Sivu 6/22
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:15
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?
Auttaako tuo metelin pitäminen jos tulee huomenna pykälät voimaan? Ottaa ainakin aikaa ja tarvittas taas se "joku" joka alkas huutaan meteliä muuallakin ku täällä omassa piirissä 
Tuleetulee huomenna voimaan epäselvät pykälät, kyseessä onkin niiden tulkinta.
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:26
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Toistan vielä aiemman kysymyksen: Pidetäänkö meteliä ja saadaan mahdollisesti epämielyttävä lopputulos laintulkinnasta, VAI liikutaanko notkeasti lain harmaalla alueella kaikessa rauhassa?
Auttaako tuo metelin pitäminen jos tulee huomenna pykälät voimaan? Ottaa ainakin aikaa ja tarvittas taas se "joku" joka alkas huutaan meteliä muuallakin ku täällä omassa piirissä 
Tuleetulee huomenna voimaan epäselvät pykälät, kyseessä onkin niiden tulkinta.
Niin, mihin suuntaan pitäs huutaa ja meteliä pitää ett lain tulkintaan vois vaikuttaa?
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:39
Kirjoittaja Vilijami
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 11:50
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Trafi.
Kuulostaa aika epätoivoselta 
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 15:40
Kirjoittaja jviirret
Yksi harrasteporukka saanut ilmeisesti lopultakin tahtonsa läpi: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... tiset/3233
Tätä asiaahan osa motoristeista on lobannut ainakin 15vuotta. Siis lobannut eikä vain keskustellut foorumilla 
Jukka
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 15:43
Kirjoittaja E-Cruiser
Nimimerkki "px" Fillarifoorumilta:
Jatkokysymyksenä kysyin Trafilta vielä seuraavaa:
"Eli voin hankkia 1000W sähkömoottorillisen tavarapyörän, jossa ei ole sähköavustusta vaan vain moottori, ja voin ajaa sillä 25km/h ilman liikennevakuutusta kunhan otan esim. polkimet irti?
Mutta jos haluaisin polkea ko. pyörää lihasvoimalla vain sähköavusteisesti tuon max 25km/h, niin tarvitaankin liikennevakuutus?"
Ja vastaus:
"Kyllä, lain puitteissa asia on niin."
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 17:02
Kirjoittaja PW
Tuolla sivustolla myös keskustelua aiheesta ja kommenteissa Trafin vastauksia.
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 17:10
Kirjoittaja PW
Ehkä tähän kannattaa suhtautua samoin ku Sompasaunan aktiivit: "Helpompi saada anteeks ku pyytää lupa". Harmaa on ihan kiva väri
ja meilläpäin muutenkin muodissa/käytössä 
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 17:57
Kirjoittaja PW
Jos laittaa Segwayn logon kaikkiin harmaanalueen omatekosiin laitteisiin - sillä ehkä selvii pälkähästä 
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 17:58
Kirjoittaja E-Cruiser
PW kirjoitti:Ehkä tähän kannattaa suhtautua samoin ku Sompasaunan aktiivit: "Helpompi saada anteeks ku pyytää lupa". Harmaa on ihan kiva väri
ja meilläpäin muutenkin muodissa/käytössä 
Juu, harmaa on hyvä väri. Ihan hyvä biisikin, se. Sompasaunasta en tiedä, mutta Immolan upseerikerhon sauna jäi mieleen kun siellä kisan päätteeksi oliko muistaakseni 2009 kisaporukalla saunottiin.
Kapparit näyttivät valkokankaalta hienoja elokuvia jäähdyttelytauoilla. Olin siinä juonut useammankin vahvan Karjalan ja katseli saunan laiturilta, että se raja on tuossa, keskellä järveä.
Ihan lunkeja olivat vaikka kaverin ison Hawkin suihkumoottori leikkasi kisalennolla kiinni ja kone rysähti suoraan kasarmin pihaan. 30kg kone.
Tämä viesti on luettava huomattavalla varovaisuudella, sillä olen jo täydessä juhlakunnossa
Hyvää uutta vuotta.
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 18:02
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:Nimimerkki "px" Fillarifoorumilta:
Jatkokysymyksenä kysyin Trafilta vielä seuraavaa:
"Eli voin hankkia 1000W sähkömoottorillisen tavarapyörän, jossa ei ole sähköavustusta vaan vain moottori, ja voin ajaa sillä 25km/h ilman liikennevakuutusta kunhan otan esim. polkimet irti?
Mutta jos haluaisin polkea ko. pyörää lihasvoimalla vain sähköavusteisesti tuon max 25km/h, niin tarvitaankin liikennevakuutus?"
Ja vastaus:
"Kyllä, lain puitteissa asia on niin."
Trafi on organisaatio, joka on valmistellut lakia, muttei sitä säädä, eikä tulkitse kuin omalta osaltaan. Tuollainen on ilmiselvä koherenssivirhe laissa ja pitää tulkita kansalaisen eduksi. EIhän ole perusteltavissa millään liikenneturvallisuuteen perustuvalla seikalla, että poljinkampien pois jättäminen parantaisi turvallisuutta. Juuri tästä syystä pitäisi olla se "Lain tarkoitus"-osio kirjoitettuna lakiin, jotta soveltaminen menisi tarkoituksen, eli hengen, eikä huonosti valmistellun lakitekstin, eli kirjaimen mukaan.
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 18:22
Kirjoittaja PW
Tuossa yhden Trafi-kyselyn tulos:
Jaakko Nissi: Eli jos laitan polkupyörään 1kW moottorin ja irrotan polkimet, saan kevyen sähköajoneuvon jolla voin edelleen ajaa sen 25km/h enkä tarvitse liikennevakuutusta?
