Sivu 6/13

Re: SH23

Lähetetty: 24 Elo 2014, 21:29
Kirjoittaja irakas
trike123 kirjoitti:

Tulipahan mieleen,että voisiko nuo ketjurullat taitekohdassa korvata hammasrattailla ?

Entäpä jos asentaisi ketjun taitekohtaan 2 hammasratasta vierekkäin samalle akselille
(voisiko käyttää pp:n taka-akselia)...liittäisi siihen vain toisen hammasrattaan viereen, ja
laittaisi 2 erillistä ketjua ?(ensiöketju+toisioketju) :roll:
Ketjut olisivat lyhyempiä eikä tarvisi niitä ohjausputkia,jotka aiheuttaa kitkaa.
Lisäksi lyhyt ketju ei "resonoi"...siten kuin pitkä.

Joissakin nojakeissa on ollut ehdottamasi ratkaisu kuten SH24:ssä. Toisen välirattaan paikalle olen asentanut 7-rattaan pakan vapaarattaineen. Eturattaiston voisi vaihtajineen jättää kokonaan pois. Sitä en tiedä tuleeko pyörästä kevyempi polkea. :roll:
Nykyisessä versiossa ovat kaksoisrattaat ohjausakselin vieressä, laitteen ollessa tuplavetoinen.

SH24 28.12.2013.jpg
SH24 28.12.2013.jpg (183.48 KiB) Katsottu 4557 kertaa

Re: SH23

Lähetetty: 25 Elo 2014, 10:55
Kirjoittaja trike123

Niin...aattelin samaa,et hammasrataspakan voisi asentaa siihen ketjujen jakokohtaan
ja etuvaihtaja siihen sekä toisioketju siitä yhdelle hammasrattaalle.
Miten tuo hammasrataspakan laakerointi onnistuu tuohon (onnistuuko asentaa vain takarattaan hammaspakka ...keskiö suoraan pinnat riisuttuna) ?


Re: SH23

Lähetetty: 25 Elo 2014, 13:30
Kirjoittaja irakas
trike123 kirjoitti:

Niin...aattelin samaa,et hammasrataspakan voisi asentaa siihen ketjujen jakokohtaan
ja etuvaihtaja siihen sekä toisioketju siitä yhdelle hammasrattaalle.
Miten tuo hammasrataspakan laakerointi onnistuu tuohon (onnistuuko asentaa vain takarattaan hammaspakka ...keskiö suoraan pinnat riisuttuna) ?

Konsteja on monia, mutta ehdottamasi takarattaan keskiö kuorineen, akseleineen ja hammaspakkoineen tuntuu hyvältä ratkaisulta. Toisioketjun voisi laittaa suurimmalle rattaalle. Ensiöketju siitä sitten takavaihtajan kautta pienemmille rattaille.


Re: SH23

Lähetetty: 31 Elo 2014, 12:22
Kirjoittaja irakas

Olen asentanut SH23:een E-Spin4 laitteet: http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4
Tehoa valtavasti ja on myös pakki.

Kaikki muuten toimii hyvin, mutta jo noin 100 metrin ajon jälkeen virta katkeaa ja vasta, kun katkaisee virran virtakytkimestä ja laittaa uudelleen päälle, homma toimii taas vähän matkaa. Missähän vika?

Onkohan kukaan muu tämän foorumin lukijoista asentanut vastaavaa laitteistoa ja miten on saanut toimimaan?


Re: SH23

Lähetetty: 31 Elo 2014, 16:30
Kirjoittaja jviirret

Toimiiko samalla tavalla kaikilla tehoilla?

Jukka


Re: SH23

Lähetetty: 01 Syys 2014, 11:58
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Toimiiko samalla tavalla kaikilla tehoilla?

Jukka

Toimii tai ei siis toimi, kun kerran virta katkeaa. Se muuten katkeaa vasta silloin, kun moottoria kuormitetaan. Ei katkea, jos nostaa moottoroidun kiekon irti maan pinnasta pyörimään vapaalla.

Aamulla Kuetronin kanssa neuvotellessa ilmeni, että vika saattaa olla akussa. Lähetän akun lataajineen tänään Kuetroniin.

SH23:ssa on ollut jarru kaikissa pyörissä. Etupyörien jarrutus tapahtui yhdestä vivusta. Kuulin kerrottavan, (en muista missä), että normaalisti tadpoleissa on erikseen käytettävät jarrut etupyörissä. Takapyörässä ei ole jarrua ollenkaan. Kun SH23:n molempien etupyörien jarrutus yhdestä vivusta oli raskas painettava, ja säätö vaativa, otin takajarrun pois ja laitoin erillisjarrutuksen etupyöriin. Jarruvaijereiden pituus on vain reilut 10 cm. Nyt nojakki pysähtyy kuin seinään. :mrgreen:


Re: SH23

Lähetetty: 01 Syys 2014, 12:14
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Toimiiko samalla tavalla kaikilla tehoilla?

Jukka

Toimii tai ei siis toimi, kun kerran virta katkeaa. Se muuten katkeaa vasta silloin, kun moottoria kuormitetaan. Ei katkea, jos nostaa moottoroidun kiekon irti maan pinnasta pyörimään vapaalla.

Aamulla Kuetronin kanssa neuvotellessa ilmeni, että vika saattaa olla akussa. Lähetän akun lataajineen tänään Kuetroniin.

Akkua itsekkin epäilen. Jännite tippuu liikaa ja digiboksi luulee että se on lähes tyhjä. Akun rikkoontumisen estämiseksi se katkaisee virransyötön moottorille. Ilmassa pyörivä rengas ottaa vähemmän virtaa ja jännite ei siksi "niiaa" katkaisurajalle.
Muita mahdollisia vikoja on laturi. Ei lataa akkua täyteen ja niinmpä siinä ei ole kuormittaessa virranantokykyä.

Jukka


Re: SH23

Lähetetty: 01 Syys 2014, 14:07
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4 Kuinkahan moni todella ajaa tuolla perusteholla , eli ykkös teholla (250W), kun vehkeestä löytyy pienellä likkauksella (1200W). Itse ainakin tunnustan , että jos tehoo saa enenmän yhdellä likkauksella. Niin arvata saatta kuka ei noudata lain pykäliä ja säädöksiä. :roll:
Itse kokonaisuus kuulostaa kyllä hyvältä , mutta tuo lain hämärä alue tuntuu houkuttelevalta. :twisted: :twisted: :twisted:


Re: SH23

Lähetetty: 01 Syys 2014, 14:20
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin4 Kuinkahan moni todella ajaa tuolla perusteholla , eli ykkös teholla (250W), kun vehkeestä löytyy pienellä likkauksella (1200W).

Jokainen joka haluaa jonkinkaanlaisen toimintasäteen. 1200W teho 48Voltista tarkoittaa 25Ampeerin virtaa. Kun 10Ah:n akkua puretaan 25Amppeerin virralla niin sähköä riittää 0,4tunniksi eli 24minuutiksi.
Otsikossa kustaan ostajaa silmään virtsarakon täydeltä: "E-SPIN4 - Premium-luokan muunnossarja pitkille matkoille" :lol:

Jukka


Re: SH23

Lähetetty: 05 Syys 2014, 15:55
Kirjoittaja irakas

Kun akussa oli vikaa, toimitti Kuetron toisen akun, ja nyt homma pelittää viimeinkin kunnolla.

Onhan aivan selvää, että ei matka-ajossa kannata ajaa 1200 watin teholla vaan 250 watin, ja eihän se ole sallittuakaan yleisillä teillä. Tehoalueen voi helposti muuttaa kääntämällä virta-avainta kumpaan jompaan suuntaan. SH23:n ostaja haluaisi jopa, että 1200 watin alueen käyttö olisi kokonaan estetty.

Itse olen koeajellut ja hurruutellut tuolla 1200 watin teholla ja kyllä täytyy sanoa, että on hauskaa. Tuolla isommalla tehollahan ei poljintunnistin toimi, eikä siis tartte polkea ollenkaan. Pienemmällä teholla moottorivirta pysyy päällä vain polkiessa, koska poljintunnistin on silloin päällä.


Re: SH23

Lähetetty: 05 Syys 2014, 16:29
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Kun akussa oli vikaa, toimitti Kuetron toisen akun, ja nyt homma pelittää viimeinkin kunnolla.

Onhan aivan selvää, että ei matka-ajossa kannata ajaa 1200 watin teholla vaan 250 watin, ja eihän se ole sallittuakaan yleisillä teillä. Tehoalueen voi helposti muuttaa kääntämällä virta-avainta kumpaan jompaan suuntaan. SH23:n ostaja haluaisi jopa, että 1200 watin alueen käyttö olisi kokonaan estetty.

Itse olen koeajellut ja hurruutellut tuolla 1200 watin teholla ja kyllä täytyy sanoa, että on hauskaa. Tuolla isommalla tehollahan ei poljintunnistin toimi, eikä siis tartte polkea ollenkaan. Pienemmällä teholla moottorivirta pysyy päällä vain polkiessa, koska poljintunnistin on silloin päällä.

Paljonko kulkee tasaisella pieneen myötätuuleen. :P Ei vaan. Ei se moottori anna tuota 1200W, kuin (mahdollisesti) yhdellä pyörimisnopeudella. Riippuu siis välityksistä, onko se nopeus lähelläkään tasaisen maksiminopeutta. Olikos sinulla pihtivirtamittari. En nyt muista, hankitko sellaisen tai muun moottorin virtamittaukseen soveltuvan. Olisi kovin kiinnostavaa kuulla, millaisia virtoja tuo moottori ottaa paikaltaan lähdössä ja esim. 30 km/h nopeudessa.


Re: SH23

Lähetetty: 06 Syys 2014, 19:12
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kun akussa oli vikaa, toimitti Kuetron toisen akun, ja nyt homma pelittää viimeinkin kunnolla.

