jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:https://youtu.be/qYaJoxi_hmk onnistuu se uudemmillakin
Eihän tuossa ole nostettu rengasta ilmaan, vaan se on otettu pois
Jukka
Samalla lailla se pelaa vanhemmissakin. Rengas pois ja ajamaan.
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:https://youtu.be/qYaJoxi_hmk onnistuu se uudemmillakin
Eihän tuossa ole nostettu rengasta ilmaan, vaan se on otettu pois
Jukka
Samalla lailla se pelaa vanhemmissakin. Rengas pois ja ajamaan.
Kevyeen nelipyöräkinneriin voisi tehdä systeemin, jossa pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan nostaa vain ristikkäiset pyörät korkeammalle maavaralle ja rikkoutuneen ja sitä vastaan ristikkäisen ylös, niin pysyy paremmin pystyssä kolmella, vähän kenollaan rikkoutuneesta pyörästä ristikkäiseen suuntaan. Työkaluja ei tarvitse kaivella kuin vasta kotona.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Kevyeen nelipyöräkinneriin voisi tehdä systeemin, jossa pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan nostaa vain ristikkäiset pyörät korkeammalle maavaralle
Ei sen tarvi olla edes kovin kevyt: (kohdasta 0:20)
Kai tuo onnistus sitikassakin ku vaan ois joka pyörälle omat venttiilit?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Jospa palattaisiin takaisin aiheeseen...
PW kirjoitti:Jossain Taskisen Urpon tarinoiden rivivälistä olin lukevinani ett olis tilannu tämmösen nelipyöräsen, käydessään testaamassa sitä tehtaalla. Melkeen Suomen ensimmäinen;)
Tuollahan se Urpon nimi komeilee tilauslistan häntäpäässä http://en.velomobiel.nl/orderboek/index.php
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Kevyeen nelipyöräkinneriin voisi tehdä systeemin, jossa pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan nostaa vain ristikkäiset pyörät korkeammalle maavaralle
Ei sen tarvi olla edes kovin kevyt: (kohdasta 0:20)
Kai tuo onnistus sitikassakin ku vaan ois joka pyörälle omat venttiilit?
Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Painopiste pitää olla tarkasti keskellä, muuten nousee vain etu- tai takarengas?
Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Painopiste pitää olla tarkasti keskellä, muuten nousee vain etu- tai takarengas?
No sehän se hurjaa olisi jos molemmat nousisi ja ajelisi kahdella renkaalla
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Sitikat on perinteisesti olleet hyvin etupainoisia joten ei taida nekään kulkea ilman toista etupyörää.
Paitsi SM , ainakin filmien mukaan . Kun sitä ammutaan jossain elokuvassa.
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Painopiste pitää olla tarkasti keskellä, muuten nousee vain etu- tai takarengas?
No sehän se hurjaa olisi jos molemmat nousisi ja ajelisi kahdella renkaalla
Jukka
Hehheh Jukka ymmärsi tahallaan väärin, mutta väännetäänpä rautalangasta.
Jos painopiste on tarkalleen keskellä ja ristikkäiset renkaat nostaa ylös, niin ajoneuvon voi kallistaa joko etukulma ilmaan tai takakulma ilmaan.
Mutta painopisteen ollessa esimerkiksi 10cm keskipisten takapuolella nousee vain eturengas ilmaan, jolloin takarenkaan puhjetessa ei järjestelmästä ole hyötyä.
Tuliko nyt selväksi?
Vilijami kirjoitti:Jos painopiste on tarkalleen keskellä ja ristikkäiset renkaat nostaa ylös, niin ajoneuvon voi kallistaa joko etukulma ilmaan tai takakulma ilmaan.
Mutta painopisteen ollessa esimerkiksi 10cm keskipisten takapuolella nousee vain eturengas ilmaan, jolloin takarenkaan puhjetessa ei järjestelmästä ole hyötyä.
Tuliko nyt selväksi?
Painopistettä voi siirtää kuormaamalla toisin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
https://velomobiel.wordpress.com/
Lisää tarinaa ja teoriaa nelipyörän jousituksesta ym.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
http://www.velomobiel.nl/quattrovelo/te ... gevens.php
Teknistä tietoo ja hinnottelukin on tehty - alkaen 7500,- Eiku tilaamaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
http://www.velomobiel.nl/quattrovelo/maatschets.php
Strategisia mittoja.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hieno piirros nelipyöräisen kinnerin mitoituksesta. Helpottaa oman etuvetoprojektini etenemistä.
Omassani etupyörien kotelot tarvitsevat vähemmän tilaa. joten runko on etuakselin kohdalta kapeampi. Huomatkaa muuten, miten eteen voi etuakselin laittaa, kun pyöriä on neljä. Tämä parantaa ominaisuuksia kovassa vauhdissa sivutuulessa ja parantaa myös pitoa vetävillä pyörillä. Kolmipyöräisellä painopisteen pitää olla lähellä etupyöriä, jottei rakkine kaadu. Nelipyöräisessä painopisteen etu-taka sijainnilla ei ole kaatumisen kanssa merkitystä. Vieläkin olisi siis varaa siirtää etupyöriä edemmäs, varsinkin takavetoisessa kinnerissä. Etupyörillä on kuormaa vieläkin puolitoistakertaisesti takapyöriin nähden.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma