Pelkästään tuosta kuvasta on vaikea päätellä miten vaikea osumaongelma on. Otapa sellainen kuva, jossa ohjaus on käännetty niin vinoon, kuin ensinnä ottaa joku kohta kiinni.
CLWB 2.0
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: CLWB 2.0
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: CLWB 2.0
Jarcco kirjoitti:Eikös tuo ole itselle tehty, tarviiko muiden tykätä? Kokeile nyt ensin tarviiko tehdä mitään. Jos haittaa niin laita 150 mm kammet ja ohjainlaakerin alle 25 mm holkki jos ohjainputkessa on varaa. Jos ei niin emäputkea voi lyhentää yläpäästä.
Jep vähän sitä etuhaarukkaa voi laskea alaspäin, mutta jos kovin pitkälle laittaa ei mielestäni ole kovin tyylikäs ratkaisu. Noin 50 millistä se tosiaan on kiinni. Tosin siihen renkaan päälle tulee varmaan lokasuojakin. Kampikosketus on huono siinä mielessä jos antaa nojapyöräilyä harrastamattomalle kokeiltavaksi niin voi käyä häjysti
Jorille kuvia, haarukan isohko offsetti paisuttaa ongelmaa. Ja tommosella 50 asteen ohjauskulmalla ohjausliikkeetkin on isoja. Jättö on suunnitelmien mukaisesti n. 75mm
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: CLWB 2.0
Ei tuo mitään haittaa. Mie opin aikanaan ajaan ensinmäisellä STERNILLÄ , vaikka rengas otti kampeen . Tai laita lyhemmät kammet , se on tietysti makuasia.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: CLWB 2.0
Tangon mallista ja heilurista riippuu että voiko sitä ajaessa edes noin paljon kääntää.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: CLWB 2.0
jviirret kirjoitti:Tangon mallista ja heilurista riippuu että voiko sitä ajaessa edes noin paljon kääntää.
Jukka
Tätä pääsin tänään miettimään vähän kun sain penkin kiinnikkeet tehtyä. Näyttäisi siltä että heiluria tulee noin 100-150mm kun kädet on vaakasuoras. Aika paljon vaikuttaa 6 asteen ohjauskulman muutos, clwb 1:ssä 43 ja tässä 49. Siinä ei ollut heiluria kuin joku alle 50mm.
Toinen juttu liittyy ohjaustangon pituuteen, väkisinkin tulee aika pitkä, ettei ota polviin. Pois näkökentästäkin se pitäs saada. Paljon mietittävää suunnittelupöydällä
Stemmiksi haaveilin sellaista että ohjaustanko lähtisi suoraan ohjausakselin suuntaisesti. Ei tulis mitään rumia kulmaliitoksia..
Penkin kiinnikkeet onnistui ihan mukavasti, jotain vaan pitää laittaa penkin ja raudan väliin.
- Liitteet
-
- Kuva0014.jpg (74.43 KiB) Katsottu 4655 kertaa
-
- Kuva0013.jpg (96.95 KiB) Katsottu 4655 kertaa
-
- Kuva0011.jpg (92.19 KiB) Katsottu 4655 kertaa
Re: CLWB 2.0
Miksi siipimutterit on hankalasti penkin tuen sisäpuolella? Penkin jäykisteet kenties tiellä
Re: CLWB 2.0
jooseha kirjoitti:Miksi siipimutterit on hankalasti penkin tuen sisäpuolella? Penkin jäykisteet kenties tiellä
Ihan vain hitsausta varten kasasin niillä värkeillä mitä käteen sattui.. perus nylock muttereilla aattelin kiinnittää lopuksi. Mutta hipoo ne penkin jäykkäreitä jos ulkopuolelle laittais.
Re: CLWB 2.0
Lomat on lomailtu.. pari osaa sain piirrettyä mitkä menee tilaustöiksi. Ohjaustangon stemmi ja ketjupyörä josta piirreltiin päivitetty versio. Alumiinista olis tarkoitus tehdä. Ketjupyöriä varmaan useampi kappale jos hinta ei ole paha.
Rungon teleskooppiliitokseen tuli vihdoinkin oivallus, keskirunkoon hitsataan tällainen osa, putki eteenpäin:
Eli suorakaideputkeen porasin reiät, sitten 16mm putki sisälle ja hitsasin päistä kiinni. Seuraavaksi rälläköin 16mm putken ympäriltä ylimääräisen raudan pois ja hitsasin saumat kylkeen. Sitten toinen pääty auki ja osa on valmis hitsattavaksi runkoon.
Vastakappaleeksi rungon etuosaan suunnittelin kahden latan väliin hitsattua putkea, jossa on sisällä esim. muoviholkki minkä sisässä 16mm putki liukuu. Näin rungon pituutta pystyy muuttamaan ilman että pyöriä tarvii linjata uudestaan lankkujen välissä. Ja onhan se turvallisuustekijäkin, ettei runko pyörähdä mutkassa kyljelleen.
