Re: sh8
Tässä sitten sh8 valmiina:
Vaikka edessä ja takana ovat nastoitetut renkaat, on kaatuminen jäisissä urissa lähellä.
Ohjauskahvan voi kääntää alas. Seisontatelineen siihen voisi vielä väsätä.
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tässä sitten sh8 valmiina:
Vaikka edessä ja takana ovat nastoitetut renkaat, on kaatuminen jäisissä urissa lähellä.
Ohjauskahvan voi kääntää alas. Seisontatelineen siihen voisi vielä väsätä.
Sakari
irakas kirjoitti:Tässä sitten sh8 valmiina:
Upea laite. Ottaisitko kuvan ulkovalossa niin ei nuo varjot ja pöhkö loisteputken väri haittaisi vaikutelmaa.
Erittäin epätasaiseksi jäätynyt loska estää tosiaan pyöräilyharrastuksen kaikilla kaksipyöräisillä.
Jori
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Tässä sitten sh8 valmiina:
Upea laite. Ottaisitko kuvan ulkovalossa niin ei nuo varjot ja pöhkö loisteputken väri haittaisi vaikutelmaa.
Erittäin epätasaiseksi jäätynyt loska estää tosiaan pyöräilyharrastuksen kaikilla kaksipyöräisillä.Jori
Juu. Kiinnostavalta näyttää - vaikka onkin aika vähän vaneria
Ja koska täällä on paljon valokuvauksen harrastajia, niin helppo vinkki tähän mukaan kun aihetta sivuttiin Jorin toimesta.
Ulkona kantsii usein kuvata varjossa - kamerassa awb (auto white balance) päällä - mikäli haluaa löysän valon > eikä kovia varjoja ja hotspotteja valopäässä kuten auringossa kuvatessa. Näin talvella saa helposti tuon valkoisen taustankin. Jos haluaa olla semipro, niin kuvaan voi laittaa mukaan valkoisen paperiarkin, josta mitaten voi PhotoShopissa tms. laittaa värit kondikseen.
Esim. nämä Richard Avedonin klassikkokuvat - jotka ovat hyvin studiomaisia on kuvattu ko. metodilla. (Joskin palkilla, muistaakeni 13x18cm filmille).
Metodin voisi vakioida pyöräkuviin. Saatais hieno galleria kasaan. Valkoinen tausta tosin vaatii hiukan vaivaa, mutta kuitenkin aika vähän jos vertaa pyörän rakentamiseen.
Joo, en ollut itsekkään tyytyväinen kuvaan. On kummallisen vaikea kuvattava. Olen ottanut kuvia myös ulkona pilvisellä ilmalla taustana valkoinen lumi, mutta tummat osat jäävät niin tummiksi, että yksityiskohdat eivät erotu.
Minähän kuvaan Nokia 73 kännykällä, josta löytyy sellaisia säätöjä kuin automaattivalotuksen korjaus välillä -2 - +2 ja valkotasapaino mm. automaattisesti, jota kai tuo mainitsemasi "auto white balance" tarkoittanee. En ole niitä juuri käyttänyt, mutta täytyypä nyt tosiaan kokeilla.
Sakari
sh8 kuvattuna automaattivalotuksen korjaus maksimissaan +2
Valkotasapainon korjausta kokeilin eri tavoin, mutta en saanut tummia kohtia esille.
Tässä nojakissa ovat ketjurissat sorvatut lentokoneissa olleista ohjausvaijeririssoista, jotka sain Tikkakosken varuskunnasta. Ne ovat ruskeata tosilujaa laminaattityyppistä materiaalia. Vaijeri uraa piti sorvata ketjulle sopivaksi.
Sakari
Kuvahan on mitä mainioin. Vaalensin sitä kevyesti - nyt näkyy tummiltakin alueilta jotain, mustat on toki vähän löysiä. Jotakuta voisi kiinnostaa kuva myös pyörän toiselta puolelta.
Koelastasin sh8:n
Painavimmat säkit on sijoitettu keskelle alas ja kevyemmät taakse ylös.
Kyllä oli suuri ero ajo-ominaisuuksiin verrattuna Snake 5:een, jonka lasti oli ylempänä ja takana:
Snake 5 huojui ja ajo oli melkein mahdotonta.
Nyt sh:ssa kuormaa tuskin huomasi.
Sakari
Kuorman sijainnin muuttumisen lisäksi vaikutusta lienee runkomateriaalilla?
Jukka
jviirret kirjoitti:Kuorman sijainnin muuttumisen lisäksi vaikutusta lienee runkomateriaalilla?
Jukka
Joo, kyllä teräsrunko on selvästi jäykempi ja tässä tapauksessa siitä on paljon hyötyä. Oikeastaan tämä oli keskeinen syy, että rupesin teräsrunkoisia tekemään.
Olen ostanut Biltemasta sh8:aan keskiön (vääntiön) 14,99 €, takavaihteen Shimano Acera 16,99 €, painettavat vaihdevivut Shimano STEEF 50.88-os 24,90 € ja Pekan rysästä 8-lehtisen Shimano-vapaarattaan 30 €. Hyvin tuntuvat toimivan.
Sakari
irakas kirjoitti:Koelastasin sh8:n
Kuinkas paljon on painoa? Ainakin kuormaus on päteävän näköinen!
Enpä punninnu säkkejä. Täysvarustushan painaa 25-30 kg useamman päivän reissulla. Tavoitteena olisi päästä tuohon 25 kg.
Sakari
Olisiko tämä visuaalinen moottori:
Sakari
Sain hankittua vihdoinkin 250W/24VDC napamoottorin sh8:aan:
Geeliakut ovat Biltemasta 2 x 12V 8Ah
Sähköasennukset vasta alkamassa.
Rupeaa muistuttamaan kyllä enemmän moottoripyörää varsinkin painon suhteen.
Moottori vanteineen painaa 5,6 kg ja akut yhteensä 7,5 kg.
Sakari
Nyt on sähköasennukset tehty. Ilman Seppo Lähdekorven apua ei homma olisi onnistunut.
Siirsin akut alas keskelle painojakautuman parantamiseksi.
Moottorilta tulevat johdot on varustettu pyörän irroittamiseksi pistokeliitännällä ja sulakkeilla .
Moottorin katkaisija kädensijassa toimii releen avulla, jotta ei koko voimavirta kulkisi sen kautta.
Istuimen etureunan yläpuolella on volttimittari, joka sen vieressä olevaa nappia painamalla näyttää akkujen varauksen.
Etualalla on lataaja, jonka johdatusta muutettiin siten, että akut kytkeytyy siihen rinnan.
Pari kertaa olen käynyt koeajamassa ja hyvin tuntuu pelaavan ja mukavalta tuntuu.
Sakari
Jeps, Pyörä on nyt Loimaalle kotiutunut ja ensimmäiset testilenkit heitetty, Poliisitkin heittivät oikein uukkarin maijalla vastaan tullessaan kun katsoivat, että mikäs tuollainen kulkine on, mutta eivät tulleet tarkemmin kyselemään