Ota se kuva, niin näet, mistä on kysymys. Polven korkeimmillaan käymälle kohdalle sitä ei kannata laittaa, mutta tämän kohdan sekä etu, että takapuolella on parempia paikkoja. Sylin puolella sijainti on valittava polven ylimmän asennon mukaan, polven etupuolella pahin asento selviää kokeilemalla piirroksella tai livenä.
Hieno olisi sellainen päällekkäisten kuvien sarja, jossa jalkojen asento polkemisen eri vaiheissa näkyisi läpinäkyvänä. Tuon kuvasarjan jalkojen liikkeestä piirtämä verhokäyrä olisi nojakkisuunnittelijan käytössä hyvä työkalu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nokialla sain tähän vinkkejä ja uskoa Jorilta sekä osia Tapsan takakontista, kiitos niistä.
Ketjun kiristäjä , yhfellä rissalla ja lyhyempi stemmi, joka taaksepäin käännettynä toimii. Nyt ei reidet ota tankoon ja penkkiäkin nostin senverran ettei haarukkaankaan ylety.
Enää tarttee opetella sujuvaa ajoa.
Liitteet
2013-08-10 15.30.49.jpg (152 KiB) Katsottu 2916 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Penkin taakse hitsasin putkenpätkän, nyt ei notku enää. Vielä pitäs penkki kiinnittä , nyt on lähinnä painovoimalla paikoillaan.
15 km ajelin tänään, vähitellen tulee varmuutta ajoon. Ohjauskulman mittasin ku kaverilla on passi joka näyttää kulmat - 57,5 näytti. Penkin kulma, mistä kohdin se mitataan ? Noin 15 astetta näytti ku mittasin istuinosan alta suoraan jatkuvan osa kallistuksen maahan nähden.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Penkin taakse hitsasin putkenpätkän, nyt ei notku enää. Vielä pitäs penkki kiinnittä , nyt on lähinnä painovoimalla paikoillaan.
15 km ajelin tänään, vähitellen tulee varmuutta ajoon. Ohjauskulman mittasin ku kaverilla on passi joka näyttää kulmat - 57,5 näytti. Penkin kulma, mistä kohdin se mitataan ? Noin 15 astetta näytti ku mittasin istuinosan alta suoraan jatkuvan osa kallistuksen maahan nähden.
Tuosta miekin mittasin , vatupassi näytti alle 15 astetta.
Mittasitko myös maan kaltevuuden?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo etuhaarukka on mallia kierteetön, en oo saanu sitä kiristettyä vaan siihen on jäänyt klappia. Ilmeisesti siellä putken sisällä oleva kappale liukuu ylöspäin pulttia kiristettäessä, en oikeen ymmärrä miten tuon sais kuntoon. Voiko sen sisäpalikan hitsata putkeen kiinni ?
Toinen ongelma on ett vieläkin takareisi ottaa vähän kiinni haarukan olkapäihin, häiritsee hiukan. Kattelin tuota etupäätä, voisko siihen tehdä kokonaan uuden haarukan niin ett hitsaa uudet putket vähän edemmäs. Tuosta yläputkesta dropoutteihin ja pätkäsis nykysen haarukan pois, emäputki jäis nykyselle paikalleen. Ymmärsköhän tästä taas kukaan, mitään ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuo etuhaarukka on mallia kierteetön, en oo saanu sitä kiristettyä vaan siihen on jäänyt klappia. Ilmeisesti siellä putken sisällä oleva kappale liukuu ylöspäin pulttia kiristettäessä, en oikeen ymmärrä miten tuon sais kuntoon. Voiko sen sisäpalikan hitsata putkeen kiinni ?
En tiedä, on ole omanikaan saanut ikinä "tiukalle" siinäpähän lonkusukoon kun ei kerran halua alkaa yhteistyöhän....
Jos ei säädön tarvetta ole niin ei kai se haittaa vaikka sen sinne hitsaakin, tarkkana vaan saa olla jotta saa vielä alapään laakerin mahtumaan ulos jos sattuu haarukan yläpää turpoamaan hitsistä...
