Tutkaillin äsken tuota omaa takavaihtajaa (kuvia ei ikävä kyllä ole kun oli jo niin pimeä) ja kyllä se tuossa omassa Stradassakin niin menee, että takavaihtajan on mahdollista ottaa koriin kiinni kun pyörä on tyhjänä ja takavaihtaja löysänä eli edessä pienellä rattaalla. Jos edessä on iso ratas, ei kosketus ole mahdollinen kun vaihtaja on eteenpäin ojentuneena.
Eli juurikin tuolla vaihtajareiän takareunassa voi kosketus tapahtua, kun pyörässä ei ole painoa. Itse asiassa totesin että kun olin ajon aikana vaihtanut edessä pienimmälle rattaalle ja nousin pois pyörästä, niin täyteen pituuteen ojentunut takaiskari työnsi vaihtajan pantteeseen vasten koria, voima oli kuitenkin niin pieni ettei se vaihtajaa vaurioittanut. Erikoinen tilanne sinänsä, ei oikein hyvä juttu. Vaikka ei se sinänsä omaan ajoon vaikuta, kun pienintä eturatasta en käytä käytännössä koskaan. Varmaan se takia en ollut tätä tilannetta ennen huomannutkaan.
Mutta siinä mielessä meidän tilanne eroaa, että minulla ainoa kosketuskohta on tuo takareuna, kun sinun tapauksessa näytti siltä että vaihtajan häkki ottaa kiinni myös vaihtajan ollessa eteenpäin ojentuneena. Tuli mieleen että jos takaiskaria lyhentäisi, ei takavaihtaja tulisi niin alas että kiinni ottaminen on mahdollista? Iskarissa on kuitenkin hieman säätövaraa pituuden puolesta, riitäisiköhän se?
Tuossa etupään tilanteessa komppaan terppaa, eli näkyvästä kierteen määrästä ei voi vetää johtopäätöksiä, kun tangon toisessakin päässä on vastaava nivelpää. Ennemmin koittaisin mitata kiekkojen etäisyyksiä rengaskotelojen reunoihin, jos se vaikka selittäisi jotain.