DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Joo niinpä, melkoiset päivämatkat ja siihen sitten vielä kisat päälle, kuski on silkkaa rautaa kun jaksaa painaa :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

Premnas kirjoitti:

^ Joo niinpä, melkoiset päivämatkat ja siihen sitten vielä kisat päälle, kuski on silkkaa rautaa kun jaksaa painaa :D !

Etunimi velvoittaa :wink: . Huima reissu kaikin puolin. Hauska sattuma nuo Frankin Ecotrip-vierailut.
Tarvii Nokialla syynätä tuota sun kisavarusteltua kulkupeliä vähän tarkemmin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kiva reisuhan tää tosiaan oli ja kerrankin sai ajaa niin paljon kun lystää ;) Normielämä kun tuppaa yleensä hieman rajoittamaan tuota ajamista. Mutta kilometreistä huolimatta ei missään vaiheessa tullut sellaista oloa että loppuispa jo tää ajaminen. Reissun jälkeen on kinneri kuitenkin saanut olla ihan rauhassa paikallaan, kyllä se noin 1500 km seitsemän päivän aikana saa hetkeksi riittää ;) Tosin huomenna aattelin kyllä ottaa kinnerin taas alle ja ajaa lenkin ettei pääse homma unohtumaan.

Joo Nokialla sitten voidaan porukkalla tutkia pyörää. Nokialle koitan saada alle vielä uuden takakiekon ERTRO 571 koossa. Sille olisi saatavana noita nopeampia maantiekumeja, ja sen pitäisi vielä hyvin mahtua takakoteloon. 622 kiekon kanssa on kuulemma ollut ongelmia mahtumisen kanssa näillä Romaniassa tehdyillä DF:llä, vaikka periaatteessa kotelo on kuulemma suunniteltu niin että 23 mm rengas 622 koossa pitäisi mahtua. Voi vaan olla että uusi kiekko ei kerkiä tämän vuoden kisoihin, mutta saa nähdä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Onko kenelläkään kokemuksia lateksisten sisäkumien lyhentämisestä? Laitoin eilen muutaman lateksisisurin tilaukseen ja ajattelin kokeilla lyhentämistä. Ongelmahan siis on että yksikään valmistaja ei minun tietääkseni tee valmiita lateksisisureita muissa kuin tavallisessa 622 koossa. Eli kaikilla muilla kiekkokoilla ajavat joutuvat siis itse lyhentämään sisäkumit tai sitten voi tietysti ostaa alan erikoiskaupasta: http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... p/en/home/. Tuolta itsekin jo ostin kisoja varten sisäkumit aikoinaan, mutta nyt ajattelin että voisihan sitä itsekin kokeilla lyhentämistä.

Tällaiset ohjeet löytyi amerikan foorumilta http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=4982 :
I've made lots of 650 tubes out of 700s. I used the green Michelin latex tubes. It is not as hard as it sounds. An overlap of about an inch and a quarter seems to work fine. Regular rubber cement works adequately as well. The procedure is as follows:

  1. Cut a new latex tube (you will really feel like you don't want to do it, but slice away). Make sure the cut is square and the edge is straight. You will need sharp scissors.
  2. Drape the tube around the target rim, overlap 1 1/4", make the second cut. You now have the correct length.
  3. Wipe all the contact areas with some denatured alcohol. Make sure there is no talc on the ection to be overlapped.
  4. Fold back the section to be overlapped.
  5. Apply rubber cement to both sides, let dry 5 minutes.
  6. Here comes the trick...touch just the cut edge to the edge of the folded-back section. Work it a bit so it sticks all the way around. Do not fold back the rest yet. Pump a bit of air into the tube, just enough to give it shape. If you use too much pressure, the newly glued edge will let go. Now slide the folded-back section into place. This takes a bit of practice, but it's not that hard, because the tube has air in it now. An assistant can be helpful at this point.
  7. Insert tube into a tire and pump it up to 100 psi and leave it overnight.

Good news is if you make a mistake the glue will still let go, so it's possible to save a botched attempt.

I've used the modified tubes about two years, at pressures up to 140 psi without any issues. If you have a flat, just use some of the left over latex to make a patch and use the same procedure to glue it on. I hear that Vredstein and Bontrager latex tubes are a bit tougher than Michelin.