Kuullemma sillä sisä osalla sitä ei kiristetä se on vain sellainen apu siinä kasatessa, stemmillä sitten pitäisi se kiristys tehdä...
En tiedä miten, parista stemmistä vääntänyt kierteet koittaessa niin luovutin...
PW kirjoitti:
Toinen ongelma on ett vieläkin takareisi ottaa vähän kiinni haarukan olkapäihin, häiritsee hiukan. Kattelin tuota etupäätä, voisko siihen tehdä kokonaan uuden haarukan niin ett hitsaa uudet putket vähän edemmäs. Tuosta yläputkesta dropoutteihin ja pätkäsis nykysen haarukan pois, emäputki jäis nykyselle paikalleen. Ymmärsköhän tästä taas kukaan, mitään ?
Petri
Entä jos tekisit haarukkaan muutaman sentin jatkon josta putki renkaan myötäisesti taaksi josta sitten haarukka normaalisti akselille...?
Eli vähän kuten pythoneissa, sais haarukan kokonaan jalko välistä pois...
Kuullemma sillä sisä osalla sitä ei kiristetä se on vain sellainen apu siinä kasatessa, stemmillä sitten pitäisi se kiristys tehdä...
En tiedä miten, parista stemmistä vääntänyt kierteet koittaessa niin luovutin...
oi joi, ei, ei... Ensin stemmi löysälle, sitten laakerivälys kiristetään pois sillä keskipultilla, kun tämä on tehty niin systeemi vaan lukitaan stemmillä. Vaikka niitä stemmin pultteja kiristää kuinka niin ei ne siihen laakerivälykseen vaikuta...
Tommoisessa PW:n tyyppisessä raskaskeulaisessa se "käpy" varmaan lähtee liikkuun siellä putkessa ennen kuin kaikki välykset on saatu kiristettyä pois. Voihan sen paketin vetää kasaan vaikka kierretangolla joka menee koko kaulaputken läpi.
Kuullemma sillä sisä osalla sitä ei kiristetä se on vain sellainen apu siinä kasatessa, stemmillä sitten pitäisi se kiristys tehdä...
En tiedä miten, parista stemmistä vääntänyt kierteet koittaessa niin luovutin...
oi joi, ei, ei... Ensin stemmi löysälle, sitten laakerivälys kiristetään pois sillä keskipultilla, kun tämä on tehty niin systeemi vaan lukitaan stemmillä. Vaikka niitä stemmin pultteja kiristää kuinka niin ei ne siihen laakerivälykseen vaikuta.
Jukka
Muistaakseni täälläkin siitä joskus tupisin kun en sitä saanut tiukalle tuolla keskipultilla...
sama sen väliä paska mikä paska kun ei osaa käyttää...
PW kirjoitti:
En nyt ymmärtäny tuota haarukka asiaa
Petri
yksinkertaistettuna keksit keinon jolla saat haarukkaa tuotua alaspäin penkin vierestä...
Siten että et muuta ohjausakselin paikkaa,,,
Muistaakseni täälläkin siitä joskus tupisin kun en sitä saanut tiukalle tuolla keskipultilla...
Joo, ei sitä tiukalle saakkaan, kun tarpeeksi kiristää niin käpy lähtee liikkeelle. Tällä estetään ainakin se ettei laakeri mene liian kireälle. Jos kaulaputki on liian pitkä niin paketti ei mene kasaan ollenkaan. Jos keula on raskas ja kasausta tehdään laakeriputki johonkin suuntaan kallellaan niin tuo kiristys systeemi on liian heiveröinen ja systeemi jää väljäksi.
Vois ko olla niin että emäputken päät johon ne laakerikupit nojaa ei ole ihan suorat? Olen ymmärtänyt että silloin voi jäädä klappia laakereihin. Onko emäputki itse tehty vai jostain romupyörästä pöllitty?
Kuulemma pyörpajoilla pitäis olla joku työkalu millä ne päät saa jyrsittyä suoraksi.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo