jori kirjoitti: ↑19 Syys 2024, 13:33Teksteistä huomaa kyllä, kuka käyttää polkupyörää (työmatka)liikenteeseen ja kuka vain ajastamattomaan, tai löyhästi ajastettuun ajeluun. Tamperelaisena tiedän viime vuosien perusteella, että autoliikennettäkin häiritään turhaan työmaarajauksilla. Nämä ovat kuitenkin paljon paremmin suunniteltuja kuin pyöräteiden sulkemiset, joita vaikuttaa tehdyn aivan ilman päätä.
Nämä työmaapäälliköt käyttäytyvät kuin lännen sheriffit; kaikki oikeudet, ilman vastuuta kenellekään. Kuten jo moneen kertaan olen esittänyt, jokainen työmaa on liikennehaitta ja se on kustannus jollekin. Miksi sen pitäisi olla kustannus niille, jotka eivät voi asialle mitään. Minusta aiheuttaja maksaa on periaate, joka toimii.
Työmatkapyöräilyå voi harrastaa hyvin rennolla asenteella, vaikka kellokalle onkin. Kuten allekirjoittanut tänään; työpäivän siirtymä menee yhtä näppärästi pyörällä kuin autolla. Toki tähän vaikuttaa asuinpaikka ja työpaikan lokaatio. Helsingissä asuessa alkoi ärsyttää kyllä muut asiat, kuin liikkumisen haasteet. Pyöräily voi olla ajastettua, mutta valittu aikaikkuna on niin väljä, että kiire ei siihen mahdu.
Itse olen alkanut kiinnittää huomiota aikaan. Valitettavan usein kuulee, että ei kerkiä, ei ole muka aikaa. Sehän on totaalista paskapuhetta. Kaikilla elossa ollessaan on saman verran aikaa, kyse on siitä mihin kukin sen aikansa valitsee käytettävän. Usein vedotaan työkiireisiin tai vastaaviin. Onko ainutlaatuisen elämän käyttäminen työnantajan kiireisiin niin tärkeää, että jää ne omat visiot toteuttamatta ? Olen alkanut yhä enemmän toteuttaa eloa oman vision mukaan; en työnantajan tai jonkun muun ulkopuolisen tahon. Lopputulos tuntuu varsin virkistävältä. Olen löytänyt itseni pyörän kanssa paikoista, joihin en edes eksymällä osaisi mennä
.