Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Vakavaa hommaahan tämä kylla on, niinkuin kuvasta näkyy. Pajakin on vähän sekaisin. Taas kerran, hohhoh.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vakavaa hommaahan tämä kylla on, niinkuin kuvasta näkyy. Pajakin on vähän sekaisin. Taas kerran, hohhoh.
Ei tuo niin kaaheen sekasin ole . Näkisit miu tallin , se on kuin lentoon lähdös.
Menohalut olis ilmeestä päätellen jo kovat
Onko joku ennakko käsitys, ranskalaisen poliisin suhtautumisesta pyörän tieliikennekelpoisuuteen ja laintulkintaan sähköavusteisuudesta? Tuli vaan mieleen ku pyörästä on tulossa silmiinpistävän erikoinen ni huomaamatta ei voi ajella, vai menekö "komsii, komsaa" pohjalta?
nojanalle kirjoitti:Ei tuo niin kaaheen sekasin ole . Näkisit miu tallin , se on kuin lentoon lähdös.
Tämä lohduttaa, kiitos!
PW kirjoitti:Menohalut olis ilmeestä päätellen jo kovat
No niinpä!
PW kirjoitti:Onko joku ennakko käsitys, ranskalaisen poliisin suhtautumisesta pyörän tieliikennekelpoisuuteen ja laintulkintaan sähköavusteisuudesta? Tuli vaan mieleen ku pyörästä on tulossa silmiinpistävän erikoinen ni huomaamatta ei voi ajella, vai menekö "komsii, komsaa" pohjalta?
Tämä jää nähtäväksi, mutta luotan siihen, että täällä maaseudulla pärjää maalaisjärjellä. Gendarmerie ei jaksa puuttua pikkuasioihin. Tästä on ihan omakohtainen kokemuskin takavuosilta, kun vielä ajelin moottoripyörillä. Alla oli tuunattu Ducatin Monsteri, joka saattoi polttaa putkessa aika napakasti moottorijarrutuksessa... saavuin kaarteen takana olevaan liikenneympyrään ja siellä oli Gendarmerie pitämässä ratsiaa, nopeasti kaasu pois ja BAUM, BAUUUUM! Hetken kuluttua moottoripyöräsantarmi laittoi sitten pillin suuhun ja puhallutti. Nollat mittariin ja mitä lausuu santarmi: "Vitun kovat äänet! Hyvää matkaa." Ja käsi lippaan, kun yritti pitää naamaa peruslukemilla. Veti silloin aivan sanattomaksi, tämä on ihmisen maa.
vph kirjoitti:Pajakin on vähän sekaisin. Taas kerran, hohhoh.
Kyllä tuo Pohjolan tallin voittaa - ainakin näin talvella
Aloitin artsy fartsy haarukoiden yläpäiden kasailun omituisella sekoituksella hitsisaumaa ja pronssijuotosta. Vielä kun keksisi tavan säilyttää tuo patinoitunut ulkoasu sellaisenaan ilman maalipintaa.
vph kirjoitti:Vielä kun keksisi tavan säilyttää tuo patinoitunut ulkoasu sellaisenaan ilman maalipintaa.
Lakka, mikäli pysyy kiinni voisi toimia.
Itse joudun joskus maalattuja runkojani korjaamaan tai lisäämään kiinnityskorvakkoja valmiisiin pyöriin. Usein paikat ovat sellaisia ettei niitä pääse kunnolla hiomaan ja maalaamaan koko pyörää purkamatta. Silloin olen suojannut korjauspaikan ruostumiselta auton kotelosuoja-aineella tai sitkoistetulla ketjuöljyllä. Kummankaan läpi ei kosteus pääse eikä paikka ala ruostumaan. Aineesta riippuen pinta kuivuu parhaimmillaan sellaiseksi ettei hiekka/pöly tartu. Eivät juuri "vääristä" ulkonäköä. Kulutustahan nämä ei kestä. Helppo poistaa pensselillä ja bensalla pesemällä, jos joskus haluaa maalata kunnolla.
Jukka
Mahtaakohan joku 2K autolakka kestää suoraan perusteräkselle vedettynä, kenellekään kokemusta?
Vielä ei tietysti ole pintakäsittelyn aika, mutta millaisia maaleja ja lakkoja olette käyttäneet? Itselläni aiempaa kokemusta neljän pyörän verran, 2 hiilikuituista ja pari 90 luvun teräsfillaria. Kynäruiskulla, ruiskulla, kilikalilla. Maalina vesiliukoista automaalia, kilikalia, 2K automaalaamo-lakkaa, kilikali-lakkaa. Pohjana kaikissa kilikali-primeri. Kaikki kilikalilla vaikuttaa hyvin toimivalta ja helpolta mallilta, joskin kilikalilakan kovuus on jonkinlainen ongelma.
