Re: Kuudee sport
No niin. Eka kilsa ajettu. Viilaamista piisaa. Raporttia hetken päästä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No niin. Eka kilsa ajettu. Viilaamista piisaa. Raporttia hetken päästä.
Vähän toleranssit on nafteja ja pitää viilailla kaikenlaista että: rengas ei osu ketjuun, ketju ei osu haarukkaan.
Ongelmat isompana.
Funtsinnassa.
Ketju osuu haarukkaan ongelma:
Ketju osuu renkaaseen ongelma:
Jos haarukan oikasee, eikös nuo molemmat ongelmat poistu? Jättö toki suurenee, suureneeko liikaa?
Petri
Jättö on vähän isonpuoleinen jo nyt. Sitä ei hirveesti kyllä viihtis oikaista.
Isompi rissa tohon vetopuolelle. Toinen pikkurissa paluupuolelle.
Entäpä jos...
Ohjauskulma on nyt 65 astetta ja jättöä on nyt noin 125 mm ja offsettia noin 40 jos oikaisisi haarukkaa parikymmentä, tulisi jätöksi 145 ja pärjäisi ilman ketjuunosumisongelmia. 145 mm voi olla liikaa jättönä ja ohjaus haukkailee hiljaisessa vauhdissa. Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle. Tämä tarkoittaa vajaan 4 mm kiilaa pois rälläkällä ja runko takaisin kiinni. ohjauskulmaksi tulisi 69 astetta.
Tuo haarukan ylä-, takareunan hitti ei kovin suuressa määrin ole korjattavissa rissaa siirtämällä ja kasvattamalla. Ainakaan paljon ei voi, koska ketjulinja kääntyy isolla vaihteella pois etuakselin linjasta. Siksi pieni haarukan oikaisu voisi tehdä hyvää. Minusta ohjauksen vetelemättömyys on tärkeintä kovassa vauhdissa. Pienellä vaihteella kiipeämisessä ei pieni vetely niin haittaa, kun muutenkin huhkitaan.
jori kirjoitti:Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle.
Tai vaihtamalla taakse isomman kiekon?
Jukka
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle.
Tai vaihtamalla taakse isomman kiekon?
Jukka
559:lle on jarrutapit. 622 vaihto on isompi manööveri kuin rungon pikku tiltti.
jori kirjoitti:Entäpä jos...
Ohjauskulma on nyt 65 astetta ja jättöä on nyt noin 125 mm ja offsettia noin 40 jos oikaisisi haarukkaa parikymmentä, tulisi jätöksi 145 ja pärjäisi ilman ketjuunosumisongelmia. 145 mm voi olla liikaa jättönä ja ohjaus haukkailee hiljaisessa vauhdissa. Sen voisi korjata tekemällä runkoon 5 astetta lisää mutkaa emäputken takapuolelle. Tämä tarkoittaa vajaan 4 mm kiilaa pois rälläkällä ja runko takaisin kiinni. ohjauskulmaksi tulisi 69 astetta.
Tuo haarukan ylä-, takareunan hitti ei kovin suuressa määrin ole korjattavissa rissaa siirtämällä ja kasvattamalla. Ainakaan paljon ei voi, koska ketjulinja kääntyy isolla vaihteella pois etuakselin linjasta. Siksi pieni haarukan oikaisu voisi tehdä hyvää. Minusta ohjauksen vetelemättömyys on tärkeintä kovassa vauhdissa. Pienellä vaihteella kiipeämisessä ei pieni vetely niin haittaa, kun muutenkin huhkitaan.
Ok. Jos sä kestät että mä tuun käymään siellä pajalla. Jos mä änkeän sinne huomenna?
Siellä näkyi olevan prässi jolla oikaista tota haarukkaa ja toi rungon pikku vekki ei ole kovin iso homma myöskään. Ei ole kovin isot urakat kyseessä.
Njääh, hitsaat vain toiset dropoutit nykyisten perään
Jukka
jviirret kirjoitti:Njääh, hitsaat vain toiset dropoutit nykyisten perään
Jukka
Ei ole kyllä huono idea tuokaan.
Edit. Jos tekis vaan viillot niihin nykyisiin ja tuuppaisi siihen uudet. Jäisi molemmille kiekoille optiot.
Tule vain käymään. Kyllä me se kuntoon saadaan. Aika paljon tuota pitää perää nostaa, että jättö riittävästi pienenee. Ei taida onnistua pelkkiä dropoutteja venyttämällä.
Nonniin.
Koeajelua tehty. Kohta lähden vähän pidemmälle testille.
Ketjun osuskelu sinne sun tänne korjaantui haarukkaa oikaisemalla. Rengas ei osu enää ketjuun ja se ohittaa somasti myös etuhaarukan. Parhaimmillaan ketjun linja on isoilla vaihteilla, pienemmillä pientä vetelyä havaittavissa.
Kuten kuvasta näkee on ohjaustanko simppelimpää versiota. Pikkuruinen niskatuki on myös paikallaan. Vähän kompaktimman oloinen kulkupeli. Illalla lisäraporttia mimmoinen on kyyti.
Pitänee kuvata uusi kuvakin kivemmalla taustalla.
Ja lopuksi. Suurkiitos Jorille pajan ja ajatusten lainasta ja muuten vaan juttuseurasta.
Pastori ei tuossa huomannut mainita, että oikaisimme eilen tuota etuhaarukkaa hitusen, joka sellaisenaan ratkaisi ketjun hankausongelmat sekä haarukan takapinnasta, että renkaan yläpinnasta. Geometria mahdollisti myös ohjauksen yksinkertaistamisen ja kevennyksen. Verratkaapa kuvia, miten vähällä muutos tuli.
jori kirjoitti:Verratkaapa kuvia, miten vähällä muutos tuli.
Helpompi katella kun ne on näin. Ei ole ihan identtisesti tässä - mutta auttaa kuiteskin.
BTW: Jorille tiedoksi että näyttäisi nyt siltä ettei penkkiä tarvi siirtää. Käyn testilenkillä nyt koklaileen onko näin kivasti. Sitten jos vaihtaa sen leveämmän penkin - niin sitä voisi silloin asemoida eteenpäin.
Tässä nykyinen geometria.
Painopisteen paikka 50° eturenkaan kosketuspisteestä, eli perän nostoon jarrutuksessa tarvitaan yli 0.84 kitkakerrointa. (Henkilöauton rengas kuivalla puhtaalla asfaltilla 0.