Yläpäähän tuossa tiukimmalla on. Kun katsot sitä holkkia, huomaat, että se on seinämänvahvuudeltaan yli kaksimillistä. Jos siihen hitsaa kiinni 30x1,5 putken, ei liitoksesta tule tasaluja. Tuo putki kestää kyllä heti mutkan jälkeen tuolla alempana haarukassa, mutta tuossa kohdin käyttäisin paksumpaa, tai rakentaisin kruunuosan erikseen.
Kun sahaat perushaarukan poikki, huomaat että ne eivät ole aivan ohutseinämäisiä. Jarrutusvoimat ovat suuria ja tässä tapauksessa tuo sama haarukka kantaa ylämäessä kuskista riippuen nykivää vetoa jyrkkiäkin mäkiä.
Onhan tässä tapauksessa tuosta kampipuomista ja ketjuhaarukasta apua, mutta jarrutusmomenttia kantaa silti vain haarukka itse. Teoriassa hieman siirtyy myös puomi-ketjuhaarukka -linjan kautta, mutta vain hieman, sillä se stemmiputki ei paljon pidättele ja nivelelliset liitokset. Jos käsin pitää tangosta kiinni, se kyllä vaikuttaa, mutta sen varaan ei voi laskea.
Jarrutuksessa tuon haarukan tyven maksimimomentiksi tulee aika tarkkaan kiekon halkaisija + 50 mm kertaa kuskin + pyörän paino. Siis 0,75 m x 1200 N (120kg) = 900 Nm. Tämä tekee 450 Nm per putki. Tuo vastaa taivutuksena 615 MPa jännitystä. Kitkakertoimeksi oletettiin 1, joten todellisuus lienee noin 500 MPa paikkeilla.
Huonekaluputken myötöraja lienee tuolla 300 MPa kieppeillä, joten tuo pysyy jarrutuksessa suorana vain noin puolesta välistä etunapaan asti. Onhan tuo kuormitus tietysti ylimitoitettu ja jätetty ketjuhaarukan ja puomin tuki huomioimatta, mutta omaan pyörääni haluaisin tyvestä paksuseinäisemmän putken tai sitten soikean huomattavasti leveämmän. 
Varsinkin, jos haarukka ei pyöreänä mahtunut jalkoväliin, eikös se sitäkin suuremmalla syyllä kannata tehdä soikeasta, tai suorakaideputkesta.