Sivu 6/7
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 24 Helmi 2015, 20:50
Kirjoittaja jviirret
Ai niin, unohdin tämän MEUFL:n: http://turanga.com/blog/?p=176 Painoa 12kg
Eli kevyenkin saa kun ei yritä vääntää tadpolea ja on valmis aerodynaamisiin uhrauksiin.
Itse sain teräsrakenteisena ja 24" halpis osilla kasattuna tehtyä noin 30kg kinnerin samalla periaatteella http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm 
Jukka
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 04:49
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:Puhtaita kisakoneita ja kun ei ole suuri kisatapahtumia niin aika marginaalinen voisi kiinnostus Euroopassa olla. Luulen.
Milan SL ei taida kovin kauas tuosta 20kg:sta jäädä?
Jukka
Jää se, lasikuituisen painohan on 28 kg.
Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin. Suomessa mittasin MIlan SL:lle ilmanvastuskertoimen CdA 0,055 m2. Sehän on huonompi kuin Räderwerkin tuulitunnelissa mittaama 0,0311 m2. Mutta tuulitunnelissa kinneri ei liiku, eikä siinä ole taustapeiliä. Minun mittauksissani se liikkuu niin kuin todellisuudessakin. Mutta pankaapa paremmaksi! Kiinnostuneena odotan parempia arvoja... Antaas tulla... Strada DF? Jooko? Pankaas mitaten.
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 08:19
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin.
KLV ajellessa taitaa olla päinvastoin
Keveys, ketteryys, näkyvyys(myös sateella ja kurakelillä) ja käytännöllisyys menee mun mittareilla ilmanvastuksen edelle kun harvassa kohdassa voi ajaa yli 25km/h.
Jukka
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 08:55
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin.
KLV ajellessa taitaa olla päinvastoin
Keveys, ketteryys, näkyvyys(myös sateella ja kurakelillä) ja käytännöllisyys menee mun mittareilla ilmanvastuksen edelle kun harvassa kohdassa voi ajaa yli 25km/h.
Toki. Mutta ei veloa ole tehty pyöräteillä mateluun, kuten ei ole tehty lowracer-tyyppisiä 2-pyöräisiäkään. On ehkä ainoa syy miksei mua ole velot alkaneet kiinnostamaan...
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 09:06
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin.
KLV ajellessa taitaa olla päinvastoin
Keveys, ketteryys, näkyvyys(myös sateella ja kurakelillä) ja käytännöllisyys menee mun mittareilla ilmanvastuksen edelle kun harvassa kohdassa voi ajaa yli 25km/h.
Jukka
Suomessa ei tosiaan ole kovin montaa laadukkaita KLV että voisi ajalla turvallisesti kovin paljon yli 25 km/h, mutta niitä ehkäpä saadaan tänne jossain vaiheessa
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 09:39
Kirjoittaja Saukki
En tiedä muun Suomen tilanteesta, mutta työmatkallani Kälviän ja Kokkolan välillä kulkeva viime kesänä kunnostettu klv on sellainen ja sellaisessa kunnossa, että ainakin minä uskallan ajaa reilusti yli 25 km/h. Ja siinä on yleensä vielä niin vähän muuta liikennettä, että ihan hyvin uskaltaa veivata niin kovaa, kuin vain pääsee. 
Nimim. Kinnerirahoja säästellessä.
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 09:57
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:
Toki. Mutta ei veloa ole tehty pyöräteillä mateluun,
Nämä sukkulan malliset sporttivehkeet eivät ole, mutta on niitä muitakin 
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 10:25
Kirjoittaja jviirret
Saukki kirjoitti:En tiedä muun Suomen tilanteesta, mutta työmatkallani Kälviän ja Kokkolan välillä kulkeva viime kesänä kunnostettu klv on sellainen ja sellaisessa kunnossa, että ainakin minä uskallan ajaa reilusti yli 25 km/h.
Jos en ihan väärin muista niin tuo on aika mäkinen tieosuus, eli ajallisesti olet ainakin 2/3osaa ylämäessä? Lisäksi risteyksiä yms. jotka tappaa vauhdin vaikka tien kunto sen sallisikin.
Saukki kirjoitti:Nimim. Kinnerirahoja säästellessä.
Kun saat rahat säästettyä ja alat työmatkaasi ajamaan niin voisit kellottaa montako minuuttia matkasta mittari näyttää yli 25km/h.
Voi sitä toki kellotella vaikka pystypyörällä. Montako minuuttia menee milläkin nopeusalueella 0-5km/h 5-10km/h 10-15... Jos käytössä joku GPS-loggeri niin datasta saa varmaan nuo tiedot suoraakin, kunhan kaivaa ylös minuutit eikä kilometrejä.
Jukka
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 10:58
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:
Jos en ihan väärin muista niin tuo on aika mäkinen tieosuus, eli ajallisesti olet ainakin 2/3osaa ylämäessä? Lisäksi risteyksiä yms. jotka tappaa vauhdin vaikka tien kunto sen sallisikin.
