Sivu 6/14

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 14:47
Kirjoittaja jori

Kuva
Kuva
Molemmat olette oikeassa. Samuelin kytkentä tasaa kytkentäjohtimien jännitehäviöt, mutta kun pitää kytkeä enemmän kennoja rinnan, nousevat virrat niin suuriksi, että kennot yhdistävä, pistehitsattavissa oleva nikkeliliuska ei enää ohuutensa vuoksi lämpenemättä kuljeta virtaa kunnolla, jolloin tarvitaan tikapuuhun puolia myös välille -tai oikeita kuparijohtoja, kuten kuvassa. Puolapuu ei ole niin hyvä, mutta ainoa mahdollinen, kun rinnankytkettäviä kennoja on paljon. Tuokin on korjattavissa riittävän rajulla kuparikiskolla päädymmäisten "reisilankkujen" rinnalle.

Lyhyesti: Pistehitsattava nikkeliliuska on niin ohutta, ettei siinä riitä poikkipinta-ala monen kennon virralle. Paksumpi liuska ei ole enää ilman kennovauriota hitsattavissa. Siksi tarvitaan puolapuut. Päätykennoihin hitsaisin myös puolapuut ja juottaisin vapaaseen reiteen kuparikiskon. 8)


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 16:56
Kirjoittaja janx

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

"Jokaiselle sähköpyörän ostajalle tulossa 400 euroa valtiolta – jopa kymmeniä prosentteja pyörän hinnasta" - 6.4.2020 11:39
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1317781


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 19:15
Kirjoittaja Mahe

Tuota tukea ei varmaan saa muunnossarjoille, eli olemassa olevan pyörän sähköistämiseen? Tollahan kattais kivasti kymmeniä prosentteja jonkun keskiömoottorisarjan + akun hankintakuluistakin.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 19:27
Kirjoittaja jviirret

Jotakuinkin keskimäärin arvonlisäveron(24%) verran.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 20:33
Kirjoittaja tm

Déjà vu Sipilän hallituksen ajoilta...


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 19 Huhti 2020, 09:51
Kirjoittaja janx
Mahe kirjoitti:

Tuota tukea ei varmaan saa muunnossarjoille, eli olemassa olevan pyörän sähköistämiseen? Tollahan kattais kivasti kymmeniä prosentteja jonkun keskiömoottorisarjan + akun hankintakuluistakin.

Paljon mahdollista, että ei saa. Eikä itselle ole tästä hyötyä muutenkaan, kun en ole tavannut uusia pyöriä ostaa.

tm kirjoitti:

Déjà vu Sipilän hallituksen ajoilta...

Kieltämättä. Löytyi tästä aiheesta lähinnä uutisia 2018 vuodelta, jolloin tuo tuki jäi tulematta.

Edit: Päivitin tuon kyselyn tulokset ja anonymisoin sen. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 85#p138585 - hassua että eniten arvostetaan halvimpien osien laatua ja kestävyyttä.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 22 Huhti 2020, 22:23
Kirjoittaja ukram2

Siis 36 voltin akkupaketissa on 12 3V akkua sarjassa? Ja rinnakkain muutama? Tuommoinen systeemi olisi kyllä parempi varustaa jollain latauksen tasausohjaimella? (En tiedä miten tämmöiset on toteutettu käytännössä). Omassa pyörässä voisi ehkä kytkeä toiset 500Wh nykyisen akun rinnalle, toimisiko?

Pitäisi ehkä olla joku "tähtikolmiokytkin", millä saisi ensin tehtyä kytkennän pienemmällä virralla, ja myöhemmin vasta täysi rinnankytkentä.

Minullakin on pari tuommoista "9800 mAh" akkua, mutta kuulemma todellisuudessa ovat jotain 500 mAh. Eli akkujen ostajalla on vastuu mitata itse mikä on todellinen kapasiteetti...

Koitin "laskea" Janxin akkupakettia, seuraavasti:

https://www.wolframalpha.com/input/?i=3 ... +*+3+Volts
https://www.wolframalpha.com/input/?i=10.35+Wh+*+40

ja sain kapasiteetiksi 414 Wh, ei ihan täsmää, missä vika? Jännite? Miksi vain 10 kpl sarjassa, eikö ole 30V?


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 22 Huhti 2020, 23:12
Kirjoittaja jori

Yleisin kenno noissa on Panasonicin 18650 Li-Ion kenno, jonka nimellisjännite on 3.6 V . Litumrautafosfaattikennoja on kyllä myös 3.0 V.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 22 Huhti 2020, 23:40
Kirjoittaja ukram2

Joo tosiaan 3.7 V on aika yleinen nimellisjännite. Tuo mun Wh laskenta olettaa että jännite on vakio, siis mAh ei oikeastaan kerro täsmälleen paljonko Wh saa kun purkaa akkua jännitteen laskiessa.

