Tuon kiilan paikkaaminen, kelpaisko jos asettaa rungon sisäpuolelle, hiukan isomman pellinpalan ja hitsaa yhteen - limisauma? Samaisesta putkesta vois yrittää levittää ja leikata palan tuohon.
Ennen hämärää sipasin takahaarukalle runkoputkeen kolot - hyvä tullee
Pyörä tulee kruisailukäyttöön ja tarvetta on myös ottaa se esim. junaan mukaan, aattelin ett vois akselivälin lyhentää 90-95 senttiin (Helsinkinojakki 104cm).
Muattava putkikamelj
Re: Muattava putkikamelj
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
jori kirjoitti:samuel kirjoitti:Sovitaan aika taivutuskokeilulle, mulla on hienoa hiekkaa putkentäytteeksi ja puuta päätytulppia varten tai sitten kemppiliimalla tulpataan.
Hyvä, tuo antaa perustellun syyn tehdä Tampere Nojakki MBB.
Kannatetaan! Asiasta toiseen, jossain viime aikoina Jori taisi mainita, että tikkurunkoon yhden taitteen tekemällä saisi helpotusta muuhun rakentamiseen. Vähän kuin sinne päin, mutta lisää rungon käsittelyllä on pyöräni. Periaatteessa, kun tarpeeksi löysin rantein nipottamatta tarkastelee Streetmachinen rungossa ei olisi isoa eroa, tekisikö vain yhdellä optimoidulla taitteella. Sen tarkemmin en asian huomaamisen jälkeen asiaa tutkaillut, että saisiko optimoidulla kulmalla kaiken muun pelittämään yhtä hyvin. Ei varmaan kompetenssi riittäisi, vaikka yrittäisin, tietoa arvioinnin oikeellisuuden varmistamiseksi puuttuu.
Re: Muattava putkikamelj
jooseha kirjoitti:32 tai 50 millinen eroaa jätöltään vajaan sentin riippuen ohjauskulmasta. Suurempi muutos taitaa tulla ketjun kiristysvarasta
![]()
Tässä Schwalben oma näkemys Big Applejen koosta:Vanne vaikuttaa. Mulla on 60-559 ghettotubelessinä vain 54 leveä 19 millin(- sisäkumi) vanteella.
Varmaan sisäkumin leveydelläkin on merkitystä, jos vertaa piukeaksi nakin kuoreksi venytettyä kapeaa sisuria, kröh ompussa kapea?, leveään helposti yli ulkokuorenkin koon venymiskykyistä.
En ole mitannut ompun korkeutta ja kun mittasin viimeksi leveyden, aikaa on kulunut sen verran, että venttiilistä on karannut ilmaa. Paineet olivat jotain suositellun alakantista muutama kuukausi sitten. Nyt lienee reteesti pehmeän limusiinin henkisiä paineet. Tyhjä pyörä vs päällä istuen, vaikuttaa myös korkeuteen. Mutta mitoituksia ajatellen päällä istumatta on hyvä mittaus korkeusvaraa suunnitellessa. Minulla on järeä leveä sisuri nyt, joka leviäsi reilusti isompien paineiden mukaiseksi ongelmitta. Paksu sisuri suuremmalla halkaisijalla kuin keskivertomallit.
Pitäisi käydä pyörän kimpussa tänään, kun uusin penkin ja joutunen tekemään lisähommia alemmaksi nojakulmaksi saamiseen myöhemmin, mutta nyt pitäisi mitoittaa kädensijan pituus. Korkeus myöhemmin, kun uusin istuimen ja peffan korkeus selviää. Yllättävän lyhyeksi joutunee käsituen kipeälle kädelle jättämään, kun alaohjaus kääntyy paljon ohjaustangosta katsoen kun pitää jäädä tilaa tangon ja tuen väliin kädelle.
Kun olen menossa pyörälle, yritän muistaa mitata kevyehkön kuskin (70 kg) matalien iskunvaimennuspaineiden mitat. Isommilla ja tehtaan suosituspaineilla mitat ovat suuremmat kuin renkaassani on nyt. Big Applesta on kahdella eri pistosuojalla varustettuja malleja. K Guard käyttää kevlaria ja seisoo melko jämäkkänä lattialla ilman vannetta. Kevlaria olen kuullut haukuttavan kovaksi ajotuntumaltaan. Helppoa on uskoa sen jälkeen, kun rinnakkain vertailin 50-559 K Guard ja muistaakseni kestävämmäksi ilmoitettua Race Guard versiota, joka taipui ihan eri malliin. En yhtään ihmettele, vaikka ilman päällä istumista samaan jäykkyyteen eri versioilla tulee paine-eroa yli kymmenysbarin verran. Silti eroa jäisi ajossa Race Guardin eduksi, koska epätasaisella alustalla pistosuoja taittuu eri tavalla. Se vaikuttaa vierintävastukseenkin reaalimaailman teillä Racen eduksi.
