Eiks Jukalla ole naapurille romukasassa jäykkää haarukkaa?
On mulla 1" kierteellisiä. En tosin ole niitä kovin innolla ollut eteenpäin tyrkyttämässä kun romuihin ei enään uusia tule. Viimeiset 10vuotta kaikki 559 kokoiset pyörät on tehty joustohaarukalla
Toisaalta, kun pyöränrakennus innon hiipuminen näyttää olevan pidempiaikaista sorttia, niin eiköhän noista yksi jouda tosi tarvitsijalle Itseasiassa kasassa perimmäisenä voisi olla käyttötarkoitukseen sopiva teräsrunkoinen 559 kiekoilla oleva naisten 21vaihteinen kokonainen "maastopyörä".
622 --> 559 muutos on varsin helppo tehdä ottamalla pala putken alapäästä pois ja hitsaamalla pää takaisin akseli paikallaan. Monta haarukkaa olen lyhentänyt.
Nyt näyttäs siltä että ainoa ongelma on haarukan ja kolmion kiinnitys alapäästä. Mistä kannattaa raahen/oulun alueella hankkia teräslevyä?
Itse yrittelisin suunnitella homman niin että siihen voisi käyttää lattarautaa. Riittävän paksua levyä ei saa kuin tilaamalla ja pienin toimituserä yksi arkki joka on yleensä mitoiltaan vähintään 1x2m.
Pyörän dropoutit taitaa ohuimmillaankin olla 3mm, lähtisin jahtaamaan jotakin tällaista: http://www.motonet.fi/fi/tuote/887128/L ... -50x3mm-2m
Tuurilla tuota tai jotakin riittävän sopivaa löytyy jostakin Rautakaupan varastosta tai Raahen Romusta. Osalla kama on taatusti avovarastoissa ulkona, eli lumen alla
Hommaat vissiin jäykän haarukan?
Mikäli näin saattaa olla mahdollista tehdä liitos renkaan akselilla. Kahdet droppoutit. Toiset haarukalle ja toiset keskiölle meneviin putkiin. Voi kyllä olla ettei takapakka mahdu etuhaarukkaan
Joo kuhan meen takas kalajoelle niin tilaan sieltä jäykän haarukan. Se näyttää kuvassa semmoselta paksuputkiselta haarukalta mutta dropoutit oli aivan sisäreunassa eli saattas onnistua jos tekee kylkeen uuet pitkät dropoutit kylkeen. Jos yhtään ajattelin oikeen niin dropoutit 40mm päähän haarukan reunasta eteenpäin niin mahtuis vaikka ilman haarukan levittämistä.
Jousittamaton rakenne tekee kuvan mukaisen kiinnityslehden turhan monimutkaiseksi, koska rakenteessa ei tarvitse niveltä. Yksinkertaisen saat, kun hitsaat takahaarukan lehdet suoraan etuhaarukkaan kiinni. Jos taas haluaa purettavan voi hitsata takahaarukan lehtiin kiinnityskorvat, jotka pultataan etuhaarukkaan. Jälkimmäiseen jää mahdollisuus muuttaa polkimien etäisyyttä.
Jousittamaton rakenne tekee kuvan mukaisen kiinnityslehden turhan monimutkaiseksi, koska rakenteessa ei tarvitse niveltä. Yksinkertaisen saat, kun hitsaat takahaarukan lehdet suoraan etuhaarukkaan kiinni. Jos taas haluaa purettavan voi hitsata takahaarukan lehtiin kiinnityskorvat, jotka pultataan etuhaarukkaan. Jälkimmäiseen jää mahdollisuus muuttaa polkimien etäisyyttä.
Pointti tuossa pulttikiinnityksessä etuhaarukkaan on siinä että jos jotakin säädettävyyttä haluaa niin tuolla se onnistuu.
niko kirjoitti:
Kolmion hitsaaminen ei onnistu koska alumiinia mutta haarukkaa ajattelin hitsata uuet dropoutit
Joo eli jos haarukka on alumiinia mutta ketjuhaarukka terästä niin ei kannata nivelöidä takakiekon korvakkoja vaan hitsaat vaan suoraan kiinni.
Itse yrittelisin suunnitella homman niin että siihen voisi käyttää lattarautaa. Riittävän paksua levyä ei saa kuin tilaamalla ja pienin toimituserä yksi arkki joka on yleensä mitoiltaan vähintään 1x2m.
Pyörän dropoutit taitaa ohuimmillaankin olla 3mm...
Tein omani juuri lattaraudasta. Taisi vahvuuskin olla 3-4mm. Rälläkällä pieni ura jotta sain taitettua tuon esikuvan muodon, sitten puikkohitsaamalla ura täyteen. Sitten vasaroin kaarelle lattaa josta palat etuhaarukkaa vasten, kiinnitys putkiklemmareilla. Korvakko sitten M8-pultilla ja nylock-mutterilla haarukkaan per puoli ja tarkoitus oli hitsata korvakot sitten teräksisen pystypyörän ketjuhaarukkaan.
Pointti tuossa pulttikiinnityksessä etuhaarukkaan on siinä että jos jotakin säädettävyyttä haluaa niin tuolla se onnistuu.
Kuvan mukaisessa pulttikiinnityksessä etuhaarukkaan ei ole säätöä vaan säätö on etuakselin etupuoleisessa nivelessä. Pienemmällä vaivalla ja tukevamman saa kun laittaa säädön siihen samaan pulttiin jolla kiinnitys etuhaarukkaan tapahtuu. Säädön yhteydessä ei haittaa vaikka pulttia joutuu avaamaan ja löysäämään.
Sun V:ssähän on säätö ja kiinnitys samassa pultissa. Myös renkaan kiinnitys.
Itse ratkaisin tuon kiinityksen näin . En tieräonko parempi ,koje ajoo kun ei viellä ole päästy suorittaan . Kunhan takahaarukan jossain vaiheessa saan rustattua.
Tämän hetkinen tilanne. Penkki liian korkialla jotain pitäs keksiä. Kestäisköhän tuo jos katkasen tuon ylemmän emäputkelle menevän pätkän pois? Ja sitte tuon selkänojalle menevän pätkän jotenki tuettua ilman hitsaamista riittävän tukevasti tuohon alempaan putkeen? Sillain sais ainaki penkkiä alemmas. Tosiaan selvennykseksi ainoa osa joka on terästä on etuhaarukka, päärunko ja edessä oleva takakolmio on alumiinia.
Liitteet
20150116_234034.jpg (166.4 KiB) Katsottu 3256 kertaa