Kuudee sport > Kuudee Mini

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. Eka kilsa ajettu. Viilaamista piisaa. Raporttia hetken päästä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vähän toleranssit on nafteja ja pitää viilailla kaikenlaista että: rengas ei osu ketjuun, ketju ei osu haarukkaan.

Kuva

Ongelmat isompana.

Kuva

Funtsinnassa.

Ketju osuu haarukkaan ongelma:

  • isompi ketjurissa + kiinnityspaikan muutos
  • haarukkaa vielä vähän suoremmaksi

Ketju osuu renkaaseen ongelma:

  • Puomia eri kulmaan
  • 559 etukiekko
  • pari hampia pienempi eturatas - joka olis jees täällä Pirkanmaan nousuissa muutenkin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos haarukan oikasee, eikös nuo molemmat ongelmat poistu? Jättö toki suurenee, suureneeko liikaa?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jättö on vähän isonpuoleinen jo nyt. Sitä ei hirveesti kyllä viihtis oikaista.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Isompi rissa tohon vetopuolelle. Toinen pikkurissa paluupuolelle.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Entäpä jos...

Ohjauskulma on nyt 65 astetta ja jättöä on nyt noin 125 mm ja offsettia noin 40 jos oikaisisi haarukkaa parikymmentä, tulisi jätöksi 145 ja pärjäisi ilman ketjuunosumisongelmia. 145 mm voi olla liikaa jättönä ja ohjaus haukkailee hiljaisessa vauhdissa. Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle. Tämä tarkoittaa vajaan 4 mm kiilaa pois rälläkällä ja runko takaisin kiinni. ohjauskulmaksi tulisi 69 astetta.

Tuo haarukan ylä-, takareunan hitti ei kovin suuressa määrin ole korjattavissa rissaa siirtämällä ja kasvattamalla. Ainakaan paljon ei voi, koska ketjulinja kääntyy isolla vaihteella pois etuakselin linjasta. Siksi pieni haarukan oikaisu voisi tehdä hyvää. Minusta ohjauksen vetelemättömyys on tärkeintä kovassa vauhdissa. Pienellä vaihteella kiipeämisessä ei pieni vetely niin haittaa, kun muutenkin huhkitaan.

Liitteet
QDS-trail.png
QDS-trail.png (23.77 KiB) Katsottu 2521 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle.

Tai vaihtamalla taakse isomman kiekon?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle.

Tai vaihtamalla taakse isomman kiekon?

Jukka

559:lle on jarrutapit. 622 vaihto on isompi manööveri kuin rungon pikku tiltti.

jori kirjoitti:

Entäpä jos...

Ohjauskulma on nyt 65 astetta ja jättöä on nyt noin 125 mm ja offsettia noin 40 jos oikaisisi haarukkaa parikymmentä, tulisi jätöksi 145 ja pärjäisi ilman ketjuunosumisongelmia. 145 mm voi olla liikaa jättönä ja ohjaus haukkailee hiljaisessa vauhdissa. Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle. Tämä tarkoittaa vajaan 4 mm kiilaa pois rälläkällä ja runko takaisin kiinni. ohjauskulmaksi tulisi 69 astetta.

Tuo haarukan ylä-, takareunan hitti ei kovin suuressa määrin ole korjattavissa rissaa siirtämällä ja kasvattamalla. Ainakaan paljon ei voi, koska ketjulinja kääntyy isolla vaihteella pois etuakselin linjasta. Siksi pieni haarukan oikaisu voisi tehdä hyvää. Minusta ohjauksen vetelemättömyys on tärkeintä kovassa vauhdissa. Pienellä vaihteella kiipeämisessä ei pieni vetely niin haittaa, kun muutenkin huhkitaan.

Ok. Jos sä kestät että mä tuun käymään siellä pajalla. Jos mä änkeän sinne huomenna?

Siellä näkyi olevan prässi jolla oikaista tota haarukkaa ja toi rungon pikku vekki ei ole kovin iso homma myöskään. Ei ole kovin isot urakat kyseessä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Njääh, hitsaat vain toiset dropoutit nykyisten perään ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Njääh, hitsaat vain toiset dropoutit nykyisten perään ;)

Jukka

Ei ole kyllä huono idea tuokaan.

Edit. Jos tekis vaan viillot niihin nykyisiin ja tuuppaisi siihen uudet. Jäisi molemmille kiekoille optiot.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Tule vain käymään. Kyllä me se kuntoon saadaan. Aika paljon tuota pitää perää nostaa, että jättö riittävästi pienenee. Ei taida onnistua pelkkiä dropoutteja venyttämällä.

Liitteet
QDS-ohjausgeometria.png
QDS-ohjausgeometria.png (760.33 KiB) Katsottu 2467 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nonniin.

Koeajelua tehty. Kohta lähden vähän pidemmälle testille.

Ketjun osuskelu sinne sun tänne korjaantui haarukkaa oikaisemalla. Rengas ei osu enää ketjuun ja se ohittaa somasti myös etuhaarukan. Parhaimmillaan ketjun linja on isoilla vaihteilla, pienemmillä pientä vetelyä havaittavissa.

Kuten kuvasta näkee on ohjaustanko simppelimpää versiota. Pikkuruinen niskatuki on myös paikallaan. Vähän kompaktimman oloinen kulkupeli. Illalla lisäraporttia mimmoinen on kyyti.

Pitänee kuvata uusi kuvakin kivemmalla taustalla.

Kuva

Ja lopuksi. Suurkiitos Jorille pajan ja ajatusten lainasta ja muuten vaan juttuseurasta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori ei tuossa huomannut mainita, että oikaisimme eilen tuota etuhaarukkaa hitusen, joka sellaisenaan ratkaisi ketjun hankausongelmat sekä haarukan takapinnasta, että renkaan yläpinnasta. Geometria mahdollisti myös ohjauksen yksinkertaistamisen ja kevennyksen. Verratkaapa kuvia, miten vähällä muutos tuli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Verratkaapa kuvia, miten vähällä muutos tuli.

Helpompi katella kun ne on näin. Ei ole ihan identtisesti tässä - mutta auttaa kuiteskin.

Kuva

BTW: Jorille tiedoksi että näyttäisi nyt siltä ettei penkkiä tarvi siirtää. Käyn testilenkillä nyt koklaileen onko näin kivasti. Sitten jos vaihtaa sen leveämmän penkin - niin sitä voisi silloin asemoida eteenpäin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä nykyinen geometria.

QDS-geometria.png
QDS-geometria.png (652.88 KiB) Katsottu 2364 kertaa

Painopisteen paikka 50° eturenkaan kosketuspisteestä, eli perän nostoon jarrutuksessa tarvitaan yli 0.84 kitkakerrointa. (Henkilöauton rengas kuivalla puhtaalla asfaltilla 0.8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin