jooseha kirjoitti:32 tai 50 millinen eroaa jätöltään vajaan sentin riippuen ohjauskulmasta. Suurempi muutos taitaa tulla ketjun kiristysvarasta
Tässä Schwalben oma näkemys Big Applejen koosta:
Balloonbikes.jpg
Vanne vaikuttaa. Mulla on 60-559 ghettotubelessinä vain 54 leveä 19 millin(- sisäkumi) vanteella.
Varmaan sisäkumin leveydelläkin on merkitystä, jos vertaa piukeaksi nakin kuoreksi venytettyä kapeaa sisuria, kröh ompussa kapea?, leveään helposti yli ulkokuorenkin koon venymiskykyistä.
En ole mitannut ompun korkeutta ja kun mittasin viimeksi leveyden, aikaa on kulunut sen verran, että venttiilistä on karannut ilmaa. Paineet olivat jotain suositellun alakantista muutama kuukausi sitten. Nyt lienee reteesti pehmeän limusiinin henkisiä paineet. Tyhjä pyörä vs päällä istuen, vaikuttaa myös korkeuteen. Mutta mitoituksia ajatellen päällä istumatta on hyvä mittaus korkeusvaraa suunnitellessa. Minulla on järeä leveä sisuri nyt, joka leviäsi reilusti isompien paineiden mukaiseksi ongelmitta. Paksu sisuri suuremmalla halkaisijalla kuin keskivertomallit.
Pitäisi käydä pyörän kimpussa tänään, kun uusin penkin ja joutunen tekemään lisähommia alemmaksi nojakulmaksi saamiseen myöhemmin, mutta nyt pitäisi mitoittaa kädensijan pituus. Korkeus myöhemmin, kun uusin istuimen ja peffan korkeus selviää. Yllättävän lyhyeksi joutunee käsituen kipeälle kädelle jättämään, kun alaohjaus kääntyy paljon ohjaustangosta katsoen kun pitää jäädä tilaa tangon ja tuen väliin kädelle.
Kun olen menossa pyörälle, yritän muistaa mitata kevyehkön kuskin (70 kg) matalien iskunvaimennuspaineiden mitat. Isommilla ja tehtaan suosituspaineilla mitat ovat suuremmat kuin renkaassani on nyt. Big Applesta on kahdella eri pistosuojalla varustettuja malleja. K Guard käyttää kevlaria ja seisoo melko jämäkkänä lattialla ilman vannetta. Kevlaria olen kuullut haukuttavan kovaksi ajotuntumaltaan. Helppoa on uskoa sen jälkeen, kun rinnakkain vertailin 50-559 K Guard ja muistaakseni kestävämmäksi ilmoitettua Race Guard versiota, joka taipui ihan eri malliin. En yhtään ihmettele, vaikka ilman päällä istumista samaan jäykkyyteen eri versioilla tulee paine-eroa yli kymmenysbarin verran. Silti eroa jäisi ajossa Race Guardin eduksi, koska epätasaisella alustalla pistosuoja taittuu eri tavalla. Se vaikuttaa vierintävastukseenkin reaalimaailman teillä Racen eduksi.
50-559 Big Apple Race Guard Lite Skin renkaan leveys 2,6 Barilla 19c vanteella, joka on kymmenvuotias 44,4 mm korkeus vanteen ulkoreunasta arviolla renkaan korkeimpaan kohtaan oli hankalaa tuoreen renkaan valujäämäkarvoilta,,silmämääräisesti tulokset vaihtelivat tosi kireästä 39 mmstä luultavammin liian löysään 41 milliin, joten totuus lienee väliltä, ehkä 39,5-40 mm. Laitoin työntömitan kumille yläpäässä noin ja tasasin vanteen ulkoreunan kanssa ja sitten yritin katsoa renkaan tasalta korkeutta. Kaikki katsomiset yksisilmäisesti kohteen korkeudelta. Sitten mittasin vielä mittanarulla varuiksi työntömitan päiden välistä. Numerot olivat yhtenevät. Otin useita mittauksia korkeudesta saadakseni erilaisia näkymiä karvojen välistä, jotta saisin tolkkua. Jos rahaa pitäisi laittaa yhden numeron puolesta, lottoaisin 39,5 mm. Minulla ei ollut mukana välineitä, joilla olisin saanut työntömitan fiksattua renkaan uloimmalle kohdalle, joten jouduin tyytymään silmämääräiseen arviointiin. Epätarkahkolta voi tuo vaihteluväli vaikuttaa, mutta isot luvut väitän olevan näköhäirinnän tulos huonosta kohdasta karvojen läpi katsomalla. Kun kaljummasta kohdasta katsoi, tulosten hajonta oli alle millin ja pääasiassa 39,5 mm ympäristössä.
Olin aiemmin mitannut lelutyöntömitalla ja nyt kunnollisella ja eroa tuli. Yllätyin renkaan kapeudesta.