50-559 Big Apple Race Guard Lite Skin renkaan leveys 2,6 Barilla 19c vanteella, joka on kymmenvuotias 44,4 mm korkeus vanteen ulkoreunasta arviolla renkaan korkeimpaan kohtaan oli hankalaa tuoreen renkaan valujäämäkarvoilta,,silmämääräisesti tulokset vaihtelivat tosi kireästä 39 mmstä luultavammin liian löysään 41 milliin, joten totuus lienee väliltä, ehkä 39,5-40 mm. Laitoin työntömitan kumille yläpäässä noin ja tasasin vanteen ulkoreunan kanssa ja sitten yritin katsoa renkaan tasalta korkeutta. Kaikki katsomiset yksisilmäisesti kohteen korkeudelta. Sitten mittasin vielä mittanarulla varuiksi työntömitan päiden välistä. Numerot olivat yhtenevät. Otin useita mittauksia korkeudesta saadakseni erilaisia näkymiä karvojen välistä, jotta saisin tolkkua. Jos rahaa pitäisi laittaa yhden numeron puolesta, lottoaisin 39,5 mm. Minulla ei ollut mukana välineitä, joilla olisin saanut työntömitan fiksattua renkaan uloimmalle kohdalle, joten jouduin tyytymään silmämääräiseen arviointiin. Epätarkahkolta voi tuo vaihteluväli vaikuttaa, mutta isot luvut väitän olevan näköhäirinnän tulos huonosta kohdasta karvojen läpi katsomalla. Kun kaljummasta kohdasta katsoi, tulosten hajonta oli alle millin ja pääasiassa 39,5 mm ympäristössä.
Olin aiemmin mitannut lelutyöntömitalla ja nyt kunnollisella ja eroa tuli. Yllätyin renkaan kapeudesta.
Re: Muattava putkikamelj
Veistelin pellinpalat runkoon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:Veistelin pellinpalat runkoon.
Nyt näyttää pro:lta
Jopon 50v juhlamallissakin on vähän vastaavalla putken levitys tekniikalla haettu 70-luvun peltijopon muotoa:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Muattava putkikamelj
Viel pitäs kyetä hitsaamaan hyvännäköst jälkee tai sinne päin. Sisäpuoleltakin pystyy hitsaamaan jos ensin sieltä kiinni ja ulkopuolelle täyttö sauma, jonka hion tasaseks.
Pojan ohjeen mukaan laitoin tasasaumalla palat vastakkain.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
Tuo alusinkittyputki on sisäpuolelta vaaleampaa, enempi alumiininväristä - sisäpuolelta hitsatessa tuntu syttyvän herkemmin, voiko siinä olla eri käsittely vai onko ulkopuoli happettunu enempi tai jotain?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:Tuo alusinkittyputki on sisäpuolelta vaaleampaa, enempi alumiininväristä - sisäpuolelta hitsatessa tuntu syttyvän herkemmin, voiko siinä olla eri käsittely vai onko ulkopuoli happettunu enempi tai jotain?
Onhan tuossa varmasti ulkopinnalla paksumpi hapettuma pinnassa. Hapettumat ovat suoloja, jotka johtavat huonommin sähköä kuin metalli. Siksi ainakin syttyminen on ulkopinnalla aikaa myöten yhä huonompaa. SIsäpuoli on säilynyt paremmin suojassa. Onhan tuossa varmasti myös pinnoituksessa eroa, sillä sisäpuolella pinnoitteen kiteytymisen vaatima jäähtyminen tapahtuu hitaammin sisäpinnoitteesta putkeen ja siitä ulkopinnoitteeseen ja sitä kautta ilmaan, ulkopinnalta suoraan ilmaan. Erona siis vain se, että ulkopinnan läheinen ilma on kylmempää kuin pinta, sisäpuolella päinvastoin.
Hienoa Jukka, kun löysit tuon kuvan Joposta. Yritin ensin etsiä tuota kuvaa netistä. Kun en löytänyt, piti käydä se kuvaamassa kuopuksen pyörästä. En kuitenkaan saanut kuvaa ulos kännykästä . Kuopuksen pyörä on juuri tuon värinenkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Muattava putkikamelj
Onkohan Jopon runkoputki tehty samalla tavalla, halkasemalla ja taivuttamalla päät erilleen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:Onkohan Jopon runkoputki tehty samalla tavalla, halkasemalla ja taivuttamalla päät erilleen?
Siltä se todellakin näyttäisi. Hyvä menetelmä siis ja toimii myös teollisessa mittakaavassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Muattava putkikamelj
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Onkohan Jopon runkoputki tehty samalla tavalla, halkasemalla ja taivuttamalla päät erilleen?
Siltä se todellakin näyttäisi. Hyvä menetelmä siis ja toimii myös teollisessa mittakaavassa.
Tuo kylkeen hitsaus vois jatkossa olla helpompi ja ihan hyvännäköinen. Putken halkaisunkin tein käsivaralla vois mittalaitteen tehdä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
Keksin näppärän työkalujen siirto välineen, romppeet pulkkaan ja ne on nopee vetästä illaksi kuistille ja taas tarvittaessa takas. Ei jää pikkuhommankaan teko siitä kiinni, ettei laiska viitti kaluja raijata. Kesällä saattaa pulkka kärsii mutt jos laittas jalakset alle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Muattava putkikamelj
PW kirjoitti:Kesällä saattaa pulkka kärsii mutt jos laittas jalakset alle.
Kyllä se yhden ihmisiän kestää ilmankin, jos et joka päivä naapurikunnan puolelle aio kiskoa
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Muattava putkikamelj
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Kesällä saattaa pulkka kärsii mutt jos laittas jalakset alle.
Kyllä se yhden ihmisiän kestää ilmankin, jos et joka päivä naapurikunnan puolelle aio kiskoa
Jukka
Niin no joo, toisaalta lapset ja lapsenlapset on niitä puhkikin laskeneet - huonompaa tekoo ku meijän aikana, jaa tais niitä sillonkin puhjeta ja isä paikkas jollakin konstilla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Muattava putkikamelj
Takarunko olis hiinä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.