Tämän jawdropperin takakiekko on vedetty myös kilikalilla, mutta lakkana 2K-kilikali, jota löysin sattumalta - ainakin pinnasta tuli loistava, ihan automaalaamo-tasoa, mutta kestävyydestä ei mitään haisua, kovalta se tuokin vaikuttaisi. Yksi ajatus on ollut vetää tämän runko Hammeritella, pensselillä. Olis helppo prosessi ja aika hieno pintakin. Ilmeisesti Hammeriten koostumus on kuitenkin muuttunut viime vuosina - ohennin on erilaista ja juoksevuus samoin. Netistä olen ollut lukevinani negatiivisia kokemuksia uuden reseptin ruosteenkestosta. Kokemuksia?
Pyörän rungot ei vaadi kovin kummoisia. Oikeastaan mikä tahansa pohjamaali(riittävän ohut kerros) + pintamaali on osoittautunut käytössä riittäväksi. Kunhan pohja on kunnossa, eli ei ruostetta, rasvaa eikä sinkitystä.
Vasta jos pyörää kuljettaa pyöräkoukuissa, ketju hakkaa runkoon tai siihen kohdistuu toistuvasti jotakin muuta toisen metallin aiheuttamaa hankaumaa alkaa kaipaamaan parempia pinnoitteita. Näistä ei ole minulla kokemusta
Jukka
Pientä edistymistä, opettelin taas pronssijuottamista. Tarkkasilmäisimmät huomaavat ehkä, että etupään design ja toimintaperiaate on menossa uusiksi.
vph kirjoitti:Pientä edistymistä, opettelin taas pronssijuottamista. Tarkkasilmäisimmät huomaavat ehkä, että etupään design ja toimintaperiaate on menossa uusiksi.
En ole varma, ymmärsinkö oikein, mutta jos tuossa on tulossa SH23-tyyppinen jousitus, on varoituksen sana paikallaan. Olethan ottanut huomioon, että käyttämässäsi rakenteessa ohjauslaakeri on lähes kolminkertaisen matkan päässä maakontaktista, josta ohjauslaakeria kuormittavat kaarre- ja jarrutusvoimat saapuvat (kohdistuvat) rakenteeseen. Laakerointisi joutuu siis kestämään Sakarin versioon verrattuna kolminkertaisen momentin laakeriväliä kohti. Jos joustovara on suurempi, kuten kuvasta katsoen näyttäisi tulevan, joutuu kuningaspultti SH23 verrattuna ainakin nelin-viisinkertaiseen taivutusrasitukseen kaarteissa ja jarrutuksissa. Se on tuolle poraamallesi akselihalkaisijalle ehdottomasti liikaa.
Laakerointi tulee kuvistasi päätellen olemaan noin 550 ja 700 korkeudella maakosketuspisteestä, johon yhtä pyörää kohti voi muodostua: pyöräkuorma x kitkakerroin suuruisia sivuvoimia. Nämä voimat ovat pahimmillaan kaarteessa jarrutettaessa 1000 N luokkaa ja laakerointisi pitäisi siis kyetä kantamaan tuon suuruinen taivutusmomentti ja samalla toimia pystysuuntaan joustolaakerina. Tämä tarkoittaa laakerointivälille n. 150 mm laskettuna 6,7 kN voimia ja todennäköisellä kitkakertoimella laskettuna yli 600N kitkavoimia laakeria kohti. Jousitus ei siis ainakaan kaarteessa tai jarrutettaessa voi joustaa kuin yli sadan kilon lisäkuormaa vastaavalla voimalla. Suomeksi: Ei toimi jousena.
Jos kuitenkin rakenne on jotain muuta, kuin SH23-tyyppinen jousitus, pyydän anteeksi väärinkäsitystäni. Joka tapauksessa, jos käytätte SH23-tyyppistä jousitusta, niin kannattaa huomioida, että mitä lähemmäs renkaan ja tien kosketusaluetta ohjauslaakeri sijoitetaan, sitä paremmin toimii.
No worries, ei tähän ole tulossa SH23 tyyppistä jousitusta, ei tule kuningaspulttia. Jonkunlainen sekoitus Hossackia ja käännettyjen päällekkäisten kolmiotukivarsien yhdistelmää, anti-dive ja anti-roll geometria on ideana, VC painopisteen yläpuolella.
Yksi haarukka lähes valmiina
Lisää porailuja, mittatarkkuudessa parantamista.
vph kirjoitti:No worries, ei tähän ole tulossa SH23 tyyppistä jousitusta, ei tule kuningaspulttia. Jonkunlainen sekoitus Hossackia ja käännettyjen päällekkäisten kolmiotukivarsien yhdistelmää, anti-dive ja anti-roll geometria on ideana, VC painopisteen yläpuolella.
Ok, jotain tällaista siis?