauksen hetken päästä.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 25 Tammi 2014, 10:22
Kirjoittaja TMS
terppa kirjoitti:Voisin vaihtaa vaijerit teflon versioon kun kopan avaan... Noi laitoin kesällä uusiksi kun kuori hinkkautui rikki ja ne on ihan peruskuoret metritavarana, pitää tutkia saako teflon versiota ostettua metritavarana, sellainen perhepakkaus kerralla 
Joo tollanen ostettiin työkaverin kanssa puoliksi, ei pitäisi ihan heti loppua
http://www.bike-components.de/products/ ... Rolle.html Metrihinta ei ole paha ja ihan laadukkaalta kuorelta vaikuttaa.
Stradan alkuperäiset kuoret oli vissiin tätä laatua, mutta se on jo aika paljon kalliimpaa. http://www.bike-components.de/products/ ... vlar-.html
Ja tollaset teflon päälysteiset vajerit mulla on siis tällä hetkellä tuon ensin mainitun kuoren kanssa Stradassa nytten ja tuntusi siis toimivan. http://www.bike-components.de/products/ ... r-MTB.html
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 21 Helmi 2014, 18:35
Kirjoittaja PW
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8039_n.jpg
Mangolle huppu, Radical design ilmeisesti tehny - ligfiets.net
Petri
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 29 Maalis 2014, 22:33
Kirjoittaja terppa
Suvikumit alle, ja heti kaksi rengasrikkoa... samasta lasinsirpaleesta kun löysin sen vasta toisella kerralla. Talvikumeistakin olisi kohta nastat tehneet reiän sisäkumiin. Ei taida toimia nastarengas edessä kinnerissä tai pitäisi nastoittaa itse joku nappulaversio. Kumi kulkee kallellaan ja ilmeisesti just nastojen päällä jotka taipuu sivulle, painuu sisään tai lentää pois. 7 - 21 nastaa/rengas oli kadonnut. 7 nastaa hukanneesta eturenkaasta oli paljon tulossa nastoja renkaan läpi, 21 hukanneesta ne ei yrittänyt läpi.
Nyt vaan mieitin, että mikähän olisi hyvä kitkarengastyylinen kompromissi tulevaksi talveksi eteen? Jos noi renkaat ajaisi loppuun takarenkaana, pitää Jorin toisaalla linkkaamaa jesaritekniikkaa vaan käyttää. Harmittaa kun tykkäsin nastakumin jääpidosta. Villi veikkaus, että joku 600 km noi olisi pyörinyt alla.
Mut rupesi se kulkemaan taas kesärenkain...
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 10:37
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:Ei taida toimia nastarengas edessä kinnerissä tai pitäisi nastoittaa itse joku nappulaversio. Kumi kulkee kallellaan ja ilmeisesti just nastojen päällä jotka taipuu sivulle, painuu sisään tai lentää pois. 7 - 21 nastaa/rengas oli kadonnut. 7 nastaa hukanneesta eturenkaasta oli paljon tulossa nastoja renkaan läpi, 21 hukanneesta ne ei yrittänyt läpi.
Kumpi renkaista oli oikealla. Toinen tietysti kai vasemmalla. Molemmat kai siis eturenkaita?
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 19:58
Kirjoittaja terppa
Oikealla oli toi mistä lähti 21 nastaa, liekö tien kallistukset vaikuttanut, että sitä joutuu ohjaamaan vähän vasempaan? vai mikä lie...
Sitä mietin, että jos ottaisi sisemmän nastajonon pois ja se rengas kulkisi kumin varassa muttta kaartaessa olisi sitten se toinen nastajono apuna, tai pitää nyt ensin mallata paikalleen ja katsoa miten ne nastat nyt sijoittuikaan... Normaalia isompi nyt taisi olla vierintävastus eturenkaiden osalta.
Takarenkaasta lähti muistaakseni 10 nastaa, olisin kuvitellut määrän olleen isompi kun aika usein talvella mäki noustiin niin, että joka polkaisulla suti.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 22:18
Kirjoittaja VeloWagon
Mulla oli tänä talvena Marathon winter nastarengas takarenkaana ja Marathon plussat edessä (nastattomat). Kaksi rengaspuhkeamaa ja molemmat takaa. Syynä nastarenkaan oma nasta joka pureutui sisuriin. Sain nypittyä
kyseisen nastan ulkorenkaan sisäpuolelta ihan sormin ja huomasin että useampi muukin nasta oli jo tulossa sisäpuolelle. 12 nastaa oli kateissa ja usea nasta lintallaan sivuttain. Voisiko tämä johtua tästä vähälumisesta talvesta
vai mistä kun näin ovat koetuksella?
Oon kyllä sitä mieltä että renkaiden pitäisi ehdottomasti pysyä ehjinä talvisaikaan. Ei ole mukavaa (eikä turvallistakaan) kömpiä hikisenä ulos kinneristä talvipakkasiin renkaita paikkailemaan. Ja maksetaanhan me tästä "luotettavuudesta" jo rahan lisäksi myös painon ja rullausvastuksen lisänä.
Tosin helpolla olen päässyt verrattuna TMS:n rengaskokemuksiin!
Ja litkuja en ole ikinä edes kokeillut.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 31 Maalis 2014, 05:47
Kirjoittaja Wacky
Marathon winter reikaisiin kuuluu tuo että joskus nastat tulee läpi. Itselläni oli ihan sama ongelma kun käytin niitä Azubissa.