Onhan aivan selvää, että ei matka-ajossa kannata ajaa 1200 watin teholla vaan 250 watin, ja eihän se ole sallittuakaan yleisillä teillä. Tehoalueen voi helposti muuttaa kääntämällä virta-avainta kumpaan jompaan suuntaan. SH23:n ostaja haluaisi jopa, että 1200 watin alueen käyttö olisi kokonaan estetty.

Itse olen koeajellut ja hurruutellut tuolla 1200 watin teholla ja kyllä täytyy sanoa, että on hauskaa. Tuolla isommalla tehollahan ei poljintunnistin toimi, eikä siis tartte polkea ollenkaan. Pienemmällä teholla moottorivirta pysyy päällä vain polkiessa, koska poljintunnistin on silloin päällä.

Paljonko kulkee tasaisella pieneen myötätuuleen. :P Ei vaan. Ei se moottori anna tuota 1200W, kuin (mahdollisesti) yhdellä pyörimisnopeudella. Riippuu siis välityksistä, onko se nopeus lähelläkään tasaisen maksiminopeutta. Olikos sinulla pihtivirtamittari. En nyt muista, hankitko sellaisen tai muun moottorin virtamittaukseen soveltuvan. Olisi kovin kiinnostavaa kuulla, millaisia virtoja tuo moottori ottaa paikaltaan lähdössä ja esim. 30 km/h nopeudessa.

Sanoisin kuten Rolls-Roycen omistaja sanoo, että kulkee riittävästi. :mrgreen:

Minulla on se pihtivirtamittari, mutta ajaessa varsinkin 30 km/h nopeudessa on mahdotonta ja jopa vaarallista ruveta mittaileen arvoja, kun piuhat ovat istuimen alla ja takana. :roll:

Kävin taas tuossa illalla jonkinmoisen lenkin, ja täytyy sanoa, että on aivan hävyttömän hauska ajettava. Nopeutta saa niin paljon kuin uskaltaa päästellä. APM-display näyttää maksimissaan 80 km/h,
mutta en ikinä usko, että se näyttää oikein, vaikka olen oikean rengaskoon siihen asettanut.

Merkillistä on, että vaikka virta-avain on käännetty asentoon 250 W, ei meno ajon aikana ole sen kummempaa, kuin, jos avain on käännetty asentoon 1200 W, paitsi, että on poljettava, että moottori pyörisi. Tehot tuntuvat aivan samoilta.

Olen joutunut tekemään aika tavalla töitä SH23:n suhteen, että se kestäisi tuollaiset tehot. Ensi kokeilussa oikean etuhaarukan, jossa moottorikiekko on, hahlot levisivät ja akseli lähti pyörimään. Onneksi alkoi kansalaisopisto, ja pääsin hitsaamaan hahlojen reunoihin vahvistukset. Tarakkaa piti lisävahvistaa akun takia ym.

Ensi maanantaina Lappeenrannasta tulee kaveri (joka on ostanut SH23:n) hakemaan omansa pois. Täytyy, kyllä sanoa, että katteeksi käy. :oops:

Sinänsä olen tavattoman onnellinen, että olen saanut aikaan kevytkulkuneuvon, joka mielestäni monessa suhteessa täyttää ainakin omat tavoitteet tällä hetkellä. :mrgreen:


Re: SH23

Lähetetty: 06 Syys 2014, 20:41
Kirjoittaja jviirret

Oletko huomannut vanteessa "löystymistä" vai onko siinä normaalia jämäkemmät pinnat/kehä?

Jukka


Re: SH23

Lähetetty: 06 Syys 2014, 20:57
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Oletko huomannut vanteessa "löystymistä" vai onko siinä normaalia jämäkemmät pinnat/kehä?

Jukka

Vanteet ovat 24 tuumaiset ja moottoroidun kiekon vanteen liitossaumassa on jotain pientä häikkää eli pykälää, kun se tuntuu pienenä nykimisenä jarrutettaessa. SH23:ssa on vanne V-jarrut. Hiomalla saumakohtaa ovat nykäykset vähentyneet. Pinnat eivät ole tavallista jämäkämmät, mutta lyhyemmät moottorin suuren koon vuoksi.


Re: SH23

Lähetetty: 07 Syys 2014, 18:22
Kirjoittaja irakas

Vannejarrun nykimiset hävisivät, kun näytin vanteen saumakohdalle vähän rälläkän hiontalaikkaa.

Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.

Olin muuntanut tuumat senttimetreiksi ja ohjelmoinut ohjeen mukaan kiekon halkaisijaksi 60 cm APM-displayssa (näyttölaitteessa), mutta se näytti yli kaksinkertaisia nopeuksia. Kun muutin kiekon halkaisijaksi (diameter) 24 tuumaa, rupesivat nopeudet näyttämään todellisilta. Nyt kevyesti kulkee n. 30 km/h nopeuksilla vaikka avainkytkimen asento 250 W.