Re: Mbb omaan käyttöön
Jos mualloot mustaks, ni meilä männöö pia pyörät sekasi!
Ei vaa tee niiko tykkäät. Tuli vihreestä puhuttaessa mieleen se eilinen lime-vihreä satula josta oli juttua. Semmone vois olla sähäkkä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos mualloot mustaks, ni meilä männöö pia pyörät sekasi!
Ei vaa tee niiko tykkäät. Tuli vihreestä puhuttaessa mieleen se eilinen lime-vihreä satula josta oli juttua. Semmone vois olla sähäkkä.
PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:Maalaa tämä mustaksi. Sopisi hienosti punaisten vanteiden kanssa
Taiteilija Juvonen ehdotti/määräsi vihreäksi maalattaman (vastavärit) - ei mustakaan huono ehotus ole. Pitää ny varmaan ensin ajaa sitä, ett kestääkö vai hajooko. Tai ihan ensteks laittaa ajokuntoon
Vanteen väri on puolukka, joten puolukan lehti voisi olla sopiva pari.
Laitoinpa tähän ketjut ja kotikadulla vähän ajoin - ei muuta kun tanko ottaa reisiin, kammet 145mm - 130milliset tulossa mutta silti pitää stemmiä muuttaa.
Kävi vaan nolosti, pihalle ajaessani - nousin pystyyn jaloilla jarruttamaan. Etupyörä meni juntturaan, joku petti ja rengas kiilautui emäputken tyveen, löysin itseni nenä maassa Vauhtia ei todellakaan ollu paljon mutt niin vaan 90kg lentää ja äkkiä
aivan sama tilanne ku Rikulla aikoinaan
ei menny hampaita ja nenäkin luultavasti vaan komistuu mutta pistää ny miettimään pikavilkasulla en huomannu, mistä se on antanu periksi, oisko etuhaarukan kulma muuttunu, yhdysputkeen nähden.
Jäitä nenään!
Villi veikkaus: nitkahti haarukan ja puomin välisestä saumasta.
Onneks ei ollu enempää vauhtia!.. Mut mun mielestä sellaiset ilmeiset heikot kohdat kannattais hoitaa pois päiväjärjestyksestä, ennekö käy vähän kovemmassa vauhdissa hassusti.
Härski kirjoitti:Villi veikkaus: nitkahti haarukan ja puomin välisestä saumasta.
Onneks ei ollu enempää vauhtia!.. Mut mun mielestä sellaiset ilmeiset heikot kohdat kannattais hoitaa pois päiväjärjestyksestä, ennekö käy vähän kovemmassa vauhdissa hassusti.
Nii pitäisi ja jo aikasemmin varotit tuosta kohdasta Kävin vaan vähän kokeileen
Miulla on ollu tapana ajaa pyörillä, eneen ku ne on ees kunnolla hitsattu
Ehkä nyt opin
Se oikeen puolen haarukka, nojas renkaaseen ja myös ohjausakselin tyvi, eli ilmeisesti vähän vinosti nitkahtanut. Varsinaisia repeämiä, tai halkeamia en huomannu vielä.
Pyörän saumat näyttää "ehjiltä", siis samanlaisilta ku hitsauksen jälkeen. Etukiekko on liikahtanut droppareissa, niin ett ottaa haarukkaan - pikalinkku. Eihän se muuta tartte:? Tutkittava viel tarjemmin ja vahvistettava joka tapauksessa.
Nyt lähen Saimaalle ja unohan pyörien rakentelun vähäks aikaa:)
PW kirjoitti:Jäitä nenään!
Hattuun?
Sulla vois olla tommoinen koeajokypärä erikseen?
Tässä kuvassa näkyy kaatumisen syy selvästi. Rengas on niin lähellä emäputken nivelrakenteita, että paino päällä töyssyyn osuessaan eturengas haukkaa kiinni tuohon ylös, jarruuntuu ja vetää samalla etuhaarukkaa vieläkin lisää littuun, jarruuntuu lisää, kunnes ukko sukeltaa yli.
Ei tuo tavallinen etuhaarukka liene riittävän jäykkä pitämään etukiekkoa niin jäykästi paikoillaan, ettei tuo jo kuormaamattomana alle 10 mm välys painuisi kiinni.
Saiks tässä ideoida?
Jos tekis kolmion eteen hentosist harukoist ja sit ton takaosan tolleen penkin kulmaan?
Sheldon Brownin nyrkkisääntö on kolme milliä minimissään renkaan ja kaiken muun paitsi jarrupalan väliin. Ja rikoin tuota, jotta sain tri pyörään 32 milliset kumit. On tehty kilowattien moottorille ja luottoa löytyy valmistajan kokemukseen sekä prosesseihin. Silti mietin käsi ja jalkasuojia pienen pihan ajoon, jossa tuskin kymppiä lujempaa ehtii menemään ennen jarrutusta.
jori kirjoitti:Tässä kuvassa näkyy kaatumisen syy selvästi. Rengas on niin lähellä emäputken nivelrakenteita, että paino päällä töyssyyn osuessaan eturengas haukkaa kiinni tuohon ylös, jarruuntuu ja vetää samalla etuhaarukkaa vieläkin lisää littuun, jarruuntuu lisää, kunnes ukko sukeltaa yli.
Ei tuo tavallinen etuhaarukka liene riittävän jäykkä pitämään etukiekkoa niin jäykästi paikoillaan, ettei tuo jo kuormaamattomana alle 10 mm välys painuisi kiinni.
Tutkin tuota tarkemmin: tuossa kävi niin, ett oikeelta puolen etuakseli liikahti dropparista pois ja siksi rengas ottanut kiinni, etuhaarukkaan ja ohjausakselin alapäähän. Syy akselin liikahtamiseen, on liian ohut droppari - pikalinkku ei purista tarppeeksi.
Keulan rakenteessa ei varsinaisesti oo pettäny mikään - yhdysputken ja stemmin välissä pieni rako, eli äkkipysäys on sitä rakoo kasvattanu ja siksi nyt ohjausakselin alapää on vähän lähempänä rengasta ku aikasemmin.
Paas ottaen etuhaarukan ja keulapuomin liitoksesta lähikuva, niin saadaan ihmetellä miten se voi kestää
jooseha kirjoitti:Paas ottaen etuhaarukan ja keulapuomin liitoksesta lähikuva, niin saadaan ihmetellä miten se voi kestää
Parempi puoli;)
Onko niiden keulan dropouttien pakko olla taakse päin avoimet?
Vilijami kirjoitti:Onko niiden keulan dropouttien pakko olla taakse päin avoimet?
Ei tietenkään, ne sojottaa alkuperäiseen suuntaansa - alaspäin vois olla turvallisempi.