Re: CLWB 2.0
Syväri kirjoitti:Rungon teleskooppiliitokseen tuli vihdoinkin oivallus,
En iha jaksa hahmottaa mitä tol rakenteella haetaan, mut jotenki haisee monimutkaselle/ painavalle systeemille... eiks etu ja takarunkoja kohdistavana systeeminä toimis kiilaura-ajatus? Sisemmässä putkessa esim latta syrjällään, joka kulkee ulomman putken urassa.
Re: CLWB 2.0
Härski kirjoitti:Syväri kirjoitti:Rungon teleskooppiliitokseen tuli vihdoinkin oivallus,
En iha jaksa hahmottaa mitä tol rakenteella haetaan, mut jotenki haisee monimutkaselle/ painavalle systeemille... eiks etu ja takarunkoja kohdistavana systeeminä toimis kiilaura-ajatus? Sisemmässä putkessa esim latta syrjällään, joka kulkee ulomman putken urassa.
Kuinka tarkasti pystyy kohdistamaan, kun pitää kuitenkin jättää väljää kiristystä varten? Voishan se olla riittävä jos toi halkio olis tarkasti tehty. Nyt se ei oo kovin suora. Halkiosta pitäisi myös tehdä n. 10cm pitkä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: CLWB 2.0
Meinaan sanoa sen mitä ei ehkä tässä vaiheessa rakentelua kannattaisi
Neliöputki
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: CLWB 2.0
Mahtaakohan koko kohdistimesta olla enemmän haittaa kuin hyötyä
Luulisi kohdistusmerkkien(kaksi viivaa) riittävän tai silmällä linjauksen.
Syväri kirjoitti:Härski kirjoitti:Sisemmässä putkessa esim latta syrjällään, joka kulkee ulomman putken urassa.
Kuinka tarkasti pystyy kohdistamaan, kun pitää kuitenkin jättää väljää kiristystä varten?
Halkion toinen laita suoraksi ja halkio hieman ylileväksi. Kääntää väljät aina samaan laitaan.
Kaupallisissakin on vastaavia liitoksia. Volaella ei säätyvä liitos on tehty niin että kohdistus tapahtuu kiertämällä välykset toiseen laitaan. Raptobikestä en tiedä minkälainen ratkaisu siinä on vai onko jätetty pois.
Re: CLWB 2.0
Pian pääsee taas eteenpäin, kun saan ohjaustangon kannattimen viimeisteltyä. Pajalla on tullut käytettyä tilan järjestämiseen pari viikonloppua, ja nyt alkaa näyttää siltä, että pystyy oikeesti tekemään jotain
Re: CLWB 2.0
Iskaripumpun tilasin niin kokeilin paljoko painetta ilmaiskari linkustossa tarvii. 11 bar 70 kiloiselle kaverille. 20bar kai maksimi mitä saa laittaa, joku minimi oli myös, mutta en nyt muista.
Stemmin teosta tuli kohtuuttoman hankalaa ja vaikeaa.. Mutta kun olin jo päättänyt, että näin sen teen niin pakkohan se oli Ohjaustanko ja tuo stemmin ylempi palikka siis hitsataan yhteen. Ohjauslaakerin hattu on siellä välissä.
Nyt pääsee tuota ohjaustangon paikkaa kattomaan paremmin. Minkäänlaista säätöä en tähän ajatellut laittaa eli pitäs osua kerralla kohdilleen.. Jos ei sitten taivuttele ohjaustankoa jyrkemmäksi tai loivemmaksi tarpeen mukaan
- Liitteet
-
- Kuva0035.jpg (135.78 KiB) Katsottu 3402 kertaa
Re: CLWB 2.0
Tällaista tänään, keskittimen tein puolivalmiiksi. Vaati hirveet jigiräkimiset että sai suoraan. Sen verran monta kertaa on runko pyörähtäny penkissä 90 astetta että tajus kyllä tuon tarpeellisuuden
Pyörällä ensimmäiset rullailut rullailtu. Ohjausgeometria vaikuttaa olevan ok, mutta pitkä ohjaustanko olis ehkä saanut olla 28mm eikä 22. On vähän löysä. No, pitää kattoa miten tuo muuten pelittää.
Kuvassa runko aika lyhyenä, siksi tanko tulee turhan lähelle naamaa. Jäi se vähän turhan korkeallekin mutta sitä saa vielä taivutettua. Penkin paikalla ja asennolla pystyy myös vaikuttamaan asiaan..
Sitte seuraavaksi se paskamaisin juttu eli takahaarukan dropouttien linjaaminen, siinä kun on aika huomattava heitto