Re: MBB tandem 2WR
Penkin tuen vois kiinnittää säätödroppareilla taka-akselille - ei ehkä tyylikkäin ratkasu 2dropparia ristissä päällekkäin
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Penkin tuen vois kiinnittää säätödroppareilla taka-akselille - ei ehkä tyylikkäin ratkasu 2dropparia ristissä päällekkäin
PW kirjoitti:jori kirjoitti:20 x 160 pultti ilman mutteriakin painaa 470 grammaa, etkä saa mitään lisäarvoa siitä, että pultin voi kiristää. Minä laittaisin vain putken, jonka työntäisin läpi rei'istä. Yläpuolelle sivulta sokka pitämään putki ylhäällä ja alapuolelle hitsattu levy putken päähän (yhteensä noin 100 g). Kiinnityksen voi tehdä myös laittamalla M5 ruuvin alalevyn läpi alempaan lattaan. Ehdotan siis samaa rakennetta, jota käytettiin kuparisen Airbikessä.
Niin, tuossa ylhäälläkö on sokka, jonka poistamalla akseli tippuu alas? Ja paketti ei tarvitse kiristystä? Kaikki välys pitäs tietyst saada pois, akselin/laakereiden/reikien välistä
Tuossa sokka on pujotettu ylhäältä alas, eikä putoa mihinkään. Siihen on kuitenkin laitettu lutatun putkenpätkän läpi 5 mm ruuvi korvakkeeseen kiinni, jotta istuimen etureunana toimiva sokan poikkiripa pysyy suorassa, eikä istuin pyörähdä alta.
Sinulla tulisi siis sokkaputki alhaalta työnnettynä ylös putken alapäähän kurasuojalevy, jonka läpi alhaalta päin sokka pikku ruuvilla kiinni.
Ei tuollaisen laakerin akselin tarvitse olla kiristetty mitenkään. Ei se kiristäminen niitä välyksiä mihinkään poista, enintään vaimentaa lonksunan äänen. Eikä tosiaan tarvita sitä sisäputkea. Siinä kiristämisessä on järkeä, kun akseli on niin ohut, ettei se kanna taivutuksella koko kuormaa ja kun haarukka tarvitsee tukea akselista.
Tottakai täytyy olla kohtalaisen tarkasti yhteen sopivat reiät, laakerit ja akseliputket. Toisaalta, jos laakeriväli on riittävän pitkä, sietää se pienen välyksenkin ilman haittoja. Kiristäminen vain pahimmillaan puristaa laakerit vinoa sisäputkea vasten, jolloin laakerit toimivat vinossa ja särkyvät ennen aikojaan.
Akselireiän välyksestähän pääsisi eroon kiinnittämällä akseliholkin vanhanaikaisella kartiolevitteisellä stemmillä. putki halki ylhäältä ja alhaalta ja kaksi stemmeistä irrotettua kartiota putken päihin ja pultilla kiristetään niin, että kartio pullistaa putken päät kiinni korvakkeiden reikiin. Toisesta kartiosta täytyy tietysti porata kierteet pois.
Tää tyhmä ei taas tajuu "Sokka ylhäältä alas"? luulin ett sokka menee akselin läpi ja estää sen tippumasta? Onko sokka kuitenkin eri asia ku akseli?
Jos noita kartioita käyttää, sitten pitää taas olla se pultti ja aletaan olla samoissa painoissa ku 20mm pultilla
jori kirjoitti:20 x 160 pultti ilman mutteriakin painaa 470 grammaa, etkä saa mitään lisäarvoa siitä, että pultin voi kiristää. Minä laittaisin vain putken, jonka työntäisin läpi rei'istä. Yläpuolelle sivulta sokka pitämään putki ylhäällä ja alapuolelle hitsattu levy putken päähän (yhteensä noin 100 g). Kiinnityksen voi tehdä myös laittamalla M5 ruuvin alalevyn läpi alempaan lattaan. Ehdotan siis samaa rakennetta, jota käytettiin kuparisen Airbikessä.
Aikani tankattuani taisin ymmärtää.
PW kirjoitti:Tää tyhmä ei taas tajuu
"Sokka ylhäältä alas"? luulin ett sokka menee akselin läpi ja estää sen tippumasta? Onko sokka kuitenkin eri asia ku akseli?