You will be pumping the tires up before every ride, because latex tubes lose air pretty quickly, but first time you try them, especially with good, high-performance tires, you will notice the difference. The tires will feel more supple, even with high pressure. They are also more resistant to flats. Try puncturing the extra section you cut out, it is actually difficult to do. Much harder than a butyl tube.

Lastly, the Michelin tubes come in two sizes, 18-20 mm & 22-23 mm, so I would use the bigger size for 23-28 mm tires.

PeterB

Eli ei aivan mahdottoman vaikealta vaikuttaisi, mutta kokeiluhan sen sitten osoittaa että onnistuuko vai ei. Ilmeisesti siis kuitenkin ihan vaan normaalia paikkarasioiden mukana tulevaa vulkanisoivaa liima voi hyvin käyttää.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ne tuubit on aika pienii ja onko ne lateksii - suattaapi olla.

Enivei. Isompi puteli vois olla kiva. olisko se Rubber cemento tota mikä tossa mainittiin:

https://www.google.fi/search?q=rubber+c ... QIJg&dpr=2

Sehän on muuten maailman paras keksintö paperin liimaamiseen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onko kenelläkään tietoa sisärenkaiden käyttäytymisestä DFn vauhdeissa? Meinaan vaan, että tuleeko jotain muuta riskiä kuin paineensieto? Spekulaatioita oli Onen sivuseinän kestosta ja mahdollisesta kurvissa sivuseinän vanteen alle taittumisesta sekä leikkautumisesta. Miten käy sisurille, jos ulkopuolinen paine litistää sitä, kestääkö nykyiset vulkanointiaineet ja lateksi?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Onko kenelläkään tietoa sisärenkaiden käyttäytymisestä DFn vauhdeissa? Meinaan vaan, että tuleeko jotain muuta riskiä kuin paineensieto? Spekulaatioita oli Onen sivuseinän kestosta ja mahdollisesta kurvissa sivuseinän vanteen alle taittumisesta sekä leikkautumisesta. Miten käy sisurille, jos ulkopuolinen paine litistää sitä, kestääkö nykyiset vulkanointiaineet ja lateksi?

Jos kestämis ongelmia olisi niin ne olisi jo ollu aikaa sitten tiedossa. Ei se DF nyt niin radikaalisti ole nopeuksia nostanut :!:
Latexit on vaan herkkiä. Mullakin on räjähtänyt alta ns. ilman syytä

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pastori kirjoitti:

Ne tuubit on aika pienii ja onko ne lateksii - suattaapi olla.

Enivei. Isompi puteli vois olla kiva. olisko se Rubber cemento tota mikä tossa mainittiin:

https://www.google.fi/search?q=rubber+c ... QIJg&dpr=2

Sehän on muuten maailman paras keksintö paperin liimaamiseen.

Joo kiitoksia vinkistä. Pikaisella googlailulla ovat ilmeisesti hyvin samanlaista tavaraa keskenään nuo paikkarasioiden liimat sekä tuo rubber cement. Täytyy varmaan koittaa hommata jostain. TipTopin liimaakin saa isommissakin tuubeissa erikseen ostettua.

Viimeksi muokannut TMS, 16 Heinä 2016, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko kenelläkään tietoa sisärenkaiden käyttäytymisestä DFn vauhdeissa? Meinaan vaan, että tuleeko jotain muuta riskiä kuin paineensieto? Spekulaatioita oli Onen sivuseinän kestosta ja mahdollisesta kurvissa sivuseinän vanteen alle taittumisesta sekä leikkautumisesta. Miten käy sisurille, jos ulkopuolinen paine litistää sitä, kestääkö nykyiset vulkanointiaineet ja lateksi?

Jos kestämis ongelmia olisi niin ne olisi jo ollu aikaa sitten tiedossa. Ei se DF nyt niin radikaalisti ole nopeuksia nostanut :!:
Latexit on vaan herkkiä. Mullakin on räjähtänyt alta ns. ilman syytä

Niin mulla oli siis Amsterdamissa eturenkaissa Gingko:sta ostetut lateksisurit ja jos siellä ei ollut mutkissa ongelmaa renkaan vanteen alle taittumisesta, niin tuskin sitten missään on. Sen verran lähellä kippauspistettä mentiin välillä mutkissa, kun tiukoilta tuntuivat reilun 50 km/h vauhdissa. No painetta koitin pitää toki siellä noin 9 bar kieppeillä.

Joo ja eihän se DF tosiaan mikään ihmelaite ole, ei ne nopeudet nyt niin erilaisia ole. Jos Gingkolla ovat pystyneet liimauksen tekemään niin kai sen nyt voi joku muukin osata tehdä, ehkä jopa minä :wink: .

Näiden lateksisisureiden perään haikailen vain kisakäytössä, kun kerran nopeampia ovat monien mittausten perusteella. Eihän siitä arkikäytössä mitään tulisi jos pitäisi olla renkaita pumppaamassa aina ennen lähtöä, kun pyörällä melkein joka päivä on liikkeellä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

Muutaman leveämmän lateksisisurin (Misukan 26" mtb) olen lyhennellyt 20-tuumaisiksi taannoin rengastestien yhteydessä. Muutoin meni jotakuinkin tuon jenkkiohjeen mukaan, mutta en hoksannut laittaa painetta sisuriin ennen lopullista kiinni rutistelua. Tahtoi tästä syystä jäädä helposti ruttukohtia saumaan (vain visuaalinen vika). Liimana oli jotain tiptopin kumiliimaa, isompi tuubi.

Ei todellakaan mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa hommaa. Sopivan pituuden mittailin normaaleista 20-tuuman sisureista. On ollut ajatuksissa lyhentää maantiesisureitakin 20-tuumaisiksi, mutten ole vielä aktivoitunut, kun ei ole ollut akuuttia tarvetta (vai lyhensinkö taannoin Nojailijalle yhden, vai lupailinko vaan, en nyt muista).

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ajattelin, että Amsterdamin nopeuden ollessa Onelle liikaa, voi ongelmia tulla, jos siellä oli butyylit alla. Kun kerran lateksit olivat kaikki muu lateksisisurissa luulisi olevan kunnossa ja ainoa luultava yllätyksen paikka lienee liimauksen kohdalla. Jos ovat räjähdysherkkiä, noin arvokkaalla pyörällä noin hurjissa nopeuksissa huolettaa olla radalla samaan aikaan. Voi Nokiallakin tuollaisen lämmittelyreissun jälkeen käydä niin sisä- kuin ulkorenkaatkin kuumina. Onko tietoa, onko kukaan ajanut yhtä pitkään yhtä nopeasti kuin TMS latekseilla? Lämpöä syntyy ja siitähän liimat pitävät.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

tm kirjoitti:

Muutaman leveämmän lateksisisurin (Misukan 26" mtb) olen lyhennellyt 20-tuumaisiksi taannoin rengastestien yhteydessä. Muutoin meni jotakuinkin tuon jenkkiohjeen mukaan, mutta en hoksannut laittaa painetta sisuriin ennen lopullista kiinni rutistelua. Tahtoi tästä syystä jäädä helposti ruttukohtia saumaan (vain visuaalinen vika). Liimana oli jotain tiptopin kumiliimaa, isompi tuubi.

Ei todellakaan mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa hommaa. Sopivan pituuden mittailin normaaleista 20-tuuman sisureista. On ollut ajatuksissa lyhentää maantiesisureitakin 20-tuumaisiksi, mutten ole vielä aktivoitunut, kun ei ole ollut akuuttia tarvetta (vai lyhensinkö taannoin Nojailijalle yhden, vai lupailinko vaan, en nyt muista).

No niin hyvä kuulla että homma voi noin onnistuakin. Täytyy ennen Nokiaa koittaa muutama rengas lyhentää. Minulla on nyt vaan noita pikkuliimatuubeja, täytyy koittaa niilä pärjätä.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Huomasin vasta tämän ketjun...
Silloin kun Nokia vielä ei ollut keksinyt haihatella kännyköiden kanssa, tehtiin oikein tehtaalaisia punaisia sisärenkaita tuolla lailla "jatkamalla". Liimasauma oli muistaakseni n. 30 mm pituinen ja kehällä likimain venttiiliä vastapäätä. Ilmeisesti aihio oli suoraa pursotettua letkua, sitä samaa josta on vuosikymmenet tehty punaisia kumilenkkejä eli tehdasnimikkeellä "kuponkirenkaita". Venttiilikin oli käsin liimaamalla liitetty. Punainen kumi ei ollut yhtä ilmatiivistä kuin nykyinen musta butyylikumi, mutta kevyemmin rullaavaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kun Onen sivuseinän vanteen ja maan väliin litistymisen mahdollisuudesta spekuloitiin, tuli mieleen lateksin ilman vuotamisominaisuus ja kysymys lämmönsietokyvystä vs butyyli kuuden kympin vauhdissa tasaisella ja suuremmissa alamäissä. Onko kenelläkään kokemuksia kisavauhdeissa 1 h, 6 h ja 12 h kestoissa lateksin tyhjenemisen sivuseinän maan ja vanteen väliin litistymisvaarasta? Paljonko paineet putoavat noissa kestoissa ja missä paineissa sivuseinän lyttäytyminen muuttuu uhkaksi?

Kun vauhdit ovat kovat, mikä on butyylin ja lateksin keskinäinen lämmönsietoero sulamista ajatellen, kun kauan mennään lujaa? Ja paljonko talkitetun butyylin lisäkitka lateksiin ja talkitettuun lateksiin verrattuna lisää lämpöä ja vähentää kestävyyttä? Onko lateksin ulkopuolelta talkittamisella saatavissa kitkan ja lämmön alenemista? Kestääkö katkomalla itse tehty lateksisisuri noita äärimmäisyyskulutuksia lämmön puolesta, entä liimamateriaali? Ei huvita jäädä alle, jos 50+ km/h nopeammin ajavalta poksahtaa Nokialla rengas ja ajaa yli.

Onko noin nopea pyörä+ajaja yhdistelmä liikaa renkaille? Schwalbella on tuotespeksi sähköpyörille sopivista renkaista sekä 50 km/h luokitelluista renkaista. Ovat Onea selvästi järeämpiä renkaita, kun business ei voi riskeerata korvausvaatimuksia normiajosta syntyvistä rengasräjähdyksistä yli 50 km/h vauhdeissa. Kun rengasvalmistaja tietää noin suurten nopeuksien haastavuuden pitkäaikaisessa käytössä, niihin vauhteihin speksatut renkaat ovat toisessa ääripäässä kisarenkaisiin nähden rakenteen ja materiaalien järeydeltään. Siten harmillinen MM voiton sivu suun lipeäminen saattoi hyvin olla renkaalta liikaa vaatimista. Duranokaan ei ehkä riitä kisan kestoon, mutta onko siitä kisakokemusta noissa nopeuksissa ja kestoissa keston puolesta jollain?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Olen ymmärtänyt että lateksisurit menettää aluksi noin 1-2 bar päivässä, kun lähtötaso on noin 9 bar. Sitten paineen lasku hidastuu paineen pienentyessä. Mutta siis ei mitään kovin dramaattista muutosta pitäisi tapahtua 12 h kisan aikanakaan.

En jaksa uskoa että lämmöistä mitään ongelmaa tulee, Nokian ratahan on vielä varsin rengasystävällinen. Takasuoran jälkeinen mutka käy kovassa vauhdissa tietysti hieman renkaitten päälle, mutta muutenhan on pelkkää suoraa tai sitten loivaa kaarretta. Ja siis lyhennetyt lateksit eivät olleet moksiskaan Amsterdamissa, jossa mutkaa oli erimalliin. Oikeasta eturenkaasta vain kuluin kumi pois, ja se piti sen takia vaihtaa.

Takarenkaan kanssa pajalla tapahtunut räjähdys oli mitä todennäköisimmin asennusvirhe, sillä sisäkumissa oli sen näköisiä jälkiä ja vähän väriäkin tarttunut reiän kohdalle. Täytyy koittaa olla tarkkana seuraavan asennuksen kanssa. Tai sitten laitan ihan perus butyylin alle ettei tarvi pelätä että päälle ajan.

Vastaa Viestiin