Eihän tuossa ole nostettu rengasta ilmaan, vaan se on otettu pois
Jukka
Samalla lailla se pelaa vanhemmissakin. Rengas pois ja ajamaan.
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 14:26
Kirjoittaja jori
Kevyeen nelipyöräkinneriin voisi tehdä systeemin, jossa pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan nostaa vain ristikkäiset pyörät korkeammalle maavaralle ja rikkoutuneen ja sitä vastaan ristikkäisen ylös, niin pysyy paremmin pystyssä kolmella, vähän kenollaan rikkoutuneesta pyörästä ristikkäiseen suuntaan. Työkaluja ei tarvitse kaivella kuin vasta kotona.
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 15:48
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
Kevyeen nelipyöräkinneriin voisi tehdä systeemin, jossa pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan nostaa vain ristikkäiset pyörät korkeammalle maavaralle
Ei sen tarvi olla edes kovin kevyt: (kohdasta 0:20)
Kai tuo onnistus sitikassakin ku vaan ois joka pyörälle omat venttiilit?
Jukka
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 15:55
Kirjoittaja Saukki
Jospa palattaisiin takaisin aiheeseen...
PW kirjoitti:
Jossain Taskisen Urpon tarinoiden rivivälistä olin lukevinani ett olis tilannu tämmösen nelipyöräsen, käydessään testaamassa sitä tehtaalla. Melkeen Suomen ensimmäinen;)
Kevyeen nelipyöräkinneriin voisi tehdä systeemin, jossa pyörää ei tarvitse irrottaa, vaan nostaa vain ristikkäiset pyörät korkeammalle maavaralle
Ei sen tarvi olla edes kovin kevyt: (kohdasta 0:20)
Kai tuo onnistus sitikassakin ku vaan ois joka pyörälle omat venttiilit?
Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 18:19
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:
Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Painopiste pitää olla tarkasti keskellä, muuten nousee vain etu- tai takarengas?
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 18:23
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:
Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Painopiste pitää olla tarkasti keskellä, muuten nousee vain etu- tai takarengas?
No sehän se hurjaa olisi jos molemmat nousisi ja ajelisi kahdella renkaalla
Jukka
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 20:58
Kirjoittaja Jarcco
Sitikat on perinteisesti olleet hyvin etupainoisia joten ei taida nekään kulkea ilman toista etupyörää.
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 30 Marras 2015, 21:10
Kirjoittaja Nojanalle
Paitsi SM , ainakin filmien mukaan . Kun sitä ammutaan jossain elokuvassa.
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 01 Joulu 2015, 08:21
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:
Ei tarvitse kuin kaksi piiriä ristikkäisiin pyöriin, toiset ylös toiset alas.
Painopiste pitää olla tarkasti keskellä, muuten nousee vain etu- tai takarengas?
No sehän se hurjaa olisi jos molemmat nousisi ja ajelisi kahdella renkaalla
Jukka
Hehheh Jukka ymmärsi tahallaan väärin, mutta väännetäänpä rautalangasta.
Jos painopiste on tarkalleen keskellä ja ristikkäiset renkaat nostaa ylös, niin ajoneuvon voi kallistaa joko etukulma ilmaan tai takakulma ilmaan.
Mutta painopisteen ollessa esimerkiksi 10cm keskipisten takapuolella nousee vain eturengas ilmaan, jolloin takarenkaan puhjetessa ei järjestelmästä ole hyötyä.
Tuliko nyt selväksi?
Re: nelipyörä Quest
Lähetetty: 01 Joulu 2015, 08:28
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Jos painopiste on tarkalleen keskellä ja ristikkäiset renkaat nostaa ylös, niin ajoneuvon voi kallistaa joko etukulma ilmaan tai takakulma ilmaan.
Mutta painopisteen ollessa esimerkiksi 10cm keskipisten takapuolella nousee vain eturengas ilmaan, jolloin takarenkaan puhjetessa ei järjestelmästä ole hyötyä.
Tuliko nyt selväksi?
Hieno piirros nelipyöräisen kinnerin mitoituksesta. Helpottaa oman etuvetoprojektini etenemistä.
Omassani etupyörien kotelot tarvitsevat vähemmän tilaa. joten runko on etuakselin kohdalta kapeampi. Huomatkaa muuten, miten eteen voi etuakselin laittaa, kun pyöriä on neljä. Tämä parantaa ominaisuuksia kovassa vauhdissa sivutuulessa ja parantaa myös pitoa vetävillä pyörillä. Kolmipyöräisellä painopisteen pitää olla lähellä etupyöriä, jottei rakkine kaadu. Nelipyöräisessä painopisteen etu-taka sijainnilla ei ole kaatumisen kanssa merkitystä. Vieläkin olisi siis varaa siirtää etupyöriä edemmäs, varsinkin takavetoisessa kinnerissä. Etupyörillä on kuormaa vieläkin puolitoistakertaisesti takapyöriin nähden.