Re: Peräkärry
Kohtahan meilllä kasvaa bambua pihalla - joten tästä rakennusohjeet. Luulisi noita voivan soveltaa.
http://www.carryfreedom.com/bamboo.html
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kohtahan meilllä kasvaa bambua pihalla - joten tästä rakennusohjeet. Luulisi noita voivan soveltaa.
http://www.carryfreedom.com/bamboo.html
Pastori kirjoitti:Kohtahan meilllä kasvaa bambua pihalla - joten tästä rakennusohjeet. Luulisi noita voivan soveltaa.
http://www.carryfreedom.com/bamboo.html
Woh....
Mistähän bambua saisi? Tuo vaikuttaa niin helpolta rakentaa, että tandemistikin osaa sen tehdä...
Voihan tuon tehdä vaikka harjan varsista
Jukka
Apache1 kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kohtahan meilllä kasvaa bambua pihalla - joten tästä rakennusohjeet. Luulisi noita voivan soveltaa.
http://www.carryfreedom.com/bamboo.htmlWoh....
Mistähän bambua saisi? Tuo vaikuttaa niin helpolta rakentaa, että tandemistikin osaa sen tehdä...
Kuten tuossa jo mainittiin yllä - voi materiaalia varioida. Bambun voinee korvata melkein millä vaan putken pätkällä.
MUTTA: Puukeskuksista toki saa eksoottisiakin puulajeja, jos haluaa oikeasti Bambuisen tuotteen.
Tuolla kuvagalleriassa kuvia toteutetuista versioista. http://www.flickr.com/photos/carryfreed ... 309437769/
Kannattaa varmaan sitten materiaalista riippuen suhteuttaa kuljetetun tavaran arvo kärryn oletettuun kestävyyteen..
Tossa taitaa jonkin verran olla painoa - kestävyydestä on vaikea sanoa
jviirret kirjoitti:Voihan tuon tehdä vaikka harjan varsista
Tosin bambu on joustavaa ja ylettömän kestävää materiaalia. Mitään rankentelukokemusta ei ole mutta useamman vuoden bambuvavalla kalastanut olen. Tosin se ei ollut ihan tommoista perus pötköä.
Näitähän sitten löytyi sieltä yhden sivun lopusta lisää.
http://www.re-cycle.org/trailer/
Suora linkki ohjeeseen [pdf] http://www.re-cycle.org/sites/re-cycle. ... railer.pdf
jviirret kirjoitti:Voihan tuon tehdä vaikka harjan varsista
Jukka
Voi toki, mutta eikö niiden harjanvarsien poraaminen ontoiksi ole aika työläs homma?
ajarmala kirjoitti:jviirret kirjoitti:Voihan tuon tehdä vaikka harjan varsista
Jukka
Voi toki, mutta eikö niiden harjanvarsien poraaminen ontoiksi ole aika työläs homma?
On vaan aika paljon ihmisiä, jotka haluavat tehdä elämänsä todella vaikeaksi.
Sakari
Ostin sitten vaan tuollaisen Y-Frame:n kun se vaikutti sopivimmalta. Tuli viikossa perille ja nyt on jo koottuna, ja hyvältä näyttää. Innostaisi ostaa sellanen kunnon kokoinen laatikko, jonka pohjaan kiinnittäisi ohjeiden mukaan ne kumitassut. Siinä sitä sitten olisi pikalukituslaatikkoa peräkärrin päälle! Puhumattakaan siitä, että ensi kesänä pistetään mattot kärryn päälle ja lähdetään mattojenpesuun! Kohta tuota kärryä kai uskaltaisi jo ulkona kokeilla, näyttää aurinko tulleen esiin talven jäljiltä ja sulattavan kaikki lumet aika äkkiä. Lämminhän tuolla jo on.
Haha, tuli vielä mieleen että pitäiskö iso pehmopleko kiinnittää peräkärryyn, sittenpähän viimeistään saisi kylähullun maineen (tai jonkun muun).
Me oon käyttäny perintönä saatua helkama konttia pieneen roudaukseen. Siinä on kaks pyörää (24 " kai) ja muovilaatikko keskellä kiinnitys pystypyörän satulatolppaan kumisella kiinnitys kappaleella. Kontti nimi antaa sopivan kuvan tuotteesta. Ihan hyvin on toiminut kaupungilla pienessä kuletuksessa.
Tänään tosin, tyhjänä kun vedin perässä kippas pari kertaa toisen pyörän varaan ja piti potkasta pystyyn. Varmaan otti jostain lumipenkasta vauhtia ja pomppas nurin. Kumi kiinnike antaa sen verran periks.
Premnas kirjoitti:Ostin sitten vaan tuollaisen Y-Frame:n kun se vaikutti sopivimmalta. Tuli viikossa perille ja nyt on jo koottuna, ja hyvältä näyttää. Innostaisi ostaa sellanen kunnon kokoinen laatikko, jonka pohjaan kiinnittäisi ohjeiden mukaan ne kumitassut. Siinä sitä sitten olisi pikalukituslaatikkoa peräkärrin päälle! Puhumattakaan siitä, että ensi kesänä pistetään mattot kärryn päälle ja lähdetään mattojenpesuun! Kohta tuota kärryä kai uskaltaisi jo ulkona kokeilla, näyttää aurinko tulleen esiin talven jäljiltä ja sulattavan kaikki lumet aika äkkiä. Lämminhän tuolla jo on.
Haha, tuli vielä mieleen että pitäiskö iso pehmopleko kiinnittää peräkärryyn, sittenpähän viimeistään saisi kylähullun maineen (tai jonkun muun).
No eihän se ollutkaan ihan näin helppoa. Se vetoaisa ja koukkusysteemi sopisivat muuten pyörään, mutta tarakan alareuna ottaa kiinni eikä pyörällä voi ajaa. Tässä on nyt punnittu eri vaihtoehtoja, tarakan alareunan rälläköinti ja uudelleenhitsaus ylemmäksi, vanerisovelmakiinnitelmä johonkin kohtaan, tai alumiinimetallikiinnike kolmella kiinnityspisteellä, tai vetokoukun kiinnittäminen suoraan tarakkaan (josta en taas ole varma kestääkö tällaista). "Uutena" vaihtoehtona tuli mieleen että jospa veisi metallipajalle jossa miehet (tai naiset) vähän taivuttelisivat tuon alareunan sivullepäin, niin ettei se ajaessa ota vetoaisaan kiinni. Tietty pyöräkauppiailla on hienoja adaptereita, joiden hintakin on sitten omaa luokkaansa. Joku yksinkertainen ja suht halpa olisi hyvä. Voihan sen tarakankin varmaan irrottaa, mutta ei sekään oikein innosta..
Premnas kirjoitti:No eihän se ollutkaan ihan näin helppoa. Se vetoaisa ja koukkusysteemi sopisivat muuten pyörään, mutta tarakan alareuna ottaa kiinni eikä pyörällä voi ajaa.
otappas kuva niin ihmetellään yhressä...
Mieluisin ratkaisu olisi kun ei tarvitse kajota kumpaankaan jotta jälleen myynti arvo säilyisi..
Irkissä levisi liitteen mukainen kuva, lisäsin siihen oman ehdotukseni. Otat "sopivasta" lattaraudasta pätkän, poraat toiseen päähän reiät niin, että sopii levyjarrun kiinnikkeeseen. Toiseen päähän lattaa reikä johon laitat kärryn kiinnikkeen kiinni.
Jukka