Sivu 6/9

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 16:14
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 16:21
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 23:10
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.

Joo, suihku on paras. Ei mitään mahdollisuutta piirtää tai laskea muuten kuin päässä -ja sormillakin vain yhteentoista.. :mrgreen:


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 11:10
Kirjoittaja Pastori

No niin.

Oli tunti joutoaikaa - en siivonnukkaan vanhaa työhuonetta vaan kävin hitsaamassa (korjaus) poljinkeskiön kiinni ja takahaarukan kulmat.

Seuraavaksi penkin kiinnitys.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 11:27
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

Kuvia toivotaan


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 11:31
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kuvia toivotaan

Mä olen nyt kaljalla eiku opettamassa - tulee kohtapualeen - ei juuri kovin jännää ole kun vaan on hitsii aiempien tökäsyjen tilalla. Ei siis dramaattisia uusia näkymiä.

Ai niin.

Vanteet on nämä:

Kuva


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 11:34
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.

Joo, suihku on paras. Ei mitään mahdollisuutta piirtää tai laskea muuten kuin päässä -ja sormillakin vain yhteentoista.. :mrgreen:

Minulle on parasta ideointiaikaa varhain aamulla 5-6 aikaan juuri herätessä, kun nousen istumaan ja meditoimaan. Silloin varsinkin edelliseltä päivältä jääneiden ongelmien ratkaisut tulevat kuin Manulle illallinen. :mrgreen:


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 15:34
Kirjoittaja Pastori

Penkin asennuksen tsekkausta. Laitankin ton vanhan reikäisen penkin tähän nyt aluksi.

seat-assembly.jpg

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 15:33
Kirjoittaja Pastori

Kammet valmistui Nokialla.

Kuva

Hajasijoitettu rakennusprosessi toimii hienosti.

Ite oon kisoissa hommissa - joten ei voi olla pajalla.

Kuva


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 16:38
Kirjoittaja Pastori

Jumaleissön me ollaan oltu tänään ja eilen ahkerii. Mäkin - tosin muissa hommissa.

Nalle sai mun kiekot valmiiksi! EDIT: melkein valmiiksi kuulemma :)

Kuva


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 17:46
Kirjoittaja teee

Ciao,

Viksun näköiset vanteet. Vietin männä perjantaina Helsingissä
päivän Go Expo -messujen fillariosastolla (terveissi vaan Jorille :-)) ja tein
näytillä olleesta läskikaluston määrästä päätelmän, että fatbike on nyt kuuminta hottia.
Jopa Kickbiken osastolla oli oma (hauska) näkemys aiheesta.

Asia, joka näissä läskärivanteissa kiinnitti meikäläisen huomion, oli se, että pinnanreiät näyttivät
vanteen valmistajasta tai leveydestä riippumatta poikkeuksetta olevan ripoteltuna vanteen laidoille -
toisin kuin näissä Pastorin vanteissa, jossa reiät ovat siististi vanteen keskilinjalla.
Osaako joku sanoa, mikä voi olla syynä tuohon toispuoleisuuteen?

Terho


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 17:54
Kirjoittaja jviirret
teee kirjoitti:

tein näytillä olleesta läskikaluston määrästä päätelmän, että fatbike on nyt kuuminta hottia.

Niin kuulostaa olevan http://yle.fi/uutiset/pyorakauppa_yllat ... ta/7846812
Ehkäpä näitäkin päätyy parin kymmenen vuoden kuluttua romulavoille että pääsee itsekkin rakentelemaan :)

Jukka


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 18:29
Kirjoittaja jori
teee kirjoitti:

Ciao,
Asia, joka näissä läskärivanteissa kiinnitti meikäläisen huomion, oli se, että pinnanreiät näyttivät
vanteen valmistajasta tai leveydestä riippumatta poikkeuksetta olevan ripoteltuna vanteen laidoille -
toisin kuin näissä Pastorin vanteissa, jossa reiät ovat siististi vanteen keskilinjalla.
Osaako joku sanoa, mikä voi olla syynä tuohon toispuoleisuuteen?

Terho

Pinnat pitää olla riittävän paljon vinossa sisään päin navan laipalta vanteelle päin, jotta kiekko kantaa kunnolla sivuvoimia rasittamatta pinnoja liiaksi. Jos napa on normaalin pituinen, pitää pinnanreiät olla keskellä, jotta pinnat jäävät sopivasti vinoon. Jos taas käytetään pidempiä napoja, joissa pinnalaipat ovat kauempana toisistaan, voivat (pitää) pinnanreiät olla kahtena rivinä laidemmassa. Tarkoitus on välttää liian vinoon pinnalaipalta lähteviä pinnoja,jotka taipuvat pahasti laipalta ulkokautta lähtiessään. -Luulisin. :oops:
Yksi mahdollisuus on puolata kiekko sivuun käyttäen vain toista riviä, jolloin voidaan käyttää normaalia napaa, mutta haarukan pitää olla epäsymmetrinen.
Kuva


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 18:41
Kirjoittaja Pastori

Siinä on idiksenä (offsetin) myös ihan vaan se että saadaan se ketju kiertämään rengas.

Tässä tapauksessa ollaan mitoitettu tää silleen että toi napavaihde joka tulee taakse - sen ratas kun käännetään nurinpäin niin ketju kiertää kivasti renkaan.

Ketjulinja on siis edessä (jossa 100mm keskiöputki ja keskiön akseli on siis normaalia pidempi) ja takana 70 millii pyörän keskilinjansta.

Insinöörittömälläkin laskuopilla saadaan se melkein parikytmillii väliä renkaa kylkeen.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 18:52
Kirjoittaja Pastori

Ai niin. Olinko mä jo selvittänyt tän vanteiden leveyden idean.

Toi 47 millii on webilähteiden mukaan kapein mille neljän tuuman renakaita on laiteltu. Tää vanne on Sandman nimisen pyörämerkin vakkarivanne - joten ihan hyvässä maineessa tää on. Vanne on siis Trialtechin trial vanne.

Mulla tää on nyt siksi - että ajattelin vaihtoehtona pitää sitä että ajelisi tulevaisuudessa 3 tuumaisilla Knard renkailla jolloin toi olisi vielä passelimpi.