272020103437.jpg
Askarteluvoitto alus olis luistimillaan. Stemmi tuohon poikittain, ohjauskeppi ym. Maston jalka + harusten kiinnitykset ym.
Niin ja jäät + tuuli samalle päivälle
Hieno.
Hitsaa vielä rautakoukku tuonne luistimen kärkeen, jotta sinne saa kiinni narun seisontajarrun toteuttamiseksi. Narulenkki keulakoukun läpi ja narulenkin toine pää emäputken ympäri, jolloin etuluistin nousee kantapäänsä varaan ja pitää purren paikoillaan.
Eiku, seisontajarrunahan se toimii myös pienellä, rälläkkäkololla kärjen alapinnalla, johon emäputken takaa kiertävän narulenkin voi pingottaa.
Takapäähän vois tehdä samanlaisen jarrun , kuin kaunoluistimissa. Purisi paremmin jäähän .
Jep, pitää noita takaluistimien kiinnityksiä siirtää taaksepäin, pihassa pieni pätkä jäätä - siinä työntäessä, huomasin takaluistimet menee nokalleen. Jori ties taas
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onpa tosiaan kätevän oloinen. Ei näytä yhtään vaaralliselta, vaikka näkemättä olisi kuvitellut ihan muuta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Näitä jääpurjehdusleffoja kun kattoo, en purjehtijanakaan ihan ymmärrä kuinka se purje pidetään lähes samassa asennossa (kireellä) kokoajan. Joo ymmärrän, ett suoraan myötätuuleen ei kannata ajaa purjeet löysällä kun silloin pääsee vaan max tuulennopeutta. Myötätuuleenkin siis luovitaan. Tuossa tubefilmissäkin tullaan kääntömerkille aika tiukkaan vastaseen ja käännytään sivumyötäseen - purje näyttäs pysyvän samassa asennossa.
1:50 kohdilla filmissä A luokan purret, niiden purjeitakin ilmeisesti kutsutaan A-purjeiksi. Kapea, korkea, litteä, läpilatoitettu purje ja masto myös litteä aeromallinen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Näitä jääpurjehdusleffoja kun kattoo, en purjehtijanakaan ihan ymmärrä kuinka se purje pidetään lähes samassa asennossa (kireellä) kokoajan. Joo ymmärrän, ett suoraan myötätuuleen ei kannata ajaa purjeet löysällä kun silloin pääsee vaan max tuulennopeutta. Myötätuuleenkin siis luovitaan. Tuossa tubefilmissäkin tullaan kääntömerkille aika tiukkaan vastaseen ja käännytään sivumyötäseen - purje näyttäs pysyvän samassa asennossa.
1:50 kohdilla filmissä A luokan purret, niiden purjeitakin ilmeisesti kutsutaan A-purjeiksi. Kapea, korkea, litteä, läpilatoitettu purje ja masto myös litteä aeromallinen.
Yritin piirtää kuvan, joka ehkä helpottaa selityksen ymmärtämistä. Kun aluksen nopeus on selvästi tuulennopeutta suurempi, kuten jääpursissä, sivumyötäisen (musta) purjeen asento on enemmän keskellä kuin sivutuulen (sininen). Vastatuulen (vihreä) suunta on vielä edempää, mutta tuulennopeus on suurempi ja vauhti siksi kovempi sivuvastaiseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vaiheessa eli tämmösessä. Maston jalka/putki ei oo viel hitsattu mutta suurin piirtein tohon sen meinasin. Telakalta löyty pienen katamaraanin takila purjeineen, kokeillaan ensin pelkällä isolla jos ei vauhti riitä ni fokka avuks. Masto n. 5,5m korkee ja puomi pari metriä. Puomi ylettää siis kuskin taakse.
Maston jalkaa ajattelin hyödyntää ohjaustangon akselina. Ohjaustangoksi joku poikkiputki, josta jaloilla ohjataan. Haarukkaan tai stemmiin toinen poikkiputki ja vaijerivälitys näiden väliin.
Viikonlopuks lupas tänne selvää pakkasta, joten saattas päästä sunnuntaina testaaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kyllä siellä Imatralla on jo pakkasta, ollut kohta kolmen tunnin ajan ja kastepiste jo yli 12 tuntia. Aivan varmasti on jo huomenaamuna hyvä purjehduskeli. Itse kävin äsken Näsijärven jäällä kävelemässä. Luistimet eivät olleet mukana ja jäätyneitä lumipaakkuja oli tetkiluisteluradan kohdalla. Radan vieressä oli kyllä hyvän oloinen luistelukeli.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nyt on purjehdittu jäällä Jää oli hyvässä kunnossa ja tuultakin oli riittävästi, eli luonnon olosuhteista ei jääny kiinni.
Purren liikkeelle saaminen oli kuitenkin yllättävän vaikeaa, vaikka kelkka liikkui potkasemallakin jäällä vähän matkaa. Kaikki viritykset vaatii säätöjä ja muutoksia, työntäminen oli vaikeaa ja varsinkin penkille pääsy työntö vauhdissa. Yhden kerran sain purren liikkeelle kun hyppäsin seisaalleen kyytiin maston viereen ja surfailin siinä vähän aikaa, siitä sain laskettua itteni penkille. Vauhtia oli riittävästi, vastarannan laivat alko lähestyä - tein käännöksen varovasti ja vauhti toppas siihen. Sivuvastaseen en enää saanut vehjettä liikkeelle
Mistä siis kiikastaa? Luistimet sais tietyst olla terävämmät mutta riittääkö se? Kaveri oli sitä mieltä, ett luistimet on liian painavat ja muutenkin painoa liikaa Suurin paino on kuitenkin kuskissa lähes 100kg, paljonko siinä luistimen paino merkkaa? Luistimet on n. 8mm paksua mutt jotkut purrethan kulkee suksillakin tai puisilla jalaksilla
Rannassa joku oli sitä mieltä, ett purje pitäs olla edempänä mutt toisaalta masto taakse kallistettuna, eiks nää vähän niinku kumoa toistensa vaikutuksen. Nyt masto oli aika pystyssä. Mikä yleensä on syynä jääpursien kallistetuille mastoille?
Ohjauksesta jäi lyhyellä ajolla vähän äkkinäinen tuntuma, eli välitys aika suuri ja keula luistin kääntyi sukkelaan. Ehkä kahden kapulan ohjaus olis kuitenkin fiksumpi, ei tartteis ketjun tippumistakaan pelätä.
Onko siis painopiste väärässä kohtaa kun penkille käydessä yleensä työntövauhti tyssäs samantien?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Iso merkitys on luistinten pohjien sileydellä. JOs ne ovat rälläkän jäljiltä vielä karkeat, saattaa vastuskerroin olla helposti moninkertainen täysin sileään, kiillotettupintaiseen nähden. Parhaiten saat lisää liukkautta hiomalla luistimen pohjat hiomanauhalla ja kapulalla.
Tärkeää on, että pinta on suora, ilman aaltoilua. Aika vaikea saada hyvin toimiva ilman nauhahiomakonetta.
PUrjeen latatkin näyttävät puuttuvan. Silläkin on merkityksensä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma