Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

272020103437.jpg
Askarteluvoitto ;) alus olis luistimillaan. Stemmi tuohon poikittain, ohjauskeppi ym. Maston jalka + harusten kiinnitykset ym.
Niin ja jäät + tuuli samalle päivälle ;)

Hieno. :)
Hitsaa vielä rautakoukku tuonne luistimen kärkeen, jotta sinne saa kiinni narun :) seisontajarrun toteuttamiseksi. Narulenkki keulakoukun läpi ja narulenkin toine pää emäputken ympäri, jolloin etuluistin nousee kantapäänsä varaan ja pitää purren paikoillaan.

Eiku, seisontajarrunahan se toimii myös pienellä, rälläkkäkololla kärjen alapinnalla, johon emäputken takaa kiertävän narulenkin voi pingottaa.

Takapäähän vois tehdä samanlaisen jarrun , kuin kaunoluistimissa. Purisi paremmin jäähän .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, pitää noita takaluistimien kiinnityksiä siirtää taaksepäin, pihassa pieni pätkä jäätä - siinä työntäessä, huomasin takaluistimet menee nokalleen. Jori ties taas :mrgreen: :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

purjepyörä.jpg
purjepyörä.jpg (25.6 KiB) Katsottu 2569 kertaa


Pystärissä näppärä purje ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Pystärissä näppärä purje ;)

Onpa tosiaan kätevän oloinen. Ei näytä yhtään vaaralliselta, vaikka näkemättä olisi kuvitellut ihan muuta. :o

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Näitä jääpurjehdusleffoja kun kattoo, en purjehtijanakaan ihan ymmärrä kuinka se purje pidetään lähes samassa asennossa (kireellä) kokoajan. Joo ymmärrän, ett suoraan myötätuuleen ei kannata ajaa purjeet löysällä kun silloin pääsee vaan max tuulennopeutta. Myötätuuleenkin siis luovitaan. Tuossa tubefilmissäkin tullaan kääntömerkille aika tiukkaan vastaseen ja käännytään sivumyötäseen - purje näyttäs pysyvän samassa asennossa.
1:50 kohdilla filmissä A luokan purret, niiden purjeitakin ilmeisesti kutsutaan A-purjeiksi. Kapea, korkea, litteä, läpilatoitettu purje ja masto myös litteä aeromallinen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Näitä jääpurjehdusleffoja kun kattoo, en purjehtijanakaan ihan ymmärrä kuinka se purje pidetään lähes samassa asennossa (kireellä) kokoajan. Joo ymmärrän, ett suoraan myötätuuleen ei kannata ajaa purjeet löysällä kun silloin pääsee vaan max tuulennopeutta. Myötätuuleenkin siis luovitaan. Tuossa tubefilmissäkin tullaan kääntömerkille aika tiukkaan vastaseen ja käännytään sivumyötäseen - purje näyttäs pysyvän samassa asennossa.
1:50 kohdilla filmissä A luokan purret, niiden purjeitakin ilmeisesti kutsutaan A-purjeiksi. Kapea, korkea, litteä, läpilatoitettu purje ja masto myös litteä aeromallinen.

Yritin piirtää kuvan, joka ehkä helpottaa selityksen ymmärtämistä. Kun aluksen nopeus on selvästi tuulennopeutta suurempi, kuten jääpursissä, sivumyötäisen (musta) purjeen asento on enemmän keskellä kuin sivutuulen (sininen). Vastatuulen (vihreä) suunta on vielä edempää, mutta tuulennopeus on suurempi ja vauhti siksi kovempi sivuvastaiseen.

Jääpurren tuutlensuunnat.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

2132020132619.jpg

Vaiheessa eli tämmösessä. Maston jalka/putki ei oo viel hitsattu mutta suurin piirtein tohon sen meinasin. Telakalta löyty pienen katamaraanin takila purjeineen, kokeillaan ensin pelkällä isolla jos ei vauhti riitä ni fokka avuks. Masto n. 5,5m korkee ja puomi pari metriä. Puomi ylettää siis kuskin taakse.
Maston jalkaa ajattelin hyödyntää ohjaustangon akselina. Ohjaustangoksi joku poikkiputki, josta jaloilla ohjataan. Haarukkaan tai stemmiin toinen poikkiputki ja vaijerivälitys näiden väliin.
Viikonlopuks lupas tänne selvää pakkasta, joten saattas päästä sunnuntaina testaaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohjausketju
Ohjausketju

