Nyt on sahailtu pyörän levyjarrujen korvakkeet . Tiistaita odotellen että pääsee koneelle viimesteleen niitä. Reilu kaksituntia viikossa Kansalaisopistossa on lyhyt aika . Kun pitäs tehdä jotain näkyvää .
Tässä nyt jotain tuhertelin kartonkille . Suunitelmat ovat alustavia .
Etuhaarukan muotoo hahmoteltuna piirustuksen päälle.
Tässä jonkinlaisesti jikattuna , menossa hitsaukseen ensi tiistaina.
Nyt alkaa sitten pahvikartonkin leikkely. Täytyy tehdä 1:1 pahvimalli tän pyörän etupäästä. Että pääsee eres jonkilaiseen käsitykseen todellisista mitotuksista. Siittä sit myöhemmin maskuu ja toivottavasti havaintoo etupään säätö mahdollisuuksien vaikutuksista ajoasentoon.
Nyt alkaa sitten pahvikartonkin leikkely. Täytyy tehdä 1:1 pahvimalli tän pyörän etupäästä. Että pääsee eres jonkilaiseen käsitykseen todellisista mitotuksista. Siittä sit myöhemmin maskuu ja toivottavasti havaintoo etupään säätö mahdollisuuksien vaikutuksista ajoasentoon.
Tee "Pahvinalle" ni näet toimiiko mitotukset
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hyvä kun rakentelin sen mittaus harpin tähän systeemiin. Alapuolisen haarukan piituudeksi sain 370mm, kun mittailin sitä siittä rusesta . Tuntu se alkuunsakin hullun pituiselta. Joskus olen tyytyväin niin nyt. Sitten vaan tekeen lopullista piirustusta . Jos joku tarvii Pastorin lisäksi harpia , niin kyllä sen voin lainata . Tosin tämä on tehty tuohon 507 rengas kokoon.
En muuten viittynyt itsestä sitä pahvimallia kyhätä, olisi tullut julkaisu kelvoton. Tai ainakin tää netti olisi sen sencuroinut.
Kun on aikaa ja kurku kipee. Voi piirellä ja suunitella kaikkea teknistä ratkaisua ja ratkasta jotain uudestaan. Tämän kuvan idea on että tekisin säädön tähän tukihaarukkaan joka tulee kekiöltä napaa kohti. Saisin siihen lisää pelivaraa ja voisin säätää pykälittäin keskiön korkeutta myös korkeus suunassa. Kun muuten keskiön pituus säätö pelaisi kaarevasti alas , tai ylös päin . Riippuen polkimien etäisyydestä polkiaan.
Kun tarkoitus olisi optimoira tuo asento mahdollisemman tehokkaaksi .
Jotain on sentään saatu aikaiseksi nyt . Sorvailin jarrulevyille adapterit ja kiitos TM laina malli tulee takas. Sovitin Shimanon 160 levyt taakse , pitäs olla aika hyvä jarru teho takapyörillä.
Tässä ne nyt ovat nuo tossut pyörän alle , viellä pitää tarkistaa levyjen suuntaus heittokellolla.Jos heittoo niin täytyy niitä vähän hollata kohalleen. Nyt pääsee jatkaan sit tätä rakentelua .
Tämmösen hahmotelman rapsuttelin paperille tässä ja sitä ollaan tältä pohjalta kyhäämässä .
Tällästä sitä ollaan tehty tänään , nuo putket on neumatiikkapuolen tavaraa. Päältänsä ne on passivoitua .
Tuo läpyskä jossa on kiini pari kieretankoo ja mutterit . Tulee aikanaan pitään tuota haarukkaa keskiöön kiini . No ensiviikolla näette , jos ehrin ne juottamaan siihen pisteeseen ja kuvaan näytille. Tosta piirustuksesta pitäs käyrä selville miten nuo putken sinne riipaisen joteensakin kiini.
Tuleeko eteen vaihtajaa? Tuo keskiöltä lähtevän putken kulma sellainen että siihen kiinnitettynä se ei taida toimia.
Takavaihtajan paikka nyt sellainen että toimii jos ketju lähtisi vaakasuoraan eteenpäin. Tässä kun ketju tulee eri suunnasta pitää myös vaihtajan korvakkoa siirtää.