Reittivalinnasta riippuen reitillä on jonkin verran mäkiä. Yleensä aamulla töihin mennessä valitsen lyhyemmän ja vähemmän mäkisen reitin ajamalla Kasitien ja Kajaanintien pientareella, kunnes klv alkaa. Tätä reittiä ajaessa joudun hiljentämään/pysähtymään neljään risteykseen ja yhteen tien ylitykseen. Pitemmässä ja mäkisemmässä reitissä on vähemmän risteyksiä ja lähes koko matkalta klv.
jviirret kirjoitti:
Kun saat rahat säästettyä ja alat työmatkaasi ajamaan niin voisit kellottaa montako minuuttia matkasta mittari näyttää yli 25km/h.
Voi sitä toki kellotella vaikka pystypyörällä. Montako minuuttia menee milläkin nopeusalueella 0-5km/h 5-10km/h 10-15... Jos käytössä joku GPS-loggeri niin datasta saa varmaan nuo tiedot suoraakin, kunhan kaivaa ylös minuutit eikä kilometrejä.
Viimekesän nopein työmatka meni keskinopeudella 31,6 km/h ja sain ajettua vielä niin, että ei tarvinnut kertaakaan pysähtyä. Tässä gps dataa kyseiseltä aamulta: http://cyclemeter.com/1b9a721985a3d4b2/ ... 40707-0602
Siellä näkyy myös nuita nopeusalueita. 18,52 - 37,04 km/h alueella vietin 28 minuuttia. Pääasiassa ihan suoraa tietähän tuo on ja saa päästellä kovaa.
Syksyllä työmatka piteni kahdella kilometrillä, mutta reitti säilyi samana. Uusi työmatka näkyy kartalla vaaleampana värinä.
Ja tällä säästämistahdilla on kinnerirahat säästetty 2,6 vuoden kuluttua 
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 11:18
Kirjoittaja PW
Saukki kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Ja tällä säästämistahdilla on kinnerirahat säästetty 2,6 vuoden kuluttua 
Jos uuden kinnerin meinaat, kannattaa tilaus pistää kohta sisään 
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 11:27
Kirjoittaja jviirret
Saukki kirjoitti:Viimekesän nopein työmatka meni keskinopeudella 31,6 km/h ja sain ajettua vielä niin, että ei tarvinnut kertaakaan pysähtyä. Tässä gps dataa kyseiseltä aamulta: http://cyclemeter.com/1b9a721985a3d4b2/ ... 40707-0602
Siellä näkyy myös nuita nopeusalueita. 18,52 - 37,04 km/h alueella vietin 28 minuuttia. Pääasiassa ihan suoraa tietähän tuo on ja saa päästellä kovaa.
No kyllä noille nopeuksille ja työmatkalle "vauhtikinnerikin" on ihan perusteltu hankinta 
Lowride-08:llä ajettiin muistaakseni tuota reittiä ja mun keskinopeus oli varmaan puolet tuosta
Tosin ajosuunta oli toinen...
Siitä voidaan jatkaa kiistelyä että paljonko tuossa on enään parantamisen varaa 
Jukka
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 11:33
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:
No kyllä noille nopeuksille ja työmatkalle "vauhtikinnerikin" on ihan perusteltu hankinta 
Siitä voidaan jatkaa kiistelyä että paljonko tuossa on enään parantamisen varaa 
Jukka
No tuohan oli sellainen väkisin veivattu, niin kovaa kuin vain jaksaa -työmatka. Kinnerillä voisi vakioida työmatka-ajan lähes joka säässä. Se on jo riittävä peruste kinnerin hankinnalle, vaikka sillä ei paljon tuota kovempaa pääsisikään.
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 11:40
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:
Lowride-08:llä ajettiin muistaakseni tuota reittiä ja mun keskinopeus oli varmaan puolet tuosta
Tosin ajosuunta oli toinen...
Jos menitte Kälviälle päin, niin ajoitte varmaan Peltokorventien klv:a. Se on se mäkisempi reitti. Ajan sitä yleensä kotiin päin mennessä, kun on enempi aikaa 
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 11:52
Kirjoittaja jviirret
Saukki kirjoitti:Kinnerillä voisi vakioida työmatka-ajan lähes joka säässä.
Kylmyys ja sade hidastaa sitä siinä missä avopyörääkin ja vähäinenkin lumi paljon enemmän kuin kaksipyöräisiä
Mutta kuivana säilyy ja pukeutuminen on helpompaa 
Jukka
Re: Mikä paras velomobiili näistä?
Lähetetty: 25 Helmi 2015, 21:48
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:Saukki kirjoitti:Kinnerillä voisi vakioida työmatka-ajan lähes joka säässä.
Kylmyys ja sade hidastaa sitä siinä missä avopyörääkin ja vähäinenkin lumi paljon enemmän kuin kaksipyöräisiä
Mutta kuivana säilyy ja pukeutuminen on helpompaa 
Jukka
Lumi tietenkin hidastaa ja lopulta pysäyttää matkanteon mutta oma kokemus on, että kylmyys, vastatuuli tai sade ei lisää matka-aikaa yhtä paljon kuin avopyörällä eli matka-aika on paremmin vakioitavissa ja se pukeutuminen on niin kivan simppeliä 