Jonkunlainen battery management system ilmeisesti olisi hyvä olla, siis ainakin pitäisi pystyä mittaamaan rinnan kytkettyjen kennojen jännite ettei mene ylilatauksen puolelle. Ja lämpötila tietysti pitäisi myös mitata. Aika hankalia siis Li-ion akut, jos haluaa suojautua kärähtämiseltä.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 07:02
Kirjoittaja samuel
ukram2 kirjoitti:

Aika hankalia siis Li-ion akut, jos haluaa suojautua kärähtämiseltä.

Ei ne onneksi sellaisia ole että jos selkäsi käännät niin räjähtävät.

Jonkun lion 18650-kennon (lg, panasonic, sony) testitietoja kattelin, niin pitää kestää +12V ja -12V kytkentä tunniksi palamatta / räjähtämättä. Pudotus metristä tammilankulle, uunissa 130astetta palamatta.

RC-kalustossa käytettävät lipo-pussikennot on herkempiä, mutta porukka käyttää niitäkin aika paljon. Minulla sukelluslampussa 4s1p-sarja kastui tunniksi kun lamppu otti vedet siaään, ei vaurioita.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 08:28
Kirjoittaja janx

Niin tuo akkupaketti on 10s4p. Eli 10 sarjassa ja neljä rinnan. Siitä tulee 40 kennoa. Nimellisjännite yhdelle kennolle on tuo 3,6-3,7V, jolloin se käytännössä on tyhjä. Täyteen ladattuna noin 4,2 volttia. Eli akkupaketin jännitealue on 36-42V. Avustamisen hyöty loppuu jossain 36,2V kohdalla. Kuten sanottua akkupaketeissa ei ole yleensä kennokohtaisia suojapiirejä, mutta koko akun latausta ja purkua hallinnoi BMS.

Li-ion: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... hargeable)
BMS: https://www.akkula.fi/epages/akkula.sf/ ... ts/1398010
18650-kennojen valikoimaa Nkonissa: https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 18:09
Kirjoittaja ukram2

Jos halutaan valvoa jokaista kennoa, optimi koko akkukennolle olisi 500 Wh/10/3.7V = 13.5 Ah. Jossain näkyi 5 Ah versio 21700 paketissa, melko lähellä siis.

https://eu.nkon.nl/samsung-inr21700-50e.html

Sopivasti täyteen ladattu kenno kun menee oikosulkuun, niin kyllä se varmaan voi muuttua ilotulitteeksi, ja mikään suojaus ei voi estää tätä?

Tai tuommoinen li-po akku, ei ole kovin luotettavan näköinen, mutta kuitenkin 16$ / 146 Wh yhdestä paketista, jossa suojaukset mukana.

https://www.aliexpress.com/item/3280103 ... 1d6dCu1ilY


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 23 Huhti 2020, 21:06
Kirjoittaja kemppes

Kolme akkua olen rakennellut noista 18650 kennoista mitä kai Teslakin käyttää. Nimellisjännite on tuo 3,7 V ja ne kestää purkua ad 2,5 V mutta yleensä suojapiiri on säädetty 3,2 volttiin koska lopusta ei enää paljon saa energiaa. Maksimijännite on tuo 4,2V. Yleisin lie 4 kennoa rinnan, kennojen kapasiteetteja on ainakin 3200mAh asti, taitaa olla isompiakin. Tuo suojapiiri on pakollinen, niitä saa varsin edullisesti netistä ja ainakin mitä minä olen saanut niin ne ovat toimineet hyvin ja balansointikin on pitänyt. Olen tinalillut kennot ilman korvikkeita mutta aika turhaa noita on itse värkätä jos ei halua harrastaa. Kovin isoja virtoja nuo 250 w moottorit ei tarvitse.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 25 Huhti 2020, 20:11
Kirjoittaja janx

Näinhin hintoihin Saksassa kasattuja akkuja, niin itse kasaaminen on kyl varsin kyseenalainen toimi. Tekemisen ilo ja uuden oppiminen siinä jää taas.
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/ ... 1&n=20&f=6

Edit: Pieneen pakettiin menee nykyään 36V/10Ah. Oma hailong1-halko on puolet isompi.
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/ ... th-m50?c=9

360Wh.jpg

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 19 Kesä 2020, 22:13
Kirjoittaja ukram2

Teoriakysymys: Jos sähköpyörä vahvistaa momenttia 270%, niin onko teoreettinen maksiminopeus 3.71/3, eli siis 1.55 kertainen?