Re: SH30
Olen täydentänyt piirustuksiin kolmelle ajajalle pelkääjän kahvat ja muutakin pientä täsmennystä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Olen täydentänyt piirustuksiin kolmelle ajajalle pelkääjän kahvat ja muutakin pientä täsmennystä.
Olen tässä pähkäillyt istuinten kiinnitystä, jousitusta, jarrujen ja vaihteistojen sijoitusta. Kun laitteella on tarkoitus tulla erikokoisten käyttäjien tarpeisiin, olen kehitellyt ratkaisua, jolla istuimen etäisyyden säätö olisi mahdollisimman helppo ja nopea. Kuva on kovin päällekkäinen. Toivottavasti siitä saa jotakin selville, mikä on meininki, ja ainahan voi kysyä. Istuinten etäisyyden säätö tapahtuu vetämällä jousen päässä tukiputkella oleva tappi pois lukitusreijästään ja työntämällä istuinta sopivalle etäisyydelle ja lukitsemalla se vapauttamalla jousi, jolloin tappi sujahtaa sopivaan reikään.
Olen myös miettinyt miten jarrutus ja vaihteisto toimisi. Tuntuisi, että jarrutusmahdollisuus olisi paras olla vain oikeassa etukulmassa olevalla ohjaajan paikalla. Ohjaustangon toisessa päässä olisi jarrukahva, joka toimisi molempiin etupyöriin ja vasemmassa molempiin takapyöriin. Vai olisiko parempi ristiinjarrutus? Vaihteiston säätö lienee olisi hyvä olla jokaisella omansa. Vaihdevivut olisivat pelkääjän kahvoissa, jotka nyt unohtuivat piirroksesta, mutta ovat tuolla aiemmassa kuvassa.
irakas kirjoitti:Olen myös miettinyt miten jarrutus ja vaihteisto toimisi. Tuntuisi, että jarrutusmahdollisuus olisi paras olla vain oikeassa etukulmassa olevalla ohjaajan paikalla. Ohjaustangon toisessa päässä olisi jarrukahva, joka toimisi molempiin etupyöriin ja vasemmassa molempiin takapyöriin. Vai olisiko parempi ristiinjarrutus? Vaihteiston säätö lienee olisi hyvä olla jokaisella omansa. Vaihdevivut olisivat pelkääjän kahvoissa, jotka nyt unohtuivat piirroksesta, mutta ovat tuolla aiemmassa kuvassa.
Tässä kulkupelissä voi kokonaismassa olla +400kg. Onkohan niin, että kuskilla loppuu puristusvoima sormista, kun ajetaan 30km/h alamäkeen ja pitäisi pysähtyä tarvittaessa kohtuu nopeasti?
Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen myös miettinyt miten jarrutus ja vaihteisto toimisi. Tuntuisi, että jarrutusmahdollisuus olisi paras olla vain oikeassa etukulmassa olevalla ohjaajan paikalla. Ohjaustangon toisessa päässä olisi jarrukahva, joka toimisi molempiin etupyöriin ja vasemmassa molempiin takapyöriin. Vai olisiko parempi ristiinjarrutus? Vaihteiston säätö lienee olisi hyvä olla jokaisella omansa. Vaihdevivut olisivat pelkääjän kahvoissa, jotka nyt unohtuivat piirroksesta, mutta ovat tuolla aiemmassa kuvassa.
Tässä kulkupelissä voi kokonaismassa olla +400kg. Onkohan niin, että kuskilla loppuu puristusvoima sormista, kun ajetaan 30km/h alamäkeen ja pitäisi pysähtyä tarvittaessa kohtuu nopeasti?
Joo, tämä on hyvä kysymys. Jarruvipujen pituutta voi lisätä niin kuin olen tehnyt SH24:n vaihdevivussa, jossa säädetään samanaikaisesti kahta eri rattaistoa.