Jos noita kartioita käyttää, sitten pitää taas olla se pultti ja aletaan olla samoissa painoissa ku 20mm pultilla
Joo, olisi pitänyt käyttää termiä pistoakseli, niin olisi ollut tarkka ilmaisu. Pistoakseli kun pistetään reikään kuin sokka, siksi sekoilin termeissä. Sori.
Akseli paikoillaan ja 6204 laakerit, nopealla toimituksella biltemasta.
Akselia sorvasin molemmista päistä, akkupora+hiekkapaperi kourassa menetelmällä. Lattaan 20mm reiät etittävä jostain jatkuu seur. num.
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Älä lyhennä turhaan liikaa. Kierteelinen osa voi mennä laakerin kohdalle eikä ole sen huonompi. Parempi että laakerien väli on suuri.
Aikasemmasta Joosen lausumasta, päättelin ett laakerit olis hyvä olla kierteettömällä osalla mutta sei kai sen niin väliä - tästä täydellistä tuu kumminkaan, kunhan toimiva
En kerenny viel lyhentää jotan kokeilen noin.
On laakerin hyvä olla kierteettömällä osalla. Se on paksumpi kuin kierreosa. Pitkä laakeriväli on myös hyvä. Tarkoitin ohjeeksi pultin valintaan, jos on mahdollista. En emäputken mitoitukseen
reiät etittävä, toi on hyvä
esim. biltemasta kartiopora on kiva, pääsee 20milliin asti.
nyt en linkitä näin kännyllä, aamulla pitäs jaksaa herätä ajoissa että ehtii nokialle...
samuel kirjoitti:
reiät etittävä, toi on hyvä
![]()
esim. biltemasta kartiopora on kiva, pääsee 20milliin asti.
nyt en linkitä näin kännyllä, aamulla pitäs jaksaa herätä ajoissa että ehtii nokialle...
Monesti reiän tarpeessa oon käyttäny semmosta "palikkaa" missä on reikä valmiina
Kartiopora on uus tuttavuus - tarttee vilasta.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikk ... 000018456/ Siis tuommonen ite käyttäisin tommosta jonkun reiän avartamiseen. Mutta saako tuolla tarkan ja suoran 20mm reiän, epäilen
Oisko reikäsaha huono vaihtoehto? Itse ainakin käytän paljon, sentin peltiin saa 20mm reijän akkuporalla. Tosi tarkkaa välyksetöntä 20,00mm reikää ei tuolla kyllä tahdo tulla
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikk ... 000032864/
Jannelta tuli 60mm Big applet - kiitos vielä! Vähän leveemmät kiekot pitäs löytää, pihassa ei oo ku 20mm vanteita. Tuo parempi laatunen löytökiekkokin, jossa oli 51mm maastorengas on 17mm Pittää pälyillä viel romuliike ja paikalliset pyöräkorjaamot
Sama rengas kaipaamassa leveää vannetta täälläkin. Fillaritorilta en löytänyt.
Vaikka sivuillaan luki suljettu, laitoin Pyörätohtorille kyselyn vähän leveemmistä (>25mm) 559 kiekoista - "saattas löytyä", tuli vastauksena. Kuunnellaan kunhan soittaa, kestääkö köyhän budjetti vai repeekö sukkahousut
PW kirjoitti:Vaikka sivuillaan luki suljettu, laitoin Pyörätohtorille kyselyn vähän leveemmistä (>25mm) 559 kiekoista - "saattas löytyä", tuli vastauksena. Kuunnellaan kunhan soittaa, kestääkö köyhän budjetti vai repeekö sukkahousut
Mulla olis uutena hankitut 2 kpl 559 kehät - ei oo ollunna kiinni missään. http://www.alexrims.com/product_detail. ... =22&pid=83
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Vaikka sivuillaan luki suljettu, laitoin Pyörätohtorille kyselyn vähän leveemmistä (>25mm) 559 kiekoista - "saattas löytyä", tuli vastauksena. Kuunnellaan kunhan soittaa, kestääkö köyhän budjetti vai repeekö sukkahousut
Mulla olis uutena hankitut 2 kpl 559 kehät - ei oo ollunna kiinni missään. http://www.alexrims.com/product_detail. ... =22&pid=83
Kuunnellaan mitä tohtori sanoo jos ei lompsa kestä pitää ostaa siulta HALVALLA! + pinnat + navat + tuskanhiki kasaamisesta