Entäs jos kytkenkin polkimet lisävarusteiseen generaattoriin, jota käytän pyörän akkujen lataamiseen, säilyykö laite kevyenä sähköajoneuvona?
Vai onko polkupyörän rungolla oleva polkimetonkin laite moottoroitu polkupyörä? Entäs jos muutan rakennetta niin että laite on kolmipyöräinen?
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko! Jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä. Jos siinä on sähkömoottori, se on kevyt sähköajoneuvo. Kuvailemasi polkimilla varustettu laite on polkupyörä, vaikka polkimet olisivatkin kiinni generaattorissa. Polkupyörä voi olla myös kolmipyöräinen.
MUTTA SITTEN KORJAAVAT VASTAUSTAAN NÄIN:
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko, pahoittelut, mutta aiemmassa vastauksessamme oli virhe, joten päivitimme sitä. Eli jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä vaan mopo. Tämä johtuu siitä että ajoneuvolaissa kevyen sähköajoneuvon määritelmästä on jätetty pois kaikki L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat ajoneuvot, eli esimerkiksi mopot ja moottoripyörät.
Tästä taas tulee kääntäen se, että jos ajoneuvo mahtuu mopon määritelmään, se ei voi olla enää kevyt sähköajoneuvo, vaikka muut ehdot täyttyisivätkin.
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 18:36
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Jos laittaa Segwayn logon kaikkiin harmaanalueen omatekosiin laitteisiin - sillä ehkä selvii pälkähästä 
Eihän tässä ole mitään "harmaanalueen" laitteita. Polkupyörä on lain mukaan tällainen laite:
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... euvoluokat
Määritelmän alle menee siis kaikki nojapyörät, tandemit, triket ja velomobiilitkin.
Uusi laki muuttaa tilannetta vain niin, että 250w-1000w polkupyörät ovat myös laillisia, kunhan niihin hankitaan liikennevakuutus.
Epäoikeudenmukaiselta sensijaan tuntuu se, että tehtiin uusi ajoneuvoluokka jossa on laillista käyttää moottoritehoja 1000Wattiin asti ilman liikennevakuutusta. Tämän uuden ajoneuvoluokan ainoa ero kolmi- ja useampipyöräisiin polkupyöriin verrattuna tuntuu olevan polkimien/kampien puuttuminen.
Jukka
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 18:39
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Tuossa yhden Trafi-kyselyn tulos:
Jaakko Nissi: Eli jos laitan polkupyörään 1kW moottorin ja irrotan polkimet, saan kevyen sähköajoneuvon jolla voin edelleen ajaa sen 25km/h enkä tarvitse liikennevakuutusta?
Entäs jos kytkenkin polkimet lisävarusteiseen generaattoriin, jota käytän pyörän akkujen lataamiseen, säilyykö laite kevyenä sähköajoneuvona?
Vai onko polkupyörän rungolla oleva polkimetonkin laite moottoroitu polkupyörä? Entäs jos muutan rakennetta niin että laite on kolmipyöräinen?
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko! Jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä. Jos siinä on sähkömoottori, se on kevyt sähköajoneuvo. Kuvailemasi polkimilla varustettu laite on polkupyörä, vaikka polkimet olisivatkin kiinni generaattorissa. Polkupyörä voi olla myös kolmipyöräinen.
MUTTA SITTEN KORJAAVAT VASTAUSTAAN NÄIN:
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi Hei Jaakko, pahoittelut, mutta aiemmassa vastauksessamme oli virhe, joten päivitimme sitä. Eli jos kulkupelissä ei ole polkimia, laite ei ole polkupyörä vaan mopo. Tämä johtuu siitä että ajoneuvolaissa kevyen sähköajoneuvon määritelmästä on jätetty pois kaikki L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat ajoneuvot, eli esimerkiksi mopot ja moottoripyörät.
Tästä taas tulee kääntäen se, että jos ajoneuvo mahtuu mopon määritelmään, se ei voi olla enää kevyt sähköajoneuvo, vaikka muut ehdot täyttyisivätkin.
Niin, jos sähköpolkupyörästä ottaa polkimet pois niin se ei mene kevyet sähköajoneuvoluokkaan koska ei pysy pystyssä ilman kuljettajaa. Polkimeton trike ilmeisesti menisi.
Jukka
Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi
Lähetetty: 01 Tammi 2016, 02:50
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Niin, jos sähköpolkupyörästä ottaa polkimet pois niin se ei mene kevyet sähköajoneuvoluokkaan koska ei pysy pystyssä ilman kuljettajaa. Polkimeton trike ilmeisesti menisi.
MItä lisäarvoa liikenteen turvallisuuden kannalta on tuolla pystyssä pysymisellä ilman kuljettajaa –paitsi tietysti korruptioarvo, joka suosii lain valmistelijoita lobanneita segway ja sähköskootterikauppiaita. Ei ainuttakaan perustelua segwayn puolesta, mutta monta vastaan. Yhtenä esimerkkinä mainitsen jarruttamisen hitaan alkamisen. Segwayssa ennen jarruttamista kuljettajan pitää kallistaa laite taakse vastaanottamaan jarrutuksen kiihtyvyys. Sähköpyörä ja potkulauta voi jarruttaa välittömästi. Tuo tarkoittaa monta metriä jo 15 km/h nopeudessakin ja paljon enemmän 25 km/h nopeudessa. Äkkinäisen jarrutusmatkan ero on dramaattinen segwayn tappioksi. Jos lain laatija tai soveltaja haluaa todellakin puolustaa tällaista laitetta selkeästi monessa mielessä turvallisempaa peräkkäispyöräistä vastaan oikeudessa ostan kyllä liput eturiviin. 