Poljettava koulubussi:
irakas kirjoitti:Poljettava koulubussi:
Haa, nojapyöräfoorumilla ollaan taas eturintamassa. Tuon kyljessä puhuttiin tulevaisuudesta. Mikähän noin monipaikkaisen moottoriteho ja nopeus voivat olla, jotta sillä saa ajaa polkupyörille ja jalankulkijoille tarkoitetuilla alueilla. Ehkä Ranskassa ei olekaan ajoneuvokohtaista rajoitusta teholle tai nopeudelle, vaan molemmat määräytyvät ajettavan tien mukaan, kuten mekin olemme yrittäneet markkinoida. Siinäkin suhteessa olemme samassa rintamassa ranskalaisten tulevaisuudentekijöiden kanssa.
https://www.facebook.com/scoolbus.org/
Nerokas idea tuo verkko alla. Ei tule jalanputoamisonnettomuuksia. Tuosta vehkeestä poiketen verkko voi korkeuden säästämiseksi olla niin alhaalla, että se saa haitatta osua maahankin ilman ongelmia ja siinä voi kävellä niin, että jalka kantaa maahan verkon läpi. Verkon kiinnitykset reunoihin pyörien lähelle, niin ei ota niistä kiinni tien epätasaisuuksiin. Tuollainen verkkohan voisi toimia myös triken turvalaitteena estämään omille kantapäilleen ajamisen.
Hyvä ajatus tuo turvaverkko, mutta sen kiinnitys voi tuottaa ongelmia, jos ei ole ulkokehää istujien ulkopuolella. Sille täytyisi tehdä erilliset kannattimet.
Olen kehitellyt ja piirrellyt SH30:n yksityiskohtia. Jottei homma menisi liian monimutkaiseksi ja painavaksi, ajattelin jättää pois etuistuinten jousituksen.
Ajattelin kuitenkin laittaa edessä polkijoille tavallisen etuvedon (Mikä lienee nimeltään). MBB-systeemi (polkimet ja etupyörä kääntyvät yhdessä) voi olla ensikertalaiselle vaikea.
Kyllä tuosta kiinteäpuomisesta etuvedosta aivan ilmeiset omat etunsa on. Muun muassa katoksen tukeminen helpottuu merkittävästi, kun etukiinnityksen saa laitettua puomien päälle lähes metriä edemmäs kuin MBB-versiossa.
SH30:n rakentaminen etenee madellen syksyn hitsausmahiksia odotellen. Olen hankkinut ja pätkinyt teräsputkia rungon osiksi. Olen miettinyt laittaisko takahaarukoihin 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea, jota käytän etuhaarukoissa, vai 40x20x1,5 mm putkea.
Minulle on kauan tuottanut ylimääräistä työtä isojen reikien teko teräslevyyn ja -putkeen. Paikallisesta mainiosta Reino Marttinen Oy:stä löysin reiän tekoon terän, jolla reikien teko sujuu mukavasti. Tosin eri kokoiset reiät vaativat oman teränsä. 38 mm:n terä maksoi 7,80 € ja istukka 14,64 €. Osat kulkevat nimillä "Reikäsaha Bi-metal 38 mm" ja "Istukka MG-7 11 mm 32-210 mm"
Millasella koneella porasit, pylväs vai?
Mä käytän samanlaista ja juu pylväskoneella.
PW kirjoitti:Millasella koneella porasit, pylväs vai?
Yritin ensin porata omalla heppasella pylväsporakoneella, mutta ei onnistunut. Kiinnitin putken vain ruuvipenkkiin ja annoin mennä.
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Millasella koneella porasit, pylväs vai?
Yritin ensin porata omalla heppasella pylväsporakoneella, mutta ei onnistunut. Kiinnitin putken vain ruuvipenkkiin ja annoin mennä.
Ekaks aattelin että "heppasella" eli tuhatwattisella porakoneella, mutta taisit terkoittaa hämäläisittäin "heppoisella" eli "ei tukevalla" koneella.