Siitä tulikin ketjulla ohjattava kun sopivasti löyty rattaita ja ketjuu. Toinen kampi pitää kiinnittää vielä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Laitoin tubeen ohjaustesti vilmin. Pakkasia ootellaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Laitoin tubeen ohjaustesti vilmin. Pakkasia ootellaan :mrgreen:

Kyllä siellä Imatralla on jo pakkasta, ollut kohta kolmen tunnin ajan ja kastepiste jo yli 12 tuntia. Aivan varmasti on jo huomenaamuna hyvä purjehduskeli. Itse kävin äsken Näsijärven jäällä kävelemässä. Luistimet eivät olleet mukana ja jäätyneitä lumipaakkuja oli tetkiluisteluradan kohdalla. Radan vieressä oli kyllä hyvän oloinen luistelukeli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

2132020154046.jpg
Siitä tulikin ketjulla ohjattava kun sopivasti löyty rattaita ja ketjuu. Toinen kampi pitää kiinnittää vielä.

Eikös tuossa ole vaarana, että ketju tippuu rattailta, jos hiukan rymistää jäällä? Jos se tippuu eturattaalta, niin mitä sitten tehdään?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

2132020154046.jpg
Siitä tulikin ketjulla ohjattava kun sopivasti löyty rattaita ja ketjuu. Toinen kampi pitää kiinnittää vielä.

Eikös tuossa ole vaarana, että ketju tippuu rattailta, jos hiukan rymistää jäällä? Jos se tippuu eturattaalta, niin mitä sitten tehdään?

Onhan se mahollista, ketju on kyllä aika kireellä. Voihan siihen askarrella jonkin varmistuksen - tippumisen estämiseksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt on purjehdittu jäällä :mrgreen: Jää oli hyvässä kunnossa ja tuultakin oli riittävästi, eli luonnon olosuhteista ei jääny kiinni.
Purren liikkeelle saaminen oli kuitenkin yllättävän vaikeaa, vaikka kelkka liikkui potkasemallakin jäällä vähän matkaa. Kaikki viritykset vaatii säätöjä ja muutoksia, työntäminen oli vaikeaa ja varsinkin penkille pääsy työntö vauhdissa. Yhden kerran sain purren liikkeelle kun hyppäsin seisaalleen kyytiin maston viereen ja surfailin siinä vähän aikaa, siitä sain laskettua itteni penkille. Vauhtia oli riittävästi, vastarannan laivat alko lähestyä - tein käännöksen varovasti ja vauhti toppas siihen. Sivuvastaseen en enää saanut vehjettä liikkeelle :?
Mistä siis kiikastaa? Luistimet sais tietyst olla terävämmät mutta riittääkö se? Kaveri oli sitä mieltä, ett luistimet on liian painavat ja muutenkin painoa liikaa :? Suurin paino on kuitenkin kuskissa lähes 100kg, paljonko siinä luistimen paino merkkaa? Luistimet on n. 8mm paksua mutt jotkut purrethan kulkee suksillakin tai puisilla jalaksilla :?
Rannassa joku oli sitä mieltä, ett purje pitäs olla edempänä mutt toisaalta masto taakse kallistettuna, eiks nää vähän niinku kumoa toistensa vaikutuksen. Nyt masto oli aika pystyssä. Mikä yleensä on syynä jääpursien kallistetuille mastoille?
Ohjauksesta jäi lyhyellä ajolla vähän äkkinäinen tuntuma, eli välitys aika suuri ja keula luistin kääntyi sukkelaan. Ehkä kahden kapulan ohjaus olis kuitenkin fiksumpi, ei tartteis ketjun tippumistakaan pelätä.
Onko siis painopiste väärässä kohtaa kun penkille käydessä yleensä työntövauhti tyssäs samantien?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

214202013575.jpg

Tuossa vielä kuva rannassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon, nyt sinulla on jääpursi. :)

Iso merkitys on luistinten pohjien sileydellä. JOs ne ovat rälläkän jäljiltä vielä karkeat, saattaa vastuskerroin olla helposti moninkertainen täysin sileään, kiillotettupintaiseen nähden. Parhaiten saat lisää liukkautta hiomalla luistimen pohjat hiomanauhalla ja kapulalla.
Tärkeää on, että pinta on suora, ilman aaltoilua. Aika vaikea saada hyvin toimiva ilman nauhahiomakonetta.
PUrjeen latatkin näyttävät puuttuvan. Silläkin on merkityksensä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin